Johdot tangon sisään

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:43 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 23:38 29.04.2018. Jos ne on sellaiset hitsatut yli vinkkelin kulmilla olevat sarvet, kannattaa laittaa runsaasti svarfeekaa, vittumaiset on johdottaa.
Tasan on suora kulma, mutta ei kaikesta huolimatta tule piuhat läpi. Ei tule vaikka yksittäistä johtoa vetää kerralla, kun liitin ei mahdu kääntymään mutkassa. En rupea tuon takia piuhoja katkomaan, kun ilman liitintäkin kulkee johto jottiinsakin heikosti sen kulman yli. Tulee sentään vilkkujen johdot piiloon, niin ei ole ihan niin iso salaatti näkyvillä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:43 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

-Harikka- kirjoitti: 20:47 30.04.2018. Mie aikoinaa purin liittimet, siis johot pinneinee irti siitä muovirungosta.
Virheellisesti puhuin liittimestä. Pinniä tarkoitin, kun eihän se koko liitin mahtuisi edes pakoputkesta läpi.
Pinni ei van suostu kääntymään mutkassa, kun on sen verran pitkä (27 mm). Periaatteessa pitäisi mahtua, mutta käytännössä on niin ahdas mutka, ettei pinni tule ehjänä läpi. Kovin monta kertaa ei pinniä kestä taivuttaa ilman että katkeaa.

Kyseessä on siis tuumainen tanko, jossa sisähalkaisija on 19 mm ja alhaalla tasan ysikymppiset mutkat. Ohessa mittakuva tangosta, joka ehkä selventää tilannetta.

Kuva

Meni muutenkin ihan vihkoon tämä asennus, kun ostin jarruletkuun väärät nipat. Olisi pitänyt olla 3/8" (10 mm), mutta tuli sitten otettua 7/16" nipat. Ja lisäksi väärällä taivutuksella toinen pää.

Huomenna jos saisi sähköt kuntoon ja keskiviikkona uudet nipat jarruihin, niin tuohan voisi olla ajokunnossa kun taas aurinko paistaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jack
Viestit: 673
Liittynyt: 15:04 21.10.2004.

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja jack »

Just tollaseen Friscoon, (ei tosin Biltwellin tekemä) nykäsin toissa talvena johdot sisään (ja Biltwellin Zetaan) ilman mitään ongelmia. Tosin kyseessä oli Nightsterit, eli oisko johdoissa eroa, tai pinneissä. Yhtenä nippuna tuli kumpikin puoli ilman mitään ongelmia.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
jeppis
Viestit: 8
Liittynyt: 09:47 05.08.2018.

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja jeppis »

Tangon vaihto täälläkin edessä ja tarkoitus vetää johdot 8” korkean tangon sisään evo sportsteriin. Ajattelin katkaista ja pidentää johtoja, kun nuo valmiit pidennykset pinneineen tuntuu olevan aika kalliita verrattuna jos itse jatkaa.

Käykö näihin 0,75mm2 johto? Löytyi vähän ristiriitaista tietoa, mutta ilmeisesti tangon johdot välillä 16-18 AWG. IKH:lta näyttäisi ainakin saavan montaa eri väriä autosähköjohtoja. Liitokset ajattelin tehdä jatkoliittimillä ja kaikki johdot vielä nippuun kutistesukalla.

Jos joku on näitä tehnyt niin mielellään kuulen, jos jotain kannattaa tehdä toisin ja mitä ottaa huomioon.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Tekisin sähköt kuitenkin valmiilla sarjoilla vaikka hiukan maksavatkin. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun sähkövikoja alkaa ilmaantumaan omien jatko viritysten jälkeen. En nyt tarkoita, ettetkö osaisi tehdä hommaa, mutta joku muu jatkakoon tästä...
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kai ne itse tehtyä saa, ei välttämättä edes vaikeata. Itse laittaisin jatkot juottamalla ja liimakutistesukka jatkoksen päälle. Jatkokset vielä eri johtoihin ehkä "porrastetusti", kun se jatkos on aina kuitenkin paksumpi ja jäykempi kuin pelkkä johto, niin eipä tule nippuun mitään älyttömän paksua kohtaa.

AWG 16 on 1,5mm2, joten semmoinen piisaa, 18 taas on 0,75mm2, joten niihin sitten vastaavasti ohuempaa. Jos ja kun jatkos on tyyliin vaaksan verran tai vähän päälle, niin voi varmaankin laittaa ohuempaakin jatkoksi, ei siinä paljon jännitettä huku tuollaisella matkalla ja tuskin piuhakaan kuumenee oleellisesti.

0,75 on niin paljon helpompi saada mahtumaan että kannattaa kyllä puntaroida ampeerit mitä siellä kulkee ja käyttää ohutta jos vaan on mahdollista. Riippuu onko käytössä releet esim ajovaloille vai meneekö kaikki valojen virta kahvojen kautta, ja miten tappokytkin on toteutettu (rautiksessa ainakin sytkän virta menee tappokytkimen kautta, joten jännitehäviö siinä on erityisen ei-suotava :) ). Muut systeemithän ovat käytössä vain hetkellisesti (vilkut, töötti, startti jne) eivätkä ehdi kuumeta vaikka olisi ohutkin johto.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

AWG-neliömilli-taulukoissa tuntuu olevan paljon heittoa, mutta yleisesti 18-16 väli menee .8-1.5 välillä, mikäli käytössä on siis ollut 16 AWG johdot on .75 hieman liian ohutta johtoa.

En näkisi että tulee ongelmaa kun liitosten jälkeen mittaa johtimien resistanssit ja vertaa vaikka saman mittaiseen jatkamattomaan johtoon. Asennettuna vielä sama homma, kun kaikki on paperilla ei tartte epäillä onko joku liitos huonosti.

Meni viestin kirjoittamiseen sen verran aikaa että hieman jouduin muokkaamaan, kun Kari kerkisi väliin samasta asiasta kirjoittelemaan:

Liitokset tosiaan tinaten ja liimakutistesukalla porrastettuna liitokset koko tangon matkalle eikä ainoastaan yhteen kohtaan.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 14:03 08.04.2019. Kai ne itse tehtyä saa, ei välttämättä edes vaikeata. Itse laittaisin jatkot juottamalla ja liimakutistesukka jatkoksen päälle. Jatkokset vielä eri johtoihin ehkä "porrastetusti", kun se jatkos on aina kuitenkin paksumpi ja jäykempi kuin pelkkä johto, niin eipä tule nippuun mitään älyttömän paksua kohtaa.
Taitavakaan juottaja ei voi kapillaarille mitään ja johto jäykistyy liitoksen ympäriltä ja tulee alttiiksi katkeamiselle. Paljonhan näitä juottamalla tehdään, mutta se ei todellakaan ole paras tapa tehdä jatkoja. Puserrettavat eristämättömän jatkoliittimet, jotka suojataan kutisteletkulla ovat vähiten huono ratkaisu, jos ei yhtenäistä johtoa pysty käyttämään.

Valmis jatkosarja maksaa noin 25 euroa, joten ei siinä ihan mahdottomia säästä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Liitokset onnistuu hyvin pääteholkeilla, joita käytetään johtimen päissä. Holkkiin syötetään karvat molemmista suunnista ja puristetaan siihen tarkoitetulla pihdillä nippuun. Tulee ohut ja luja, mutta pihdit pitää olla oikeat, esim. Knipex....aika kalliit, mutta niillä tulee just, eikä melkein. Jäykistää 8mm matkalta, mutta ei kasvata pinta-alaa kuin kutistesukan verran.
Itse en ole tinauksia sen jälkeen tehnyt, kun tuo holkkijutska tuli tietoon.
Motonetistä:
Kuva
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Tässä vielä yks AWG-mm2 taulukko:

Kuva
jeppis
Viestit: 8
Liittynyt: 09:47 05.08.2018.

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja jeppis »

Veijo Esso kirjoitti: 14:48 08.04.2019.
KariFS kirjoitti: 14:03 08.04.2019. Kai ne itse tehtyä saa, ei välttämättä edes vaikeata. Itse laittaisin jatkot juottamalla ja liimakutistesukka jatkoksen päälle. Jatkokset vielä eri johtoihin ehkä "porrastetusti", kun se jatkos on aina kuitenkin paksumpi ja jäykempi kuin pelkkä johto, niin eipä tule nippuun mitään älyttömän paksua kohtaa.
Taitavakaan juottaja ei voi kapillaarille mitään ja johto jäykistyy liitoksen ympäriltä ja tulee alttiiksi katkeamiselle. Paljonhan näitä juottamalla tehdään, mutta se ei todellakaan ole paras tapa tehdä jatkoja. Puserrettavat eristämättömän jatkoliittimet, jotka suojataan kutisteletkulla ovat vähiten huono ratkaisu, jos ei yhtenäistä johtoa pysty käyttämään.

Valmis jatkosarja maksaa noin 25 euroa, joten ei siinä ihan mahdottomia säästä.

Joo näin itsekin muistan lukeneeni, että kestävämpi olisi tinaamatta. Mistä jatkosarjoja noin huokeasti saa, sitten ei kyllä kannata alkaa itse jatkamaan? Huomattavasti kalliimpia itse löytänyt.
Viimeksi muokannut jeppis, 15:16 08.04.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeppis
Viestit: 8
Liittynyt: 09:47 05.08.2018.

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja jeppis »

Pertti kirjoitti: 14:59 08.04.2019. Liitokset onnistuu hyvin pääteholkeilla, joita käytetään johtimen päissä. Holkkiin syötetään karvat molemmista suunnista ja puristetaan siihen tarkoitetulla pihdillä nippuun. Tulee ohut ja luja, mutta pihdit pitää olla oikeat, esim. Knipex....aika kalliit, mutta niillä tulee just, eikä melkein. Jäykistää 8mm matkalta, mutta ei kasvata pinta-alaa kuin kutistesukan verran.
Itse en ole tinauksia sen jälkeen tehnyt, kun tuo holkkijutska tuli tietoon.
Motonetistä:
Kuva
Kuva
Kiitos infosta knipexit hankinnassa kyllä. Ajattelin itse tällaisilla liittää vai onko nuo mainitsemasi parempi ratkaisu?

https://www.ikh.fi/fi/liitin-jatko-pun- ... t711500002
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Johdot tangon sisään

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

jeppis kirjoitti: 15:10 08.04.2019. Joo näin itsekin muistan lukeneeni, että kestävämpi olisi tinaamatta. Mistä jatkosarjoina noin huokeasti saa, sitten ei kyllä kannata alkaa itse jatkamaan? Huomattavasti kalliimpia itse löytänyt.
Custom chromen jälleenmyyjiltä. Tuossa linkki 12 tuumaiseen jatkoon, joka ainakin pitäisi riittää. Tietysti liika pituuskin on haitaksi jos tulee hirveä vihkura eikä saa piilotettua vaikka tankin alle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin