'92 Sportsterin jarrupäivitystä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Kiwi kirjoitti: 12:25 22.09.2019. Uskoisin vian olevan joko väärällä nesteellä tukkeutunut letku
Tämä on tärkeä huomata, kun tosiaan takajarrun pääsylinteri ja puristaja kuitenkin saattavat
olla toimiva pari.
Dot 3, 4, 5.1 ovat toimimaton sekoitus silikooni pohjaisen dot 5 kanssa.

Ile
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Tyhjennän vanhat nesteet pois remontin yhteydessä. Tai ehkä kokeilen jopa ensin vaan sitä. Mikä tuohon on suosisteltava neste? Pari lähikuvaa noista osista. Kiitos kun jaksatte tunnistaa osia ja antaa vinkkejä, koska pyörä ei tosiaan ole alkuperäisessä kunnossa. Ja vaikka kaikki sanoo että näitä custom pyöriä pitäis vältellä, mutta mukavahan se on vähän ropata, oppia uutta ja että on haastetta :)
Liitteet
20190922_192911.jpg
20190922_192858.jpg
20190922_192848.jpg
Viimeksi muokannut jannejk, 08:51 23.09.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Vielä yksi.
Liitteet
20190922_192925.jpg
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Etujarrun pääsylinteri on luultavasti-95 tai vanhempi ja puristaja 2000 eteenpäin. Kun pääsylinterin vaihtaa uudempaan, menee tosiaan se nappulapakettikin uusiksi.

Nesteillä ei ole väliä silloin, kun kaikki on uutta, tai kaikki tiivisteet ja letkut uusitaan. Jos vaan vaihdetaan nestetyyppiä, eikä tehdä muuta, on tuloksena paisuneet kumiosat ja jarruton laite.

DOT5 on se silikonineste jota ei saa missään tapauksessa sekoittaa DOT3:n, DOT4:n eikä DOT5,1:n kanssa. 3,4 ja 5.1 ovat saman tyypin nesteitä, joilla on erona kiehumispiste.

Harrikka on vaihtanut 2000-luvun alkupäässä kaikkien nesteet takaisin DOT4:si. Syytä en tiedä, mutta hinta varmaan on yksi.

DOT5:n etuna pidettiin sitä, ettei se sido vettä. Toisaalta kondensoitunut vesi taas pikkuhiljaa kerääntyy alimpaan paikkaan....työsylintereihin yleensä...ja aiheuttaa syöpymistä.
Perinteisen tyypin nesteet sitovat veden itseensä ja kun nesteet ohjeen mukaan vaihdetaan...yleensä ohje 2v välein...paikat pysyvät kunnossa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Notkeammat glygolipohjaiset (n:o 3 n:o 4 ja n: 5,1) palasivat ABSien aikakaudella moneen muuhunkin laitteeseen.

Onpa nuo unohtuneet ja sekoittuneet silikonien kanssa itsellänikin vaikka olin joskus tekstin lähteenä foorumin wikiin siitä miten ne saa selvitetyksi kumpaa on.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jannejk kirjoitti: 08:43 23.09.2019.Vielä yksi.
Ihan vinkkinä jannejk :!: :idea: :wink:
Aukaset ton jo tänne liittämäs, systeemin salliman, 4 postimerkin kokosen kuvan.
Aukastussa kuvassa siirrät jyrsijän nuolen kuvan päälle =>
Painat jyrsijän oikeeta namikkaa => tullee valikko jossa lukkee "view image info" tai "lue kuvan tiedot (tms.)" =>
Aukee laatikko, painat siitä laatikosta namikkaa "image" tai "kuva" =>
Tulee koodi näkyviin. Tossa allaolevassa kuvassa koodi on: https://www.harrika.fi/juttutupa/downlo ... &mode=view =>
kopioit koodin ja saat kuvan näkymää järkevän kokosena :idea: :wink:

Ja tällä kertaa kuva onki villellää, mie en sitä ossaa kääntää :!: :oops:

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ensimmäisenä imet sieltä vanhat nesteet pois ja katsot miltä ne näyttää, jos ovat hyvin epämääräisen näköiset niin ei muuta kun paloiksi, sillä pelkkä nesteiden vaihto ei riitä mikäli ne on olleet sekaisin. Kaikkien osien purku ja vähintään putsaus, tarvittaessa uusia tiivisteitä kehiin. Ainakin jarrusatuloiden mäntien tiivisteet kannattaa vaihtaa, uusilla tiivisteillä ne on helpommat ilmata.

Jos päätät päivittää konttorin ilmettä, niin kahvat päivittyy -96 ja kaikkiin malleihin periaatteessa sopii samat, joissain touring-malleissa on hieman erilaiset kun niissä on cruisea ja radiota ym.
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja ranze »

Pertti kirjoitti: 10:04 23.09.2019.Harrikka on vaihtanut 2000-luvun alkupäässä kaikkien nesteet takaisin DOT4:si. Syytä en tiedä, mutta hinta varmaan on yksi.
Just tuossa suunnittelin talven huoltotoimenpiteitä kumiripusteiselle Sportsterille (joten opas on vm. 2004->).

Clymerin mukaan palattiin DOT 5 -> DOT 4 Sportsterin osalta vuonna 2007.

Kuva
best images for websites
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos on alkuperäisen kamppeet, nestesäiliön kannessa lukee nesteen laatu.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 10:31 27.09.2019. Jos on alkuperäisen kamppeet, nestesäiliön kannessa lukee nesteen laatu.
Kyllähän noissa kysyjän laittamissa kuvissa näkyy säiliön kannessa DOT 5 kummassakin jarrussa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 11:24 27.09.2019.
Pertti kirjoitti: 10:31 27.09.2019. Jos on alkuperäisen kamppeet, nestesäiliön kannessa lukee nesteen laatu.
Kyllähän noissa kysyjän laittamissa kuvissa näkyy säiliön kannessa DOT 5 kummassakin jarrussa.
Pientä pöljää miun huumoria:
DOT 5 jarruneste on violettiä, kuten miun uuet tulpanjohotki, kuten miun ChromeTrain :!: :lol:

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei välttämättä ole violettia, Harrikan purkissa kyllä.
Tällä saa testattua.... mittaa vesipitoisuutta eikä näytä mitään, jos dot5
Biltemassa 19,90
Motonetis kanta-asiakkaalle 9,90 ja taviksille 12,90
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Bel-Rayn Dot5 on kans violettia.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 15:10 27.09.2019. Bel-Rayn Dot5 on kans violettia.
Suurin osa näistä on violetteja - uuten purkissa. Hetken aikaa käytettynä ovat kellanruskeita, eli säiliössä oleva väri ei kerro mitään. Siksi itse aina ennen vaihtoa tiputan pari tippaa säiliöstä ruuvarin kärjellä mukiin, johon olen laittanut hieman oletettua uutta nestettä. Jos jä åisroiki, ovat eri tavaraa. Jos sekoittuvat täysin, ovat samaa. Helppo ja nopea testi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: '92 Sportsterin jarrupäivitystä

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Etupäähän aloitan nyt niin että ostan uuden levyn. Pitää katsoa joku hyvä laatulevy. Tarkastan ne palat ettei ole sintterit jos niistä vielä saa selville. Kun en muista mitkä ostin. Jos sintterit niin tilalle pehmeämmät. Nesteet pihalle osien puhdistus ja huolto. Uudet tiivisteet jos siltä näyttää. Jos sopivasti osuu 2000 luvun käsikontrollit jossain vastaan niin sellaiset voisi sitten vielä vaihtaa. Ja se jarrusatulan adapteri pitää katsoa minkälaatuinen on. Jos huono niin teetän uuden.

Takapää on se isompi ongelma kun siellä ei enää pitoa ollut juurikaan ollenkaan. Puran sieltäkin kaikki osiksi ja puhdistelen. Takatyösylinteri on omaan silmään aika rumakin siinä moottorin sivussa, joten pitää miettiä saisiko sen tilalle jonkun nätimmän ja miksei toimivammankin ratkaisun. Uudet teräspunosletkut voisi vaihtaa kanssa.

Näillä ainakin pääsen nyt alkuun. Mistä olette hommanneet noita jarruletkuja? Varsinkin jos ei tule ihan alkuperäisillä osilla ja ole bolt-in hommaa?
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Vastaa Viestiin