Käy kuumana.

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Hessu
Viestit: 1049
Liittynyt: 07:52 16.06.2003.
Viesti:

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Hessu »

smuige kirjoitti:Tuohon kuumana käyntiin.
Oliskos tuota mahdollista selvittää esim (vaikka Kaasutin Expertiltä saatavalla) Colortune tulpalla?
Siis minkälaiset seokset siellä oikein jyllää ja sitten säätää.
Joo, tiedän Hessu, että lambdalla ja seosmitarilla saa paremmin ja "helpommin" oikeat tulokset, mutta toimiiko toi Colortune oikeasti? Niitähän on sekä autonmoottorille, että prätkille. Mikähän mahtaa olla ero? Parempi näkyvyys?
Ostin joskus kakskytviis vuotta siten KE:tä tollasen colortunen. Aina välillä oon kokeillu käyttää sitä. En kyllä viimeiseen viiteentoista vuoteen. Sen mukaan kun säätää laitteen sopivaksi, mikään prätkä ei oo toiminu. Sen jälkeen fiiliksellä tai lambdalla kohdalleen.
Toi colortune on lähinnä vitsi. Muistaakseni se kiinni ollessa rundit ei saa ylittää 2500. Ja eihän siitä pysty kattoo sitä palotapahtumaa eli oikeata väriä kuin paikalla ollessa. Ei kerro mitään ajettaessa olevista seoksista. Tyhjäkäynnin seoksen nyt säätää kuka vaan korvakuulolta..
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Sovelin öljynlämpöjä mittaillut ihan mielenkiinnosta. Kikantin paistilämpömittari stongassa ja anturi öljytankissa. Ulkolämpötila max 18c, sekalaista ajoa noin parisen tuntia, välillä naru kireellä ja välillä kaupunkiajoa. Tasan 100 c korkein lukema. Öljyt Teboilin Superbike 15W-50, ensviikolla vaihtuu Redlinen 20w-60:een.

Jos ei nyt montaa kymppiä lämmöt nouse kun kelit lämpiää niin tuskin lisäjäähylle tarvetta, ja sellainen on muuten ollut ainakin loppupään soveleissa tehtaalta lähtiessään.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Vaihdoinkin jo tänään Redlinet koneeseen. Tre-Orivesi välillä marssinopeutta 80-110km/h, ei pausseja. Lämmöt kävi 107C:ssä. Ei käsittääkseni vielä ollenkaan pahoja lukuja, vai mitä sanoo raati?

Olikos se nyt toisella voorumilla jossa mainittiin et optimi öljynlämpötila on 95-105 C. Jos pysyy jatkuvasti yli niin kandee siirtyä synteettisiin.

Tää on taas näitä että tieto lisää tuskaa. :lol: Mekaaniset äänet muuten väheni öljynvaihdon myötä, tosin ei niitä juur ollut ennekään jos ei lasketa kovien nostajien kalpatusta.
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Hu.
Omassa TC 88 öljykorkkimittarista todettuna muutaman vuoden ajalta pienen
kaupunki pyörittelyn jälkeen lämpötila max 95c.(kehätiet)
Moottoritie nopeuksissa 120km/h tunnin jälkeen n.110c.(225f.)
Ylinopeuksissa 140km/h tunnin ajon jälkeen n.120c.(250f.)

Normi mineraali Rewtek ja Kendal 20w-50 öljyillä.
Kurkattu talvella koneeseen, ei havaittu kulumia. 53000km:n jälkeen hoonaukset
hyvin näkyvillä ja ei palanutta mineraaliöljyä sisäpinnoilla

Ilman lämpötiloilla ei hirveätä vaikutusta oli 20c tai 30c, samoihin öljylämpöihin nousee.
Mutta kylmemmässä, 10-15c:ssa öljytviileämmät mutta paljonko en tarkkaan seurannut.

Ile
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Sellainen huomio että jos kierrokset on pitempään n.3500 rpm (yli 100km/h) niin öljynlämmöt kohoaa pikkuhiljaa 115 C:n asti. Tää vaatii jo noin tunnin tulituksen. Jos kiepit on alle 3000 niin lämmöt ei nouse yli satkun, ei näemmä edes kaupunkiajossa vaikka jäis nalkkiin kaikkiin mahdollisiin liikennevaloihin.

Olisin odottanut että ulkoilman lämpö vaikuttaa enemmän mutta tänään liki 30 C "pahimmillaan" eikä isoja eroja öljynlämmöissä verrattuna viileämpiin keleihin.

Jos hyvin käy niin useamman tunnin ajoja tulee kesän mittaan joten kokeilen pientä kuuleria, orggismallinen joka ruuvataan kehtoputkien yläpäähän. Termostaattikin on tilattuna.

Oikeastaan olen sitä mieltä ettei kuuleria vielä mainituilla lämmöillä tarvi mut kokkeillaan nyt mitä lämpömittari sanoo asennuksen jälkeen.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Homma etenee. Löytyi hyväkuntoinen Lockhart orggisjäähy ja sain viimein termarinkin. Termari päästää öljyn jäähylle kun öljy on 180F.

Kuva

Jos sais ensviikolla kiinni.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Kiinni on. Viikonloppuna taas lämpö-anturi kii ja kokeileen oliko turhakkeesta hyötyä. Hyvin virtaa öljy paluuletkusta tankkiin, ei kyl vastusta yhtään jäähy kulkua. Noin pari metriä 3/8" letkua ja jäähy, tuli siinä vähän lisää öljytilavuutta, jos ei muuta hyötyä ilmene.

Piti laittaa puristettavat klemmarit mut ei löytynyt tähän hätään, laitan sellaiset jossain vaiheessa. Perinteisen malliset on rumat kun niitä on usseempia näkyvillä.

Kuva
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Sama reitti millä lämmöt nousi ilman jäähyä 115 C:n lukemiin, nyt oli maksimilämpö 89C. :o Ruuhkassa matelu nosti lämmöt 92 C:n.

Onpas tehokas pikkujäähy. :mrgreen:

Jäähdyttääköhän jopa tarpeettoman paljon...
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Rautahauli kirjoitti: Jäähdyttääköhän jopa tarpeettoman paljon...
Noup, kyl noi öljyn lämmöt riitää. Yleensä nuo todellakin meidän ilmastossa jäähdyttää liikaa, koska ovat asennettuna ilman termostaattia, termarin kanssa ihan ok... nyt voit sit käyttää vaik kuraks menevii öljyi ku ei lämpene kuralämpöuhin asti... tai jotain...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Käy kuumana.

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Ok. Kiitos tiedosta.

Aika hyvin pitää termarin speksit kutinsa tai sit lämpömittari heittää samanverran. Kun se aukeaa (vai sulkiko menee) 180 F:ssä (82C) niin sen jälkeen ei juur lämmöt nouse, jäähy on kyl aika poppa kun tunnin pari tulittaa. Pitää varmaan paikkansa et ilman termaria jäähdyttää liikaa.

Redlinellä mennään kuulimmasta kyydistä huolimatta.
Vastaa Viestiin