Pinnavanteen tubeless-konversio

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ähräsin taas sportsteriin uuden eturenkaan ja tuli mieleen kuinka mukava olisikaan tubeless myös pinnavanteessa. Käytännössä kaikki varteenotettavat renkaat ovat joka tapauksessa tubeless-versiota, joten sisäkumin käyttö tuntuu turhalta, eikä tubeless-renkaan jäykkyys yhtään helpota sisäkumin käyttöä noin matalassa ja kapeassa kumissa.

Näyttäisi alkuperäinen 21 tuumainen vanne olevan profiililtaan melko lähellä ihan virallisia tubeless-vanteita. Googlaamalla löytyy erilaisia valmiita paketteja tiivistykseen, sekä erilaisia ghettoviritelmiä PU-massalla ja teipeillä. Onko joku kokeillut noita ja jos on niin miten onnistui?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
hiekkanen
Viestit: 421
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

On kokeiltu. Takavanteella. Perinteinen pinnavanne oli kyseessä. Ostin sen uutena joku vuosi sitten. Oli tubeless-kohoumat ja se tiivistemassa pinnojen päällä sekä kunnon tubeless-venttili reijjässään. Toimi sen eka renkaan asennuksen ajan. Päätin kuitenkin, että seuraava kummi tulee sisäkumin kanssa asennettavaksi, koska se pinnojen nippojen päällä oleva panta olikin alkanut kutistua ja näin ollen entisenä kumiukkona en kovinkaan paljoa luottoa moiselle tapahtumalle suonut. Kaverin kanssa tuumattiin, että jääköön se panta vannenauhaksi ja sisärenkaan kanssa tapahtui uuden takarenkaan asennus. Joillakin motskarivalmistajilla on ollut jo kauan pinnavanteita tubeless-renkaille, mutta niissä pinnat ei menekkään perinteisesti vanteen keskelle. Suosittelen valuvanteita, mutta päätä ite.
Avatar
hiekkanen
Viestit: 421
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Lienenkö vääräoppinen ,jos epäilen vahvasti noissa nyky-harrikoiden pinnavanteissa olevan samanlainen "tupelessi-systeemi" ?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

On noita tee-se-itse-videoita netissä runsaasti. Silti luulen, että jos vanne ei ole alun perin tehty tubeless käyttöön, pelkkä pinnojen päiden kohdan tiivistäminen ei tee tubeless-asennuksesta turvallista. Vanteen profiili ei luultavasti ole ihan sama MTM kuin tubeless vanteissa. En riskeeraisi. Minä miettisin tätä asiaa joka kerta kun etupyörä osuisi kuoppaan, ei sopisi minulle. En ole huomannut haittaa sisäkumista etupyörän pinnavanteessa, mutta en kyllä itse renkaita vaihda.

HD:n ja varmaan muidenkin tubeless käyttöön tarkoitetuissa pinnavanteissa on stanssattuna TUBELESS (kuvassa alla alkaa vasemmalta). Olin ymmärtävinäni, että näitä ei enää kyllä HD:llä olisi ainakaan painavammissa pyörissä?
Kuva
HD:llä on erillinen Rim Seal Kit, jolla ohjeen mukaan piti tiivistää tubeless-pinnavanne joka renkaanvaihdon yhteydessä. Hinta 46 euroa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

UrpoTJ kirjoitti: 01:26 14.11.2020. HD:n ja varmaan muidenkin tubeless käyttöön tarkoitetuissa pinnavanteissa on stanssattuna TUBELESS (kuvassa alla alkaa vasemmalta). Olin ymmärtävinäni, että näitä ei enää kyllä HD:llä olisi ainakaan painavammissa pyörissä?
Merkintää minulla ei vanteessa ole, mutta olen 99% varma, että profiili on sama. Ei noita minkään valmistajan kannata tehdä jollain muulla profiililla, koska siitä on hyötyä myös sisärenkaan kanssa. Vaikka ilma karkaisi sisurin puhjettua, niin rengas pysyy vanteella. Minulla on toisen merkkisessä pyörässä perinteisen mallinen sisurivanne ja siinä kumi ei pysy hetkeäkään ylhäällä paineen kadottua.

En ole yhtään huolissani kumin pysymisestä vanteella, vaan siitä pysyykö ilma sisällä ja kuinka kauan.
UrpoTJ kirjoitti: 01:26 14.11.2020. HD:llä on erillinen Rim Seal Kit, jolla ohjeen mukaan piti tiivistää tubeless-pinnavanne joka renkaanvaihdon yhteydessä. Hinta 46 euroa.
No tämähän sen ongelma näissä on, että jos tiivistys pitää uusia joka kerta, niin kustannukset ja vaiva ovat ihan toista luokkaa kuin sisäkumin kanssa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pinnavanteen tubeless-konversio

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuo rim seal kit on sellainen koko vanteen levyinen kumivanne, jossa on kiinteä venttiili.
Renkaan vaihto voi onnistua vanhalla, mutta kumi painuu helposti kasaan rengasta irti painettaessa. Ei palaudu enää kunnolla muotoonsa ja siksi se pitää uusia.

Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin