Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Lukollisen Bar&Shield-tankinkorkin lukko sanoi 5 vuoden jälkeen sopimuksen irti. Se tapahtui huoltoasemalla kun piti tankata. Puoli tuntia yritin bensiksellä roplata jos olisi saanut korkin auki, sitten luovutin. Onneksi bensa riitti takaisin kotiin saakka.

Avain pyöri aivan tunnottomana lukossa ympäri ja samoin siis se päällimmäinen kromiosa. Katsoin netistä ohjeita: Ameriikan foorumeilla kehotettiin pyytämään lukkoseppä paikalle. Toinen vihje oli rälläköidä lukko-osa sököksi korkin päältä. Lukkoseppää ei ollut lähistöllä eikä rälläköinti puolityhjän bensatankin ääressä oikein houkutellut.

Totesin että pienen mattoveitsen terän sai mahtumaan tankin ja korkin kromiosan väliin. Paperin pistin suojaksi ja sitten naputtelin terän muoviseen kierreosaan saakka. Siitä pari kertaa kun sai muutaman millin sitä kierreosaa pyörähtämään niin korkki aukesi helposti. (Korkki ei siis ole murtovarma, jos ei haluaisi sääliä tankin maalia niin homma kävisi hyvinkin nopeasti...)
Kuva
Ajattelin jakaa tämän jos jollekin muulle tulee vastaava murhe. Amerikan foorumeilla ko. korkin lukkoa haukutaan kovinkin huonolaatuiseksi. Eli tätä korkkia ei juurikaan suositella. En vielä korkkia purkanut, luulen että sieltä on katkennut sellainen vieterijousi joka saa osien väliset kynnet tarttumaan avainta käännettäessä.

Hankin lukollisen korkin aikanaan ulkomaan reissuja ajatellen. Oikeasti ei ollut ollut mitään murheita bensarosmojen tai ilkivallan tekijöiden taholta, mutta vähän niin kuin kaiken varalta. En taida hommata uutta, olisi ollut tosi harmillinen tapaus jos tämä olisi tapahtunut esim. yöaikaan jollain pohjoisen kylmäasemalla ja tankki tyhjänä.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Purin korkin. Siinä tarvittiin hiukan väkivaltaa, mutta ei se haitannut, koska korkki ei olisi ollut korjattavissa. Ei ollutkaan se pieni vieteri viallinen tai pois paikaltaan. Alumiinivalua oleva osa jota avain pyöritti, oli murtunut eli mitään ei mahtanut. En ole vieläkään harkinnut uutta lukollista korkkia.
HarriFL
Viestit: 11
Liittynyt: 17:20 24.11.2021.
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja HarriFL »

Reissuun lähdössä ja lukollinen korkki kiinnostaisi. Oisko kellään tietoa parempilaatuisesta kuin tuo originaali?
FLHRCI Road King 2001 matkavehje
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

HarriFL kirjoitti: 21:32 04.05.2022. Reissuun lähdössä ja lukollinen korkki kiinnostaisi. Oisko kellään tietoa parempilaatuisesta kuin tuo originaali?
Motorcycle storehousen korkit ovat merkittävästi huonompia ja alkavat temppuilla alle vuodessa. Lukko kyllä periaatteessa toimii, mutta korkki pyörii tyhjää kun koittaa avata. Ostin lukottomat tilalle, niin ei tarvitse reissussa jännittää saako tankattua vai ei. Vanhaan fättäriin ei edes tehtaan omia lukkokorkkeja taida saada, joten jatkossakin taidan pärjäillä ilman lukkoja.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja ranze »

Harrastanut tätä -70 luvulta, ei ensimmäistäkään lukollista korkkia tähän mennessä. Jos varas haluaa bensaa, se ottaa sen vaikka väkisin, josta tulee keskimäärin jälkiä. Letkun kauttakin onnistuu monesta, hanan irrottamalla kaikista. Esim. raskaassa kalustossa lukittu korkkinen saa helposti reiän tankin kylkeen. Ja niissä on keskimäärin munalukot.

Esim. Varsovassa käydessä rutku oli kadun laidassa, ei siitä kadonnut yhtikäs mitään. En usko että olisin saavuttanut suuria lukollisella korkilla, ehkä muilla on toisenlaisia kokemuksia.

Eli menen jatkossakin lukottomalla korkilla, voi jäädä vähemmän jälkiä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
HarriFL
Viestit: 11
Liittynyt: 17:20 24.11.2021.
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja HarriFL »

Juu, onhan se noinkin.
Jos jättäis 20 egee näkyville, säästyis bensat ja pyörä. Tulis halvemmaksikin :)
FLHRCI Road King 2001 matkavehje
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Lukollisen bensatankin korkin irrottaminen, vinkki

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

No, harkitsin kuitenkin ja ostin uuden v. 2017. On se 4 vuotta pelannut. En ole muita kokeillut, en tiedä ovatko muut laadukkaampia tai huonompia.
Vastaa Viestiin