Sivu 1/1

Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 12:07 15.02.2014.
Kirjoittaja jman
Pellinpalaset ovat alkaneet muotoutua jo kovasti tankin muotoon. Bensantäyttöaukkona on tuollainen liki tankin pintaan asentuva "uuden tyylin" tsydeemi.
Koritinaa meinasin lähmiä tankin pintaan, ja siinä onkin minulla seuraava opettelun kohde. Peräti opettavaista puuhaa tämä on ollut jo tähänkin asti.
Kannattaako tinata tuon täyttöaukon reunus ja hiaista siloiseksi pinnaksi (hieman muun tankkipinnan yläpuolelle tietysti)? Notta olisi oikein vimosen päälle tiivistepinta. Vai tykkääkö tina jollakin viisiin huonoa bensasta?
Muistan nähneeni juttua myös tankin maalauksesta ja maalauksen rajaamisesta siten, että bensahöyryt eivät menisi maalipinnan alle. Miten se nyt sitten kannattaa tehdä pohja- ja pintamaalin kanssa tuossa korkkireiän ympärillä; että mihin ne rajaa ja miten, jotta lopputulos on "ikuinen"?

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 18:37 17.02.2014.
Kirjoittaja Marko Nykänen
Tinan bensansietokykyyn en ota kantaa, kun ei ole kokemuksia.

Itse olen maalatessa rajannut maalin reiän "kulmaan"/pokkaukseen. Käytännössä tahtoo sanoa sitä, että mulla on kaksi "bulkkikorkkia" vasemman ja oikean käden kierteillä, jotka pyöräytän paikoilleen. Nämä ovat tulleet tarviketankin mukana, muistaakseni joku Zodiacin kikkare. Varmaan muidenkin valmistajien tankeissa tulee varastointikorkit. Semmoset valkoiset... Niitä olen käyttänyt, vielä ei ole reklamaatioita tullut. Joko ne on kestänyt, tai sitten eivät kehtaa toistamiseen näin psklle maalarille osiaan kiikuttaa :mrgreen:

Täyttöreiän sisäseinämillä maalista ei ole mitään hyötyä. Ainakaan mun mielestä. Samoin siinä reiän kulmassakaan maali kaikitellen pitkään kestää jos/kun pistoolilla sitä kolistelee vuosien saatossa.

Jos korkki tiivistyy kunnolla reiän ympärille, mihinkäpä se siitä lähtis pehmenemään.

Tapoja, periaatteita ja mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin on tekijöitäkin. Eroja voi hyvin olla vielä eri lakoissakin, jotkut voi kestää paremmin kuin toiset. Mene ja tiedä.

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 03:30 19.02.2014.
Kirjoittaja jman
Oiva maskaustapa. Pitääpä lähteä etsimään jos jostain löytää moisia korkkeja.

Tinauksesta... Kun nyt asiaa ihan oikeasti miettiikin... Tinallahan paikataan tankkejakin. Että eiköhän se tuossa korkinreiässäkin kestä paremmin kuin hyvin. 8)

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 03:48 19.02.2014.
Kirjoittaja rocktrailer
jman kirjoitti:Oiva maskaustapa. Pitääpä lähteä etsimään jos jostain löytää moisia korkkeja.

Tinauksesta... Kun nyt asiaa ihan oikeasti miettiikin... Tinallahan paikataan tankkejakin. Että eiköhän se tuossa korkinreiässäkin kestä paremmin kuin hyvin. 8)
Tina ei sovi etanolin kanssa yhteen. Mutta kaikkihan käyttää puhdasta.

Ennen muinoin pula-aikana laitoin mäntysuopapaikankin. Se kovettuu kummasti :wink: onneksi ne ajat ovat ohi.

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 14:31 19.02.2014.
Kirjoittaja Spöke
Koritinassa ei paljoa tinaa ole, mitä lie antimonia ja lyijyä. Kestää bensiinin mainiosti. Siihen pokkaukseen rajaus ja sulkee maalin kuivuttua rajan esim aralditilla tms. Epoksilla. Toimii.

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 16:02 19.02.2014.
Kirjoittaja rocktrailer
Spöke kirjoitti:Koritinassa ei paljoa tinaa ole, mitä lie antimonia ja lyijyä. Kestää bensiinin mainiosti. Siihen pokkaukseen rajaus ja sulkee maalin kuivuttua rajan esim aralditilla tms. Epoksilla. Toimii.
Kyllä kestää normaalibensassa.

Koritinan koostumus:
Tina 28%
Lyijy 72%
Kupari 0-0,5%
Antimoni <.2%

Muistaakseni lyijykään ei ole paras mahdollinen etanolin kanssa.

Re: Koritina ja korkinreikä

Lähetetty: 11:05 20.02.2014.
Kirjoittaja JiiVee
rocktrailer kirjoitti: Ennen muinoin pula-aikana laitoin mäntysuopapaikankin. Se kovettuu kummasti :wink: onneksi ne ajat ovat ohi.
Mukavaa että täällä on myös vanhempia harrastajia paikalla, pula-aika päättyi 50-luvun alussa... :wink: