Jarrunesteen vaihto
Re: Jarrunesteen vaihto
älkää muuten ostako bilteman jarrujen ilmaus putelia
se on kyllä niin surkea kötöstys että sillä saa ilmaa järjestelmään eikä toisinpäin
se on kyllä niin surkea kötöstys että sillä saa ilmaa järjestelmään eikä toisinpäin
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: Jarrunesteen vaihto
Hyvä, juuri tällaisia käytännön kokemuksia kaipasinkin. Itse en ole havainnut tuota talven aikana tapahtuvaa kondensoitumista, mutta en lainkaan epäile Hessun esiemerkkiä. Mistä sitten tuo ero johtunee... No tuo dot5-vaihdon jälkeinen 20v vaihatamattomuusväli kyllä taas tulee omia havaintojani. En tiedä olisiko Mersuissa ollut jo 90-luvulla dot5 vakiona...Hessu kirjoitti:Sekoon tähänkin ja vastaan, on ollu. Faijan -39 Chevroletin jarrut puolsi aina alkukesästä ... Siihen jeesas aina nesteiden vaihto.Joe Cool kirjoitti:Onkos jollain ollut oikeasti todistettavia ongelmia jarrunesteiden vaihdon laiminlyönnistä?
Kun kakskyt vuotta sitten vaihdoin siihen silikoninesteet, eli dot 5, ongelmat loppu kertaheitolla, enkä oo nesteitä sen jälkeen vaihtanut. ... Ratakilpureita ei mulla oo, eikä tuu
Ei minullakaan muuten ole ratakilpuria, parantelin vaan Mustangin alustan 60-luvun Shelby-speksien mukaan ja pakko siellä Ahvenistolla oli käydä kokeilemassa No alusta toimi, mutta jarrut eivät enkä yhtään enää ihmettele, miksi noilla harrastuksenaan rataa ajavilla jarrusysteemit ovat jatkuva puheenaihe
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Jarrunesteen vaihto
Mersuista en tiedä, mutta luulen, että toi vodan työsylintereihin kertymis ongelma tapahtuu vaan pitkien seisotusten aikana. Jos laite on kokoajan käytössä, tuskin sitä sillon tapahtuu.Joe Cool kirjoitti:[ No tuo dot5-vaihdon jälkeinen 20v vaihatamattomuusväli kyllä taas tulee omia havaintojani. En tiedä olisiko Mersuissa ollut jo 90-luvulla dot5 vakiona...
Muistelen joskus lukeneeni V8:ta että tolla perinteisellä dot3 olis sellainen ominaisuus, että suorastaan "imee" itseensä vettä. Sen jutun mukaan kerran avatusta pullosta ei kandeis enää parin kuukauden jälkeen käyttää/täyttää. En muista mitä siinä kerrottiin dot4:ta.
Ton takia sitä dot3 kai suositeltiin vaihdettavaksi muutaman vuoden välein.
Re: Jarrunesteen vaihto
Tätä mietin juuri itsekin, että mitä näille vettä imeville nesteille tapahtuu tallin hyllyssä tai jopa myyntivarastossa. Onko se muovipullon muovikorkki yleensäkään tiivis ...Hessu kirjoitti:perinteisellä dot3 olis sellainen ominaisuus, että suorastaan "imee" itseensä vettä. Sen jutun mukaan kerran avatusta pullosta ei kandeis enää parin kuukauden jälkeen käyttää/täyttää
Minullakin muut kuin käyttöauto seisovat talvet lämpimässä tallissa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Jarrunesteen vaihto
Kyllä nuo kaikki ( DOT 3, 4 ja 5.1) glykoli- ja glykoli/boraattipohjaiset "imevät" kosteutta ilmasta olkoon neste pullossa tai säilössä. Hyvä korkkisessa pullossa kosteus imeytyy vain vähemmän.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Jarrunesteen vaihto
Jostakin joskus muistaisin lukeneeni, ettei tuo vedensitomisominaisuus olisikkaan huono asia.
Jos käytetään silikoninestettä olosuhteissa, jossa vettä kondensoituu järjestelmään (Suomessa), vesi jää pisaroina pohjalle ja voi aiheuttaa syöpymistä tai jopa jäätyä. Vaikka neste vaihdetaan, vesipisara saattaa silti jäädä.
Vaihdettaessa perinteisen tyyppinen neste, myös vesi poistuu järjestelmästä ilman kummempia lisätöitä.
Jos käytetään silikoninestettä olosuhteissa, jossa vettä kondensoituu järjestelmään (Suomessa), vesi jää pisaroina pohjalle ja voi aiheuttaa syöpymistä tai jopa jäätyä. Vaikka neste vaihdetaan, vesipisara saattaa silti jäädä.
Vaihdettaessa perinteisen tyyppinen neste, myös vesi poistuu järjestelmästä ilman kummempia lisätöitä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Jarrunesteen vaihto
Kyllä tässä esimerkkiauton tapauksessa vesi ja perinteinen jarruneste erottuivat oikein nätisti toisistaan. Ja ne työsylinterit oli vettä puolillaan.
Re: Jarrunesteen vaihto
Aloitus Tervetuloa Miksi H-D Oma Mopo Huoltovinkkejä Valokuvia Projekteja Linkkejä Yhteydenotto Osia myytävänä Softaileissa käytettiin silikonipohjaisia, kalliita DOT 5 jarrunesteitä vuosimalliin 2005 asti. Niitä ei välttämättä saa joka kaupasta, mutta ainakin H-D jälleenmyyjiltä, eivätkä ole sen kalliimpia siellä kuin muualla. Silikonipohjaisia jarrunesteitä ei tarvitse vaihtaa, mutta jarrut on hyvä ilmata aina silloin tällöin. Vaikka parin vuoden välein. Jarrunesteen määrä suositellaan tarkistettavaksi aina 8000 km:n välein. Ilmaustoimenpiteellä poistetaan jarrusysteemistä mahdolliset ilmakuplat. Samalla vaihtuvat tietenkin myös jarrunesteet.
Vuodesta 2006 eteenpäin tehdas vaihtoi Softaileihin, VRodeihin ja Dyna:an DOT 4 jarrunesteet. Touringeihin v:sta 2005 eteenpäin, ja Sportstereihin v:sta 2007 eteenpäin. Ole tarkkana vuosimallin ja sopivan nesteen suhteen, koska DOT 4:ää ja DOT 5:tä ei voi sekoittaa keskenään. Et myöskää voi korvata DOT 5:tä paljon halvemmalla DOT 5.1:llä, vaikka myyjä sanoisi mitä.
Jarrujen ilmaus
Ilmausruuvi. Pyörää ei tarvitse poistaa.
Jarruneste valuu astiaan. Laita pohjalle vähän vettä. Silikonineste ei syövytä maalipintoja. Kuten huomaatte rapatessa voi roiskua.
Tilaa
Takaisin hakemistoon Tilaa Tilaa Toista kuvaesitys Takaisin albumiin Hae
Toista kuvaesitys Edellinen Edellinen Seuraava Seuraava Jarruneste valuu astiaan. Laita pohjalle vähän vettä. Silikonineste ei syövytä maalipintoja. Kuten huomaatte rapatessa voi roiskua.
.Katso, että jarrunestesäiliö on suurin piirtein pystyasennossa.
.Poista ilmausruuvista suojus ja laita siihen 3/6 tuuman lenkkiavain ja kirkas 6 mm:n muoviputki, jonka toinen pää menee astiaan, jossa on vähän vettä.
.Avaa jarrunestesäiliön kansi ruuvaamalla auki kaksi kiinnitysruuvia.
.Lisää jarrunestesäiliöön jarrunestettä niin, että nestetaso on 3.2 mm alle tiivistetason, ts. säiliössä on nestettä riittävästi.
.Paina jarrupoljinta/kahvaa alaspäin ja avaa samalla ilmausruuvia puoli kierrosta vastapäivään.
.Anna polkimen/kahvan painua pohjaan. Jarrunesteen pitäisi nyt valua putkea pitkin astiaan.
.Kun poljin/kahva on pohjassa, niin väännä ilmausruuvi kiinni ja anna palautua yläasentoonsa.
.Toista proseduuri, kunnes ilmakuplat ovat poistuneet (typerä ohje, mutta näin lukee huoltomanuaalissa!?!).
.Jos olet hankkinut eriväristä jarrunestettä, kuin pyörässäsi on, niin riittävä proseduurin toisto on kun nesteen väri on vaihtunut. Yleensä DOT 5 neste on violettia uutena ja muuttuu aikaa myöden kellertäväksi. Oma kokemukseni on, että 0.35 litran pullon pitäisi riittää sekä etu- että takajarrun ilmaamiseen.
.Väännä ilmausruuvi kiinni momenttiin 9.0-11.3 Nm
.Tarkista lopuksi nestetaso kummassakin jarrunestesäiliössä edellä mainitun ohjeen mukaan.
.Laita lopuksi jarrunestesäiliöidenn kannet paikalleen ja ruuvit momenttiin 0.7-0.9 Nm, eli suht. löysälle.
.Ennen ajoa ulos tallista paina systeemiin paine polkimella ja kahvalla useita kertoja, jotta jarrut toimivat heti.
Kiitos H-D Jokelle hyvistä tiedoista!
Vuodesta 2006 eteenpäin tehdas vaihtoi Softaileihin, VRodeihin ja Dyna:an DOT 4 jarrunesteet. Touringeihin v:sta 2005 eteenpäin, ja Sportstereihin v:sta 2007 eteenpäin. Ole tarkkana vuosimallin ja sopivan nesteen suhteen, koska DOT 4:ää ja DOT 5:tä ei voi sekoittaa keskenään. Et myöskää voi korvata DOT 5:tä paljon halvemmalla DOT 5.1:llä, vaikka myyjä sanoisi mitä.
Jarrujen ilmaus
Ilmausruuvi. Pyörää ei tarvitse poistaa.
Jarruneste valuu astiaan. Laita pohjalle vähän vettä. Silikonineste ei syövytä maalipintoja. Kuten huomaatte rapatessa voi roiskua.
Tilaa
Takaisin hakemistoon Tilaa Tilaa Toista kuvaesitys Takaisin albumiin Hae
Toista kuvaesitys Edellinen Edellinen Seuraava Seuraava Jarruneste valuu astiaan. Laita pohjalle vähän vettä. Silikonineste ei syövytä maalipintoja. Kuten huomaatte rapatessa voi roiskua.
.Katso, että jarrunestesäiliö on suurin piirtein pystyasennossa.
.Poista ilmausruuvista suojus ja laita siihen 3/6 tuuman lenkkiavain ja kirkas 6 mm:n muoviputki, jonka toinen pää menee astiaan, jossa on vähän vettä.
.Avaa jarrunestesäiliön kansi ruuvaamalla auki kaksi kiinnitysruuvia.
.Lisää jarrunestesäiliöön jarrunestettä niin, että nestetaso on 3.2 mm alle tiivistetason, ts. säiliössä on nestettä riittävästi.
.Paina jarrupoljinta/kahvaa alaspäin ja avaa samalla ilmausruuvia puoli kierrosta vastapäivään.
.Anna polkimen/kahvan painua pohjaan. Jarrunesteen pitäisi nyt valua putkea pitkin astiaan.
.Kun poljin/kahva on pohjassa, niin väännä ilmausruuvi kiinni ja anna palautua yläasentoonsa.
.Toista proseduuri, kunnes ilmakuplat ovat poistuneet (typerä ohje, mutta näin lukee huoltomanuaalissa!?!).
.Jos olet hankkinut eriväristä jarrunestettä, kuin pyörässäsi on, niin riittävä proseduurin toisto on kun nesteen väri on vaihtunut. Yleensä DOT 5 neste on violettia uutena ja muuttuu aikaa myöden kellertäväksi. Oma kokemukseni on, että 0.35 litran pullon pitäisi riittää sekä etu- että takajarrun ilmaamiseen.
.Väännä ilmausruuvi kiinni momenttiin 9.0-11.3 Nm
.Tarkista lopuksi nestetaso kummassakin jarrunestesäiliössä edellä mainitun ohjeen mukaan.
.Laita lopuksi jarrunestesäiliöidenn kannet paikalleen ja ruuvit momenttiin 0.7-0.9 Nm, eli suht. löysälle.
.Ennen ajoa ulos tallista paina systeemiin paine polkimella ja kahvalla useita kertoja, jotta jarrut toimivat heti.
Kiitos H-D Jokelle hyvistä tiedoista!
FLHR -99
Re: Jarrunesteen vaihto
Em ohjeen mukkaan tein itekki ja keltainen oli aiemmin ja puolet oli paskasta ja mustaa joka jai limupullon pohjalle lillumaan, jos sanotaan ettei tartte vaihtaa niin...?
UUden nesteen pullon kyljessa kylla sanottiin etta voi laittaa vaikka olis DOT 3 tai 4 ennestaan!?
UUden nesteen pullon kyljessa kylla sanottiin etta voi laittaa vaikka olis DOT 3 tai 4 ennestaan!?
"HASTA LA PISTA"!
Re: Jarrunesteen vaihto
Mitän DOT laatua se uusi pullo on?maicol kirjoitti:Em ohjeen mukkaan tein itekki ja keltainen oli aiemmin ja puolet oli paskasta ja mustaa joka jai limupullon pohjalle lillumaan, jos sanotaan ettei tartte vaihtaa niin...?
UUden nesteen pullon kyljessa kylla sanottiin etta voi laittaa vaikka olis DOT 3 tai 4 ennestaan!?
Jos se on DOT 5.1 niin silloin voi laittaa DOT 3 ja DOT 4 kanssa sekaisin.
Ja mitähän nestettä siellä on ollut aikaisemmin?
Kuulostaa "hieman" epäilyttävältä jos vanhasta jarrunesteestä puolet jää tummana pohjalle lillumaan...
Olisiko menneet jo aikisemmin DOT 5 ja DOT muut sekaisin...
Re: Jarrunesteen vaihto
Mannelta ostin ja on Motor Factory merkkista, silicone DOT 5, for use in HD.
Sitten viela lukee:"Compatible with existing brake fluids" ja "CAn be used with existing brake fluid and systems".
Edellinen vaihto tehty paikallisella HD liikkeella ja uskon vahvasti etta on laitettu silloin tuota DOT 5:tta.
En jummarra mitan!?
Sitten viela lukee:"Compatible with existing brake fluids" ja "CAn be used with existing brake fluid and systems".
Edellinen vaihto tehty paikallisella HD liikkeella ja uskon vahvasti etta on laitettu silloin tuota DOT 5:tta.
En jummarra mitan!?
"HASTA LA PISTA"!
Re: Jarrunesteen vaihto
Eihän tuossa lue, että kävisi muiden kuin DOT5 (järjestelmässä olevan) jarrunesteen kanssa.maicol kirjoitti:Mannelta ostin ja on Motor Factory merkkista, silicone DOT 5, for use in HD.
Sitten viela lukee:"Compatible with existing brake fluids" ja "CAn be used with existing brake fluid and systems".
Edellinen vaihto tehty paikallisella HD liikkeella ja uskon vahvasti etta on laitettu silloin tuota DOT 5:tta.
En jummarra mitan!?
Tarkoittaa, että jos järjestelmässä on DOT5 minkätahansamerkkistäjarrunestettä, niin käy sen kanssa.
Olemassa olevan (=järjestelmässä olevan) jarrunesteen kanssa yhteensopiva. Puristajan/säiliön kannessa lukee mitä jarrunestettä kuuluu laittaa sisälle.
Mutta nythän voit kokeilla sitä silikoni DOT5 jarrunestettä jonkun DOT3, DOT4 tai DOT5.1 nesteen kanssa ja näet, sekoittuvatko ne keskenään.
Olisi aivan uutta jos löytyy jarrunestettä joka sekoittuu ristiin kaikkien kanssa...
Re: Jarrunesteen vaihto
nostetaas vähän tätä aihetta kun tuli ikävä kyllä ajankohtaiseksi. päätinpä vaihtaa paskaiset jarruliemet ja kipin kapin varaosakauppaan ja dotti-viitosta kiitos, purkki kouraan ja tallille. purkin taka-etiketistä lukaisin äkkiä ja siellä sanottiin että joo sopii sekottaa kaikkii, vähän kyllä epäilin kun normiliemen ja silikoniliemen erot on tiedossa. imaisin molemmista jarrusäiliöistä kokiksen väriset liemet pois, uutta tilalle ja pumppasin ilmaruuvi auki niin kauan että sieltä tuli kirkasta nestettä. kun homma oli suoritettu huomasin että sehän on perkele dot5.1 lientä mitä sinne kaadoin yllätys yllätys, ette varmaan nähny tätä tulevan. nyt onkin probleemana kun ei oo mitään hajua mitä sinne on aikoinaan lisätty, se liemi oli kusen väristä ja jotain sakkaa pohjalla. dot 5 ja muuta sekaisin? ei oo kyllä vuotanu ja jarrut on pelannu. ja selviänkö säikähdyksellä jos lasken nestettä systeemistä läpi niin että edes suurin osa olisi 5.1 lientä vai menikö pesuhommiksi?
perkule, edellisessä pyörässä ('56 CZ 150cc) toimi vaijereilla, ei ollu nuukaa voitelun suhteen
katson aamulla miltä se liemi siellä kipossa näyttää, nyt vitutuksenpoisto-operaatio eli sauna ->
perkule, edellisessä pyörässä ('56 CZ 150cc) toimi vaijereilla, ei ollu nuukaa voitelun suhteen
katson aamulla miltä se liemi siellä kipossa näyttää, nyt vitutuksenpoisto-operaatio eli sauna ->
Re: Jarrunesteen vaihto
Joe Cool kirjoitti:Duoda duoda,
Onkos jollain ollut oikeasti todistettavia ongelmia jarrunesteiden vaihdon laiminlyönnistä? Itse olen ajanut eri autoilla ja pyörillä vasta reilut 30 vuotta, enkä ole kokemattomuuttani tajunut vaihtaa yhteenkään ajopeliin jarrunesteitä kertaakaan Muuta kuin jarruremonttien yhteydessä sen mikä on tarpeen.
Tämän perusteella en nyt ihan hirveästi stressaisi pyörän nesteidenkään kanssa ... mutta kumotkaa toki ja kertokaa kokemuksia, joissa tämä nesteiden vaihtamattomuus on tuonut ongelmia
Koskaan en missään käyttämässäni ajolaitteessani, joissa on ollut hydrauliset jarrut, ole vaihtanut jarrunestettä.
Korkeintaan lisännyt todella vähän.
Eniten on kulunut, kun vaihdoin takajarrun letkun teräspunokseksi. Piti ilmata uudestaan ja siinä touhussa kului melkein 0,5l.
Ajamiseni moottoripyörällä on alkanut 1972.
Terve maalaisjärki ja sen noudattaminen toimii.
Joka kevät alan lehdet ja vähän muutkin alaa vähemmän tuntevat (Pirkka, osuuskauppalehdet ym.ym. mutta ei pornolehdet) ovat alkaneet julkaista jokakeväistä remonttilistaa. Vaihda tuo ja vaihda tuo jos näin kauan käytössä.
Kuinka voi ajaa Harrikalla tulppia vaihtamatta melkein 50 000 km?
Vaikka olen, älkää minulta kyselkö, kun en tiedä?
Re: Jarrunesteen vaihto
Jarrujen täydellisen katoamisen voi kohdata myös muualla kuin radalla, esim alppien alamäkijarruttelussa. No joo, mun kokemus on automaatti-Valiantilla, ei ehkä toteutuisi Harleyllä. Tai no, jos roikkuu koko ajan pikkuisen jarrukahvassa...Joe Cool kirjoitti:Eli pitää olla kyllä aikamoinen jarrutus liikenteessä, jos se vastaa 2,5 kierrosta Ahvenistolla Silloin ei välttämättä liikuta enää lain sallimilla nopeuksilla. Vuoristoreitillä tällainen tilanne voi kyllä hyvinkin tulla vastaan, jos on jonoa eikä malta moottorilla jarrutella.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>