19" etupyörän sisäkumista

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 985
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 16:30 12.01.2019.

Molemmissa hurlidurleissani on 19" eturengas. Vaihdatan sisäkumit joka kerran kun pyörään asennetaan uusi päällysrengas. Joskus on pitänyt vaihdattaa useamminkin.

Yksi, mikä noissa 19" etusissa on "varma", on se, ettei niissä tunnu pysyvän ilmanpaine kovin kauaa. Pahimmillaan olen paskonut eturenkaan muutaman tuhannen kilsan Lapin reissulla kun en ole huomannut että on laskenut paineiltaan 1bar tietämille. Takarenkaissa harvoin on merkittävää paineen alenemaa edes talvisäilytyksen päätteeksi, mutta etukumissa täyttämistä saa tehdä "kuukauden välein". Katselin äsken Dynaa ja se etusestaan suorastaan painunut. Kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa.

Mihin tähtään? Onko toisilla samoja havaintoja? Jos on, onko joku sisäkumimerkki tiiviimpi?
883/1200/turbo

Jerry lee
Viestit: 183
Liittynyt: 07:18 20.05.2012.
Paikkakunta: Savo

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja Jerry lee » 19:43 12.01.2019.

Ilmeisesti pinnavanne? Olikos noissa vannenauha? Jonnekin ne ilmat vuotaa, joko asennetaan pieleen, tai sitten on vanteessa jokin piikki joka puhkoo aina uuden sisärenkaan.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1018
Liittynyt: 21:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ » 20:10 12.01.2019.

Jotain outoa on vanteissasi tai renkaissasi. Minulla kestää ilmat Night Trainin sisärenkaallisessa etupinnavanteessa ihan samalla tavalla kuin tubeless takarenkaassa. Eli jos oikein elvistelen, niin 5.000...7.000 km matkalla ei tarvitse ilmaa lisätä.

Joskus on ollut huono venttiilin sielu joka on paineet päästänyt. N. 110.000 km kohdalla piti vanteesta raapata ruosteet pois. Oli vannenauhan alla ja sivuilla aika röpöliäiset ruosteet, joiden epäilin etukumin puhkaisseen. Pinnanreijistä vesi menee vanteen sisäpuolelle eikä se hyvin sieltä kuiva.

Vannenauha kannattaa uusia kanssa jos on vähääkään sen kunnon suhteen epäileväinen. Vannenauha kannattaa pistää ihan oikea kuminen vannenauha eikä IV-teippiä tms. Kumi kumia vasten on parempi.

Sisärenkaiden laadusta tai merkistä en osaa sanoa, en muista mitä ovat olleet, kaikki ovat toimineet hyvin. N. 130.000 km ajettu, olisko neljäs sisärengas menossa. Olen vaihtanut sen n. joka toinen kerta kun on etunen vaihdettu.

Pertti
Viestit: 5195
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja Pertti » 21:21 12.01.2019.

Sellainen villi veikkaus on, että kympin sisärengas on huonompi kuin kahdenkympin :wink:
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5199
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool » 22:45 12.01.2019.

On samaa havaintoa, pinnavanteisissa meinaa joissan pyörissä ilma vaan haihtua, vaikkeivat siis ikinä mene tyhjiksi. Sisäkumien laatuun ja merkkiin en osaa sanoa mitään.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)

Avatar
JKKo
Viestit: 985
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 00:54 13.01.2019.

Noihin on vuosien, kilometrien ja asennuspaikkojen runsauden takia osunut takuulla useampi eri sisäkumimerkki. En ole muuta toivonut kuin että uusi laitetaan ja kyllä ne niin on tehneetkin. Turbokikottimessa oli aikanaan valuvanteet enkä muista miten se silloin käyttäytyi. Juu, on pinnavanteet nyt molemmissa.

Kympin renkaista en tiedä. Renkaanvaihto on ollut enempi ”satasen” luokkaa vaikka olisi päällyskumi itse tuotu, niin kuin mulla eniten on.

Puhkimennyt ei tarvitse kuukautta tyhjetäkseen. Se on joutuisampi. Sekin puhkeaminen on tullut koettua erinäisiä kertoja, milloin pihalta löytyneen ruuvin, milloin päällirenkaaseen asennuksessa unohtuneen ”objektin” takia.
883/1200/turbo

ulkosuomalainen
Viestit: 96
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen » 01:01 13.01.2019.

Pistä typpeä pysyy paremmin sisällä,ei tuu niin helposti kumin läpi.Typen laajeneminenkin on erilaista kuin ilman.Talkkia sinne kumienväliin kans.
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.

Avatar
-Harikka-
Viestit: 3894
Liittynyt: 10:50 15.11.2002.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- » 11:47 13.01.2019.

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:55 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95" (1550) FXSTB 'ChromeTrain'

Avatar
JKKo
Viestit: 985
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 12:48 13.01.2019.

Paha niitä työvaiheita on tarkkailla kun noille on toimitusaika "jätä aamulla, hae illalla".

Talkki olisi kenties hyväksi jos sisuskumin käyttää toiseen kertaan.
883/1200/turbo

Avatar
JKKo
Viestit: 985
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja JKKo » 12:55 13.01.2019.

ulkosuomalainen kirjoitti:
01:01 13.01.2019.
Pistä typpeä pysyy paremmin sisällä,ei tuu niin helposti kumin läpi.Typen laajeneminenkin on erilaista kuin ilman.Talkkia sinne kumienväliin kans.
Tää N2 vs ilma keskustelu sai todella pitkät kannanotot autofoorumilla "Overdrive".

Seoskaasu "ilma" sisältää 78-79 % typpeä ja se käyttäytyy kaasujen tilayhtälön mukaisesti siinä kuin muutkin kaasut, tässä lähinnä happi, jota seoksessa on noin 21%. Näin on koulussa opetettu.

Kun renkaasta joka on täytetty 2,5 barin paineeseen puuttuu jonkin ajan päästä enemmän kuin puoli baaria, niin sieltä on välttämättä karannut muutakin kuin happea. Jos olisikin karannut happi edellä, niin rengashan olisi nyt täysin typetetty ja seuraavan täytöksen yhteydessä typpipitoisuus olisikin jo yli 90%.

Uusi tapa valmistaa typpeä?

Tekniset näpertelijät tarkastelevat happi-typpi-ilma -keskustelun rinnalla vesihöyryä jota myöskin ilmakaasussa on. Sen tilanmuutos laskee painetta kylmällä mutta myös nostaa kuumalla yhtä paljon takaisin. Kun omat ajoni mahtuvat aika pieneen lämpötila-ikkunaan plussan puolella niin ei tästä veden tilan muutoksestakaan ole harmia kovin paljoa.

Typpitäyttö on aiheellista lentokoneissa. Niissähän on tulipalon yhteydessä sattunutkin jotakin, kun ilmakaasulla täytetty rengas on toiminut tulen hapettimena. Riskit motskarissa ovat toisin painotetut.
883/1200/turbo

ulkosuomalainen
Viestit: 96
Liittynyt: 00:00 30.05.2015.
Paikkakunta: 61°xx′xx″N 5°x′xx″E
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen » 13:47 13.01.2019.

Jos rengas tyhjenee lyhyen ajan sisällä asennuksesta kai siinä on asentajalla jonkinlainen vastuu. Kyllä työlle pitää saada pitempi takuu kuin "nurkantaakse".Jos vanne on kunnolla puhdistettu ja vannenauha asennettu oikein myöskin vilkaistu sinne päälykumin sisään etter kaikki hiekanmuruset jää sinne hieromaan reikiä sisuskumiin, niin kyllä ilman pitäisi pysyä sisällä kauemmin kuin vaan "nurkantaakse".
HD FXST Softail -84 EVO
Kaikki mitä vain suinkii voipi pittä tehä ite enneko maksaa toiselle mittään. Tauti son tämäki.

Avatar
KariFS
Viestit: 247
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja KariFS » 15:13 13.01.2019.

Mitenkäs nämä ”slimet” ynnä muut pikapaikkaus/tiiveydenparannusaineet, toimivatko sisäkumin kanssa?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”

Pertti
Viestit: 5195
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja Pertti » 16:48 13.01.2019.

Eivät välttämättä toimi kunnolla.
Sitten, jos on vielä sellainen entisaikojen malli jossa on paikattu sisärengas, paikkapullon tökötti liuottaa paikan irti.
moderattori

Romu rauhoittaa!

Avatar
57pannu
Viestit: 276
Liittynyt: 17:53 25.12.2003.
Paikkakunta: Takametsä
Viesti:

Re: 19" etupyörän sisäkumista

Viesti Kirjoittaja 57pannu » 17:52 20.04.2019.

Ensinnäkin kunnon sisärengas, joku ihan merkki rengas, (Michelin, Heidenau jne) niissä on kuitenkin vähän vielä kumia, eikä mikään Taiwanin taideteos. Samalla voi katsoa, että päällyrengas ja sisärengas passaa keskenään, eli sama koko. Eli ei jää vekkejä. Asentaja katsoo että vannenauha on kunnolla paikoillaan ja peittää sopivasti pinnojen nipat, ei liian suuri vannenauha eikä liian pieni. Vannenauhana kannattaa käyttää ihan oikeaa vannenauhaa, eikä jesseri viritystä. Lisäksi näillä Härräkän kromatuilla laatuvanteilla on tapana ruostua sisäpuolelta, ruoste voi puhkaista sisärenkaan. Aina uusi sisärengas ja huolellinen asennus.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100

Vastaa Viestiin