Hallintalaitteiden sijoitus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Bjusmsix
Viestit: 8
Liittynyt: 19:12 20.07.2018.

Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Bjusmsix »

Morot! On projektipyörä tulossa, ja tarkotus saada omaa perversiota vastaava vehje jolla kuitenkin voi myös ajaa. En tahdo mitään vipua tai kahvaa stongaan, joten siihen olisi tulossa vain kaasu. Ajattelin jarrut vierekkäin oikealle jalalle, jolloin niitä voisisi käyttää yhdessä tai sitten vain etujarrua. Kytkin vasemmalle jalalle, ja vaihteet vasemmalla kädellä vaihdettavaksi reiden viereen vivusta.

Miten muut on sijoittaneet hallintalaitteita, jossei tahdo niitä tankoon?

Ja kyllä, tiedän mitä teen, pyörät pysyy hyvin käsissä ja hyvin sujuisi tollasen ajo, haen vain nyt ajatuksia miten muuten nämä voisi toteuttaa.. pakon edessä, toteutuksen käydessä liian vaikeeksi voisin ehkä etujarrun laittaa tankoon.
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Springer »

Eiköhän se noinkin toimisi. Ihan vaan ajatuksena; mitenkäs ylimäärinen kytkinkahva myös tuohon vaihdevipuun ? Saattaisi olla kätevä jalkakytkimen lisäksi?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja moorits »

tämä on tuttu tauti....on joskus ollut ….mutta se meni ohi kun vedin kunnon lipat....
Anna vaan tietoa miten rojekti edistyy , ihan kiinnostuksesta jos satut löytämään ratkaisun , mikä toimi !


Ps. En haluaisi ruuhkassa sinua perään .. :roll:
moorits
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mahtaako siinä etujarrussa olla edelleen se, että moottoripyörässä pitää olla erillisesti käytettävä etujarru. Haittako se, että etujarruakin käytetään jalalla, kunhan ainakin osa siitä on eri piirissä.
Vanhanaikaisessa integroidussa jarrujärjestelmässä jalkajarru vaikutti takajarruun ja samalla myös kaksilevyisen etujarrun toiseen levyyn.....käsikahva jarrutti sitä toista levyä pelkästään.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:02 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Samoin vanhoissa wingeissä oli myös tuota systeemiä. Hondassa ollut 20 vuotta duali jarrut, niissä takajarrun käyttö jarruttaa myös molempia etulevyjä.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Avatar
Pera
Viestit: 559
Liittynyt: 12:57 14.05.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Pera »

Laita stongan vasempaan päähän kierrettävä kytkinkahva. Siis samaan tapaan kuin kaasukahva.
Telkkarissa olen joskus nähnyt,livenä en.
Loud valves save lives
Bjusmsix
Viestit: 8
Liittynyt: 19:12 20.07.2018.

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Bjusmsix »

Nyt tuli hyviä ideoita, toi kytkinkahva vaihdevivussa ja kierrettävä kytkin. Tietysti tällöin vaihde pitäisi saada oikealle puolelle, mutta se tuskin on mikään ongelma siihen nähden kuinka laaja projekti on kaikin puolin 😄 näiden avulla helpottuisi ainakin mäkeen pysähtyminen, kun saisi pidettyä jarrua.

Lipat ei auta mulla mitään, järkee ei päähän tuu yhtään lisää. Viime syksynä viimeks heitin kunnolla ympäri, mut sekös vaan tuo intoo lisää 🤣 tämä tosin kikkailun takia, ei pyörän mutta enivei. Ilmottelen kyllä kuinka tässä käy, joudunko antaan periks vai tuleeko siitä vielä ajettava. Projekti on ajokunnossa joskus talvellä, joten kevääseen menee kunnon koeajot jos vaan lumi on maassa.

Laki ei tule esteeksi tässä, koska täten pystyy helposti käyttämään yhdessä ja erikseen. Sen tarkistin 😀
Palaan asiaan!
moorits
Viestit: 102
Liittynyt: 12:03 30.06.2007.

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja moorits »

Mulla oli lopuksi kaasukahvassa kytkin ja vi...n väsyttävä oli , erittäin ruuhkassa . Jos sen saisi jonkun tehostimen kautta olisi kätevä. Mutta tuon jalka-kytkimen ja käsivaihteen takia ne lipat vetäisin.... :oops: Tuli äkkinäinen tarve laittaa vasen jalka maahan.....vasen käsi vaihte -vivussa ja jalka kytkimellä... :lol:
Sen jälkeen oon jättänyt jalat vapaaksi …. :wink:
moorits
Bjusmsix
Viestit: 8
Liittynyt: 19:12 20.07.2018.

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Bjusmsix »

Kieltämättä ikävöin krossipyörien nestekytkimiä, vaijerilla on tosiaan vähän vitun raskas käyttää 😄 mutta täytyy funtsia tota, hitto kun ois pyörä millä pääsis fiilistelemään tätä niin ois paljon helpompaa miettiä kuinka mahoton ajettava se sktten olis 😅
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mikä laatikko pyörässä on? Ihan turhaa alkaa vaihdevipuun mitään kytkinkahvaa väsäämään, hankala tehdä ja turhaa kikkailua, kun ei sitä oikein missään tarvitse.

Vakiotyyppinen kitkalevyllä varustettu kytkinpoljin on kätevä, sen kanssa voisi koittaa käyttää myös etujarrua vasemmalla koivella.

Itse olen pohtinut tuota yhdellä pedaalilla olevaa systeemiä varustettuna jonkin sortin kuormantunnistin-venttiilillä etupäähän ja takapiiri suoraan sylkyltä. Pitkäkeulassa tuo toimisi varmaankin ihan hyvin, kun keulan painuessa hieman kuristaisi tuota etupiiriä, tai varmaan jollain abs-systeemillä voisi kanssa saada toimivan jarrun mutta menee hieman överiksi sopperointi tollasilla räpellyksillä.


Mulla on tällä hetkellä nelivaihteinen laatikko itsemurhakytkimellä ja lyhyellä kepillä. Hidastuksesta vastaa 6 mäntäinen ratasjarru, tuo etujarru on vielä vähän vaiheessa mutta ilmankin on pärjännyt.
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Laita Saxomat niin ei tarvi kytkinkahvaa tai -poljinta ollenkaan.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saxomat
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Sähköt pois, speed-e-shift:

Kuva
Bjusmsix
Viestit: 8
Liittynyt: 19:12 20.07.2018.

Re: Hallintalaitteiden sijoitus

Viesti Kirjoittaja Bjusmsix »

Nyt hd-miehet suuttuu, mut budjettisyistä moottoriksi valikoitui cb hondan 500 pata. Sen oma vaihtoisto siis käytössä. Itse tota jarruhommaa mietin etten etujarrua tarvis ollenkaan kun muistaa ajaa sen mukaisesti, mutta sen puuttuessa poliisi vie ainakin kilvet kun muuten vois selvitä puhumalla. Myös huomioliivimotoristit ripittää kuinka typerää sellanen on. Järkeilin hiukan kytkinpolkimeen mekanismia jolla sen saisi lukittua pohjaan, se voisi olla helppo tehdä. Tietysti itsemurhakytkinkin voisi toimia kuten kuvailit, jos jarru ois myös vasemmalla jalalla, tosin tuskin sitä itsaria tulis vaikka ois eri jaloilla. Pitäs nyt päästä fiksuun lopputulokseen, vaihtoehdoista vaan vaikee valita 😀 😀
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:02 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin