sporster jarruvalo ja pakoputket

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

sporster jarruvalo ja pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

onko olemassa joku desibeliraja 2008vm sporster,ei ainakaan tyyppitarrassa ole?
kun rek otteessa seisoo,maahantulo/rekisterikatsastukseen vaihdettu eu.tyyppiset,osat,jousitus,valot,pakoputkisto,vaihdettujen osien pros 12%,ai niin vanteetkin lukee.

sitä vaan,jos pysäyttävät,niin ovatko yhtä tarkkoja näitten kanssa kun esim edellisen mopon kawasaki 12r?
ääntähän lähtee kyllä,vans&hineseista.desipeleistä meinaan?
ja takavalo kun siirretty sivuun,on kyllä rek valo+tavallinen,jarruvaloa ei ole,ei ole myöskään kytkintä sille,edessä eikä takaspedaalissakaan,ei ilmeisesti pakollinen
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Jarruvalo on paitsi järkevä, myös pakollinen vuoden 1967 jälkeen rekisteröidyissä pyörissä. Vilkut vasta vuodesta 84 eteenpäin. Jos ei jarruvaloa ole niin laita edes hyvä peili niin tiedät kuinka lähellä päälle tuleva on jos joudut äkisti jarruttamaan. Jarruvalon katkaisin ainakin vanhemmissa Sportstereissa on jarrukahvan yhteydessä oleva mikrokytkin, ei varsinaisesti näy mihinkään, se on siellä kahvarungon sisällä. Takajarrulle on nestepaineella toimiva kytkin, mulla siinä akun alapuolella, varmaan uudemmissa samalla lailla. Ei mitään järkeä poistaa jarruvaloa eli sulla se ei ehkä vaan toimi?

Melulle on rajana 103dB(A), huom se on maksimi, ei minimi ;) Päätellen aika monen pyörän äänistä, valvonta lienee lähinnä satunnaista. Ajotapa lienee ratkaiseva, eli jos tötöilee niin saatetaan pysäyttää ja syynätä.

Sivukilpi ja takavalo sivussa saa kaiketi periaatteessa olla, kunhan näkyvyysvaatimukset täyttyvät. Pitää näkyä myös oikealta takaviistosta jostain kulmasta jota en muista kun mulla on kilpi ja valo keskellä. Mutta Googlesta löytynee.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

tämä sivukilpi ja valot siinä samassa,on laitettu sinne rek katsastukseen jo,maininta otteessa,täytyy nuo jarruvalot katsoa,ei kylläkään etukahvasta mene edes johtoja mihinkään,eikä takajarruistakaan takavalolle
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jos on orkkis-kytkinkotelo oikeassa kahvassa, niin on siinä jarruvalokytkin. Kytkinkotelon sisällä on johdot niputettu yhteen (oikea vilkku, tappokytkin, etujarruvalo) ja se lähtee yhtenä johtona, jonka päässä on liitin tankin alla.

Takajarrun kytkin on ainakin joissain 2008 Spotstereissa jarruletkussa oleva pieni painekytkin.

Onkos tämä enemmänkin rakenneltu vai eikö valo vaan toimi? Ei kai kukaan oikeasti poista jarruvaloa. Jarruvalo on paitsi tärkeä turvallisuustekijä jarruttaessa niin hyvä merkinantoväline takanatulijoille. Ja ilman muuta siitä ollaan tarkkana vaikka äänet ei sattuisi kiinnostamaan.

Kyllä tämän ikäisessä kait pitäisi olla se tarra jossa kierrokset ja desibelit lukee. Kun on näin uusi pyörä, niin käytetään sitä tyyppihyväksynnän lukua, ei mitään yleistä lukua. Jos tarra puuttuu, tietoja saisi varmaan V-Twin Citystä Loimaalta.

Tässähän pitäisi olla tähän pyörään e-hyväksytty vaimennin. Kun se puuttuu, niin siitä saa jo ihan hyvin jutunjuurta, jos nyt sattuisi jotakuta edes kiinnostamaan. Yleensä ei kiinnosta, ellei pyörä pidä oikein pahaa metakkaa ja itse vielä hölmöilee sen kanssa väärässä paikassa väärään aikaan.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Nyt luin uudestaan, tämähän on jenkkituontipyörä, niin silloin ei ole EU-tyyppihyväksyntätarraa.

Onko se 103 dB(A) joka on tuontipyörille raja?

Mutta jos olisi Eurooppa-pyörä 2008, niin silloin se tarra pitäisi olla eli jos on hävinnyt niin pitäisi hankkia uusi tilalle. Ei halpa tarra.

Tuosta näkyy se takajarrun kytkin kun kelaa alaspäin:https://www.instructables.com/id/Sports ... placement/

Tuosta näkyy aika hyvin etujarruvalokytkin:https://youtu.be/a2G_UOkAs2E
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

pete695 kirjoitti: 16:45 30.06.2020. sitä vaan,jos pysäyttävät,niin ovatko yhtä tarkkoja näitten kanssa kun esim edellisen mopon kawasaki 12r?
ääntähän lähtee kyllä,vans&hineseista.desipeleistä meinaan?
Ihan omakohtainen havainto, että ei näiden kanssa olla ihan niin tarkkoja. Ihan sivullisten kommenteista havainnut, ettei V2 jytinää pidetä lainkaan niin häiritsevänä kuin jostain kyykystä lähtevää vinkunaa.

Minulla olisi muuten ylimääräisenä Peacemakers-putket, joista saa kytkimellä yhtä hiljaiset kuin alkuperäiset tai sitten kunnolla höpinää. YV jos kiinnostaa. Laitan kohta yleiseen myyntiin jahka jaksa ottaa kuvat.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 20:09 30.06.2020.tarra pitäisi olla eli jos on hävinnyt niin pitäisi hankkia uusi tilalle. Ei halpa tarra.
Näitä tarroja tekevät kyllä muutamat tarrapainot. Tekevät siis alkuperäistä vastaavia kopioita. Eivätkä ole kalliita. Kalliiksi ne tulevat vasta siellä marmoritiskillä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

UrpoTJ kirjoitti: 20:09 30.06.2020. Nyt luin uudestaan, tämähän on jenkkituontipyörä, niin silloin ei ole EU-tyyppihyväksyntätarraa.

Onko se 103 dB(A) joka on tuontipyörille raja?

Mutta jos olisi Eurooppa-pyörä 2008, niin silloin se tarra pitäisi olla eli jos on hävinnyt niin pitäisi hankkia uusi tilalle. Ei halpa tarra.

Tuosta näkyy se takajarrun kytkin kun kelaa alaspäin:https://www.instructables.com/id/Sports ... placement/

Tuosta näkyy aika hyvin etujarruvalokytkin:https://youtu.be/a2G_UOkAs2E
joo,on siellä se painekytkin+liitin kiinni,mutta valoon ei mene kuin 1kpl virta ja 1kpl maa johto,siis takavaloon,mikä on sivulla
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

UrpoTJ kirjoitti: 19:01 30.06.2020. Jos on orkkis-kytkinkotelo oikeassa kahvassa, niin on siinä jarruvalokytkin. Kytkinkotelon sisällä on johdot niputettu yhteen (oikea vilkku, tappokytkin, etujarruvalo) ja se lähtee yhtenä johtona, jonka päässä on liitin tankin alla.

Takajarrun kytkin on ainakin joissain 2008 Spotstereissa jarruletkussa oleva pieni painekytkin.

Onkos tämä enemmänkin rakenneltu vai eikö valo vaan toimi? Ei kai kukaan oikeasti poista jarruvaloa. Jarruvalo on paitsi tärkeä turvallisuustekijä jarruttaessa niin hyvä merkinantoväline takanatulijoille. Ja ilman muuta siitä ollaan tarkkana vaikka äänet ei sattuisi kiinnostamaan.

Kyllä tämän ikäisessä kait pitäisi olla se tarra jossa kierrokset ja desibelit lukee. Kun on näin uusi pyörä, niin käytetään sitä tyyppihyväksynnän lukua, ei mitään yleistä lukua. Jos tarra puuttuu, tietoja saisi varmaan V-Twin Citystä Loimaalta.

Tässähän pitäisi olla tähän pyörään e-hyväksytty vaimennin. Kun se puuttuu, niin siitä saa jo ihan hyvin jutunjuurta, jos nyt sattuisi jotakuta edes kiinnostamaan. Yleensä ei kiinnosta, ellei pyörä pidä oikein pahaa metakkaa ja itse vielä hölmöilee sen kanssa väärässä paikassa väärään aikaan.


No,niin avasin takavalo/purin johdot painekytkimelle asti😁valolta tulee 3 johtoa,musta/maa,punainen/virta,+ruskea,joka on poikkaistu,ei siis mene mihinkään😁pitäisi varmaan mennä sille painekytkimelle?kumpaanhan laitetaan,kun kax johtoo kytkimellä?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Täytyy netistä kaivaa 2008 Sportsterin sähkökaavio ja tutkia. Katsoin 2008 Softailin Electrical Diagnostic Manualista kuinka se minulla menee, ehkä se tässä menee samoin.

Lampussa on yksi maajohto ja kaksi plussajohtoa. Eli jarruvalollekin tulee plus-sähköä. Jarruvalokatkaisin pätkii tai paremminkin yhdistää jarrua painaessa plus-sähköä, joka jatkaa takalampulle. Taitaa olla ihan sama, kuinka päin johdot kytkimessä ovat, virta ei kulje jos ei jarrua paina.

Softailin manuaalissa kytkimen pinnit on nimetty ykköseksi ja kakkoseksi. Pinniin 2 tulee akulta Accessories 15A sulakkeen kautta plus-sähkö oranssi/valkoinen johdon kautta. Tämä on monihaarainen johto, samasta haarautuu jollain kohtaa myös etujarrukahvalle menevä johto. Punainen/keltainen johto tulee etujarrukahvalta ja pitäisi tulla takajarrukytkimeltäkin, niiden pitäisi jossain yhdistyä ja jatkaa takavalolle, nyt varmaan siihen ruskeaan yhdistyen.

Yritän katsoa, onko Sportsterissa samat johtovärit.

Hyppyjohdolla testaisin, palaako jarruvalo. Eli virta päällä akun plusnavasta siihen ruskeaan yhdistäen.

Tuleekos tajarrukytkimen läheisyyteen oranssi/valkoista johtoa? Tässä ei ole mitään liittimiä välissä eli tuosta sulakkeesta johtoa seuraamalla voisi poikkaistu johdon pää löytyä.

Etujarrukytkimen johdon pitäisi lähteä kahvalta tulevasta johtonipun liittimestä 2-pinnistä. Jos siis on sama kuin Softailissa, tarkistan kun ehdin.
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

Takajarruvalon sain toimimaan,yhdistin sen valolta poikkaistu ruskean johdon suoraan siihen painekytkimen oliskos nyt punavalkoinen,mutta toimii ainoastaan etukahvasta,ei jarrupolkimesta,sitten löysin kun niitä johtoja selvittelyn,niin takalokarin ihan siitä mihin lokari loppuu,niin sisäpuolelta toisen takavalo/jarruvalon,mutta eihän se mihinkään näy,kun lokari menee niin alas,tai näkyy,mutta pitää katsoa todella pitkältä,tässä siis siirretty valo+kilpi sivulle
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Löysin 2008 Sportsterin kaavion. Tässä on sama systeemi ja samat värit kuin Softailissa. Eli kytkimille pitäisi tulla plussa o/w eli oranssi/valkoinen ja lampulle kytkimiltä jatkaa r/y eli punainen/keltainen.

Erikoista. Onko takajarrun kytkimessä kiinni myös toinen johto? Minkä värinen? Minne päin menee?

Se johto johon kytkit ruskean johdon, onko se suora pätkä takajarrukytkimelle, eli ei ole mitään haaroja kytkimen ja sen kytkemäsi johdonpään välillä?

Onkos sinulla yleismittari, voisi tutkia yhdistääkö jalkajarrun katkaisija kun jarrua painaa? Ei vastusta kun poljinta painaa ja vastus ääretön kun ei paina.

Tai saisitko kokeiltua jollain irtolampulla? Suoraan akulta plussa toiseen pinniin, toisesta pinnistä koelampulle, josta toinen johto maihin. Valon pitäisi nytkin syttyä kun poljinta painaa jos kytkin on kunnossa.

Et satu asumaan Tampereella, voisin poiketa katsomassa?
pete695
Viestit: 21
Liittynyt: 08:42 28.06.2020.

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja pete695 »

Vedin siis takavalolta suoraan johdon painekytkimelle.ja tuo jalkapoljin toimii kanssa saman painekytkimen kautta,mutta jarruvalon ei syty jalkapolkimesta,painekytkin siis toimii kuitenkin,kun pelaa etujarrusta,no täytyy huomenna tutkia lisää,ja ottaa tuo kolarin alla/laidassa oleva"ylimääräinen"taka/jarruvalon pois+ylimääräiset johdot,samalla kun lokari joutuu kuitenkin ottamaan pois
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se takajarrun jarruvalo on aika yksinkertainen....
Plussa takajarrun painekytkimen toiseen napaan ja sitten toisesta jatko polttimon kantanastaan.
Jos tuo ei toimi, on painekytkin paska, tai polttimon maadoitus puuttuu, tai johdotuksessa katkos.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: sporster pakoputket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

pete695 kirjoitti: 21:55 02.07.2020. Vedin siis takavalolta suoraan johdon painekytkimelle.ja tuo jalkapoljin toimii kanssa saman painekytkimen kautta,mutta jarruvalon ei syty jalkapolkimesta,painekytkin siis toimii kuitenkin,kun pelaa etujarrusta,no täytyy huomenna tutkia lisää,ja ottaa tuo kolarin alla/laidassa oleva"ylimääräinen"taka/jarruvalon pois+ylimääräiset johdot,samalla kun lokari joutuu kuitenkin ottamaan pois
Etujarrukytkin on sähköinen kytkin, ei ole painekytkin eikä toimi takajarrun painekytkimen kautta. Pyörässä on johdot sekaisin kun näin toimii. Kytkimien pitäisi olla rinnan, nyt ne ovat jotenkin sarjassa tms. Älä ota vielä ylimääräisiä johtoja pois ennen kuin selviää mitä kannattaa ottaa pois.

Tuo Pertin neuvo on samaa kuin minun edellä esittämäni lampputesti. Jarruvalon maadoitus toimii, koska saat etujarrulla lampun syttymään. Helpoin lampputesti on nyt se, jos saat siihen takajarrun painekytkimen toiseen pinniin/johtoon suoraan akun plussalta johdon. Eli ei siihen jonka olet kytkenyt ruskeaan jarruvalolle vaan siihen toiseen. Ja sitten poljet jarrua ja katsot syttyykö valo. Jos ei syty, on kytkin sökö. Jos syttyy jo polkematta, on kytkin sökö.
Vastaa Viestiin