Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Olen tässä ostatellut aihioksi sopivaa satulaa vm. 83 Sportsteriin. Ymmärtääkseni pyörässäni on sama runko kuin evo-moottorisissakin siihen saakka kun moottorit alettiin ripustaa kumityynyillä ja runkoon tuli muutoksia.

Nyt olisi yksi ihan OK:lta vaikuttava satula ehkä tyrkyllä mutta on sen verran kaukana että ei viitsi lähteä sovittamaan. Satulassa on potero takalokasuojan kohdalla ilmeisesti jonkin vuosimallin ECM:ää varten, eli mitä ilmeisimmin satula on tarkoitettu kumiripusteiselle rungolle (vai?).

Käykö nämä eri mallien satulat "ristiin"? Osanumeroissa on eroja jne mutta osanumerot nyt vaihtuvat milloin mistäkin syystä, ei esim käy jonkun mallin sissybariin, tankki on jossain mallissa vähän pitempi tai muu toissijainen seikka voi vaikuttaa. Mutta kun itse oikeastaan tarvitsen vain sen pohjalevyn, toki hyvät toppaukset kuskin kohdalla ovat plussaa :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
tuusa
Viestit: 53
Liittynyt: 20:18 25.07.2008.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja tuusa »

KariFS kirjoitti: 16:38 13.08.2019. Satulassa on potero takalokasuojan kohdalla ilmeisesti jonkin vuosimallin ECM:ää varten, eli mitä ilmeisimmin satula on tarkoitettu kumiripusteiselle rungolle (vai?).
07-09 malleissa on ainakin ECM takalokarissa satulan alla, ja satulassa sitä varten potero. Mulla oli aiemmin -08 Sportsteri ja silloin hiukan hatutti kun ton ECM:n sijainnin takia siihen ei saanut ohutta, tyylikästä ja erittäin epämukavaa satulaa... :roll:
FXEF -84
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 16:38 13.08.2019. Nyt olisi yksi ihan OK:lta vaikuttava satula ehkä tyrkyllä mutta on sen verran kaukana että ei viitsi lähteä sovittamaan. Satulassa on potero takalokasuojan kohdalla ilmeisesti jonkin vuosimallin ECM:ää varten, eli mitä ilmeisimmin satula on tarkoitettu kumiripusteiselle rungolle (vai?).
Kyllähän tuo on kumiripusteiselle rungolle vm. 07-09, eikä sovi vanhempaan. Voit kyllä laittaa mulle tiedot mikä satula on ja missä, niin voisin olla kiinnostunut hakemaan sen pois. Noihin kun ei löydy sopivaa penkkiä oikein mistään, varsinkaan tuohon isolla tankilla varustettuun, joka minullakin tallissa majailee.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nyt kun katselin kuvia noista ”hankalista” vuosimalleista ilman satulaa niin kyllä tuo mulla kiikarissa oleva on sittenkin ei-kumiripusteiseen tarkoitettu. Kumiripusteisissa näkyy semmoinen metallitappi rungossa ja satulassa pitäisi sitten olla vastaava peltilevy jossa on reikä. Lisäksi uudemmissa on satulassa ”kieli” joka menee rungossa olevaan koloseen, kun taas mun pyörässä on kieli rungossa ja sille vastakappale satulassa. Ilmeisesti ne pohjan poterot ovat jotain jäykisteitä tms.

No, se satula on mulle piakkoin tulossa. Kyseessä lienee ns Sundowner-malli eli melkoinen sohva, mutta en tykkää istua minkään lankunpätkän päällä muutenkaan :lol: Kokeillaan tuota alkuun, ja sitten aikanaan ehkä maanitellaan Satula-Ilkka tai joku muu taitaja muokkaamaan siitä sirompaa ainakin matkustajan kohdalta :mrgreen:

Edit: tämmöinen soffa siis kyseessä https://www.ebay.com/itm/264236749588?u ... noapp=true

Jossei se olekaan passeli mulle niin sitten katsotaan käykö se Veijolle :wink:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

tuusa kirjoitti: 20:07 13.08.2019.
KariFS kirjoitti: 16:38 13.08.2019. Satulassa on potero takalokasuojan kohdalla ilmeisesti jonkin vuosimallin ECM:ää varten, eli mitä ilmeisimmin satula on tarkoitettu kumiripusteiselle rungolle (vai?).
07-09 malleissa on ainakin ECM takalokarissa satulan alla, ja satulassa sitä varten potero. Mulla oli aiemmin -08 Sportsteri ja silloin hiukan hatutti kun ton ECM:n sijainnin takia siihen ei saanut ohutta, tyylikästä ja erittäin epämukavaa satulaa... :roll:
Kieltämättä erikoinen peliliike valmistajalta, ilmeisesti suunnittelimossa ei seurattu juurikaan mitä ”skenessä” tapahtuu. Harrikan satula- ja pakoputkisuunnittelijat varmaan tuntevat työnsä yhtä merkitykselliseksi kuin se kuuluisa BMW-tuotantolinjan vilkkuasentaja :lol:
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja ranze »

tuusa kirjoitti: 20:07 13.08.2019.07-09 malleissa on ainakin ECM takalokarissa satulan alla, ja satulassa sitä varten potero. Mulla oli aiemmin -08 Sportsteri ja silloin hiukan hatutti kun ton ECM:n sijainnin takia siihen ei saanut ohutta, tyylikästä ja erittäin epämukavaa satulaa... :roll:
-07 Low mallissa on "riittävän" epämukava istuin. Sohvakuskin hanuri puutuu vartissa. Ominaisuuksia on täydennetty kivikovilla takajousilla ja helposti pohjaavalla keulalla. :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ranze kirjoitti: 20:39 14.08.2019. -07 Low mallissa on "riittävän" epämukava istuin. Sohvakuskin hanuri puutuu vartissa. Ominaisuuksia on täydennetty kivikovilla takajousilla ja helposti pohjaavalla keulalla. :lol:
Nyt olet asiassa. Tätä olen yrittänyt sanoa moneen kartaan, että low on jo tehtaalla huolella pilattu juuri noilla ominaisuuksilla. Se keula on tosiaan madallettu ja normaaliakin huomattavasti onnettomampi. Mataluutta on haettu jousien lisäksi ottamalla penkistä tuuma-puolitoista pehmustetta pois :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 18:37 14.08.2019. Nyt kun katselin kuvia noista ”hankalista” vuosimalleista ilman satulaa niin kyllä tuo mulla kiikarissa oleva on sittenkin ei-kumiripusteiseen tarkoitettu. Kumiripusteisissa näkyy semmoinen metallitappi rungossa ja satulassa pitäisi sitten olla vastaava peltilevy jossa on reikä. Lisäksi uudemmissa on satulassa ”kieli” joka menee rungossa olevaan koloseen, kun taas mun pyörässä on kieli rungossa ja sille vastakappale satulassa. Ilmeisesti ne pohjan poterot ovat jotain jäykisteitä tms.
LePeran Bare Bones soolosatulassa ei ole ko. tapille vastakappaletta, vaan satula nojaa runkon kumitulppien varassa ja kärjessä on kieli ja takana ruuvikiinnitystä varten peltilipare. En tiedä muista saman valmistajan penkeistä, kun kyseinen malli oli ainoa minkä löysin myynnistä Euroopassa. Ei juuri vaihtoehtoja löydy -07-09 vuosille, missä on isompi tankki. Tuo Bare Bones on muuten hyvä ja jämäkkä satula, mutta pikkuisen kapea minun makuuni. Talven aikana ajattelin ottaa siitä mallia ja tehdä vastaava leveämmän pohjan ja laittaa sen sitten jollekin ammattilaiselle viimeistelyyn (tai sitten teen itse ja säästän :roll: ).

Sportsterin alkuperäinen satula -07:aan oli kammottava. Pehmuste oli kauttaaltaan niin pehmeä, että ECM-boksin tunsi oikein hyvin peruksissa. Sen tilalle hommasin HD:n Badlander penkin, joka olikin paljon jämäkämpi, mutta ei siltikään kuin tyydyttävä. Sillä nyt mennään, kun parempaakaan vielä ole.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Nonni, hieman on tullut selkeyttä hommaan. Satula-aihio jonka ostin aiemmin ”halavalla”, on kumiripusteiseen Sportsteriin tarkoitettu, alunperin kai Sundowner-tyyppinen mutta teurastettu ohuemmaksi ns ITE-menetelmällä. Kuvassa pyöräni alkuperäinen satula ja tämä uudempi malli rinnakkain. Ero on selkeästi nähtävissä. Uudemmassa on etureunassa tuo pitkä lipare, ja keskivaiheilla metallilevy, jossa on reikä rungon tappia varten. Ja kyseistä tappia siis ei ole vm 03 ja vanhemmissa. Muuten satulan muoto kyllä sopii vanhemmankin pyörän selkään.

Kuva

No, se kiikarissa ollut ja hankituksi tullut suht alkuperäiskuntoinen ja ehjä Sundowner onneksi oli oikeaa mallia alapuoleltakin. Melkoisen massiivinenhan se on jopa tuon isohkon tankin kanssa, joten varmaan sitä jossain vaiheessa muokataan hieman litteämmän malliseksi, ja matkustajan paikkaa enempi orkkistyyliin myös. Alkuperäistä en lähde modaamaan, se kun on uniikki tälle kohtuuharvinaiselle XLS-mallille. (pardon tuo sekamelska pyörän alla, on vaihdeaskin remontteeraus menossa samalla, sen takia ei jalkatapitkaan ole paikoillaan.)

Kuva

Pari vertailukuvaa, ei liity varsinaiseen aiheeseen, mutta näyttää miten vähän loppujen lopuksi kuskin kohdalla on leveydessä eroa. Istuinmukavuuteen vaikutus on suuri. Matkustajan kohdalta Sundowner on oleellisesti sekä leveämpi että korkeampi.

Kuva

Kuva

Ps. Veijo, jos tuo mun epäsopiva näyttää sopivalta sun tarkoituksiin, eli aihioksi, niin se joutaisi kyllä. Muovi on lähtenyt halkeamaan tuosta metallilevyn reunoilta alkaen, ilmeisesti yleinen ongelma näissä. Mutta on tosiaan ihan HD valmiste, ja itse jo suunnittelin alumiinipellistä vahviketta yläpuolelle. Näyttääkö tuo pikku potero oikean muotoiselta ECM:lle?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 19:28 17.08.2019. Ps. Veijo, jos tuo mun epäsopiva näyttää sopivalta sun tarkoituksiin, eli aihioksi, niin se joutaisi kyllä. Muovi on lähtenyt halkeamaan tuosta metallilevyn reunoilta alkaen, ilmeisesti yleinen ongelma näissä. Mutta on tosiaan ihan HD valmiste, ja itse jo suunnittelin alumiinipellistä vahviketta yläpuolelle. Näyttääkö tuo pikku potero oikean muotoiselta ECM:lle?
Ei näytä riittävän isolta kuoppa. ECM:n potero on oikeasti leveä ja syvä (mitä sen ei ehkä tarvitse olla). Taidan talven aikana askarrella itse pohjalevyn ja yrittää saada siihen jotain toppausta joko omin taikka ammattivoimin.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 20:11 17.08.2019. ... Taidan talven aikana askarrella itse pohjalevyn ja yrittää saada siihen jotain toppausta joko omin taikka ammattivoimin.
Onko siulla tullu mielee tehä pohjalevy lasikuijusta :?: :roll:
Rungon ja muun satulan läheisyyessä olevan rätkän suojauksee käy näppärästi kirkas 'Elmu-kelmu' ohkane pakkausmuovi. Tee-se-itte lasikuijusta saa tehtyä runkoa/alla olevia osasia tiukasti 'halaavan' satulanpohjan :idea:

Vuosia sitte seurannu vierestä lasikuitusen satulapohjan valmistusta, siitä tuli tosi 'tyköistuva' :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

-Harikka- kirjoitti: 09:54 18.08.2019. Onko siulla tullu mielee tehä pohjalevy lasikuijusta :?: :roll:
Peltiä on ennestään varastossa sen verran, että siitä käytännössä tulee nollakustannuksella pohjalevy. Lasikuituiseen joutuisi ostamaan kaikki tarvikkeet. Ei tuo silti pois suljettu ole. Jos peltinen epäonnistuu, niin voi yrittää toisella menetelmällä. :lol:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kuitu on itselläkin tullut mieleen, mutta lähinnä niin päin että värkkäisi muotin alkuperäisen satulan pohjasta. Tai ehkä sitä alkuperäistä pohjaa voisi suoraan käyttää muottina. Ulkomaan foorumeilla valitellaan monesti alkuperäisen pohjan katkeilua vallankin tuon uudemman mallin osalta, tuon peltilevyn ympäriltä. Jos tekisi itse, voisi lisätä materiaalia strategisiin paikkoihin. Ja onhan lasikuitu muutenkin lujempaa kuin tuo orkkis mikälie huttumuovi.

Kuuluisikohan tuossa kiinnityksessä olla jotain kumityynyä tms jossain välissä? Nykyisellään tuo hieman keikkuu, ja kun olen tottunut että satula ja perstuntuma ovat osa pyörän hallintalaitteistoa, niin soisi tuon olevan kiinteä osa runkoa.

Kannattaa muuten sen poteron mitoituksessa ottaa huomioon että mokkulassahan on jäähdytysrivat, eli oletettavasti myös jäähdytyksen tarvetta. Huimia laskutoimituksia varmaan tehdään että saadaan kaikki optimaaliseksi :wink: Mutta kannattaa omatekoisessakin istuimessa ottaa tämä huomioon
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster satuloiden yhteensopivuus?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

KariFS kirjoitti: 10:27 18.08.2019. Kuuluisikohan tuossa kiinnityksessä olla jotain kumityynyä tms jossain välissä? Nykyisellään tuo hieman keikkuu, ja kun olen tottunut että satula ja perstuntuma ovat osa pyörän hallintalaitteistoa, niin soisi tuon olevan kiinteä osa runkoa.
LePeran penkissä on "vessankannenkumit" molemmin puolin nojaamassa runkoon. Alkuperäisen penkin ämpärimuovi joustaa niin paljon, että se ottaa ainakin tässä uudemmassa kunnolla kiinni runkoon, kun keskitappi on paikallaan vastakappaleessaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin