Evosoftailin etujarrun parannusta

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minkälaista kapistusta kannattaisi laittaa alkuperäisen etujarrun tilalle, jos pitäisi saada lisää pysäytysvoimaa? Potilaana -98 fättäri ja ajatuksena olisi selvitä pelkästään uudella jarrusatulalla, että saisi vielä tämän kauden ajoihin.

Ja jos jollain on joutilaana sopivaa satulaa, niin saa tarjota.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Enpä malta olla varmistamatta, että olethan jo vaihtanut sen alkuperäisen kumiletkun teräspunosletkuun?
Vaikka tämä ei kysymykseesi vastaus olekaan... :oops:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pekka L kirjoitti: 13:02 26.07.2021. Enpä malta olla varmistamatta, että olethan jo vaihtanut sen alkuperäisen kumiletkun teräspunosletkuun?
Olen vaihtanut, eli ensimmäinen askel parempaan suuntaan otettu, mutta se ei nyt ihan riitä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Mulla on vaihdettu -08 softailin keulaputket, siinä on 2-mäntäinen puristaja/satula tuntuma on siinä hyvä ja pysähtyykin. Jarrupala materiaaleissa ei taida olla oikein valinnanvaraa eikä oikein levyissäkään. Kelluva, ei kromattu levy ? TRW tai Wilwood
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minulla tuollainen ollut yli 5 vuotta 2008 Softailin etujarruna.
Kuva
https://shop.thunderbike.de/en/By-Brand ... -disc.html
Tässä on kuusi mäntää. On se parempi kuin orkkis mutta jälkikäteen on harmittanut etten samalla suurentanut jarrulevyä 11,5" > 13", olisi varmaan auttanut huomattavasti enemmän.

Toisaalta ei tuollainen toispuoleinen jarru voi meikäläisen Night Trainin hoikassa keulassa olla määräänsä tehokkaampi, nykin on mummorauta kovilla.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Parts Europen luettelosta löytyi nelimäntäinen satula, joka sopii ilman mitään adapteria ja palat ovat OEM tyyppiset 2000-luvulta. On varaa valita palan materiaali, jos ei satu mukana tulevat miellyttämään ja varmasti löytyy paloja jatkossakin.

Kuva

Hinta oli ihan kohtuullinen (pari satkua) tai suorastaan edullinen PM:ään verrattuna, joten laitettiin tilaukseen. Ei tuo ainakaan alkuperäistä huonompi voi olla. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sepixlh kirjoitti: 14:07 26.07.2021. Mulla on vaihdettu -08 softailin keulaputket, siinä on 2-mäntäinen puristaja/satula tuntuma on siinä hyvä ja pysähtyykin. Jarrupala materiaaleissa ei taida olla oikein valinnanvaraa eikä oikein levyissäkään. Kelluva, ei kromattu levy ? TRW tai Wilwood
Mä oon tuossa mun Dynassa kokeillut kokolailla laajan valikoiman jarrulevyjä. Jos ne kellumattomat on vetäneet vähän liian usein kieroksi tai olleet sitä suoraan paketista, niin liukkaampaa yhdistelmää kuin TRW:n kelluva levy ja EBC:n palat saa hakea. Jarru ei mene asfaltilla lukkoon ainakaan vahingossa. Mut kun yrittää, niin tulee ihan älytön jurnutus ja tärinä. Palat ja levy eivät kohtaa hyvin.

Joku italialainen levy piti hyvin, mut en muista merkkiä.

Orkkis 4-mäntäinen satula ja sylinteri.

Sportsterin 1-mäntäisessä etujarrussa ei ole ollut moittimista. Nyt kun on Sportster Sportin tuplalevyt, SBS palat ja yksilevyisen pääsylinteri, niin jarruttaa hyvin vielä tosi isoistakin nopeuksista.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Jarru asennettu ja ilmaus meni ihan kohtuullisesti. Onneksi alkuperäisen jarruletkun tilalle hommattu teräspunosletku oli vähän pidempi, koska muuten ei olisi riittänyt mitenkään pituus. Nytkin meni vähän hilkulle, mutta suunniteltu tangon vaihto vaatii ehdottomasti uuden letkun.

Kävin ajamassa lenkin ja jarruttelin reippaasti, jotta saisi palat ajettua sisään. Jurnuttaa ja täristää reippaasti, joten pitää mittailla onko levy miten kiero vai onko vielä asettumista paloilla. Palat ovat jarrun mukana tulleet, joten ne voivat olla jotain puristettua kissanpaskaa joten jos levy on suora niin annan niiden nyt olla vielä jonkun aikaa. Sportsterissa kesti melko pitkään, että EBC:n palat alkoivat pitää ilman tärinää.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Levy on 0,23 mm kiero. Eikö näissä yleensä ole 0,2 ollut rajana?

Kelluva levy varmaan täytyy laittaa ostoslistalle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä ajoin yhden kellumattoman levyn kieroksi takkuavien EBC palojen kanssa. Niiden pohjalevyn metallin leikkuri on moro ja levyssä siksi purseita. Ja se pitää jarrua snadisti päällä ja…

Pari sipaisua viilalla ja palat asettuivat. Mut tosiaan trw kelluva ei tartu EBC kanssa ainakaan mun käytössä
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei taas mennyt ihan putkeen. Hain Tykkitornilta uuden levyn ja kun sattui olemaan rst takalevy hyllyssä, niin ajattelin se sopivan. Mulla olikin edessä 5/16 pultit, joten eihän se sopinutkaan. Tilaukseen meni ja ajellaan nyt tuolla vetkuttimella sitten siihen asti. En malttanut kelluvaa levyä ostaa kun hinta yli tuplaantuisi, joten perinteisen jäykällä mennään.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Uusi levy paikallaan ja pysähtyy kyllä varsin hyvin, mutta edelleen pitää voimaa käyttää melkoisesti. Kahvan liikerata lyheni myös merkittävästi siitä mitä oli aiemmin. Oletan pääsylinterin olevan 7/16 porauksella, kun ei tietääkseni ole vaihdettu koskaan. Onko kukaan kokeillut vastaavassa tilanteessa vaihtaa tilalle 3/8 pääsylinteriä? Pikaisesti pääteltynä tulisi vähän lisää liikerataa ja kevenisi kahvan käyttö.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
jannejk
Viestit: 183
Liittynyt: 13:06 25.07.2018.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja jannejk »

Street Bobiin laitoin Arlen Ness 15" big rotor paketin. Mukana tuli jarrulevy sekä jarrusatulansiirtoadapteri. Samalla uusin orgaaniset palat. Ihan älytön ero on verrattuna vakiojarruun. Ennen sai painaa rystyset valkoisena ja tuntui että pyörä meinaa pysähtyä. Nyt hyvin kevyellä painalluksella jarrutusvoima on todella iso. Ulkonäöstä voi sitten olla montaa mieltä. Itsestäni ihan ok.
Sportster XLH '92
DYNA FXDBI '06 "Punisher"
Street Glide FLHX 2009
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

jannejk kirjoitti: 12:43 23.08.2021. ... Ulkonäöstä voi sitten olla montaa mieltä...
Voisikko kuvan laittaa :?: :roll:

Miulla on tommone Hawg Halters kromattu etujarru satula ChromeTrain:issä.
Tunnokkaasti pyssää orgaanisilla paloilla, semisintratut ja sintratut toimii vasta lämmetessää.
Ei normi maantie ajossa :!:
:arrow: Hawg Halters Inc - LHSCC500 - Direct Bolt-On 4 Piston Front Left Brake Caliper

Kuva


Kuva
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Evosoftailin etujarrun parannusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 11:11 23.08.2021. Onko kukaan kokeillut vastaavassa tilanteessa vaihtaa tilalle 3/8 pääsylinteriä? Pikaisesti pääteltynä tulisi vähän lisää liikerataa ja kevenisi kahvan käyttö.
Paitsi ettei tuollaista edes ole olemassa. Jos siis on alkuperäinen 9/16 pääsylinteri, niin sehän on pienin mitä näihin saa. Minun järkeni mukaan pitäisi olla kevyempi liike kun satulassa kasvoi mäntien pinta-ala. Vai onkohan tuossa nyt joku muu vika tullut sattumalta samaan aikaan? 8O
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin