Jarrupalan pidätinruuvi

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

JPTV
Viestit: 8
Liittynyt: 12:42 20.09.2020.

Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JPTV »

Nytpäs iski pieni ongelma kesken ajokauden, Hawg Halterssin 6-mäntisen jarrusatulan palojen pidätin ruuvi meni poikki, mistähän löytyisi uusi tilalle? Nopealla katsonnalla netistä en löytänyt kyseiseen satulaan ruuvia edes valmistajan sivuilta. Liitteenä kuva ruuvista ja palasta jos joku osaisi opastaa oikeaan suuntaan metsästyksessä. Kiitos jo etukäteen tiedoista.
Liitteet
DE2F1742-BBF6-4C63-BA72-F453D7879AE8.jpeg
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Millä kierteellä mahtaa olla? Josko "tavallisesta" pultista vaan sorvais kierteitä pois...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Tuolta Hawg Haltersilta voisi sähköpostilla kysyä saisko pultin heiltä tai mikä pultin "koodi" on millä se löytyisi. Tuskin ovat ihan omaa pulttia keksineet?Oletko jarrun hommannut joltain kotimaiselta toimijalta, hekin ehkä osaisivat auttaa?

Onko tuossa milli- vai tuumakierre, minkä kokoinen kierre, kanta kuusiokolo ilmeisesti, tuuma vai milli? Minkäs pituinen?

Vähän saman näköisiä löytyy:
Kuva
https://tektro-usa.com/product/pad-retaining-bolt/

https://www.google.com/search?q=halters ... 60&bih=564

Näiltä olen joskus löytänyt ja tilannut jotain erikoisia:https://www.pro-bolt.com/search-results ... page_num=8
JPTV
Viestit: 8
Liittynyt: 12:42 20.09.2020.

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JPTV »

Kierre on varmaan unf 5/16” tuumaa. Joo ei varmaan ole heidän oma ruuvi, pitää tosiaan heittää kysymystä valmistajalle mutta arvelin jos tuuri kävisi ja joku täällä tietäisi. Jarrut oli pyörässä jo ostettaessa joten ostopaikasta ei tietoa. Ihan ok jarrut kyllä, dyna toppaa ihan mukavasti tuplalevyillä ja kuusimäntäisillä satuloilla :D
JPTV
Viestit: 8
Liittynyt: 12:42 20.09.2020.

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JPTV »

Amerikan Thomasilta tuli vastaus että on heidän oma ruuvi, hinta 10 dollaria ketale, joten taidan jatkaa ajoa sportin pakoaukon pinnapultista tehdyllä ruuvilla ainakin niin kauan kunnes löytyy jotain sopivampaa tilalle
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Jos mulla olisi ollut tuommoinen tilanne päällä, niin olisin "sorvannut" pultin käyttäen mun loistavaa 99 euron hintaista Einhell pylväsporakonetta (siis ihan paksa tuote, mutta on sillä tehty jopa turbon laippojen reiät - tosin meni kolme purkkia kaljaa per reikä) käyttäen niin, että pitkä saman kierteinen pultti pyörimään ja viilaa pultin kylkeen. Jottei sorvaaja tylsisty, musa soimaan ja kylmä olut käteen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
JPTV
Viestit: 8
Liittynyt: 12:42 20.09.2020.

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JPTV »

Jep, tyyli oli minullakin kovin samanlainen, porakone oli vaan boschin sähköpora ruuvipenkkiin kiinnitettynä. Toimii tuommoisissa pikkuhommissa :D
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Isä opetti miut poikasena käyttämää tommosta sähköporaa ja porakonetelinettä alkeellisena 'sorvina', Honda Monkey:tä muokatessa.
Sammaa systeemiä oon käyttäny molempien Kasawikojen & Harrikoitten kanssa.
Teline/porakone vaaterii sillei jotta, porakone nojaa työtasoa vaste, keskimmäisestä kuvasta poiketen.
Pultti kannastaa istukkaa kiinni, keskittyy suht suoraa parilla irrotus/kiinnitys kerralla, laikkakonetta 'sorvin'teränä käyttäen, viimeistely fiilaa/hiomapeperia käyttäen.
Tommosella pora'sorvilla', laikkakonneella, fiiloilla ja hiomapapereilla oon muokannu monenmoisia 'sorvattavia' osasia :idea: :wink:

Kuva
Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti: 22:44 01.06.2021. Tommosella pora'sorvilla', laikkakonneella, fiiloilla ja hiomapapereilla oon muokannu monenmoisia 'sorvattavia' osasia :idea: :wink:
Hyviä kuvia, keksiliäisyydellä pääsee pitkälle.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 00:43 02.06.2021. keksiliäisyydellä pääsee pitkälle.
Ja sen huomaa kun ostaa käytetyn harrikan :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Highwayman
Viestit: 103
Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
Paikkakunta: Long Lonesome Highway

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Highwayman »

Veijo Esso kirjoitti: 08:24 02.06.2021.
Joe Cool kirjoitti: 00:43 02.06.2021. keksiliäisyydellä pääsee pitkälle.
Ja sen huomaa kun ostaa käytetyn harrikan :roll:
Tälle kommentille 100 peukkua :idea: :idea: :idea: On huomattu :?
My way or the Highway...
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Satkun hintainen renkaantäyttökompura plus kympin hintainen vinku plus muutama pyörivä viila ja niillä kaivautui yhtä lailla pari alumiinisia V2 kansia (helppo) kuin valurautainen 12 reikäinen sylinterien kansi (vaikeahko). Kompuran ED oli työn aikana tasan 100 %. Vinkua saattoi käyttää 10...20 % ajasta. Lopun aikaa kompura täytti säiliötään.

Turhaa hifistelyä ostaa parempia työkaluja. Vielä sillä kompuralla täytti monet renkaat, ennen kuin se kuoli. Se oikeasti lopulta leipoi kiinni. Saman kaltaisen ostin tilalle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 00:43 02.06.2021. Hyviä kuvia, keksiliäisyydellä pääsee pitkälle.
Kuvat 'lainasin' inttervepistä :!: :oops:
Mie en jaksanu mennä tallii kasaamaa 'sorvia' sen takia jotta, saisin kuvat linkitettyy tänne :roll:

Penkkiporakonneessa tuo alkeelline 'sorvaamine' on hankalaa, kun työstettävä kappale on pystyssä.
Toho isän oppii työstettävän kappaleen ollessa vaaterissa, pääsee laikkakonneella luontevammi :idea:
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:46 02.06.2021.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 08:55 02.06.2021. Turhaa hifistelyä ostaa parempia työkaluja. Vielä sillä kompuralla täytti monet renkaat, ennen kuin se kuoli. Se oikeasti lopulta leipoi kiinni. Saman kaltaisen ostin tilalle.
Ei minullakaan mitään huipputyökaluja ole. Olen myös sorvannut osia penkkiporakoneessa ja muutenkin väärinkäyttänyt työkaluja. Kyllä vähemmän sopivilla työkaluilla pystyy tekemään hyvää jälkeä.

En siis viitannut niinkään työkaluihin, vaan siihen yleiseen kekseliäisyyteen, mitä näiden laitossa harrastetaan. Aika paljon näkee sellaisia korjauksia, joista on ollut enemmän haittaa kuin alkuperäisestä viasta. Tai asennuksesta näkee, että on ollut vähän turhan kiire tehdä hommaa kunnolla. Sitten kirotaan kun tien päällä joku pikapatentti hajoaa ja matka loppuu siihen.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Jarrupalan pidätinruuvi

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Veijo Esso kirjoitti: 10:45 02.06.2021. Aika paljon näkee sellaisia korjauksia, joista on ollut enemmän haittaa kuin alkuperäisestä viasta. Tai asennuksesta näkee, että on ollut vähän turhan kiire tehdä hommaa kunnolla. Sitten kirotaan kun tien päällä joku pikapatentti hajoaa ja matka loppuu siihen.
Näitä "korjauksia" tulee vastaa luvattoman paljon.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin