Metzeler vs Pirelli

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

ss454
Viestit: 95
Liittynyt: 18:27 26.09.2005.
Viesti:

Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Tarkemmin kyse ME Marathon Ultra 888 renkaasta tai vaihtoehtoisesti Pirelli Night Dragon tassusta. Ohessa valtavasti taustajupinaa, mutta jos jollain kokemuksia uudesta 888 rinkulasta niin saa jakaa tähän ketjuun.

Metzin 880 on tuttu tuote ja sen pitävyys märällä on mielestäni markkinoiden parhaita. Nyt tämän kesän totutusta poiketen ajoin tuolla Pirellin uutuudella (julkaistu kai jo vuosi tai pari sitten). Ja renkaan kestävyys, pito ja kulumisen tasaisuus on ollut todella positiivinen yllätys. Pito märällä hiukka ehkä heikompi kuin Metz 880 mutta mopokin tuossa vaihtunut tehokkaampaan, niin voi olla osaltaan syynä pidon puutteeseen. Mutta Night Dragonin ajettavuus vauhdikkaasti mutkapätkillä, oli märkää tai kuivaa, kylmää tai lämmintä on ollut uskomaton. Ja ekaa kertaa takarengas meni vaihtoon siten, että kilometrejä siihen tuli melkein 20tkm ja silti minkäänlaista kulmaa ei tuntunut sormella missään kohtaa. Eli tasaisesti on pyöristetty. Etutassulla tämä ilmiö ei vaikuta olevan yhtä onnistunut. 880 en tuohon km määrään ole yltänyt.

No nyt alkaa se jahkaaminen. Kun tuo uutuus 888 on tullut kauppoihin niin vaikuttaa kuin se olisi parempi versio 880:sta ja kestokin sitten ehkä samaa luokkaa kuin Pirellin tuotteessa. Eli onko joku Suomessa tuolla ajanut ja onko mitään heikkouksia esiintynyt. Varsinkin jos viime kesänä ajoit Pirellillä ja tänä kesänä 888 alla niin kerro ihmeessä huomiosi. Seuraavaa settiä pitäisi talliin taas valmiiksi tilata, niin tuo ihan parempi sadekelin pito kutittaisi testaamaan takaisin Metziä. Mutta positiiviset kokemukset Pirellistä taas puoltavat sen suhteen, että voisi samalla tuotteella jatkaakin. Ottaa vain liukkaalla inan vähemmän kaasua.

Enkä toivo kenenkään mistään muusta merkistä tähän kommentoivan. Ajotyylini on vauhdikasta mutka-ajoa ja matkaa kuivalla sekä sateella. En millään muulla tassulla ole kokenut täyttä varmuutta pidosta (Dunlop, Misukka, Bridgestone puhumattakaan halpismerkit). Tai joillakin merkeillä omituinen kuvio edesauttaa renkaan kuluessa uraherkkyyden lisääntymistä.
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Pirelli ja Mezeler tehdään samalle rungolle, joten ei niissä ole juurikaan eroja. Sama omistaja nääs, ei kannata tehdä kahta eri rengasta.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
ss454
Viestit: 95
Liittynyt: 18:27 26.09.2005.
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Tuo omistajuus asia ja siitä johtuva spekulointi on kyllä tiedossa. Renkaat käyttäytyvät ihan aivan eri tavoin vaikka samaan tarkoitukseen tehty, niin sen takia tuosta uudesta 888:sta kokemusten kuuleminen kiinnostaisi. Jenkkifoorumeilla kaverit kehuu ajavansa melkein kaikilla renkailla 20t mailia, mutta millainen ajotyyli ja tiestö. Ja en tosiaan etsi tassua joka kestää isältä pojalle seuraavat 10v. Erityisesti olen huolestunut mikäli kerran kesässä ei saa vähintään takarengasta vaihdettua.

Kyse nyt on siis "saman tehtaan" uudemmasta tuotteesta eli onkohan se parempi ;)
Avatar
BB-883
Viestit: 234
Liittynyt: 18:11 05.04.2005.
Paikkakunta: SYSMÄ SINGAPORE HARTOLA HAWAI
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

Toinen Night Dragon alla (Dyna 88) Kestää samalla tavalla kuin Metzeler, pitoa on hyvin ja hinta halvempi. Ajan jatkossakin Pirellillä.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja jman »

Alla tällä hetkellä Michelin Commander II - maailman paras rengas kehujen mukaan. En silti meinaa toista moista ostaa, koska mielestäni huomattavasti liukkaampi kuin sitä ennen ollut Metu 880.
Metu 880 näyttää takarenkaissa korvaantuneen 888 mallilla, ja sille luvataan pidempää kestoa kuin 880. Tämä varmaan on hyvä myyntiargumentti, mutta minä arvostan pitoa enemmän: vaikka joutuisinkin ostamaan renkaan vähän useammin, pääasia että kontakti asfalttiin on hyvä. Sen tähden 888 arveluttaa: pitihän Misukankin olla niin törkeän hyvä että oksat pois omenapiirakasta, mutta se on silti liukas.
Metu 888 sijaan onkin alkanut Night Dragon kiinnostaa, josko sillä olisi kuitenkin konsernin tuota "lippulaivakumia" parempi pito. Hintaero ei ole niin merkittävä, että tekisin päätöksen sen perusteella.

Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia 888 vs Yökärmes pito-ominaisuuksista?
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kohtuullisen raskaan ja tehokkaan pianotehtaan päristimen(=V-max) takasena tuo 888 on ainakin Pirelliin verrattuna susi, ei pidä mitään. Pirkka pyörä suitii kaasusta tilanteissa joissa mokomaa ei Pirelli-tuotteella tapahtunut, kulutuskestävyys on ehkä parantunut, mutta rengas on ihan yhtä paska pidoltaan kuin Misukan Komentaja kekkinen, eli jos on tehokas fillari ja tykkää driftata ni ihan hyvii gummei sekä Misukka et Metukka.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla ei vielä ole sattunut sellaista moottoripyörää, joka sutisi kaasusta pikitiellä heikon uuden renkaan takia.
Olen Mezelerin käyttäjä ollut pitkään, mutta hinta meinaa pompsahtaa...
Saatanpa kokeilla Pirelliä tai tuota Commanderkakkosta seuraavaksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Pertti kirjoitti:Mulla ei vielä ole sattunut sellaista moottoripyörää, joka sutisi kaasusta pikitiellä heikon uuden renkaan takia.
Uuden mallin V-max jonka softasta on "turva avusteet" poistettu, sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä. Driftausprätkä pianotehtaalta.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Sportsteriin tuli juuri 888 eteen (130/90-16) ja on kyllä todella paljon parempi mitä orkkis misukka. Tuntuu koko etupään toiminta muuttuneen tunnokkaammaksi ja tarkemmaksi. Takana 880 (160/80-16) joka myös huomattavasti parempikäytöksinen kuin orkkis misukka. Takasen märkäpidon parantuminen oli eka asia minkä huomasi, misukka oli todella liukas vaikka olihan se silloin tällöin kiva ykkösellä kaasulla sladitella.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ranze »

Viime kesänä laitoin eteen alle 888:n kuluneen 880 tilalle. Ei se ainakaan huonompi ole.

Sen sijaan Michelin Commanderin otin pois takaa, vaikka siinä olis ollut vielä pintaakin jäljellä. Liukas eikä varoittanut kamalasti. Edellisenä kesänä sekin asennettu. Nyt tuo hento "drifatuspyörä" sai taakse alleen Avonin Cobran, ostin varalta kaksi. :lol: Pitää paremmin, ehkä kovissa nopeuksissa jotenkin nuljumman oloinen, mutta pyörän alustaakin on samaan aikaan muuteltu. :?
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja jman »

ma^ko kirjoitti:sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä
Mihin Pirellin malliin vertaat?
vaakko kirjoitti:Tuntuu koko etupään toiminta muuttuneen tunnokkaammaksi ja tarkemmaksi.
ranze kirjoitti:Viime kesänä laitoin eteen alle 888:n kuluneen 880 tilalle. Ei se ainakaan huonompi ole.
Vaikka etupään jousituksen muutokset ovat muuttaneet ajotuntumaa paljonkin, syystä tai toisesta etukumilla olen kokenut vähemmän vaikutusta ajotuntumaan kuin takakumilla, vaikka periaatteessa etukumillahan pitäisi olla huima vaikutus. En tiedä sitten.
ranze kirjoitti:Sen sijaan Michelin Commanderin otin pois takaa, vaikka siinä olis ollut vielä pintaakin jäljellä. Liukas eikä varoittanut kamalasti.
Kommari Kakkosesta juuri tämä kokemus. Viime kesä sillä tuli jo liukasteltua ja nyt alkukesää, mutta vaihdettavahan tuo on: en jaksa enää valehdella itselleni että "vääntöä on vaan niin perkeleesti, että ihmekös se että kumi ei pidä". Arvaamattomuus on se todella huono juttu
Mikä Kommari Kakkosessa vit...harmittaa on petetyksi tulemisen tunne: luin oikein arvosteluja ennen ostopäätöstä, ja noiden pitoahan kehuttiin. Sen tähden oli jopa hieman vaikea uskoa ettei se samperin gummi edes kilometrien ja kulumisen myötä löytänyt pitoa.
ranze kirjoitti:Nyt tuo hento "drifatuspyörä" sai taakse alleen Avonin Cobran, ostin varalta kaksi. :lol: Pitää paremmin, ehkä kovissa nopeuksissa jotenkin nuljumman oloinen, mutta pyörän alustaakin on samaan aikaan muuteltu. :?
Avonista kuukkeloin jotain kehuja myös, mutta omaa kokemusta merkistä mulla ei ole (vuosia sitten taisi olla Bridgestonea alla, sittemmin Metukoita ja nyt tuo Misukka). Pitäisiköhän sitä tuotakin vielä harkita... Meinaatko nuljulla sitä että rengas ei irtoa mutta ikäänkuin joustaa?
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

jman kirjoitti:
ma^ko kirjoitti:sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä
Mihin Pirellin malliin vertaat?
Muistaakseni kyseessä nimenomaan Night Dragon, mutta kyseinen Vmax ei ole oma pyörä vaikka sillä kohtuu paljon ajelenkin, niin satavarmaks en vanno.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ranze »

Meinaatko nuljulla sitä että rengas ei irtoa mutta ikäänkuin joustaa?
Jotenkin herkempi urille. Voi johtua siitäkin että samaan aikaan pyörästä poistettiin 1" madalluskitti takaa ja koko keksintö on nyt hivenen takakorkea johtuen siitä, ettei keulalle tehty vielä mitään.

Tietty koko pyörän luonne on muuttunut kovasti tuon konekonversion myötä, siinä sivussa matkanopeudet eivät ainakaan ole pienentyneet.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja jman »

Uraherkkyys tuntuu helpohkosti siedettävältä vialta, jos pito on hyvä. Melkein valittu Pirelli saattaakin tässä juuri ennen ostoklikkausta vielä vaihtua Avon AV72:ksi... 8)
ss454
Viestit: 95
Liittynyt: 18:27 26.09.2005.
Viesti:

Re: Metzeler vs Pirelli

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Pari vuotta jo tuosta omasta avauksesta kohta aikaa, mutta omien kokemusten mukaan ei hinta laatusuhteelta ole Pirellin Night Dragonin voittanutta vielä tullut markkinoille. TM kestotestin Ultrassa kehuivat Avonia, mutta en messuilla viitsinyt koeajajien keskusteluja keskeyttää ja vaatia tuolle väitteelle tarkempaa selitystä. Kyseisesta kumista minulla ei ole mitään kokemuksia. Pirelli tuolta nettikaupoista ostettuna tulee halvimmalla kotimaahan ja kestää kuitenkin riittävän pitkään, niillä kilometreillä rengas on jo syytäkin vaihtaa. Mutka-ajossa ja sadekelillä tuo on vain niin ylivoimainen, että oma pää taitaa rajoittaa aiemmin sitä vauhtia kuin että renkaasta loppuisi ominaisuudet. Mikäli sateella on öljyä asfaltilla niin siinä alkaa tuokin rengas lipsua. Alkukeväästä myös musta jää mutkassa aiheutti kaksipyöräluisto tilanteen josta selvisin kuin ihmeen kaupalla pystyssä pysyen.
Vastaa Viestiin