2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pannaanpa tähän uuteen ketjuun raporttia. Olen aina sanonut, että pyörässä alustaan pantu raha antaa parhaan mahdollisen hyötysuhteen. Missään muussa kohdin tonnilla ei saa niin radikaalisti parannusta.

Nyt olen värkännyt oman 2013 Electran (FLHTK) alustan kanssa reilun 1,5 vuoden aikana kaikenlaista. Pyörällä oli ajettu 4200 km sen ostaessani ja parantelu alkoi pian. Tässä tapahtumia aikajärjestyksessä, km lukemat noin-lukemia :

1. 6000 km
Ricor vaimentimet keulaputkiin
- alkuperäiset jouset jäivät paikoilleen
- 5W öljyt Ricorin suositusten mukaan
- keulan tärähtely parani ja toiminta muuttui pehmeämmin tien pintaan reagoivaksi
- n. 235 eur

2. 12000 km
Progressive Suspension ilmaiskarit taakse
- alkuperäisten iskarien pohjaaminen 2 päällä ja täydellä kuormalla alle täyden 50 PSI paineen oli suurin syy
- toinen syy oli perän soutaminen yli 125 km nopeudessa mutkissa täydellä kuormalla
- pohjaaminen ja soutaminen loppuivat ja ilmanpaineella oli säätövaraa reilusti
- n 300 eur Stormin poistomyynnistä

3. 24000 km
Progressive Suspension ilmaiskarit menettivät Italiassa vaimennustehonsa ja pyörän takapää alkoi heilua ylös alas pienissäkin töyssyissä, edelleen 2 päällä ja täydellä kuormalla
- oire paheni pitkin matkaa
- takaisin Suomessa noin 4000 km myöhemmin perä alkoi pomppia Tampereen moottoritiellä Kuljun kohdilla mutkassa vaarallisesti reilun 120 nopeudessa yksin ajaessa kevyellä kuormalla. Woblaus alkoi oireilla, mutta rauhallinen nopeuden pudotus tasoitti tilanteen
- ilmanpaineen lisäys tai pudotus ei auttanut, jousitus toimi, mutta iskunvaimennus ei
- pyörä alkoi ottaa uskomattomia pomppuja kuopista, pahimmillaan kuskilta irtosi takamus penkistä.
- totesin jousituksen ajokelvottomaksi, joten panin pyörän seisontaan.

4. 30000 km
Asensin saksalaisen Wilbers Nivomat-paketin pyörään
- paketissa on epäsymmetrinen iskunvaimenninpari takana, joka säädettiin jo tehtaalla ilmoitettujen painojen ja käyttötarkoituksen mukaan
- mukana tuli niin ikään ilmoitettujen tietojen mukainen progressiivinen Zero Friction etujousipari
- Nivomat iskareissa on aivan uusinta 2017 tekniikkaa edustava automaattinen kuorman mukaan tapahtuva säätyminen, joka toteutetaan öljyn pumppauksella sisäisesti.
- nyt perä alkoi toimia täysin eleettömästi, juuri kuten pitääkin ja pomppiminen sekä heiluminen loppui kertalaakista
- ovh 1299 eur, sain vähän alennusta

5. 30500 km
Wilbers Zero Friction etujousien asennus
- jouset olivat silminnähden selvästi raskaammat, paksummat, lyhyemmät ja tiheämmät, kuin alkuperäiset
- kun niitä tarkasteli vierekkäin, tajusi todella millaiset lelut edessä ovat vakiona
- Ricor-vaimentimet jäivät paikoilleen, samoin vaihdoin edelleen 5W öljyt
- ensimmäinen tuntuma tallin lattialla asennuksen jälkeen oli käsittämätön - keula ei sukeltanut lainkaan jarrulla
- pieni pelko hiipi, että tuliko keulasta liian jäykkä
- 60 km koeajo kuoppaisesta hiekkatiestä moottoritien 130 mittarinopeuteen vakuutti, että ei tullut
- keula reagoi pieniin epätasaisuuksiin pehmeästi, mutta ei sukella minkäänlaisissa kuopissa tai jarrutuksissa

Nyt tiedän miltä Electran alustan pitää tuntua. Ja mitä sinne kannattaa laittaa. Alustalla on turha leikkiä. N. 1500 eur tässä tapauksessa on todella pieni raha, jos ajamisen pitää tuntua hyvälle ja pyörällä ollaan todella tien päällä.

Amerikkalainen lullatilulla-pehmeys on muuttunut vihdoin saksalaiseen jämäkkyyteen. Silti Electran matkustusmukavuus ei kadonnut, pyörä tuli vaan ratkaisevasti paremmaksi ja turvallisemmaksi ajaa. Onneksi ehdin hoitaa muutokset koeajot vielä tämän ajokauden aikana. Pitkä talvi välissä olisi tehnyt vertailun vaikeaksi.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 14:09 11.10.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja s&s »

Mä olenkin ihmetellyt olenko erilainen nuori, kun en ole ollut tyytyväinen tourinkien lulla-alustaan, mutta toisaalta juttua aiheesta on kovin vähän.

Mulla on potilaana 2016 FLTRU, omalla kohdallani ei mitään varsinaista vikaa ole tullut vastaan, ongelmat ovat lähinnä ne normaalit eli keulan sukeltaminen ja ainainen pelko perän pohjaamisesta raskaammalla kuormalla huolimatta iskareiden ilmamäärästä. Woblaamista en ole vielä onneksi havainnut, pyörä tuntuu pitävän suunnan vauhdikkaissakin mutkissa.

Mietiskelin parannusprojektia aika pitkään ja tulin siihen tulokseen että haluan etupäähän jousien sijaan cartridge-mallin vaimennuksen. Vaihtoehtoina olivat lähinnä PS:n monotube -setti tai H-D:n premium ride. Googlaaminen tuotti monotubeille kritiikkiä, jotkut olivat jopa vaihtaneet takaisin orgikseen kun PS:llä keulasta tuli liian jäykkä, joten valitsin sitten premium riden. Tuo asennettiin kesällä huollon yhteydessä ja nyt keula toimii niinkuin odotinkin, jarrutusniiaus on poissa mutta toisaalta ei tarvitse pelätä jokaista röykkyä tiessä koska keula toimii kuitenkin melko herkästi.

Nyt talvella olisi sitten vuorossa takapää ja runko. Taakse valitsin Öhlinsin budjettimallin 022:t orgispituudessa, näistä olin myöskin lueskellut aika paljon hyvää... Jos kuitenkin käy niin etteivät toimi mun painolla road glidessä, niin nämähän saa kotimaassa säädätettyä vastaamaan omia tarpeita ja toiveita.

Rungon jäykistämiseen valitsin Alloy Artin version, tuo on siis tanko joka tukee moottorinpaketin startinkorvakkeesta runkoon. Päädyin tähän, koska useimmat muut versiot asennetaan koneen alle ja silloin keskiseisontatuelle ei ole paikkaa. Kuten totesin aiemmin, woblausongelmaa ei ole ollut, mutta stabilisaattorin kanssa sitä ei toivottavasti tulekaan.

Mielenkiintoista lukea muidenkin ratkaisuista ja niiden toimivuudesta, jos mennään metsään näiden omien kanssa niin on sitten jotain referenssiä mihin suuntaan kannattaa katsella.
Viva Knievel!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Woblaus-varoituksia ajossa ei minullekaan ole tullut rungon/moottori elämisen takia, vaan surkeista taka-iskareista. Tämä korostui nyt kun se vaimennus hyytyi. Kun miettii, että vetää pitkähköä mutkaa todellista nopeutta 125-130 ja takapää alkaa mennä ylös ja alas tien pinnan heitoista, niin tämä perän pomppiminen heijastuu välittömästi ohjaukseen ja woblausvaroituksia alkaa tulla...

Tämä paljon puhuttu Harley-Wobble pitäisi ehkä olla yhtä pajon Shova-Wobble. Sen siitä saa, kun panee japanialaisia osia moottoripyörään ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tosi hyvää raporttia, kiitos että selvittelet ja viitsit jakaa!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Hyvä raportti, just tälläistä kokemukseen perustuvaa tietoa muutoksista tänne forumille kaivataankin.

Vielä kun modaat aiheen vastaamaan lähemmin vaikka pyörän mallia niin hakua käyttävä löytää oikean ketjun varmemmin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nuo nykyiset ilmaiskarit ovat yhä vuosimallia '97 osanumeron mukaan. Mahdollisesti silloin tehdas antoi Shovalle ohjeen, että iskarit ovat OK, mutta hinta pitää pudottaa puoleen :twisted:

Nimittäin vanhemmat Shovan ilmaiskarit ovat parempia. Minulla '94 ja '89 lehmissä ne eivät ole tuottaneet ongelmia, toimivat ongelmitta sen minkä toimivat. Niissä max. paine on 35 PSI ja sitä ei tarvitse käyttää, pärjää hyvin 20-25 paineilla kuormallakin.

Nyt ajoin juuri Espanjassa 2500 km '89 lehmällä niin, että olin juuri ajanut näillä uusilla iskareilla Suomessa 500 km ja seuraavana aamuna jatkoin Espanjassa ja ajoin 400 km. Kontrasti oli todella suuri, kun perstuntuma oli vielä uudesta 2013 pyörästä jäljellä. Vanha lehmä toimi hienosti, mutta oli edelleen se vakiolulla. Siltikään sen iskarit eivät aiheuttaneet yhtään ongelmatilannetta, vaan matka sujui kevyesti keinahdellen.

Tosiasia on, että 25 vuoden aikana jokainen yksityiskohta oli mennyt eteenpäin ja reilusti - paitsi iskarit huonompaan suuntaan. Uusi 2010 luvun pyörä on kuitenkin huomattavasti parempi ajaa, kun iskarit vaan päivittää ensin. Melko tylyä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tällainen setti sinne tuli:
Liitteet
wilb1.JPG
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Moro!

Tän vuotisissa on vastaavat eripari-iskarit vakiona.
On tehtaalla säädetty valmiiks, en oo säätönuppia pyöritelly, kuin pestessä!
Tietysti se kertoo myös siitä, etten ymmärrä mitään alustan säätämisestä, mutta melkein 13 tkm oon tänä kesänä ajellut ongelmitta. Myös kakspäällä ja reissukamppeitten kanssa... :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti:Tän vuotisissa on vastaavat eripari-iskarit vakiona.
On tehtaalla säädetty valmiiks,
Mikä malli sinulla on? Vallun Road Glidessä olivat myös eriparivehkeet jo uutena, olikohan pyörä '16 tai '15. Sitä vastoin Ultrassa jopa CVO:ta myöten olivat vielä ainakin varaosaluettelon mukaan nuo 20v vanhat surkeat ilmaiskarit vakiona myös '16 malleissa. Olisivatko muuttaneet niitä sitten M8-koneen myötä. Se on varmasti hyvä parannus ja saattavat olla hyvinkin kelvolliset, vaikka eivät vastanne noita erikseen myytäviä laatuiskareita (Öhlins, Wilbers jne...) vieläkään - noin teoriassa pohdittuna.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:28 11.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tuntuu brassailulta toi pyörän "mainostaminen", mut nyt se on kuitenkin näkyvissä...

Ronnies kuitenkin jo viimevuotiseen tarjoo noita eripareja:

http://partsfinder.onlinemicrofiche.com ... D%20LOW%20(KKL" onclick="window.open(this.href);return false;)%20SUSPENSION%20-%20REAR%20SHOCK%20ABSORBERS
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pekka L kirjoitti:Ronnies kuitenkin jo viimevuotiseen tarjoo noita eripareja
Jep, tuollaiset just siinä Vallun pyörässäkin ovat. Yhden kaverin 2016 Ultrassa ja katsomassani 2016 CVO:ssä ovat kuitenkin vielä ihan tehtaan Parts Manualissa VIN-koodin mukaan katsottuna "REAR SHOCK ABSORBER, 54320-97A (2) FLHTKSE" eli ne vanhat ilmapumput. Mahtaisoko Ronnie tarjota noita iskareita ostavalle vähän kuin "upgrade" iskareina. Tai sitten noita on asenneltu mitä on sattunut asentajalle kouraan osumaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja s&s »

Madalletuissa touringeissa eli low- ja special-malleissa oli noita käsisäätöisiä eli eripari-iskareita jo ennen M8:ia. Nyt M8:n myötä sitten kaikissa meni vaimennus molemmissa päissä uusiksi, eteen tuli "double bending valve" -systeemi ja taakse nuo eripari-iskarit.
Viimeksi muokannut s&s, 09:09 12.10.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viva Knievel!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Joe Cool kirjoitti:Mahtaisiko Ronnie tarjota noita iskareita ostavalle vähän kuin "upgrade" iskareina. Tai sitten noita on asenneltu mitä on sattunut asentajalle kouraan osumaan.
Tähän mennessä mielestäni Ronnies on kiitettävästi kopioinut alkuperäisen varaosakirjan numeroineen. Tämä on hyvä ominaisuus. Eli sinne ei ole päivitetty jos jonkun osan numero on matkan varrella muuttunut. Sieltä siis tulee sellaisiakin numeroita jonka mukaisia osia ei enää saa. Korvaava tuote/tuotenumero löytyy kun ryhtyy osaa kaupoista etsimään.

Hieman epäilen että ei ole enää tehtaalla/tehtailla sellaista meininkiä että pistettäisiin mitä sattuu, on niin tarkat kuluttajansuojat, CE- ym. hyväksyntäjutut...
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Juu mun RG:ssä (2015) on jo nämä eripari-iskarit. Sen verran hyvin ne toimii, ettei ole tullut vaihtohaluja. Perä pysyy kuosissa myös kovassa vauhdissa. (kovassa ?, rajoitin lyö päälle 180kmh kohdalla)
Kuva LIFEMEMBER
Vastaa Viestiin