FLHTCI vastaavuustodistus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Jarra
Viestit: 16
Liittynyt: 09:20 30.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Jarra »

Selkäpiitä kylmäsi, kun luin, että uudempiin Harrikohin ei välttämättä saa
vastaavuustodistusta!
Tallissa -05 FLHTCI Electra Glide Classic
Onko kokemusta vastaavan tuontipyörän rekisteröinnistä?
Omassani alkup. äänenvaimentimet, onko ongelmia odotettavissa?
Löytyisikö pohjois suomesta katsastajaa, jolla vaadittava kokemus ja ammattitaito?
FLHTCI Electra Glide Classic -05
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jarra kirjoitti:Selkäpiitä kylmäsi, kun luin, että uudempiin Harrikohin ei välttämättä saa
vastaavuustodistusta!
Kyllä niihin saa, jos ei ole kolaripyörä (salvage tai destruction). Sekä maahantuoja että TÛV niitä toimittivat, nyt kun maahantuojaporras on pois välistä, niin en tiedä, saako niitä diilereiltä. Ainakin SGN:ltä kannattanee kysyä edelleen, sanovat kyllä, kirjoittavatko vai eivät.

Jos homma menee tosi hankalaksi, katsastaja voi vaatia joka ikisen todistuksessa tuotenumerolla yksilöidyn osan löytymistä ja toimimista pyörässä.

Toiset katsastajat ovat hieman suurpiirteisempiä eivätkä kuulemma konttaa jokaisen osanumeron perässä. En osaa neuvoa, missä ollaan pilkuntarkkoja ja missä ei. Tuurista kiinni.

Todistuksen vaatii jokainen, joka aikoo toimintaa jatkossakin harjoittaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Pari vuotta sitten katsastin Kuusamossa Floridasta tulleen Electra Classicin. Silloin sain vaatimuksenmukaisuustodistuksen Sgn:stä (Sumeko) eli maahantuojalta. Ainakin silloin sen olisi muistaakseni saanut myös JepJepiltä. Valojen kytkentöjä piti muutella, parkit ei saa palaa vilkuissa, samoin vilkut piti olla keltaiset. Pakoputkessa tuli olla E-(vai oliko se Eu-)leima. Parkkivaloa ei katsastaja varmaan huomannut vaatia vaikka etuvaloa tutkailikin. Katsastus kesti aikansa, lähinnä paperihommien kanssa. Vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaan mallia ei ole tyyppikatsastettu Suomessa ja sitä hieman ihmeteltiin, mutta tultiin siihen tulokseen, että joka vuoden mallia ei vähäisten muutosten takia ole tarvinnut tyyppikatsastaa. Kaiken kaikkiaan aika kivuton tapahtuma 8) .
Dyna FXDCI
Avatar
Jarra
Viestit: 16
Liittynyt: 09:20 30.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Jarra »

Meneekö se näin?
Vastaavuustodistus todistaa että usa alkuperäisputket vastaa e-hyväksyttyjä,
jolloin e-leimaa ei välttämättä tarvi. Omassani on orkkis putket paikoillaan.
FLHTCI Electra Glide Classic -05
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Voi se olla niinkin, minulta kyllä katseli leimaa. Liekö johtunut sitten siitä, että kerroin vaihtaneeni suorat putket alkuperäisiin, ei jaksa muistaa enää :) .
Dyna FXDCI
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jarra kirjoitti:Meneekö se näin?
Vastaavuustodistus todistaa että usa alkuperäisputket vastaa e-hyväksyttyjä,
jolloin e-leimaa ei välttämättä tarvi.
Ei mene!

Tässä lainaus todistuksen tekijältä:
Todistuksessa mainitaan miltä osin ko. pyörä on muutettava, jotta se täyttää EU vaatimukset. Eli pyörässä pitää olla EU mallin pakoputkisto, nopeusmittari, ilmansuodatin järjestelmä, valot, sivujalan katkaisin, kytkinkahvan katkaisin ja EU mallin moottorinohjainyksikön päivitys. Alkuperäiset osat eivät vastaa EU mallin normeja.
Ja vielä tuohon erään myyjän mainostamiin todistuksiin. He eivät ole siinä asemassa, että voisivat kirjoittaa mitään todistusta, vaan he tarvitsevat todistukset siinä missä muutkin maahantuojat, myös yksityiset. He kaupittelivat kyllä sitä palvelua, että he voivat hoitaa jostain todistuksen moninkertaiseen hintaan, jos maahantuoja ei kirjoita.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 15:28 05.06.2013.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

oikari1 kirjoitti: Pakoputkessa tuli olla E-leima.
etuvaloa tutkailikin. Katsastus kesti aikansa, lähinnä paperihommien kanssa. Vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaan mallia ei ole tyyppikatsastettu Suomessa
Kaiken kaikkiaan aika kivuton tapahtuma 8) .
Jatketaan vielä tähänkin. Viittaus tuohon edelliseen kirjoitukseeni. Jos laite olisi tyyppihyväksytty Suomessa, siinä olisi se joku tällainen "e1*12345***" merkintä tyyppikilvessä ja silloin tyyppihyväksyntä kertoisi suoraan, mitkä e-koodit pitää osista löytyä.

Nämä jenkki tai vaikka Kanadan mallit eivät ikinä ole tyyppihyväksyttyjä täällä, vaikka olisi identtinen sama vuosimalli ja tyyppi, kuin EU-mallilla.

Näissä EU-malleissa taas on se e-merkintä pyörässä ja osissa valmiina ja osat sen vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaisia. Eikä vaatimuksenmukasiuustodistusta edes pitäisi tarvita.

Jos katsastus sujuu jouhevasti ja kivuttomasti vain pakoputket ja valot vaihtamalla, se perustuu katsastusmiehen joustavuuteen, ei mihinkään määräykseen. Sinänsä tuo joustavuus on jopa kansantaloudellisesti suotavaa, koska valtio saa verotulot tänne rekisteriin saatavasta ajoneuvosta. Tuo vaatimusten erilaisuus ei voi käytännössä perustua mihinkään turvalllisuuskysymykseen, ainoastaan kauppapolitiikkaan, jota vaatimusten erilaisuudella halutaan suojata. Jos katsastaja lukee vaatimukset pilkuntarkasti, hän on markkinavoimien asialla ja joustavuudellaan hän on veronmaksajien asialla. :wink:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
oikari1
Viestit: 154
Liittynyt: 19:00 30.08.2009.
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja oikari1 »

Todistuksessa mainitaan mm., että "Ko. moottoripyörä on valmistettu USA:n spesifikaatioiden mukaisesti. Ajoneuvo on muutettu täyttämään tai täyttää seuraavat hyväksynnät:
Pakokaasupäästöt 2002/51/EY
Jarrut 93//14/EY.... Jne.

Ko. moottoripyörämallia ei ole tyyppikatsastettu Suomessa.
Ajoneuvoa ei ole tarkastettu Sumeko Oy:n toimesta, lausunto perustuu moottoripyörän asiakirjoihin sekä valmistajan tietoihin." Lainaus päättyy.

Missään ei sanota mitä pitäisi muuttaa 8O .
Dyna FXDCI
Avatar
Jarra
Viestit: 16
Liittynyt: 09:20 30.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Jarra »

TUV:lta tuli vastaavuustodistus parissa päivässä.

Muutenkin helpotti, kun kävi konttorilla, ei toki huomautuksitta mennyt,
listalle kertyi: E-hyv vilkunlasit ja nopeusmittariin kilometri-asteikko!!!
Sivulaukun punaiset sivuheijastimet joutuu teippaamaan piiloon, kun menee näyttämään.
Eli ei paha

Entuudestaan oli vaihdettuna E-hyv ajovalo, takavalo ja taustapeilit (+mahd. kytkentä muutokset)
ite vaihdoin E-hyv hiljaiset kattiputket
Eli ensviikolla kilpi ja teettämään sopivankokoista minikilpeä.
FLHTCI Electra Glide Classic -05
Avatar
Gold
Viestit: 21
Liittynyt: 20:31 17.07.2013.

Re: FLHTCI vastaavuustodistus

Viesti Kirjoittaja Gold »

oikari1 kirjoitti:Todistuksessa mainitaan mm., että "Ko. moottoripyörä on valmistettu USA:n spesifikaatioiden mukaisesti. Ajoneuvo on muutettu täyttämään tai täyttää seuraavat hyväksynnät:
Pakokaasupäästöt 2002/51/EY
Jarrut 93//14/EY.... Jne.

Ko. moottoripyörämallia ei ole tyyppikatsastettu Suomessa.
Ajoneuvoa ei ole tarkastettu Sumeko Oy:n toimesta, lausunto perustuu moottoripyörän asiakirjoihin sekä valmistajan tietoihin." Lainaus päättyy.

Missään ei sanota mitä pitäisi muuttaa 8O .
Tuon todistuksen mainintojen mukaan (nuo päästöt, jarrut jne. miten lista jatkuukin) katsastusmies tarkastelee sun pyörää, ja hän kirjoittaa sulle paperille ne tarvittavat asiat, jotka pitää muuttaa, jotta pyörä saadaan rekistöröityä. Sitten kun hommat on hoidettu meet takaisin morjenstamaan häntä ja taas kierrätte pyörän ja asian pitäis olla kunnossa ja eikun ajelemaan oikeilla kilvillä.
Vastaa Viestiin