Metzeler vs Pirelli
Metzeler vs Pirelli
Tarkemmin kyse ME Marathon Ultra 888 renkaasta tai vaihtoehtoisesti Pirelli Night Dragon tassusta. Ohessa valtavasti taustajupinaa, mutta jos jollain kokemuksia uudesta 888 rinkulasta niin saa jakaa tähän ketjuun.
Metzin 880 on tuttu tuote ja sen pitävyys märällä on mielestäni markkinoiden parhaita. Nyt tämän kesän totutusta poiketen ajoin tuolla Pirellin uutuudella (julkaistu kai jo vuosi tai pari sitten). Ja renkaan kestävyys, pito ja kulumisen tasaisuus on ollut todella positiivinen yllätys. Pito märällä hiukka ehkä heikompi kuin Metz 880 mutta mopokin tuossa vaihtunut tehokkaampaan, niin voi olla osaltaan syynä pidon puutteeseen. Mutta Night Dragonin ajettavuus vauhdikkaasti mutkapätkillä, oli märkää tai kuivaa, kylmää tai lämmintä on ollut uskomaton. Ja ekaa kertaa takarengas meni vaihtoon siten, että kilometrejä siihen tuli melkein 20tkm ja silti minkäänlaista kulmaa ei tuntunut sormella missään kohtaa. Eli tasaisesti on pyöristetty. Etutassulla tämä ilmiö ei vaikuta olevan yhtä onnistunut. 880 en tuohon km määrään ole yltänyt.
No nyt alkaa se jahkaaminen. Kun tuo uutuus 888 on tullut kauppoihin niin vaikuttaa kuin se olisi parempi versio 880:sta ja kestokin sitten ehkä samaa luokkaa kuin Pirellin tuotteessa. Eli onko joku Suomessa tuolla ajanut ja onko mitään heikkouksia esiintynyt. Varsinkin jos viime kesänä ajoit Pirellillä ja tänä kesänä 888 alla niin kerro ihmeessä huomiosi. Seuraavaa settiä pitäisi talliin taas valmiiksi tilata, niin tuo ihan parempi sadekelin pito kutittaisi testaamaan takaisin Metziä. Mutta positiiviset kokemukset Pirellistä taas puoltavat sen suhteen, että voisi samalla tuotteella jatkaakin. Ottaa vain liukkaalla inan vähemmän kaasua.
Enkä toivo kenenkään mistään muusta merkistä tähän kommentoivan. Ajotyylini on vauhdikasta mutka-ajoa ja matkaa kuivalla sekä sateella. En millään muulla tassulla ole kokenut täyttä varmuutta pidosta (Dunlop, Misukka, Bridgestone puhumattakaan halpismerkit). Tai joillakin merkeillä omituinen kuvio edesauttaa renkaan kuluessa uraherkkyyden lisääntymistä.
Metzin 880 on tuttu tuote ja sen pitävyys märällä on mielestäni markkinoiden parhaita. Nyt tämän kesän totutusta poiketen ajoin tuolla Pirellin uutuudella (julkaistu kai jo vuosi tai pari sitten). Ja renkaan kestävyys, pito ja kulumisen tasaisuus on ollut todella positiivinen yllätys. Pito märällä hiukka ehkä heikompi kuin Metz 880 mutta mopokin tuossa vaihtunut tehokkaampaan, niin voi olla osaltaan syynä pidon puutteeseen. Mutta Night Dragonin ajettavuus vauhdikkaasti mutkapätkillä, oli märkää tai kuivaa, kylmää tai lämmintä on ollut uskomaton. Ja ekaa kertaa takarengas meni vaihtoon siten, että kilometrejä siihen tuli melkein 20tkm ja silti minkäänlaista kulmaa ei tuntunut sormella missään kohtaa. Eli tasaisesti on pyöristetty. Etutassulla tämä ilmiö ei vaikuta olevan yhtä onnistunut. 880 en tuohon km määrään ole yltänyt.
No nyt alkaa se jahkaaminen. Kun tuo uutuus 888 on tullut kauppoihin niin vaikuttaa kuin se olisi parempi versio 880:sta ja kestokin sitten ehkä samaa luokkaa kuin Pirellin tuotteessa. Eli onko joku Suomessa tuolla ajanut ja onko mitään heikkouksia esiintynyt. Varsinkin jos viime kesänä ajoit Pirellillä ja tänä kesänä 888 alla niin kerro ihmeessä huomiosi. Seuraavaa settiä pitäisi talliin taas valmiiksi tilata, niin tuo ihan parempi sadekelin pito kutittaisi testaamaan takaisin Metziä. Mutta positiiviset kokemukset Pirellistä taas puoltavat sen suhteen, että voisi samalla tuotteella jatkaakin. Ottaa vain liukkaalla inan vähemmän kaasua.
Enkä toivo kenenkään mistään muusta merkistä tähän kommentoivan. Ajotyylini on vauhdikasta mutka-ajoa ja matkaa kuivalla sekä sateella. En millään muulla tassulla ole kokenut täyttä varmuutta pidosta (Dunlop, Misukka, Bridgestone puhumattakaan halpismerkit). Tai joillakin merkeillä omituinen kuvio edesauttaa renkaan kuluessa uraherkkyyden lisääntymistä.
Re: Metzeler vs Pirelli
Pirelli ja Mezeler tehdään samalle rungolle, joten ei niissä ole juurikaan eroja. Sama omistaja nääs, ei kannata tehdä kahta eri rengasta.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Re: Metzeler vs Pirelli
Tuo omistajuus asia ja siitä johtuva spekulointi on kyllä tiedossa. Renkaat käyttäytyvät ihan aivan eri tavoin vaikka samaan tarkoitukseen tehty, niin sen takia tuosta uudesta 888:sta kokemusten kuuleminen kiinnostaisi. Jenkkifoorumeilla kaverit kehuu ajavansa melkein kaikilla renkailla 20t mailia, mutta millainen ajotyyli ja tiestö. Ja en tosiaan etsi tassua joka kestää isältä pojalle seuraavat 10v. Erityisesti olen huolestunut mikäli kerran kesässä ei saa vähintään takarengasta vaihdettua.
Kyse nyt on siis "saman tehtaan" uudemmasta tuotteesta eli onkohan se parempi
Kyse nyt on siis "saman tehtaan" uudemmasta tuotteesta eli onkohan se parempi
Re: Metzeler vs Pirelli
Toinen Night Dragon alla (Dyna 88) Kestää samalla tavalla kuin Metzeler, pitoa on hyvin ja hinta halvempi. Ajan jatkossakin Pirellillä.
Re: Metzeler vs Pirelli
Alla tällä hetkellä Michelin Commander II - maailman paras rengas kehujen mukaan. En silti meinaa toista moista ostaa, koska mielestäni huomattavasti liukkaampi kuin sitä ennen ollut Metu 880.
Metu 880 näyttää takarenkaissa korvaantuneen 888 mallilla, ja sille luvataan pidempää kestoa kuin 880. Tämä varmaan on hyvä myyntiargumentti, mutta minä arvostan pitoa enemmän: vaikka joutuisinkin ostamaan renkaan vähän useammin, pääasia että kontakti asfalttiin on hyvä. Sen tähden 888 arveluttaa: pitihän Misukankin olla niin törkeän hyvä että oksat pois omenapiirakasta, mutta se on silti liukas.
Metu 888 sijaan onkin alkanut Night Dragon kiinnostaa, josko sillä olisi kuitenkin konsernin tuota "lippulaivakumia" parempi pito. Hintaero ei ole niin merkittävä, että tekisin päätöksen sen perusteella.
Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia 888 vs Yökärmes pito-ominaisuuksista?
Metu 880 näyttää takarenkaissa korvaantuneen 888 mallilla, ja sille luvataan pidempää kestoa kuin 880. Tämä varmaan on hyvä myyntiargumentti, mutta minä arvostan pitoa enemmän: vaikka joutuisinkin ostamaan renkaan vähän useammin, pääasia että kontakti asfalttiin on hyvä. Sen tähden 888 arveluttaa: pitihän Misukankin olla niin törkeän hyvä että oksat pois omenapiirakasta, mutta se on silti liukas.
Metu 888 sijaan onkin alkanut Night Dragon kiinnostaa, josko sillä olisi kuitenkin konsernin tuota "lippulaivakumia" parempi pito. Hintaero ei ole niin merkittävä, että tekisin päätöksen sen perusteella.
Mahtaako kenelläkään olla kokemuksia 888 vs Yökärmes pito-ominaisuuksista?
Re: Metzeler vs Pirelli
Kohtuullisen raskaan ja tehokkaan pianotehtaan päristimen(=V-max) takasena tuo 888 on ainakin Pirelliin verrattuna susi, ei pidä mitään. Pirkka pyörä suitii kaasusta tilanteissa joissa mokomaa ei Pirelli-tuotteella tapahtunut, kulutuskestävyys on ehkä parantunut, mutta rengas on ihan yhtä paska pidoltaan kuin Misukan Komentaja kekkinen, eli jos on tehokas fillari ja tykkää driftata ni ihan hyvii gummei sekä Misukka et Metukka.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Metzeler vs Pirelli
Mulla ei vielä ole sattunut sellaista moottoripyörää, joka sutisi kaasusta pikitiellä heikon uuden renkaan takia.
Olen Mezelerin käyttäjä ollut pitkään, mutta hinta meinaa pompsahtaa...
Saatanpa kokeilla Pirelliä tai tuota Commanderkakkosta seuraavaksi.
Olen Mezelerin käyttäjä ollut pitkään, mutta hinta meinaa pompsahtaa...
Saatanpa kokeilla Pirelliä tai tuota Commanderkakkosta seuraavaksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Metzeler vs Pirelli
Uuden mallin V-max jonka softasta on "turva avusteet" poistettu, sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä. Driftausprätkä pianotehtaalta.Pertti kirjoitti:Mulla ei vielä ole sattunut sellaista moottoripyörää, joka sutisi kaasusta pikitiellä heikon uuden renkaan takia.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Metzeler vs Pirelli
Sportsteriin tuli juuri 888 eteen (130/90-16) ja on kyllä todella paljon parempi mitä orkkis misukka. Tuntuu koko etupään toiminta muuttuneen tunnokkaammaksi ja tarkemmaksi. Takana 880 (160/80-16) joka myös huomattavasti parempikäytöksinen kuin orkkis misukka. Takasen märkäpidon parantuminen oli eka asia minkä huomasi, misukka oli todella liukas vaikka olihan se silloin tällöin kiva ykkösellä kaasulla sladitella.
Re: Metzeler vs Pirelli
Viime kesänä laitoin eteen alle 888:n kuluneen 880 tilalle. Ei se ainakaan huonompi ole.
Sen sijaan Michelin Commanderin otin pois takaa, vaikka siinä olis ollut vielä pintaakin jäljellä. Liukas eikä varoittanut kamalasti. Edellisenä kesänä sekin asennettu. Nyt tuo hento "drifatuspyörä" sai taakse alleen Avonin Cobran, ostin varalta kaksi. Pitää paremmin, ehkä kovissa nopeuksissa jotenkin nuljumman oloinen, mutta pyörän alustaakin on samaan aikaan muuteltu.
Sen sijaan Michelin Commanderin otin pois takaa, vaikka siinä olis ollut vielä pintaakin jäljellä. Liukas eikä varoittanut kamalasti. Edellisenä kesänä sekin asennettu. Nyt tuo hento "drifatuspyörä" sai taakse alleen Avonin Cobran, ostin varalta kaksi. Pitää paremmin, ehkä kovissa nopeuksissa jotenkin nuljumman oloinen, mutta pyörän alustaakin on samaan aikaan muuteltu.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Metzeler vs Pirelli
Mihin Pirellin malliin vertaat?ma^ko kirjoitti:sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä
vaakko kirjoitti:Tuntuu koko etupään toiminta muuttuneen tunnokkaammaksi ja tarkemmaksi.
Vaikka etupään jousituksen muutokset ovat muuttaneet ajotuntumaa paljonkin, syystä tai toisesta etukumilla olen kokenut vähemmän vaikutusta ajotuntumaan kuin takakumilla, vaikka periaatteessa etukumillahan pitäisi olla huima vaikutus. En tiedä sitten.ranze kirjoitti:Viime kesänä laitoin eteen alle 888:n kuluneen 880 tilalle. Ei se ainakaan huonompi ole.
Kommari Kakkosesta juuri tämä kokemus. Viime kesä sillä tuli jo liukasteltua ja nyt alkukesää, mutta vaihdettavahan tuo on: en jaksa enää valehdella itselleni että "vääntöä on vaan niin perkeleesti, että ihmekös se että kumi ei pidä". Arvaamattomuus on se todella huono jutturanze kirjoitti:Sen sijaan Michelin Commanderin otin pois takaa, vaikka siinä olis ollut vielä pintaakin jäljellä. Liukas eikä varoittanut kamalasti.
Mikä Kommari Kakkosessa vit...harmittaa on petetyksi tulemisen tunne: luin oikein arvosteluja ennen ostopäätöstä, ja noiden pitoahan kehuttiin. Sen tähden oli jopa hieman vaikea uskoa ettei se samperin gummi edes kilometrien ja kulumisen myötä löytänyt pitoa.
Avonista kuukkeloin jotain kehuja myös, mutta omaa kokemusta merkistä mulla ei ole (vuosia sitten taisi olla Bridgestonea alla, sittemmin Metukoita ja nyt tuo Misukka). Pitäisiköhän sitä tuotakin vielä harkita... Meinaatko nuljulla sitä että rengas ei irtoa mutta ikäänkuin joustaa?ranze kirjoitti:Nyt tuo hento "drifatuspyörä" sai taakse alleen Avonin Cobran, ostin varalta kaksi. Pitää paremmin, ehkä kovissa nopeuksissa jotenkin nuljumman oloinen, mutta pyörän alustaakin on samaan aikaan muuteltu.
Re: Metzeler vs Pirelli
Muistaakseni kyseessä nimenomaan Night Dragon, mutta kyseinen Vmax ei ole oma pyörä vaikka sillä kohtuu paljon ajelenkin, niin satavarmaks en vanno.jman kirjoitti:Mihin Pirellin malliin vertaat?ma^ko kirjoitti:sutii renkaalla kuin renkaalla, 888:lla ja commander kekkisellä vaan vielä helekutisti holtittomammin kuin Pirellillä
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Metzeler vs Pirelli
Jotenkin herkempi urille. Voi johtua siitäkin että samaan aikaan pyörästä poistettiin 1" madalluskitti takaa ja koko keksintö on nyt hivenen takakorkea johtuen siitä, ettei keulalle tehty vielä mitään.Meinaatko nuljulla sitä että rengas ei irtoa mutta ikäänkuin joustaa?
Tietty koko pyörän luonne on muuttunut kovasti tuon konekonversion myötä, siinä sivussa matkanopeudet eivät ainakaan ole pienentyneet.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Metzeler vs Pirelli
Uraherkkyys tuntuu helpohkosti siedettävältä vialta, jos pito on hyvä. Melkein valittu Pirelli saattaakin tässä juuri ennen ostoklikkausta vielä vaihtua Avon AV72:ksi...
Re: Metzeler vs Pirelli
Pari vuotta jo tuosta omasta avauksesta kohta aikaa, mutta omien kokemusten mukaan ei hinta laatusuhteelta ole Pirellin Night Dragonin voittanutta vielä tullut markkinoille. TM kestotestin Ultrassa kehuivat Avonia, mutta en messuilla viitsinyt koeajajien keskusteluja keskeyttää ja vaatia tuolle väitteelle tarkempaa selitystä. Kyseisesta kumista minulla ei ole mitään kokemuksia. Pirelli tuolta nettikaupoista ostettuna tulee halvimmalla kotimaahan ja kestää kuitenkin riittävän pitkään, niillä kilometreillä rengas on jo syytäkin vaihtaa. Mutka-ajossa ja sadekelillä tuo on vain niin ylivoimainen, että oma pää taitaa rajoittaa aiemmin sitä vauhtia kuin että renkaasta loppuisi ominaisuudet. Mikäli sateella on öljyä asfaltilla niin siinä alkaa tuokin rengas lipsua. Alkukeväästä myös musta jää mutkassa aiheutti kaksipyöräluisto tilanteen josta selvisin kuin ihmeen kaupalla pystyssä pysyen.