Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Pitipä sattua, kerrotaan muille varoitukseksi
'89 Ultra, täysin orggis ja km alle 35 000. Huoletonta matkaa tässä vaiheessa minun käytössäni n. 8300 km, joten luotto pyörään on suuri. Saavun Portugalilaiseen pikkukaupunkiin/kylään nimeltä Pegoes noin 70 km Lissabonista. Reissua takana . n 1100 km. Tankkaan pyörän piripintaan ja kun tulen maksamasta, moottorin alla on pieni bensaläikkä. Ajattelin läikäyttäneeni tms. ja päräytän 500 m päähän kahvilaan. Nappaan kahvin ja toscapiirakan ja tulen ulos nauttimaan ne reilun 20 C lämpöön ja auringonpaisteeseen.
Katson pyörään ja huomaan, että bensaa tiputtaa koko ajan kuuman moottorin päälle tankin alta. Siemaisen kahvit loppuun ja menen tutkimaan. Yhdysletkun ja tankin tumpin välistä tiputtelee. Letku on orggis 25v. vanha orggisklemmareilla. Tuumin, että jos letkun pää on halki, työnnän vähän syvemmälle ja panen uuden klemmarin. Kun kosken letkuun, tippuminen muuttuu vuodoksi. Yritän painaa letkua lisää ja vuoto pahenee ja välillä hilliintyy. Huomaan letkun lahoavan käsiin. Tilanne alkaa vaikuttaa tukalalle, mutta se on vasta alkua. Survon ja litistelen sekä pyörittelen hajoavaa letkua ja lopulta vuoto tyrehtyy pieneksi tiputteluksi letkun mentyä kumivelliksi.
Siirryn katsomaan toiselta puolelta ja kun kosken letkuun, se alkaa vuotaa vuolaasti. Yritän samaa konstia, millä toinen puoli tyrehtyi, mutta ei apua, vuoto vaan jatkuu. Lopulta ainoa keino on pitää sormea hajonneen letkun paljastaman tankin tumpin päässä.
Letku on siis täysin poikki ja murentunut molemmista päistä, tankissa 20l bensaa, toinen puoli tiputtelee hissukseen ja toisella puolella vain sormeni reiässä estää täyden vuodon. Aurinko porottaa mukavasti ja bensaa valuu pitkin kättä tai sitten koneelle.
Totean, että nyt taitaa tarvita apua. Huutelen tilannetta seuraavalle vanhalle miehelle englanniksi ja hän ei ymmärrä sanaakaan. Tulee vaan ja toteaa, että bensaa tippuu. Kahville tulee lapsiperhe ja juovat kahvinsa välillä minua vilkaisten. Lähtevät kävelemään kohti ja se mies polttelee tupakkia muina miehinä. Yritän huuta, että don't smoke, mutta heppu vaan hymyilee. Yritän selittää tilannetta, mutta eivät ymmärrä sanaakaan ja poistuvat onneksi tupakoineen paikalta EVVK ilmein. Jengiä tulee ja menee ja yritän puhua kaikille, ketään ei kiinnosta eivätkä ymmärrä englantia.
Saan kaivettua kännykän taskusta ja soitan 112, mutta puhelu katkaistaan 3-4 kertaa heti kun se yhdistyy, ilmeisesti päivystäjä näkee ikävän ulkomaan numeron eikä viitsi vastata, vaan lyö luurin kiinni. Noin 5. soitto ja sitten nainen vastaa, selitän tilannetta englanniksi ja häntä vaan kiinnostaa, että jos on ongelmia ja vakuutus kunnossa, soita johonkin korjaamoon äläkä tänne sitten hän kuitenkin suostuu yhdistämään palokunnalle, kun pyydän sitä. Ajattelen että jos palokunnalla edes olisi astia, mihin laskea 20l bensaa maahan laskemisen sijasta. Palomieskin puhuu englantia ja saa kerrotuksi, että he ovat urhoollisia palomiehiä, eivätkä korjaa rikkoutuneita ajoneuvoja. Sanon, että jos irrotan sormeni, kohta teillä on tulipalo. No sanoo, että hän yritttää löytää jonkun ja puhelu loppuu.
Jengiä kertyy hieman lisää paikalle, la ilta n.klo 18. Yksi nuorehko mies osaa hieman enlantia ja laskee olutpullonsa maahan ja kumartuu katsomaan. Hän on ensimmäinen joka ottaa tilanteen vakavasti. Alamme pohtia keinoja tukkia vuoto ja kuppilan pitäjä saapuu viinipullon korkin kanssa ja alkaa vuolla sitä. Hän ei kuitenkaan tajua, miten pieni reikä tumpissa on. Samalla poliisi saapuu paikalle ja puhuu hyvää englantia, ilmeisesti se 112 sitten kuitenkin sai sen poliisin lähetettyä katsomaan, kun paikalla olleet kertoivat luuriini sijainnin. Poliisin kanssa käymme tilanteen läpi ja toteamme, että mistään ei saa siihen aikaan astiaa eikä letkua. Selitän, että pelkkä uusi bensaletku ratkaisisi tilanteen ja siinä he puhuvat keskenään portugalia, josta en ymmärrä sanaakaan.
Sitten se baarimikko saa tuotua jonkin movitapin, johon kääri sähköteippiä tiivisteeksi. Hän antaa tulpan minulle ja saan tungettua sen siihen tumppiin ja vuoto tyrehtyy tihkumiseksi. Saan käteni pois bensasta ensimmäisen kerran liki tuntiin ja syöksyn kuppilan vessaan pesemään kirveleviä käsiäni.
Kun palaan takaisin, se ensimmäisenä tilanteen tajunnut mies alkaa lohdutella huonolla englannilla, että kohta tulee letkua, mies meni hakemaan. Ja toden totta, Rellu kiitää paikalle ja sieltä hyppää vanhahko mies ulos kädessään läjä erilaisia BENSALETKUJA !!! Katson sopivimman pätkän ja annan poliisille letkun toisen pään, sanon että pidä tätä tankin yläpuolella, niin lyön toisen pään kiinni. Tempaisen baarimikon tulpan pois ja letkun paikoilleen. Osui oikea koko kerralla. Sun jälkeen yksi varttituuman kärki tyokalupussistani letkun tulpaksi poliisin sijaan. Kaivelen Leathermanilla sen puristettavan klemmarin pois ja pujotan työkaluistani löytyvän uuden paikoilleen, letku vaan syvälle ja klemmari kiinni. Sitten letkun pujotus toiselle puolelle, pituuden arviointi ja nopeaa toimintaa, tukokseksi survottu vanha letkun jämä Leathermanilla pois, uusi puikki ja äkkiä paikoilleen. Bensaa valuu solkenaan muutama sekunti ja sitten uusi letku tukkii vuodon. Klemmari paikoilleen ja työkalut kasaan ja käsiä pesemään taas.
Tilanne on ohi ja lupaan tarjota kaikille oluet sisällä. Poliisi toteaa hoitavnsa virkaansa eikä voi lähteä oluelle, paiskaa kättä ja poistuu paikalta. Muut menemme sisälle ja se letkuja hakenut kaveri kieltäytyy tarjouksesta myöskin, Maksan juomat ja jätän baarimikolle vähän ylimääräistä ja pyydän myöhemmin huomiomaan sen letkumiehen laskussa
Tämä tarina on tosi ja vielä lyhennetty versio. Kirjoittelen täältä Barcelonasta huomista kotiin lentoa odotellessani.
Mutta tarinalla on opetus, Tarkastakaa ne evolaisten tankkien yhdysletkut ja jos ovat alkuperäisiä, ne voivat todellakin murentua ja hajota täysin varoittamatta!!!
Ja aina ei käy yhtä hyvin kuin tässä lopulta. Moni asia olisi voinut mennä vielä paljon pahemmin pieleen, kuten letku olisi voinut hajota ajossa, eikä tauolla. Olisin voinut palaa soihtuna sen ääliöpepen tupakasta jne...
'89 Ultra, täysin orggis ja km alle 35 000. Huoletonta matkaa tässä vaiheessa minun käytössäni n. 8300 km, joten luotto pyörään on suuri. Saavun Portugalilaiseen pikkukaupunkiin/kylään nimeltä Pegoes noin 70 km Lissabonista. Reissua takana . n 1100 km. Tankkaan pyörän piripintaan ja kun tulen maksamasta, moottorin alla on pieni bensaläikkä. Ajattelin läikäyttäneeni tms. ja päräytän 500 m päähän kahvilaan. Nappaan kahvin ja toscapiirakan ja tulen ulos nauttimaan ne reilun 20 C lämpöön ja auringonpaisteeseen.
Katson pyörään ja huomaan, että bensaa tiputtaa koko ajan kuuman moottorin päälle tankin alta. Siemaisen kahvit loppuun ja menen tutkimaan. Yhdysletkun ja tankin tumpin välistä tiputtelee. Letku on orggis 25v. vanha orggisklemmareilla. Tuumin, että jos letkun pää on halki, työnnän vähän syvemmälle ja panen uuden klemmarin. Kun kosken letkuun, tippuminen muuttuu vuodoksi. Yritän painaa letkua lisää ja vuoto pahenee ja välillä hilliintyy. Huomaan letkun lahoavan käsiin. Tilanne alkaa vaikuttaa tukalalle, mutta se on vasta alkua. Survon ja litistelen sekä pyörittelen hajoavaa letkua ja lopulta vuoto tyrehtyy pieneksi tiputteluksi letkun mentyä kumivelliksi.
Siirryn katsomaan toiselta puolelta ja kun kosken letkuun, se alkaa vuotaa vuolaasti. Yritän samaa konstia, millä toinen puoli tyrehtyi, mutta ei apua, vuoto vaan jatkuu. Lopulta ainoa keino on pitää sormea hajonneen letkun paljastaman tankin tumpin päässä.
Letku on siis täysin poikki ja murentunut molemmista päistä, tankissa 20l bensaa, toinen puoli tiputtelee hissukseen ja toisella puolella vain sormeni reiässä estää täyden vuodon. Aurinko porottaa mukavasti ja bensaa valuu pitkin kättä tai sitten koneelle.
Totean, että nyt taitaa tarvita apua. Huutelen tilannetta seuraavalle vanhalle miehelle englanniksi ja hän ei ymmärrä sanaakaan. Tulee vaan ja toteaa, että bensaa tippuu. Kahville tulee lapsiperhe ja juovat kahvinsa välillä minua vilkaisten. Lähtevät kävelemään kohti ja se mies polttelee tupakkia muina miehinä. Yritän huuta, että don't smoke, mutta heppu vaan hymyilee. Yritän selittää tilannetta, mutta eivät ymmärrä sanaakaan ja poistuvat onneksi tupakoineen paikalta EVVK ilmein. Jengiä tulee ja menee ja yritän puhua kaikille, ketään ei kiinnosta eivätkä ymmärrä englantia.
Saan kaivettua kännykän taskusta ja soitan 112, mutta puhelu katkaistaan 3-4 kertaa heti kun se yhdistyy, ilmeisesti päivystäjä näkee ikävän ulkomaan numeron eikä viitsi vastata, vaan lyö luurin kiinni. Noin 5. soitto ja sitten nainen vastaa, selitän tilannetta englanniksi ja häntä vaan kiinnostaa, että jos on ongelmia ja vakuutus kunnossa, soita johonkin korjaamoon äläkä tänne sitten hän kuitenkin suostuu yhdistämään palokunnalle, kun pyydän sitä. Ajattelen että jos palokunnalla edes olisi astia, mihin laskea 20l bensaa maahan laskemisen sijasta. Palomieskin puhuu englantia ja saa kerrotuksi, että he ovat urhoollisia palomiehiä, eivätkä korjaa rikkoutuneita ajoneuvoja. Sanon, että jos irrotan sormeni, kohta teillä on tulipalo. No sanoo, että hän yritttää löytää jonkun ja puhelu loppuu.
Jengiä kertyy hieman lisää paikalle, la ilta n.klo 18. Yksi nuorehko mies osaa hieman enlantia ja laskee olutpullonsa maahan ja kumartuu katsomaan. Hän on ensimmäinen joka ottaa tilanteen vakavasti. Alamme pohtia keinoja tukkia vuoto ja kuppilan pitäjä saapuu viinipullon korkin kanssa ja alkaa vuolla sitä. Hän ei kuitenkaan tajua, miten pieni reikä tumpissa on. Samalla poliisi saapuu paikalle ja puhuu hyvää englantia, ilmeisesti se 112 sitten kuitenkin sai sen poliisin lähetettyä katsomaan, kun paikalla olleet kertoivat luuriini sijainnin. Poliisin kanssa käymme tilanteen läpi ja toteamme, että mistään ei saa siihen aikaan astiaa eikä letkua. Selitän, että pelkkä uusi bensaletku ratkaisisi tilanteen ja siinä he puhuvat keskenään portugalia, josta en ymmärrä sanaakaan.
Sitten se baarimikko saa tuotua jonkin movitapin, johon kääri sähköteippiä tiivisteeksi. Hän antaa tulpan minulle ja saan tungettua sen siihen tumppiin ja vuoto tyrehtyy tihkumiseksi. Saan käteni pois bensasta ensimmäisen kerran liki tuntiin ja syöksyn kuppilan vessaan pesemään kirveleviä käsiäni.
Kun palaan takaisin, se ensimmäisenä tilanteen tajunnut mies alkaa lohdutella huonolla englannilla, että kohta tulee letkua, mies meni hakemaan. Ja toden totta, Rellu kiitää paikalle ja sieltä hyppää vanhahko mies ulos kädessään läjä erilaisia BENSALETKUJA !!! Katson sopivimman pätkän ja annan poliisille letkun toisen pään, sanon että pidä tätä tankin yläpuolella, niin lyön toisen pään kiinni. Tempaisen baarimikon tulpan pois ja letkun paikoilleen. Osui oikea koko kerralla. Sun jälkeen yksi varttituuman kärki tyokalupussistani letkun tulpaksi poliisin sijaan. Kaivelen Leathermanilla sen puristettavan klemmarin pois ja pujotan työkaluistani löytyvän uuden paikoilleen, letku vaan syvälle ja klemmari kiinni. Sitten letkun pujotus toiselle puolelle, pituuden arviointi ja nopeaa toimintaa, tukokseksi survottu vanha letkun jämä Leathermanilla pois, uusi puikki ja äkkiä paikoilleen. Bensaa valuu solkenaan muutama sekunti ja sitten uusi letku tukkii vuodon. Klemmari paikoilleen ja työkalut kasaan ja käsiä pesemään taas.
Tilanne on ohi ja lupaan tarjota kaikille oluet sisällä. Poliisi toteaa hoitavnsa virkaansa eikä voi lähteä oluelle, paiskaa kättä ja poistuu paikalta. Muut menemme sisälle ja se letkuja hakenut kaveri kieltäytyy tarjouksesta myöskin, Maksan juomat ja jätän baarimikolle vähän ylimääräistä ja pyydän myöhemmin huomiomaan sen letkumiehen laskussa
Tämä tarina on tosi ja vielä lyhennetty versio. Kirjoittelen täältä Barcelonasta huomista kotiin lentoa odotellessani.
Mutta tarinalla on opetus, Tarkastakaa ne evolaisten tankkien yhdysletkut ja jos ovat alkuperäisiä, ne voivat todellakin murentua ja hajota täysin varoittamatta!!!
Ja aina ei käy yhtä hyvin kuin tässä lopulta. Moni asia olisi voinut mennä vielä paljon pahemmin pieleen, kuten letku olisi voinut hajota ajossa, eikä tauolla. Olisin voinut palaa soihtuna sen ääliöpepen tupakasta jne...
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
-
- Viestit: 645
- Liittynyt: 21:02 10.10.2010.
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kun tankkeja pitää irrotella talvella niin tuon huomaa, kävin just eilen ostamassa uutta. Edellinen letku oli vaihdettu parivuotta sitten mutta oli jo pinta halkeillut ja halkesi lisää kun taivutteli. Katselin letkuja Motonetissä ja aattelin et otanko 5 millistä vai 6.5millistä. Otin ohuempaa ja se ei sovi, eli pitää hakea sitä paksumpaa. Varttituuma lienee oikea koko. (Shovelin FatBobit)
Samoin sössön ylivuotoletku oli niin kovettunut että katkesi taivuttaessa, siihen sopi 3.2mm:n letku.
Samoin sössön ylivuotoletku oli niin kovettunut että katkesi taivuttaessa, siihen sopi 3.2mm:n letku.
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kaksi vuotta sitten maalasin tankin(t) ja uusin bensaletkut.
Alkuperäisissä (-99) ei mitään vikaa/näkyvää kulumaa.
Mutta nämä uudet nyt pinnalta halkeilleet ja murenevat
siinä liitoskohdalla. WTF? Bensaletku ostettu teollisuus-
Etolasta ja ihan oikeaan käyttötarkoitukseen. Onko noissa
letkuissa standardit (laatu) muuttuneet vai uudet bensalisäaineistuksetko
noita syö? Uudet erimerkkiset letkut tulee pyörään talven aikana.
Joe Coolin syytä tarkistaa harrestekotiloidensa bensalinjat myös
Alkuperäisissä (-99) ei mitään vikaa/näkyvää kulumaa.
Mutta nämä uudet nyt pinnalta halkeilleet ja murenevat
siinä liitoskohdalla. WTF? Bensaletku ostettu teollisuus-
Etolasta ja ihan oikeaan käyttötarkoitukseen. Onko noissa
letkuissa standardit (laatu) muuttuneet vai uudet bensalisäaineistuksetko
noita syö? Uudet erimerkkiset letkut tulee pyörään talven aikana.
Joe Coolin syytä tarkistaa harrestekotiloidensa bensalinjat myös
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Joe! Ensi kesänä tapahtuma jo naurattaa.
Näen tilanteen sieluni silmin, kun jengi ihmettelee mitä toi turisti tuolla kykkii ja mölisee...
Näen tilanteen sieluni silmin, kun jengi ihmettelee mitä toi turisti tuolla kykkii ja mölisee...
LIFEMEMBER
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Toi etanolipaska jota nykybensoissa on (pl. pienkonebensa) syö noita kumiletkuja kyllä nopeammin kuin vanha lantraamaton bensa.
Nykyautoissa on ilmeisesti jotain käyttötarkoitukseen paremmin sopivaa letkua polttoainejärjestelmässä, kai niille joku standardi on olemassa.
Nykyautoissa on ilmeisesti jotain käyttötarkoitukseen paremmin sopivaa letkua polttoainejärjestelmässä, kai niille joku standardi on olemassa.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kyllä se jo naurattaa hieman nytkin Siksi tässä ajankulukseni kirjoittelinkin.Vallu kirjoitti:Joe! Ensi kesänä tapahtuma jo naurattaa.
Näen tilanteen sieluni silmin, kun jengi ihmettelee mitä toi turisti tuolla kykkii ja mölisee...
Minulla on varsin kattavasti kerätty työkalu- ja pientarvikesysteemi pyörän laukuissa, mutta bensaletku ja tulppaustarvikkeet sieltä puuttuivat. Korvatulppaakin kokeilin, mutta se laajenee liian hitaasti ja ei toki kestäisi bensaa kovin kauaa.
Melkein muuten tohtisin väittää bensaletkujen laadun huonunteneen. Tämäkin kesti 25 vuotta ja oli tiivis viime lauantaihin saakka, kunnes sitten kirjaimellisesti hajosi käsiin. Uusia letkuja ei ihan uskalla jättää 25 vuodeksi paikoilleen.
Ehkä tarina avaa hieman myös sitä, miksi yksi tuttu valokuvaaja, joka liikkuu paljon Portugalissa, kutsuu kaikkia paikallisia tuttavallisesti Pepeksi (huom! Ei pidä sotkea mitenkään asiaa aluepäällikköömme)
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Hyvä tarina, opettavainenkin. Kiitos!
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Bensaletkut on huonontuneet, samoin perämoottoreiden impellerit(=vesipumpun kumipotkurit), syy on kuulemma jokin ainesosa joka on kauhiana myrkkynä kiellytty ja jota käytettiin tuollaisissa kumiratkaisuissa kuin letkut ja impellerit. Ilman ko ainesosaa valmistetut kumituotteet on huomattavasti lyhyikäisempiä vaikka niissä on jokin "yhtä hyvä korvaava materiaali".
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
ETANOLI nykybensassa saa aikaan joidenkin muovi ja kumi laatujen ennenaikaisen "vanhenemisen". Voi olla että muillakin lisäaineilla on osuutensa. Ilmiöstä on keskusteltu enemmän vanhojen kaasutinmoottorien yhteydessä, mutta TOTTAKAI se koskee myös moottoritpyörien bensaletkuja.bogge kirjoitti:Onko noissa
letkuissa standardit (laatu) muuttuneet vai uudet bensalisäaineistuksetko
noita syö?
XL1200S -98 ja FLHP -16
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Ettäkö sekä letkujen materiaali huonontunut että bensa muuttunut letkuja enempi syöväksi? Ja tämäkin on varmaan teknistä kehitystä jossain mielessä...
Viime talvena vaihdoin uuden bensaletkun muiden touhujen yhteydessä, ja -kun oli helposti tykö- laitoin Bilteman letkua. Huomasin letkun pinnassa hapertumisen merkkejä jo tänä syksynä. Ajattelin että kyse on siitä etteipä tuo letku kovasti maksanutkaan, mutta onpas mielenkiintoista jos kyse onkin siitä että isollakaan rahalla ei saisi kestävää letkua. Onko huolto-ohjelmaan paree ottaa öljynvaihtojen yhteyteen jatkossa myös bensaletku(je)n vaihto?
Hyvä kirjoitus Joe; kiitos kokemuksen jakamisesta ja ilmeisen aiheellisesta varoituksesta.
Viime talvena vaihdoin uuden bensaletkun muiden touhujen yhteydessä, ja -kun oli helposti tykö- laitoin Bilteman letkua. Huomasin letkun pinnassa hapertumisen merkkejä jo tänä syksynä. Ajattelin että kyse on siitä etteipä tuo letku kovasti maksanutkaan, mutta onpas mielenkiintoista jos kyse onkin siitä että isollakaan rahalla ei saisi kestävää letkua. Onko huolto-ohjelmaan paree ottaa öljynvaihtojen yhteyteen jatkossa myös bensaletku(je)n vaihto?
Hyvä kirjoitus Joe; kiitos kokemuksen jakamisesta ja ilmeisen aiheellisesta varoituksesta.
-
- Viestit: 645
- Liittynyt: 21:02 10.10.2010.
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Mäkin ostin tasausletkuksi pätkän bensaletkua ihan autotarvikeliikkeestä pari vuotta sitten, se oli hauraan näköistä jo vuosi sitten mut jäi vaihtamati. Nyt aattelin kokkeilla jotain silikoniletkua tms. Motonetti myy keltaista läpinäkyvää, saa nähä sopiiko 6 millinen.
- norsunkorva
- Viestit: 681
- Liittynyt: 16:46 06.09.2012.
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kiitokset varoittavasta "esimerkistä", Joe ! Eipä tollasta tule kyllä ajateltua..paska homma kun sattuu kohdalle Jokainen tietää että sopivallla letkunpätkällä hommasta selviää...mutta kelläpä on sellanen on silloin käsissä! Onneksi sulla Joe oli tuuria..kuitenkin
hmmm...pitääkin tarkistella...onko tuossa omassa se yhdysletku ?
hmmm...pitääkin tarkistella...onko tuossa omassa se yhdysletku ?
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Terve!
Hyvä ja opettavainen tarina, kiitos vaan joe. Pikkuisen off topic, mutta tankkaamiseen liittyy tämäkin. Oltiin kaverin kanssa Italiassa 2007 ja pysähdyttiin bensa-asemalle tankille. Automaattiasema kyseessä, automaatin teksti ainoastaan italian kielellä. Ei saatu millään bensaa tankkiin siitä automaatista. Siitä sitten kyselemään muilta tankkaajilta apua. Kukaan ei osannut englantia tai ei halunnut osata, kiva katsoa kun turisti on pulassa Varttitunti paikalla pyörittiin ja lähdettiin ajelemaan kohti seuraavaa bensa-asemaa pintakaasulla. Electran trippimittari näytti yli 300 km kun päästiin bensa-asemalle, eli todellakin "mentin höyryillä". Huoltoaseman tankkaajatyttö kysyi, että laitetaanko täyteen? Siihen oli helppo vastata, että JEES JEES! Tämmöisiä kulttuurien kohtaamisia
Hyvä ja opettavainen tarina, kiitos vaan joe. Pikkuisen off topic, mutta tankkaamiseen liittyy tämäkin. Oltiin kaverin kanssa Italiassa 2007 ja pysähdyttiin bensa-asemalle tankille. Automaattiasema kyseessä, automaatin teksti ainoastaan italian kielellä. Ei saatu millään bensaa tankkiin siitä automaatista. Siitä sitten kyselemään muilta tankkaajilta apua. Kukaan ei osannut englantia tai ei halunnut osata, kiva katsoa kun turisti on pulassa Varttitunti paikalla pyörittiin ja lähdettiin ajelemaan kohti seuraavaa bensa-asemaa pintakaasulla. Electran trippimittari näytti yli 300 km kun päästiin bensa-asemalle, eli todellakin "mentin höyryillä". Huoltoaseman tankkaajatyttö kysyi, että laitetaanko täyteen? Siihen oli helppo vastata, että JEES JEES! Tämmöisiä kulttuurien kohtaamisia
-
- Viestit: 645
- Liittynyt: 21:02 10.10.2010.
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kävin motonetis ja ostin keltaista läpinäkyvää p.a.letkua, paketissa lukee 6.5mm/8mm mut letkussa "Oregon 1/4 3/8. Ja ne mitat täsmää kun tönärillä tsekkasin. Pitää käydä sovittamassa nippoihin ja mitata halkaisija nipan päältä kun letku on kii, sit ostan siihenkin Norman Cobra- pristettavat klemmarit. Eli tämmöset:
Re: Varoitus tankkien yhdysletkusta . näinkin voi käydä!
Kun ostatte bensaletkua .. katsokaa että siinä lukee "MULTIFUEL" . ne ei sula nykybensasta !
..äh . Korjattu ..
..äh . Korjattu ..
XLH 1000 Ironhead -79
Zündapp Combinette -64
Zündapp Combinette -64