Akku, amperimäärä -84 evoon

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Fxstjyrki
Viestit: 10
Liittynyt: 14:24 13.01.2018.

Akku, amperimäärä -84 evoon

Viesti Kirjoittaja Fxstjyrki »

Moi, -84 evo, akku hyyty, voiko 12v/19 suosituksen sijaan hankkia korkeamman ampeeriluvun akun? Kestääkö ton ikäisen alkuperäiset sähkövermeet? Kiksi löytyy pyörästä mutta sen kanssa on tullut ortopedikäynti, joten akku tarpeen...jos tästä vielä Superiin... t Jyrki
6PPC
Viestit: 95
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: Akku, amperimäärä -84 evoon

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

mielestäni voi, jos vaan mahtuu fyysisesti. Vanhan akun kanssa liikkeeseen
Fxstjyrki
Viestit: 10
Liittynyt: 14:24 13.01.2018.

Re: Akku, amperimäärä -84 evoon

Viesti Kirjoittaja Fxstjyrki »

Moi, toi "hyytymimen" tarkoittaa tässä yhteydessä että parin starttiyrityksen jälkeen akun lataus ei enää riitä.. sen lataa uudelleen puolessa tunnissa ja taas sama juttu, muutama startti ja virta loppuu. Akku on tosin vanha, väh 6 v mulla ollut + edellisen omistajan aika. Ei tosin paljoo ajoa.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akku, amperimäärä -84 evoon

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä käsittääkseni kestää ihan miten paljon vaan amppeeritunteja, niistä ei virta eikä jännite kasva, riittää vaan pitempään.

Toisaalta varmaan hyvin toimiva uusi samankokoinenkin pelittää. Yleensä jos joutuu sahaamaan startilla pitkään niin on vika sitten muualla. Tietysti jos ihan lyhyitä pätkiä ajelee niin voi akun varaustila jäädä alhaiseksi ja starttaamista haitata.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akku, amperimäärä -84 evoon

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Voi se heikko akku haitata käynnistymistäkin, eli joutuu sahaamaan pitempään, koska starttimoottori haukkaa tehoa ja jännite alenee, kipinä heikkenee jne. Pyörittää siis mutta ei meinaa jaksaa käynnistyä. Elektrooninen syttyhän tuossa kuitenkin on, joka vaatii jonkun jännitteen toimiakseen kunnolla. Lähteekö apuvirralla paremmin?

Ja on siinä sekin, että sellainen (kunnossa oleva) akku joka on purkautunut niin että ei startti enää pyöri, ei lataudu puolessa tunnissa täyteen normaalein konstein. Luultavasti akussa siis on jotain vikaa, ja kuten Urpo totesi, jopa uusi samannumeroinen akku saattaa korjata ongelman. Mutta tosiaan ei niistä ylimääräisistäkään ampeeritunneista haittaa ole, päinvastoin.

Aika vanha tuo akku on, ja lyijyakulle ei välttämättä ole hyväksi seistä käyttämättömänä, ainakaan niin että kaapelit ovat kiinni, aina siellä jotain pientä vuotoa on pyörän sähköissä joka pikkuhiljaa purkaa akun.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin