FatBobin renkaat

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JuhaY
Viestit: 49
Liittynyt: 15:17 08.07.2014.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja JuhaY »

niin...nuo orggis dunlopit ei oo oikein häävit kuin hinnaltaan, ompi käyny mielessä vaihtaa ihan johkin muuhun kunhan eka pinta hupenee...

Jos aloittais takarenkaasta...

Onko kokemuksia esim...180/65 ?
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Vakiokokoista Metzeler 880:aa olen siellä käyttänyt. Nyt on edessä Michelin Comander 2 kokeilussa, toistaiseksi ei pahaa sanottavaa siitäkään. Metukan nyt kaikki jo tietää hyväksi valinnaksi joten siitä ei sen enempää. :D
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
JuhaY
Viestit: 49
Liittynyt: 15:17 08.07.2014.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja JuhaY »

Peacemaker76 kirjoitti:Vakiokokoista Metzeler 880:aa olen siellä käyttänyt. Nyt on edessä Michelin Comander 2 kokeilussa, toistaiseksi ei pahaa sanottavaa siitäkään. Metukan nyt kaikki jo tietää hyväksi valinnaksi joten siitä ei sen enempää. :D
No juu...juuri tuo misukka olisi eräänä vaihtoehtona...yleisesti taitaa olla niin, että sekä pito ja suuntavakaus paranee tuolla 880;llä?
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Metzelerin hinta on pompsahtanut jonkin verran, seuraavaksi taidan omaani kokeilla kans Micheliiniä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Valluhan tuota Micheliniä on kehunut muistaakseni. Mulla menee kanssa takarengas tässä keväällä uusiksi ja Misukka sinne varmaan tulee myös.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Noista "leveistä läskeistä" en tiedä mitään, mutta itse ajoin 4000 km 130/90-16 koossa noilla Michelinillä ja sitten pyörä meni kaupaksi. Renkaissa ei ollut mitään ongelmaa eikä uusi omistajakaan ole valittanut. Ehti kai ajella parisen tuohatta loppukesästä ja odottaa jo uutta ajokautta innolla ja samoilla renkailla jatkuu.

Mutta en ole huomannut mitään ongelmaa orggis Harley-Davidson Dunlopeillakaan.

Viime kesänä tyhjensin takarenkaan vesisateessa moottoritiellä rekkaa ohittaessani n. 110-120 km nopeudessa. Alla olivat orggis 130/90-16 Dunlopit ja renkaan jäykkä runko piti renkaan niin hyvin kasassa, että sain ajettua pyörän turvallisesti ehkä reilun kilometrin kuluttua tien pientareelle hinuria odottamaan. Vasta jossain 30 nopeudessa perä alkoi vähän vispata ja pysähdyksissäkin rengas kantoi matkalehmän painon niin, että saimme työnnettyä sen 3 miehen porukalla helposti lavetille eikä vanne kolissut missään vaiheessa eikä rengas vaurioitunut mitenkään.

Ikinä en osta enää pyöriini mitään muuta kuin mahdollisimman jäykkärunkoisia renkaita - minun ajotavoillani en ole huomannut noissa niin suuria ominaisuuseroja, jotka ajaisivat jäykän rungon ohi tärkeydessään. Metukat, Michelinit, Shinkot, Continentalit ja Dunlopit on tullut pyöritettyä ja kaikki ovat toimineet.

Leveys voi tehdä kyllä suuriakin muutoksia käyttäytymiseen, koska esim. tuossa TM:n kuuluisassa kestotestissä uuden Ultran alla testaajat haukkuivat orggis Dunlopeja mm. hyvin uraherkiksi ja ajettavuus parani heidän mukaansa radikaalisti Metukoihin siirtymällä. 130/90-16 koossa en ollut tuota huomannut, päin vastoin. Löysärunkoinen Shinko veteli paljon pahemmin urissa, kuin sen tilalle asentamani jäykät H-D Dunlopit.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JuhaY
Viestit: 49
Liittynyt: 15:17 08.07.2014.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja JuhaY »

Jees..tuohan tekniikan mailman juttu oli se mikä lopulta idean sai syttymään...

Uutena hd miehenä pidin sitä vain ominaisuutena, vaikkakin oireet viittasivat vahvasti renkaisiin..

Meinaan..ikävästi peräpää vaeltelee ja lipsuu jopa kuivalla asfaltilla kun ajaa ajoratamaalausten ylitte..saatika sitten märijällä...

Moottoritienopudessa mopo on vetelee jokasuuntaan ja luiruaa...kyllä mä aika pitkälle noita dunloppeja syyttäsin....
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Kyllä kait kaikki renkaat lipsuvat kun vettä on tarpeeksi (paitsi sadekelin erikoisrenkaat) ja niin taitaa käydä myös tiemaalausten osuessa pyörän alle. Itse olen tykästynyt Michelinin Commander II:seen. Niillä taivaltaa kaksikertaisen määrän vaikkapa Dunloppiin verrattuna. Pito ja muutkin ominaisuudet ovat aivan riittävät normaaliin kurvailuun. No eipä toi mun Dyna muitakaan kilpurin ominaisuuksia tarjoa. :mrgreen:
Kuva LIFEMEMBER
E.N.
Viestit: 6
Liittynyt: 15:02 11.11.2014.

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja E.N. »

kyllä itsellä noi vakio Dunlopit lähtee vaihtoon, ennen ajokautta... märällä aivan tappoliukkaat paskat!!! Esim. Rusan Shelliltä Tuusulaan päin noustessa, 80 vauhdista 5. vaihteella totaalisesti pito irti ja pikkase luulen, ettei tos stanu 103" iha semmosia paukkuja oo viedä perää alta... tai sit on tehtaan pojat tehny kiljuvan jäynän ;D
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

E.N. kirjoitti: 80 vauhdista 5. vaihteella totaalisesti pito irti
Enemmän kuin ylimääräistä tehoa tai pitämätöntä rengasta epäilisin kuorma-autosta valunutta naftaa asvaltilla :roll:

Eivät nämä tosiaan voi vitosvaihteella sutia oli alla mikä kumi hyvänsä, jos kulutuspintaa on...

Sain minäkin rautiksen "lukkiutumattoman" rumpuetujarrun lukkoon eräässä risteyksessä Michelinin renkaalla ja vahva epäilykseni kohdistui öljy- tai naftaläikkään, kun hiekkaakaan ei ollut :wink:

Mutta jokainen vaihtaa renkaita oman fiiliksensä mukaan ja jos joku rengas tuntuu sellaiselta, ettei siihen voi luottaa, niin sitten se on vaan kaupan kautta. Jokainen vastaa omasta turvallisuudestaan itse eikä se yllyttämällä suuntaan tai toiseen muutu.

Tähän JuhaY:n kommenttiin vielä:
Moottoritienopudessa mopo on vetelee jokasuuntaan ja luiruaa...kyllä mä aika pitkälle noita dunloppeja syyttäsin....
Rengaspaineet ovat moottoripyörässä vielä autoa paljon tärkeämmässä roolissa, joten tarkista paineet ohjeiden mukaiseksi ennen seuraavaa ajoa, elleivät vielä sitä ole. Ja sitten sinne rengaskappaan vasta 8)

Liian alhaisilla paineilla saa renkaasta kuin renkaasta hengenvaarallisen!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
E.N.
Viestit: 6
Liittynyt: 15:02 11.11.2014.

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja E.N. »

Viestiketjun otsikosta aasinsiltana...
Kellään kokemusta 200/60×16 renkaasta, tommosen tupla-ledi perseen alla (2014->)?
Ajoominaisuus/asennus.
Avatar
JuhaY
Viestit: 49
Liittynyt: 15:17 08.07.2014.
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja JuhaY »

Joo...totta mitä J.Cool noista paineista kirjoitteli...moni ongelma poistuu jo puolen kilon säädöllä...

Mut, mut,,, eeännää kompaten...ihan samoja kokemuksia on...kohtuullisellakin sinkinkiristyksellä on saanut semisladin aikaseksi...ilman selkeää syytä, kuten löpöä tiellä tms...asia mikä kandee pitää mielessä jokaisessa kiertoliittymässä, etenkin jos ihan vieressä on raskaankaluston kylmäasema. :) kerrankos korkki unehtuu :cry:

Asiaa jatkaakseni...millaisia rengaskokoja oletta saaneet asennetuksi ilman kummempia muutoksia tonne vakio fatbobin takahaarukkaan?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei siinä sitten auta kuin uskoa rehellisten miesten puhetta 8) Itsellä kun on vain noita evolaisia tai vanhempia ja levein läski on 130/90-16 niin ei lipsu dunloppi kiihdytyksessä ;) Eikä vetele urissa, jos on painetta. Voihan se olla, että Dunlopin kehitys on jäänyt sitten jälkeen tuosta leveämpien rengashulluttelujen kanssa. :lol: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
E.N.
Viestit: 6
Liittynyt: 15:02 11.11.2014.

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja E.N. »

Veikkaan kyl ton bobin renkaan kuvion olevan suurin syypää liukkauteen ja luultavasti kyseine rinkula tehty aavikkon sääoloihin... Taivas tietää, mut kuka sen meille kertos prkl... :?
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FatBobin renkaat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

E.N. kirjoitti:Veikkaan kyl ton bobin renkaan kuvion olevan suurin syypää liukkauteen ja luultavasti kyseine rinkula tehty aavikkon sääoloihin... Taivas tietää, mut kuka sen meille kertos prkl... :?
Mä voin ottaa ne Dunlopit, niin ei tarvitse paskan kierrätystä murehtia.
Siis, jos liukasta pintaa on riittävästi milleissä mitattuna, maksan lähetyskulut Seinäjoen Matkahuoltoon.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin