Sportsterin keulahuolto

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Chubby
Viestit: 11
Liittynyt: 19:19 25.09.2020.
Paikkakunta: Vantaa

Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Chubby »

2006 Sportsterin keula alkoi syksyllä hikoilla, joten stefojen vaihto on edessä. Stefat löytyy hyllystä, mutta onko kokemusta kannattaako samalla keikalla varautua vaihtamaan jo liukuhelat? Pyörällä on ajettu 20tkm ja hikoilu vielä varsin kevyttä, mutta keulaa tuskin on aiemmin huollettu. Pyörä majailee muiden nurkissa, niin hoitaisin mielelläni keulan kuntoon kerralla.
En se minä ollut, ja sitä paitsi se oli vahinko.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse vaihtaisin ne pelkät stefat. Samalla kannattaa katsoa, onko keulaputkeen tullut joku pahempi naarmu, joka syö stefoja. Harrikoissa ei noilla kilometreillä pitäisi olla vielä mitään syytä liukuputkien vaihtoon, ei oikeastaan edes stefojen. Paljon enemmänkin ajetuilla olen selvinnut pelkillä stefojen vaihdoilla.

Ei noilla kilometreillä ole yleensä edes Stefojen vaihtoon tarvetta, mutta joku vauriohan sinne on päässyt, jos vuotavat. Itse olen pitänyt stefojen vaihdon rajana sitä, että öljyä valuu pitkin alaputkea ja tippuu maahan tai vanteelle. Jos yläputkessä on pieni musta rinkula, olen pyyhkäisyyt sen vaan pois. Eli jos ei vuoda, niin turha korjata, olisi oma kantani. Tästä nyt on vaikea tulkita, vuotaako jo vai tekeekö vasta pientä rinkulaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Chubby
Viestit: 11
Liittynyt: 19:19 25.09.2020.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Chubby »

Ei tosiaan valuta alajaloille, vaan toinen liukuputki kostuu / tekee tuon rinkulan. Liukuputki näyttää ainakin naarmuttomalta siltä osin mitä sitä näkyvissä on. Oma ajatus oli että kostea liukuputki kerää enemmän likaa ja se kulkeutuu liikkeen mukana stefalle ja mahdollisesti siitä läpikin aiheuttaen ajan kanssa isomman vuodon ja kuluttaa muita liukupintoja.

Kurapyörien kanssa on jäänyt tuntuma että pääsee vähemmällä kun vaihtaa stefat ja liukuhelat kerralla, kuin purkamalla keulan kahdesti kesken ajokauden. Toki ajo-olosuhteet on melko erilaiset, eikä noilla kilsoilla ole itselläkään ollut syytä ennen katupyöriin keularemppaa tehdä.
En se minä ollut, ja sitä paitsi se oli vahinko.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Chubby kirjoitti: 00:18 31.03.2021. Ei tosiaan valuta alajaloille, vaan toinen liukuputki kostuu / tekee tuon rinkulan.
...
Eikä noilla kilsoilla ole itselläkään ollut syytä ennen katupyöriin keularemppaa tehdä.
No äkkiähän ne stefat vaihtaa yläkautta enempää purkamatta. Ei vaivaa sitten ja kun homman osaat, niin ei tarvitse pajallekaan viedä.

Kurapyöristä ei ole omaa kokemusta, mutta yhdestä piikki-Hondasta alkoi vuotaa noin 7 vuotta ja 7000 km ajettuna stefa jo oikein kunnolla ja vaihdoin pelkät stefat. Kesti hyvin kunnes myytiin parin kolmen vuoden kuluttua. Seuraavaksi tuli sitten ko. pojalle tilalle 600 GSX-F Suzuki ja siinä vuoti stefa ihan kohtalaisesti jo 13v ja 18000 km kohdalla. Eli on noita joutunut vaihtamaan vähän ajettuihinkin, mutta ei Harrikoihin, vaikka japanialainen keula näissäkin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ajotapakin vaikuttaa jonkin verran. Joskus aiemmin mulla oli keulaputket huollossa jommasta kummasta joka vuosi. Olen vissiin rauhoittunut tai siirtynyt ajelemaan paremmille teille. Viimeisen vuosikymmenen kummassakin on ollut lisäksi haitarikumit liukuputkien päällä suojana.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja jensen »

Kawasakiin pitää vaihtaa stefat kun on 30 000km mittarissa. En ole laakereita vaihtanut ja ei ole tarvinu. VN romuun vaihdoin mutta sillä oli ajettu jo 70 000km.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minä hommaisin valmiiksi liukuhelatkin ja samalla purkaisin kunnolla keulan. Jos ei ole koskaan huollettu, niin kannattaa purkaa ja puhdistaa kunnolla. Ei siihen kovin paljon enemmän aikaa mene verattuna pelkkien stefojen vaihtoon. Eikä tarvitse heti olla avaamassa ja tekemässä uudestaan.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Huonolla säkällä keulaan tulee sopiva kiveniskemä uutta pyörää liikkeestä kotiin ajellessa, eikä se sen enempää tarvitse että alkaa vuotamaan. Se vuoto voi alkaa heti tai vaikka 5 vuoden päästä, eipä noita voi ennustaa. Aika monta keularemppaa tulee vuodessa tehtyä, joka kerta siellä pohjalla on sellaista mönjää että pesu ei lainkaan haittaa. Pelkkiä stefoja ei ole tullut vaihdettua, kun hommaan ruvetaan niin tehdään kunnolla.
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Taitaa olla 6 vuotta kun vaihdoin viimeksi keulaan stefat, muuta vaihdettavaa siinä ei oikein olekaan. (35mm showa)
Öljyt vaihdan joka talvi.

Stefat ostin Stormilta ja on mallia joissa on jouset molemmin puolin.
Chubby
Viestit: 11
Liittynyt: 19:19 25.09.2020.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Chubby »

Tarkoitus oli tosiaan pistää keula osiksi ja putsata paikat samalla kertaa, sekä käydä liukuputket kunnolla läpi kun ne irti on. Taidan vielä hakea liekuhelat varoiksi hyllyyn ennen operaatiota.
En se minä ollut, ja sitä paitsi se oli vahinko.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nyt tähän taas ehtii palata.

Tuo keulan öljyhän likaantuu hämmästyttävän nopeasti. Kerran purin ja putsasin ja huuhtelin ja puhaltelin ja rassasin 4200 km ajetun matkalehmän keulan kolarikorjauksen yhteydessä. Likaa oli riittävästi. Vaihdoin samalla käytetyt suorat yläputket/liukuputket ja heitin he 4200 ajetut liukuhelat vaan putkista toisiin, kun olivat hyvässä kunnossa. Sitten noin 6000 km myöhemmin otin jouset ylös, kun asensin Ricorin tatteja. Öljy oli hämmästyttävän likaista. Joten öljyt vaihtaen taas alaputkia huuhdellen.

En ole oikein jaksanut katsoa keulan vaihtovälin suosituksia, mutta ne kyllä kannattaa vaihtaa todennköisesti suoitusta useammin. Nyt olen likaantumista vähentääkseni asentanut muutamaan pyörään kiillotettuja Zero Friction jousia.

Liukuholkkeja olen muutamat vaihtanut, jos ovat olleet kuluneen näköisiä, mutta parisen kerran vaan putsannut ja kasannut vanhoilla holkeilla, jos ei ole uusia ollut juuri käsillä. Hinta niissä on niin halpa, että sen takia ei kannata huonoja laittaa. Olen myös mennyt tilanteen mukaan, koska pyöriä on useita ja toisilla ajan olemattoman vähän. Eli turhaa työtä olen pyrkinyt välttämään. Tästä syystä muistaakseni kahteen pyörään olen oikaissut vaihtamalla pelkät stefat yläkautta. Enkä ole huomannut niiden silti menneen sen nopeammin. Joskun voi siis oikaisukin onnistua.

Jos noita hommia tekee työkseen asiakkaan pyörään, ei tietenkään voi tehdä puolittaista. Itselleen kun tekee, voi yrittää optimoida työn määrääkin eikä aina tehdä varmuuden vuoksi vähän enemmän. Toistaiseksi ei ole onneksi havaintoja optimoinnin kostautumisesta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin keulahuolto

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Chubby kirjoitti: 19:51 31.03.2021. käydä liukuputket kunnolla läpi kun ne irti on. Taidan vielä hakea liekuhelat varoiksi hyllyyn ennen operaatiota.
Itse olen muutamia likuputkia varovasti pyöritellen öljyllä ja hienolla vesihiomapaperilla putsaillut ja kiillotellut. Sportsterissa se voi tosiaan kivi napsahtaa korttelin kierrossakin, kuten Kiwi huomautti. Eli kaikki on mahdollista noissakin.

Minulla kun enimmät kilometrit tulevat matkalehmillä, niin niissä ne yläputken liun peittävät helat suojaavat liukuputket hyvin eikä stefoja ole mennyt useiden kymmenien tuhansien ajoillakaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin