Akku -92 Softail fättäriin.
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Älä hommaa Bilteman/Motonetin/muun halpisketjun akkua omaan harrikkaan tai mihin tahansa mp-merkkiin. Minulla on ollut omia henk.koht.kokemuksia Bilteman akuista... ollessani työttömänä 1990-luvulla minä jouduin hommamaan uusi akku Royal Enfieldiin joka vuosi. Sain lisätä akkuvettä vähän väliä, koska rojaalin tärinä sai akun puhaltamaan vettä ulos korkkien välistä huolimatta huohotusletkusta ja rojaalin laturi oli niin heikkokuntoinen, että akku ei jaksanut latautua suomalaisen pakkovalokäytännön vuoksi. En olisi joutunut akkukaruselliin, jos minulla olisi ollut varaa laadukkaampiin akkumerkkeihin, kuten Exide, Tudor, Varta, Bosch jne.
Nykyinen HD Big Twin Evo on niin helppokäyttöinen ja huoleton, kiitos tehtaan lyijykäyttöiselle orkkisakulle. Se heräsi henkiin heti verkkolatauksen jälkeen muutamaa viikkoa aikaisemmin. Edellinen harrikkanikin, Sportster 883 '99, on ollut kanssa samanlainen tapaus.
Nykyinen HD Big Twin Evo on niin helppokäyttöinen ja huoleton, kiitos tehtaan lyijykäyttöiselle orkkisakulle. Se heräsi henkiin heti verkkolatauksen jälkeen muutamaa viikkoa aikaisemmin. Edellinen harrikkanikin, Sportster 883 '99, on ollut kanssa samanlainen tapaus.
2009 Softail Heritage FLSTC
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Linkin takana kokemuksiani Bilteman geeliakusta.
http://84.234.73.214/juttutupa/viewtopi ... 30#p227719" onclick="window.open(this.href);return false;
http://84.234.73.214/juttutupa/viewtopi ... 30#p227719" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Akkujen laatu on heikentynyt.. Pihisti lyijyä. Elinkaarella.. Huono bisnes jos akku kestää liian pitkään..Harrikan oma akku varmaan hyvä sijoitus. Minun yksi kaveri tietää paljon akuista ja sanoi että ei voi olla niin suuria eroja Harley akun eduksi? Mie ostin vastaavan tarvike akun Softail Evoon.. Yhden kerran kesti startata.. Sain kuitenkin takuuseen uuden ja mulla on nyt vain potkukäynnistys. Uusi akku on vähän pienempi ja reippaasti kumia ympärillä..
Tärinän kesto on varmaan ainoa mikä Harrikan akusta tekee tarvikkeita paremman ja niissä on reippaasti lyijyä. Bilteman sininen on kyllä sitkeä.. Silloin kun minun VN 1500 toimi vielä orginaalilla moottorilla niin huonosti mitoin koon ja sininen oli aika paljon pienempi mutta hyvin jaksoi pyörittää.
Tärinän kesto on varmaan ainoa mikä Harrikan akusta tekee tarvikkeita paremman ja niissä on reippaasti lyijyä. Bilteman sininen on kyllä sitkeä.. Silloin kun minun VN 1500 toimi vielä orginaalilla moottorilla niin huonosti mitoin koon ja sininen oli aika paljon pienempi mutta hyvin jaksoi pyörittää.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Ei kannata puhua ollenkaan noista vesiakuista, mitkä siis hapotetaan ja lisätään vettä. Ne vasta huonoja ovat kestämään tärinää. Ja eihän se ole akun vika, jos pyörä ei lataa! Ei siinä kestä silloin edes Exidet, Vartat eikä mitkään.Masa'68 kirjoitti:Älä hommaa Bilteman/Motonetin/muun halpisketjun akkua omaan harrikkaan tai mihin tahansa mp-merkkiin. Minulla on ollut omia henk.koht.kokemuksia Bilteman akuista... ollessani työttömänä 1990-luvulla minä jouduin hommamaan uusi akku Royal Enfieldiin joka vuosi. Sain lisätä akkuvettä vähän väliä, koska rojaalin tärinä sai akun puhaltamaan vettä ulos korkkien välistä huolimatta huohotusletkusta ja rojaalin laturi oli niin heikkokuntoinen, että akku ei jaksanut latautua suomalaisen pakkovalokäytännön vuoksi. En olisi joutunut akkukaruselliin, jos minulla olisi ollut varaa laadukkaampiin akkumerkkeihin, kuten Exide, Tudor, Varta, Bosch jne.
Nykyinen HD Big Twin Evo on niin helppokäyttöinen ja huoleton, kiitos tehtaan lyijykäyttöiselle orkkisakulle. Se heräsi henkiin heti verkkolatauksen jälkeen muutamaa viikkoa aikaisemmin. Edellinen harrikkanikin, Sportster 883 '99, on ollut kanssa samanlainen tapaus.
Bilteman sininen geeliakku kesti minulla viisi kesää, että ei se nyt huonommin ollut. Akutkin taitaa olla vähän yksilöitä ja niitten kestoon vaikuttaa käyttö, lataaminen ym.
Tilasin viimeksi akun Topin Torilta ja maksoi 100e. Kaksi kesää on nyt pelannut, että ei sen pitempää kokemusta. Mainostavat ainakin Deka merkkisen akun kohdalla lauseella: "Made in USA, valmistaja East Penn , joka valmistaa myös alkuperäiset Harley-Davidson akut."
Tässä linkkiä, jos kiinnostaa. http://www.topintori.com/akut-pienkone- ... 22_62.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Kiitos vinkistä. Nyt tiedän, mistä kannattaa hankkia edullisesti uusi akku samoilla spekseillä, kun nykyisen akun elinkaari päättyy jonakin päivänä.Grasschopper1 kirjoitti: Tilasin viimeksi akun Topin Torilta ja maksoi 100e. Kaksi kesää on nyt pelannut, että ei sen pitempää kokemusta. Mainostavat ainakin Deka merkkisen akun kohdalla lauseella: "Made in USA, valmistaja East Penn , joka valmistaa myös alkuperäiset Harley-Davidson akut."
Tässä linkkiä, jos kiinnostaa. http://www.topintori.com/akut-pienkone- ... 22_62.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2009 Softail Heritage FLSTC
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Vaikeex menee..
Yx tykkää mutsista, ja toinen tyttärestä...
Ok. Pilipalipiilteman akun unohdan ja kalleinta en ota. Eli mennään siinä puolivälissä. Ensi viikolla tulee pattereita maahan. Käyn hakemassa ja tsiigataan menikö reisille..
Yx tykkää mutsista, ja toinen tyttärestä...
Ok. Pilipalipiilteman akun unohdan ja kalleinta en ota. Eli mennään siinä puolivälissä. Ensi viikolla tulee pattereita maahan. Käyn hakemassa ja tsiigataan menikö reisille..
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Osta HD orkkis akku, Factoryn akku tai Dekan akku (HD:n akun kopiot). Unohda nuo Exidet, biltemat yms. Sisuskalut kennojen sillat paskoja ja kuoret niissä huonoja. Jotkut kestää jonkin aikaa mutta yleensä jättää tielle. Solenoidi menee paskaksi ja huonosti stertatessa kytkin pakan hammaskehän hampaat hajoaa. Kun vaihdat akun niin tarkasta kaapelit. Kaapelit yleensä on myös tiensä päässä. Kun uusit kaapelit niin kerralla neliöitä sitten kumpaankin 35. Maakaapelin ruuvikin on orkkiksena rungossa vähän pienen livakka. Isompaa kierrettä ja kunnon pultin alle. Alkaa virta kulkemaan ja starttaamaan ja lataamaan kunnolla. Kun teetät uudet piuhat niin 3-5cm pidemmät kuin orkkikset niin on mukavampi kiinnitellä näpoihin kenkiä.
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Röpöttäjä kirjoitti:Osta HD orkkis akku, Factoryn akku tai Dekan akku (HD:n akun kopiot). Unohda nuo Exidet, biltemat yms. Sisuskalut kennojen sillat paskoja ja kuoret niissä huonoja. Jotkut kestää jonkin aikaa mutta yleensä jättää tielle. Solenoidi menee paskaksi ja huonosti stertatessa kytkin pakan hammaskehän hampaat hajoaa. Kun vaihdat akun niin tarkasta kaapelit. Kaapelit yleensä on myös tiensä päässä. Kun uusit kaapelit niin kerralla neliöitä sitten kumpaankin 35. Maakaapelin ruuvikin on orkkiksena rungossa vähän pienen livakka. Isompaa kierrettä ja kunnon pultin alle. Alkaa virta kulkemaan ja starttaamaan ja lataamaan kunnolla. Kun teetät uudet piuhat niin 3-5cm pidemmät kuin orkkikset niin on mukavampi kiinnitellä näpoihin kenkiä.
Tänks, hyviä vinkkejä.
Täytyy tsekkaa noi kaapelit, ja ainakin maakaapelin ruuvi on heppoinen. Ja mikäköhän siinä on ollut oikein tehtaalla ajatuksena, kun orggis kaapelit ovat niin stubut...?
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Tiijä häntä mitä tehtaalla miettivät. Vissiin siellä millivaukessa on lämpöisempää ja öljy notkeampaa. Faradin mukaan kun sähkö kulkee kaapelin(johdon) ulkopinnassa miin tartteis sitten sitä pinta-alaa. Vastus kasvaa kaapeleissä lämmön mukaan. Taas lämpö kasvaa vastuksen mukaan. Eli oravan pyörä valmis. Kun kaapelit on paksut niin virtaa kulkee ja vastus on suhteessa pienempi....... Oravanpyörä.......
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Vähemmän kuparia vähemmän hintaa.
Kattokaa joidenki 2000 luvun autojen valoille meneviä johtoja, esim. Viimesissä Primeroissa tuntu olevan jotain 0.75 neliöistä ja järjestään kaikista meinaa ne johot sulaa, kun täällä pohjosessa pitää kokoajan olla valot päällä.
Kattokaa joidenki 2000 luvun autojen valoille meneviä johtoja, esim. Viimesissä Primeroissa tuntu olevan jotain 0.75 neliöistä ja järjestään kaikista meinaa ne johot sulaa, kun täällä pohjosessa pitää kokoajan olla valot päällä.
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Kaapelit kannattaa teettää jossakin autosähkökorjaamossa. Heillä on oikeanlaiset pihdit kaapelikenkien kiinnittämiseen, eikä maksa paljoa.
Silikonikuorinen kaapeli on mukavampi taivutella kuin perinteinen muovikuorinen.
Silikonikuorinen kaapeli on mukavampi taivutella kuin perinteinen muovikuorinen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Ei muuten montaa kymppiä maksa biltemassa tollanen kaapelikenkien "puristin", vasaralla mätkästään ja hyvä tulee
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Kiwi kirjoitti:Ei muuten montaa kymppiä maksa biltemassa tollanen kaapelikenkien "puristin", vasaralla mätkästään ja hyvä tulee
Mistäs sitten kaapelia ja sopivat kengät? Ja eikö tuon kengän ihan vasaralla "purista"..?
Re: Akku -92 Softail fättäriin.
Vaikka sit samasta liikkeestä tai jostain oikeesta varaosaliikkeestä.rib@55 kirjoitti:Kiwi kirjoitti:Ei muuten montaa kymppiä maksa biltemassa tollanen kaapelikenkien "puristin", vasaralla mätkästään ja hyvä tulee
Mistäs sitten kaapelia ja sopivat kengät? Ja eikö tuon kengän ihan vasaralla "purista"..?
Ja pelkällä vasaralla ne vaan litistyy