Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
hdjokke
Viestit: 1053
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

porko kirjoitti: 16:42 21.08.2019.
Täytyypäs vähän selvitellä tuon HD:n paikkamaalin syntyä. Joku muuhan sen on valmistanut kuin MoCo joten samaa kamaa voipi saada eri etiketillä edullisemmin.
Texture Paint-maalia saa myös korjailukynänä.
https://www.harley-davidson.com/store/t ... 98605bf--1
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/fin/haku/98605BF

Voihan sitä yrittää säästellä maalin hinnassa. Suurin virheesi säästämisrintamalla tosin tapahtui, kun tulit hankkineeksi talvi-iltojen projektiksi H-D Softail Night Train:in.

Mutta. Jos löydät kyseisen maalin samalla sävyllä, niin jaa tieto täällä myös. Siitä on muillekin iloa, koska kaikkia ryppymaaleja ei kuulemma enää saa EU:n alueella edes myydä meille tavallisille tallaajille.
Jokke
Anna hyvän kiertää
2001 FXSTI
95 CI + Screamin' Eagle Heads | SE Roller Rocker Arms | SE 203 Cams | SE Intake Manifold | SE Air Cleaner | Feuling #8032 Cam Plate & #7060 Oil Pump | Supertrapp SuperMegs 2:1 Exhaust, 103 dB | Officially homologated
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja porko »

Ei tässä "projektissa" tai topicissa ollutkaan pääosassa rahan säästäminen, jos olisi niin kaikki moottorivehkeet kannattaisi jättää kauppaan.

Päälimmäisenä ajatuksena on suorittaa toimenpide mahdollisimman helposti, mutta kuitenkin niin että kehtaa sanoa sen itse tehneensä. Ja mitä noihin maaleihin tulee, leipätyön puolesta olen aika vahvasti skenessä joten siksi mahdollinen vaihtoehto HD:n paukkupullolle kiinnostaa. Tuolla MoCon paukkupullon hinnalla saan 10 kannua "nimetöntä", jolloin testimaalausten sekä erehdysten aiheuttama kustannus ei tuo menestyspaineita.

Takavuosina maalailin amerikan V8:ja VHT:n tuotteilla, koska ne oli yksinkertaisesti parhaita. Kesti kuumaa jopa pakosarjoissa, eikä lähtenyt hilseilemään valurautalohkosta vaikka pohjat oli vähän sinnepäin ja jatkuva öljykylpy päällä. Valitettavasti noissa erityisesti kuumaa kestävissä maaleissa oli joku ainesosa, joka aiheutti myyntikiellon euroopassa, ja taisi siinä yksi tehdaskin palaa, jolloin saatavuudesta tuli haastavaa. Virallisesti noita VHT tuotteita ei taida tällä hetkellä tuoda kukaan maahan, tai ainakin hyvin pieniä määriä. Nykyinen Euroopassa käytettävä REACH -asetus on sen verran tiukka, ettei pienillä firmoilla / pienillä myyntimäärillä ole kannattavaa tuoda näitä speciaalituotteita ja rekisteröidä niitä ECHA:lle.

Mutta toki jos jotain keksin niin sen tiedon jaan. Taidan ihan ensin testata tuon Kwasnyn wrinklen, sitä kun pystyy vähän modaamaan wet-on-wet kuivatus muutoksilla.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
ranze
Viestit: 710
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja ranze »

FL -53 wishbone panhead, stroker, S&S Super E
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4098
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

ranze kirjoitti: 10:15 23.08.2019. Tuolla olis VHT:ta.

https://luckyakis.vilkasstore.com/Wrinkle-Plus-musta
Taitaa tämä olla se mitä haetaan
https://luckyakis.vilkasstore.com/epage ... Plus-Musta
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
hdjokke
Viestit: 1053
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Tässä Youtube-esimerkki, josta aikaisemmin kirjoitin. Mustatkaan eivät ole samanlaisia. On kylmää mustaa, mustaa ja lämmintä mustaa. Sitten on puolikiiltävää, puolimattaa jne. Lopputuloksena on aikamoinen määrä mustia, joista mikään ei välttämättä mätsää Texture Black:in kanssa. Mutta onnea yritykselle.
https://m.youtube.com/watch?v=T_irOgn3rwc
Jokke
Anna hyvän kiertää
2001 FXSTI
95 CI + Screamin' Eagle Heads | SE Roller Rocker Arms | SE 203 Cams | SE Intake Manifold | SE Air Cleaner | Feuling #8032 Cam Plate & #7060 Oil Pump | Supertrapp SuperMegs 2:1 Exhaust, 103 dB | Officially homologated
Avatar
KariFS
Viestit: 296
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ovatko nuo Lucky Akin VHT-maalit niitä "hyviä" vai onko resepti muuttunut säädöksien myötä?

Niin, ja tarviiko lämpö-röpelömaali lämmityksen että pysyy?
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja porko »

KariFS kirjoitti: 14:36 23.08.2019. Ovatko nuo Lucky Akin VHT-maalit niitä "hyviä" vai onko resepti muuttunut säädöksien myötä?

Niin, ja tarviiko lämpö-röpelömaali lämmityksen että pysyy?
Tuota VHT:ta ilmestyy aika-ajoin myyntiin maalijälleenmyyjille ja tarvikekauppoihin. En tiedä mitä kautta ne Suomeen tulee, mutta tietääkseni virallista maahantuojaa ei tällä hetkellä ole. Tuo REACH on aika kova juttu, ja rajaa melko paljon tuotteita pois Euroopan markkinoilta, joita esim. Jenkeissä saa Walmartista.

Ainakin aiemmin (vuosia sitten) kun se hyvä-VHT vedettiin pois markkinoilta, huhuttiin että tilalle tullut on eri reseptillä eikä lainkaan niin hyvää. Käytännössä siitä siis puuttui joku liuotin/kovetin/mikäli myrkky, joka teki siitä "hyvän". Enpä ole vuosiin kokeillut, joten en osaa sanoa miltä maistuu nyt.

Omasta kokemuksesta olen huomannut, että ne kuumakestomaalit jotka vaatii kuumaa kovettuakseen, ovat parhaita ja kestävät ydinsodan. Jos taas pelkkä ilmakuivaus riittää, niin kesto ei ole kummoinen. Korostan että tuota LuckyAkin kaupassa olevaa erää en ole kokeillut, viimeisestä VHT tripistä on toistakymmentä vuotta.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
ranze
Viestit: 710
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kuvassa vuonna 2014 Sössön super stock -kansi toimittaa joulukinkun virkaa. VHT:ta taisi olla ja ilmeisen pysyvä tulos. :lol:

Kuva
FL -53 wishbone panhead, stroker, S&S Super E
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja jty »

No nyt ollaan hyvässä topicissa.
Mä oon kans pitkään ajatellu kromiosien laittamista mustaksi. Onko teillä kokemusta miten kromiset osat sais laitettua wrinkle blackillä ja/tai pulverilla. Eli pystyykö kotikonsteilla tekeen pohjia?
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5366
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jty kirjoitti: 08:51 25.08.2019. Onko teillä kokemusta miten kromiset osat sais laitettua wrinkle blackillä ja/tai pulverilla. Eli pystyykö kotikonsteilla tekeen pohjia?
Kun entisöin tuota avatar-kuvan rautista, purin siitä laatikollisen kromattuja osia. Yhteensä 17 kpl. Vein pulverimaalaamoon ja halusin niistä orggiksen tapaisia puolikiiltäviä mustia.

Mitään pohjia ei tarvinnut tehdä itse, he puhalsivat kromit pulverikuntoon. Lopputulos oli hyvä ja maali ei ole irronnut vielä mistään. Ei edes takaiskarin jousista. Toki ei pyörällä ole mahdottomasti ajettukaan, mutta silti vaikuttaa kestävälle.

Eli oman työn osuudeksi jäi purkaa, suojata kierteet ja koneistetut pinnat ja kasata maalauksen jälkeen. Silloin ei ollut edes kallista. Nyt eivät kuulemma enää hirveästi tällaista hommaa tee ja ovat korottaneet hintoja sen mukaan. Koskee toki vain osaa pulverimaalaajista, joten kannattaa paikalliselta kysyä, kiinnostaako, mitä maksaa ja tuodaanko osat sellaisenaan.
Kyllä Rautis on Raaka peli 8)
Avatar
KariFS
Viestit: 296
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja KariFS »

jty, kun näköjään olet tästä Tampereen nurkilta, niin ainakin yksi paikka mistä voi kysellä on Teollisuusmaalaamo Haapanen,

https://haapanen.fi/

Pääosin tekevät isomman mittakaavan hommia, mutta puhallutin ja jauhemaalautin siellä auton alumiinivanteet, ja vanteita noutaessani tuli puhetta muistakin harrastehommista. Oli siellä jokunen moottoripyörän runko ja sen semmoisia vartoilemassa hakijaansa.

Tästä on joku kolme vuotta varmaankin, joten tilanne voi olla muuttunut. Usein jos on teollisuudessa vauhti päällä, noiden pikkuhommien teettäminen on vähän niin ja näin, mutta jos noita ennusteita oikein olen tulkinnut niin tilanne voi olla ”korjaantumassa” :?

Monessa nyrkkipajassakin noita tietty tehdään, joskus jopa ”viraabelina” kuulemma, laatu voi tietysti vaihdella ja hinnassa vahvasti pärstäkerroin mukana.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
porko
Viestit: 35
Liittynyt: 12:42 15.08.2019.
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja porko »

Kromaus taitaa nykypäivänä olla melko harvan pajan palveluvalikoimassa, liekö nykyisellä kemikaali lainsäädännöllä ja vähäisellä kysynnällä vaikutusta. Kromauksen poisto on tavallaan käänteinen sähkökemiallinen prosessi, joka vaatii vähän samat vermeet kuin itse pinnoituskin.

Mutta jos löytyy paja joka suoriutuu uudelleen pinnoituksesta eli vaikka pulveroinnista, niin kromauksen voi poistaa ihan kotikonsteinkin. Itse en ole tätä kokeillut muuten kuin joskus kouluaikana kemiantunneilla.

Lainasin härskisti toiselta foorumilta (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2196.0) muutamat kommentit ja kokemukset:
"Joo itse kromaus tai niklaus on tarkkoja prosesseja oikeista suoloista, oikeista litkujen suhteesta, virrasta per päällystettävä pinta-ala ja lämpötilastakin, jotta saadaan tasaisesti syntyvä luja kerros, eikä appelsiininkuorta ym. Poisto taas on krouvia puuhaa, tarvitaan vain sähköä johtavaa nestettä ja virtaa. Olen heittänyt pesuvadilliseen vettä about puoli kahvikupillista ruokasuolaa, ja kytkenyt akun, laturilla tehostettuna. Pinnoitus eli kromi ja sen allaoleva nikkelikerros lähtevät yhdessä hujauksessa, muutamassa sekunnissa. Alin eli kuparikerros on yleensä paksumpi, ja kestää kauemmin. Olen vanhoihin (=museo) vehkeisiin tehnyt niklattuja nikaleita kromatusta matskusta, ja poistanut kromauksen näin, jolloin jää nikkelipinta. Saa siinä tarkkana olla, käy niin nopeasti. Prosessissa syntyy kaasuja, vetyäkin, mutta määrät on näissä autotallihommissa niin pienet, ettei niillä ole merkitystä."
Ja sitten testi:
"10l. ämpäri puolilleen vettä ja kaffemukillinen merisuolaa perään. Nirhautunut kromikahva rautalankaan kiinni ja toinen pää auton akun plussaan. Akun miinusnavasta johto veteen. Toimii!

Kromaus ei vaan lähde niin nopeasti, kuin muilla. Tunnin verran kahva on ollut vedessä, eikä kaikki kromaus ole vieläkään poissa. Johtuuko sitten merisuolasta vai akun kapasiteetista? Pitänee koittaa jodisuolalla ja akkulaturilla.."
Tehoa voisi lisätä:
kokeilepa miten pelittää akkulaturilla, ja että pistät (-) johdon kiinni vaikka kuparilevyyn ja sinne suolakylpyyn..
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Avatar
KariFS
Viestit: 296
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja KariFS »

porko kirjoitti: 18:01 23.08.2019. Omasta kokemuksesta olen huomannut, että ne kuumakestomaalit jotka vaatii kuumaa kovettuakseen, ovat parhaita ja kestävät ydinsodan. Jos taas pelkkä ilmakuivaus riittää, niin kesto ei ole kummoinen. Korostan että tuota LuckyAkin kaupassa olevaa erää en ole kokeillut, viimeisestä VHT tripistä on toistakymmentä vuotta.
Se mun kysymys kumpusi siitä että olisi tarkoitus maalata mittariteline, mittarin "kuppi", strutsien syvennykset, muutama pieni kohta moottorin lohkosta ja muutama muu pikkuosa röpelömaalilla. Semmoista piperrystä ettei viitsi oikeata maalaria vaivata mokomilla. Tosiaan tuntuu että kuumankestomaalit kestävät muutakin kuin kuumaa aika hyvin, joten voisi olla sen väärti että hommaa kuumamaalia ja sitten kamat vaan ranzen tyyliin uuniin paahtumaan :D
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
jty
Viestit: 302
Liittynyt: 22:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja jty »

No niin, kiitokset neuvoista. Tuo haapanen oli tiedossa ja siellä joskus jotain pientä teettänytkin, suurin ongelma ollut noissa pulverointipajoissa kun kysellyt että eivät yleensä tykkää kromattuja pulveroida kun ei tahdo kuulemma pysyä.
Suurin hinku olis just tok enskakopan, timingcoverin ja sen vaihteistokannen ryppymaalaus ja lisäks moottorin pikkusälän pulverointi.

Toi krominpoistolinkki oli erinomainen, olen sen tuolta ”toiselta foorumilta” ihan missannut.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Viialassa on ollut sellainen niklaamo kuin Mainor Oy. Poistatin aikoinaan siellä muutamista osista kromeja ja ei ollut kallista. En tosin tiedä, onko enää toiminnassa. Numero löytyy kuitenkin vielä netistä: P. 0400 666601/Mainor Oy.
Vastaa Viestiin