Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Otetaan maksimi lähtö niin että sutii, pyörä käy ampumaan takasin ja pätkyttäämään ja kokeilen korjata vikaa suuremmalla pääsuuttimella (78 -> 80). Hieman auttaa mutta vieläkin vähän pistää vastaan -> vieläkin isompaa suutinta?

Laittaisin kaiken super g:n säädön piikkin mutta kun tuntuu että sähkötkin sekoilee samalla, ehkä jopa sytkäkin voi pätkiä mutta pyörä pysyy kuitenkin käynnissä kun aikansa yskii. Rajoittimelle en usko että menee kun se on 7000 RPM. Eilen sitten pimeni koko kiekkamittari motoscope ministä kun otin todella rajun lähdön säätäessäni kaasaria. Mittariin tulee 0 lukeman muttei muutu. En ole vielä kokeillut resetoida sitä. Tosin siinä ei toimi enää nopeusmittarikaan vaikka vaihdoin anturin ja antoikin hetken lukemia ennen ajokauden alkua.

Sähköt on aika monta kertaa tsekattu mutta ainahan on mahdollista että rungon ja tankojen sisällä menevissä piuhoissa vikaa, ne on kuitenkin ainakin yhdestä kohtaa jatkettuja. 113" S&S evon aivoina toimii motogadgetin M-Unit v2, sytkä on compufire HDE-4 single fire, rajotin 7000 RPM , puola Twinfire II DC6-5 .

Ihmettelen vaan vikaa sillä vaihdettu on säädin, akku, automaattisulake, sähköjä tehty uusiksi jne. eikä mitään ongelmaa ellei lähde vedättämään paikaltaan tosi rajusti. Viime kesänä kun olin samoissa säätö puuhissa niin sain pyörän jopa sammumaan lennosta niin että piti avain käyttää nollilla että alkoi taas toimimaan. Eikä ainakaan anna mittarin mukaan mitään ylisuuria jännitteitä.

En vaan ymmärrä. Kai tää ravistaa niin paljon ettei sähkökään pysy piuhoissa 8O

Tosin onhan vaihtamatta vielä laturin sisäkalut vaikka ne mittaamalla ovatkin ehjät, puola ja tietty se sytkäkin. Tosiaan kun ajelee "normaalisti", ei mitään vikaa???
* 1998 Softail Night Train *
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja ES36 »

Moro,
mulla meni pari kesää takaperin virtalukko(automallinen, avaimesta käyntiin) rikki siten että starttasi normaalisti, mutta ei jäänyt käyntiin kun avaimesta päästi irti. Laitoin hyppylangalla virran suoraan akulta puolalle ja kas, kone jäi startin jälkeen käyntiin. Sitten virtalukkokaupasta risan tilalle uusi.
Virtalukko hajosi ns. itsestään, eli ajosta pihaan ilman mitään oireita. Kun piti lähteä aamulla töihin, ei pelannut enää.
Eli kokeile hyppylankaa, niin saat suljettua tuon virtalukon vikalistalta.

Jouni
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Taas testailua. Rauhallisella mutta määrätietoisella kiihdyttämisellä ei ongelmia mutta rajummassa kyllä. Kai tossa ainoat vaihtoehdot on sähkö tai kiihdytyspumppu. Kokeilin niin että kiihdytyspumppu pois käytöstä ja sama vika. Virtalukko liitteenä olevan kuvan mallinen. Putkiavain on aika holo jo mutta käsin sitä ei saa pätkimään. Täytyy koittaa vaihtaa.
Liitteet
lukko.jpg
* 1998 Softail Night Train *
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Voihan sen virtalukon myös ohittaa johdottamalla, saa aika nopeasti testattua...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Juu on kohtuu helppo ohittaa. Eilen vaihdoin pykälää pienemmän välialue suuttimen ja samalla rämppäsin virtalukkoa ja kokeilun saako sen pätkäsemään. Sen jälkeen ajoin testilenkin eikä vikaa ilmennyt. No nyt jos se tulee takasin niin voi ohittaa lukon ja kokeilla uudelleen.

S&S ohjeestakin löyty tämmönen jossa puhutaan tietyllä kierrosalueella ilmenevästä sähköongelmasta ja toisena syynä suuttimista.

Troubleshooting Tips for Intermediate and High Speeds - Engine will not run at steady speed or rpm or quits for no apparent reason:
1. Restriction in fuel supply system - Gas tank vent plugged, needle and seat not working properly (See “General Information”), gas petcock too small, or defective vacuum petcock. Stock H-D petcock is generally adequate, but may require running on reserve to provide sufficient fuel for big inch engines. If fuel delivery to carb is questionable, S&S recommends Pingel brand high flow petcock.
2. Faulty ignition/electrical system - Fouled plugs, worn points or condenser, defective coil or solid state module, improper ignition timing, loose wire, faulty circuit breaker or ignition switch. Many ignition/electrical problems occur repeatedly at same rpm because of vibration specific to that rpm .
3. Incorrect intermediate and/or high speed jetting. See “Adjusting Carb - Intermediate System” and “High Speed Circuit or Main Jet”.
4. Foreign material in air or gas passageway in carb causing flow restriction. Picture 42 shows intermediate air bleed metering hole. Picture 45 shows main discharge air bleed metering hole. Use compressed air to clear holes.
* 1998 Softail Night Train *
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Nämä aikasemmat pätkimiset korjattiin vaihtamalla välialue suutin 33 -> 31 mutta nyt tuli lisää mystiikkaa.

BTTR reissu tuli heitettyä ja menomatkalla satoi koko 400km enemmän tai vähemmän. Ei siinä mitään mutta sitten viimeiset 50km pyörä päättii yhtäkkiä ruveta pätkimään satunnaisesti todella rajusti. Yskii putsariin ja pakariin. Kiekkamittarinkin pomppii miten sattuu silloin aina kun sattuu toimimaan. Kiekkamittarin sekoilemisella ei aivan suoraa yhteyttä pätkimisen kanssa, pätkiessä mittari voi olla mykkä tai sitten näyttää mitä sattuu. Outoa on että pyörä voi kulkea kilometrejä normaalisti ja sitten yhtäkkiä alkaa paukuttamaan. S&S teardroppi putsari on avarettu edestä ja mietin jos vettä pääsisi jotenkin kaasarin sisään, vaikka luulisi että kaikki menee imun mukana sylinteriin ja palaa. Rootsissa sitten laskin kohokammion tyhjäksi ja Pekalta sain jotain lisäainetta tankkiin joka poistaa kosteutta tai jotain. Ei auttanut, rootsista lähdettäessä pätki tosi rajusti ja hetken kävi yhdellä kunnes taas alkoi toimimaan normaalisti. Vaihdettiin vielä tulpatkin muttei auttanut. Kotimatka sujui pätkytellen mutta sitten aina kun alkoi temppuilemaan, käänsin lisää hanaa ja hetken päästä taas alkoi toimimaan normaalisti. Pätkiminen on välillä yksi pikku nykäisy ja välilä taas kestää montakymmentä sekuntia - pari minuuttikin. Onko paarma suuttimessa vai missä ihmeessä voisi olla vikaa. Jotain tosi hämärää on vielä koska motogadget mini mittari oli resetoinut asetukset ja kiekkamittarikaan ei enää toimi, tätä on ollut aikaisemminkin mutta silloin oli ainakin kerran yksi piuha melkein poikki. Täytyy tsekata maadoitukset mutta voisiko olla puola tai sytkä menossa? Voiko ne temppuilla noin satunnaisesti. Pyörän muut sähköt toimii ok ja kun pätkii ei muissa sähkölaitteissa ole ongelmia. Täytyy kokeilla vielä ilman motogadgetin mittaria ettei se vaan jotenkin sekoita sytkää. Mystinen laite...
* 1998 Softail Night Train *
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Onkos pyörä tuo -98 Night Train ja onko sulla pääsulake orkkis paikalla tai pääseekö sen johdot liikkumaan swingin mukana?
Oireet vaan on niin kovin samanlaiset, kuin itsellä tänä kesänä reissussa.
Puolakin voi temppuilla satunnaisesti, mikä tekee vian löytymisestä mielenkiintoista.
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

On tuo Night train mutta siinä ei juurikaan mitään alkuperäistä. Pääsulake on kiinni rungossa. Swingin mukana liikkuu vain takavalon piuha ja tosiaan muut sähköt ei pätki. Sytkä ja puola on oman automaattisulakkeen takana.
* 1998 Softail Night Train *
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Samantyyppiseen epäselvään pätkimiseen löytyi yhdestä sportsterista "aiheuttajaksi" bensahanan sisällä oleva suodatin..oli tankin pinnoitteesta irronnut jotain hippuja ja bensan saanti loppui välillä... heiluttamalla pyörää taas tokeni
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
mikjus
Viestit: 85
Liittynyt: 19:59 10.09.2010.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sähköt sekoilee rajuilla kierroksilla ???

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Kiekkamittarin piuha puolalta oli hinkkautunut poikki ja otti välillä maihin. Onneks motogadgetin piuha on naurettavan ohut niin ei tehnyt suurempaa vahinkoa ja vika löyty melko nopeasti. Noiden motogadgetin hiuksenohuiden piuhojen kanssa ollut ennenkin ongelmia.
* 1998 Softail Night Train *
Vastaa Viestiin