FLH-80 1982 Projekti

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuossa on ollut niin paljon hyviä kommentteja, että ei ole ollut lisättävää. Tuo punaisen värin selvittämisesi kuvastaa kyllä alkuperäiseen pyrkimystä oikealla asenteella.

Viime kesänä museoin yhden softailin eikä siinä tosiaan voi säästöstä enää puhua vakuutusten osalta niin, että se museointi pelkästään halvan vakuutuksen takia kannattaisi, koska seisonnalla voi katkaista vakuutuksen silloin kun ei aja. Siinä sain myyjältä Texasista vanhan valokuvan mukaan, jossa 1986 mallin pyörä oli kuvattu 1990 alkuperäisenä perheeseen tullessaan. Tein siitä samanlaisen.

Toki minulla on useampia pyöriä ja useita museossakin ja siihen näen itse oikeastaan kaksi syytä:

- Kun on useita pyöriä, on käyttö vapaampaa, kun ei tarvitse ilmoitella seisontaa ja käyttöä erikseen. Ajaa sillä mikä fiiliskeen sopii etukäteen miettimättä.

- Kun ei osaa rakentaa ja eikä tiedä mitä haluaisikaan rakentaa, on helpompi pyrkiä osa osalta kohti alkuperäisyyttä. Jokaista yksilöä olen vielä parannellut museorekisteröinnin jälkeenkin, kun on orggisosia tms. löytynyt. Nytkin tuon kuvan rautis sai vihdoin alkuperäistä vastaavan soolosatulan jousituksen ja viime talvena orggis ketjusuojan :) Siihen asti siinä oli '72 -> ketjusuoja, joka ei heittänyt, kuin vuodella, mutta silti häiritsi..
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Nykyään saa ajopyörän bonukset myös 2 ja 3 pyörään joten halvan museo vakuutuksen hinnan merkitys ei ole enää kovin iso. Toisaalta sillä MR vakuutuksella ei saisi ajaa kuin sen 30 vrk:tta, ei sitä kyllä kukaan valvo.
Toki museo peliin saa myös normi vakuutuksen.
Yleensä kyllä museo rekisteröinti nostaa myös arvoa, joskus paljonkin.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Tuota svingin kiristystä olen minäkin ihmetellyt.
Päädyin sitten kiristämään vaan "sopivasti". Siten että svingi liikkuu kevyehkösti ylös-alas, mutta laakerivälys pois. Akselia kiristämällä se välys kyllä muuttuu.
Älä kiristä liikaa, akselin vastakierre on rungossa ja korkkaa helposti.
Kaupoista on saatavana itseporautuvalla ylikokokierteellä varustettua akselia.. :mrgreen:

Jos et ole satavarma koneen kunnosta, ota ainakin nokkakoppa ja nostajat pois.
Tarkista nostajien rullat (neulat) ja nokan laakerointi lohkossa.
Eli että ovat edes tallessa.
Nämä ovat aiheuttaneet minulle jo kaksi koneremonttia. Molemmissa tapauksissa heti oston jälkeen. Tuo on niin helppo tarkistus ettei kannata jättää tekemättä.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Täs,
Pre-load the swing arm Timken bearings as follows:
a. After swing arm is installed on bike, install the rear wheel axle through the swing arm at the axle´s position. Then attach a spring scale to the axle and lift spring scale to raise the swing arm to a horizontal position.
b. Note reading on scale. Tighten pivot shaft to pre-load bearings 1-2 lbs (0.45-0.91 kg). For example, if scale reading is five pounds with swing arm in horizontal position, tighten pivot shaft until scale reads 6-7 lbs. (2.72-3.17 kg) when the swing arm is raised.
c. Bend the lockwasher tab over the pivot shaft.

Noilla ohjella ja momenteilla unohtamatta tätä...
http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/ ... ge=!WW9287" onclick="window.open(this.href);return false;

Ile
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jerry lee kirjoitti:Nykyään saa ajopyörän bonukset myös 2 ja 3 pyörään joten halvan museo vakuutuksen hinnan merkitys ei ole enää kovin iso. Toisaalta sillä MR vakuutuksella ei saisi ajaa kuin sen 30 vrk:tta, ei sitä kyllä kukaan valvo.
Onneksi nykyään sitä enää harvemmin käytetään myyntivalttinakaan. Jotenkin tökkää myynti-ilmoituksissa nämä halvat vakuutukset - perustelut. Eihän sitä valvota ja ehkä muutamana vuotena tuli shovelilla ajettua vähän ylikin. Sitten tuli pyöriä lisää ja matkat alkoivat pidentyä uudempien myötä. Nykyään jää muutamaan päivään/museopyörä tuo ajosuorite noilla vanhoilla. Eli jos vain niiltä päiviltä maksaisi vakuutukset normaalin mukaan, niin halvemmaksi tulisi tavallinen vakuutus. Mutta se ilmoittelun turha vaiva jää pois.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 21:47 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4838
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:19 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
-tuomas-
Viestit: 25
Liittynyt: 20:27 28.02.2018.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Karvanaama kirjoitti:Jos et ole satavarma koneen kunnosta, ota ainakin nokkakoppa ja nostajat pois.
Tarkista nostajien rullat (neulat) ja nokan laakerointi lohkossa.
Eli että ovat edes tallessa.
Tämä neuvo on varmasti syytä ottaa vakavasti. Se mitä olen moottoreiden kanssa touhunnut, niin menestys on ollut sen verran vaihtelevaa että itsevarmuus lähteä räpeltämään ainakin näennäisesti toimivaa moottoria ei ole järin suuri. Ei tuo toimenpide kuitenkaan kovin vaikealta vaikuttanut mitä oppaasta lueskelin. Näytti että ei tuossa pitäisi venttiilien ajoitusta kovin helposti saada sekaisin? Ainoa työntötankomoottori jonka kanssa olen ollut tekemisissä on kuplan moottori ja siitäkin alkaa olla kohta kymmenen vuotta aikaa.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kiitokset Karille!!
Tässä taas kerran muistutus, että Harrikalla on aina ollut monenlaisia variaatioita samasta mallista. '
Hyvän ystäväni Kari99:n pyörän tiedän ja myös sen, millä tarkkuudella hän suhtautuu alkuperäisyyteen. Voitaneen pitää faktatietona, että yksivärinen, raidaton siipimerkkilehmä on 1982 ollut.
moderattori

Romu rauhoittaa!
-tuomas-
Viestit: 25
Liittynyt: 20:27 28.02.2018.
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Kari 99 kirjoitti:Mikä saa sinut uskomaan, että pyöräsi maalaus ei olisi alkuperäinen ?
Sanotaanko näin, että en pidä täysin mahdottomana etteikö pyörää olisi joskus uudelleenmaalattu.Näkyy vähän huonosti kuvassa, mutta tuo tankin merkki on lähtenyt kuoriutumaan painepesurilla lasketellessa. Usko alkuperäismaalauksen laatuun saattaa olla minulla lapsellisen hyvä, mutta jotenkin ajattelin että alkuperäinen merkki ei lähtisi tuolla tavalla irtoamaan. Lisäksi eri osissa olen näkevinäni vähän eri sävyä

Toisekseen ainakin toinen sivulaukku on vaihdettu myöhemmin, siinä on olikohan vuoden -86 leima. Mutta kyllä tuon lähdemateriaalisi perusteella olen nyt varma että oikeanlainen maalaus on tulossa. Voi hyvin olla ettei tuota keulan merkkiä kaikissa pyörissä ole ollut, mutta tässä ympäriltä haalistunut maali paljastaa että se on siinä todennäköisesti vielä melko vähän aikaa sitten ollut.

Hyvä tieto myös että tuo King Tour Pak on ollut tässä mallissa lisävarusteena, koska saatan jättää sen hyvinkin nyt laittamatta paikalleen.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kari 99 kirjoitti: Jos mahdollista niin pidä S&S. Alkuperäinen Keihin on ihan surkea. Mehu loppuu aina ohituksissa…
Karilla oli erinomaista ja tarkkaa tietoa. Tällaisissa tiedoissa on tämän foorumin vahvuus. Jostain FB:stä tätäkään ei löytäisi enää kolmen päivän kuluttua.

Kaikesta muusta olen samaa meiltä, mutta en tuosta Keihinistä. Kunnossa oleva ja riittävillä suuttimilla varustetu läppä-Keihin on mitä mainioin kaasari. Omat kokemukseni siitä ovat sekä kahdesta rautiksesta, yhdestä shovelista ja useista evolaisista. Minulla sellainen esim. '89 evo Electrassa jaksaa viedä 2 päällä ja täydellä matkavarustuksella (kokonaispaino luokkaa 600 kg) ihan kyllin. Minulla oli vajaat 30000 km myös '94 lehmä, jossa oli paljon kehutumpi CV enkä siinä voi sanoa perstuntumalla olleen juuri mitään eroa läppään.

Tuohon kun vaan etsii orggiksen leipälaatikkoputsarin ja hyvän Keihinin, niin tyyli säilyy. Sössössä sitä ei minun silmiini ole ollut ikinä ;) Sössöllä en ole ikinä ajanut metriäkään, mutta en voi uskoa sen muuttavan lehmää radikaalisti mitenkään, jos orggis tekniikka on kunnossa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Pave. »

-tuomas- kirjoitti:
Kari 99 kirjoitti:Mikä saa sinut uskomaan, että pyöräsi maalaus ei olisi alkuperäinen ?
Sanotaanko näin, että en pidä täysin mahdottomana etteikö pyörää olisi joskus uudelleenmaalattu.Näkyy vähän huonosti kuvassa, mutta tuo tankin merkki on lähtenyt kuoriutumaan painepesurilla lasketellessa. Usko alkuperäismaalauksen laatuun saattaa olla minulla lapsellisen hyvä, mutta jotenkin ajattelin että alkuperäinen merkki ei lähtisi tuolla tavalla irtoamaan. Lisäksi eri osissa olen näkevinäni vähän eri sävyä
.
Sekin kertoo paljon onko se tankin merkki lakan alla vai päällä! Kari ehkä osaa kertoa miten tuon aikalaisessa se merkki on alunperin kiinnitetty!
Ja voihan olla että siihen mopoon on vaan joskus vedetty uusi lakkakerros päälle edellisen haalistuessa, mutta ei kokonaan uudelleen maalattu? Kensties samassa yhteydessä, jos sivulaukku on uusittu ja maalattu. Monesti kun joku osa (esim. sivulaukku) maalataan uudestaan, niin ne muut haalistuneemmat osat hypää helposti silmille, mutta tuolla uudelleen lakkauksella saadaan kaikki osat näyttämään uudenveroisilta!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Kari 99

.

Viesti Kirjoittaja Kari 99 »

.
Viimeksi muokannut Kari 99, 21:46 26.08.2019.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja KariFS »

En toki ole lähelläkään kaima-99:n asiantuntemusta, mutta mulla on tallissa alkuperäismaalinen vuoden 83 pyörä, siinä on samanlaiset siipitarrat lakan alla.

Mistä muuten hommasit uudet siipitarrat? Mulla on toiseen tullut naarmu, meinasin ”konservoida” eli tarra pois, lakkaa pois riittävästi, uusi tarra ja lakka päälle.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: FLH-80 1982 Projekti

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kyseisiä siipitarroja sai aikaisella 90- luvulla ainakin V-Twin Citystä, joten voisin ajatella että kaikilta H.D. diilereiltä nykyään. Väri variaatioita on useampia, en tiedä kuinka paljon.
Vastaa Viestiin