-01 Sportster kaasariongelma(?) ja muuta ihmettelyä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

KooTiikeri
Viestit: 8
Liittynyt: 16:01 12.12.2020.

-01 Sportster kaasariongelma(?) ja muuta ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja KooTiikeri »

Morjes!

Oon täysin uus HD harrastaja, ajattelin kysyä foorumin taikureilta neuvoa vaivaan/miten huolissaan pitää olla. Mun ensimmäinen HD XL 1200C Sportster.

Kävi semmonen pieni fiba kun siirrettiin Hiacella vehjettä talvisäilöön niin kesken matkan pyörä kaatu ovea päin. Pyörä jäi kahvalleen nojaamaan ovea vasten, ei lyönyt ilmanputsaria tai mitään Hiacen lattiaan. Se kerkes siinä olemaan noin 10 sekunttia ja sitten nostettiin pyörä takaisin pystyyn.

Mitä siellä voisi olla mennyt? Uskaltaako lyödä käyntiin ja sillä koittaa poistaa ongelmaa?

Kiitos porukalle jo näin etukäteen vastauksista.
2001 1200 C XL Sportster
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Niin onko joku ongelma? Jos ei ole niin pyörä vaan käyntiin, ei ole mitään ehtinyt tapahtua.
KooTiikeri
Viestit: 8
Liittynyt: 16:01 12.12.2020.

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KooTiikeri »

UrpoTJ kirjoitti: 18:58 12.12.2020. Niin onko joku ongelma? Jos ei ole niin pyörä vaan käyntiin, ei ole mitään ehtinyt tapahtua.
Niin tässe se justiinsa onkin, kun kokemattomana en tiedä että voinko sen lyyä käyntiin ja koittaa onko kaik kunnossa. Se on jostain kaasarin paikkeilta lyöny vähän bensaa koneen päälle. Meen kahtoo sitä tossa 21 paikkeilla, koitan lyödä käyntiin ja raportoida tähän sitten miten meni.

Jos kaik on kunnossa niin poistelen vaikka aloituksen.
2001 1200 C XL Sportster
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kyllähän pyörä voi kyljellään käväistä eikä siitä yleensä mitään seuraa. Bensaa saattaa valua kaasuttimen ylivuodosta joku tippa jos sopivasti sattuu. Mulla kävi tällainen hama kerran, edellisenä iltana oli sälli käynyt paikalla, pyörä silloin vielä pystyssä. Seuraavana iltapäivänä oli tämä näky vastassa:

Kuva

Ei varsinaisia vaurioita, vaikka oli varmaan tunteja ollut noin. Pyörä oli etupyörästään kiinni ”pyörätelineessä”, remmillä varmistettu, mutta rengas oli tyhjentynyt ja siksi pääsi kallistumaan kunnes nostopöytäkin kellahti. No, jatkossa tunkki mahan alle tai remmit takaa kiinni. Tuolla kerralla jätin ”vain hetkeksi”. Onneksi ei edes akku ollut vuotanut. Niin, tsekkasin öljyt säiliöstä kun sain pyörän taas pystyasentoon, maassa ei ollut lätäköitä, eli ei muuta kuin napista käyntiin 8)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KooTiikeri kirjoitti: 19:14 12.12.2020.os kaik on kunnossa niin poistelen vaikka aloituksen.
Älä poista. Jää tänne talteen, opimme me muutkin miten kävi kun sen kerrot. Ketjun nimen voisit korjata jotenkin että "-01 Sportster kumollaan, kaasariongelma?" tms. niin se jolta seuraavaksi pyörä kellistyy niin löytää paremmin haulla.

Tuossa Karin kuvassa on pyörä on niin kallellaan että noin sitä ei yleensä edes saa. Jos pyörä on pitkään noin niin saattaisihan öljyä mennä jonnekin vääräänkin paikkaan. Mutta jos sen vaan parkkipaikalla tai liikennevaloissa päästää kyljelleen ja adrenaliinihuuruissa piakkoin tempaisee ylös, ei tosiaan mitään ehdi tapahtua. Minullekin on noin tapahtunut ja nätisti käynnistyi kone ja pakenin korvat punaisena paikalta.
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 20:34 12.12.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KooTiikeri
Viestit: 8
Liittynyt: 16:01 12.12.2020.

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KooTiikeri »

KariFS kirjoitti: 19:38 12.12.2020. Kyllähän pyörä voi kyljellään käväistä eikä siitä yleensä mitään seuraa. Bensaa saattaa valua kaasuttimen ylivuodosta joku tippa jos sopivasti sattuu. Mulla kävi tällainen hama kerran, edellisenä iltana oli sälli käynyt paikalla, pyörä silloin vielä pystyssä.
Voiha vitalis östermalm :D. Aikamoinen kellahdus!
UrpoTJ kirjoitti: 20:22 12.12.2020. Älä poista. Jää tänne talteen, opimme me muutkin miten kävi kun sen kerrot. Ketjun nimen voisit korjata jotenkin että "-01 Sportster kumollaan, kaasariongelma?" tms. niin se jolta seuraavaksi pyörä kellistyy niin löytää paremmin haulla.
Asia selvä, jätetään tänne!
2001 1200 C XL Sportster
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 19:38 12.12.2020. Pyörä oli etupyörästään kiinni ”pyörätelineessä”, remmillä varmistettu, mutta rengas oli tyhjentynyt ja siksi pääsi kallistumaan kunnes nostopöytäkin kellahti. No, jatkossa tunkki mahan alle tai remmit takaa kiinni.
Itse irrotin tuon etupyörän telineen jokseenkin ensimmäisenä omasta nostopöydästäni maailman turhimpana esineenä.

Nykyisin pyörä pöydälle, minilift rungon alle huoltohommat/rempat pyörimään. Ei tarvitse edes liinoja mihinkään normaalitapauksissa. Kevaria joskus pidin siinä etupyörän telineessä, en yhtään painavampaa pyörää. Miniliftin pyöräyttää rungon alle yhdellä kädellä nopeammin, kuin kiinnittää liinat.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Joe Cool kirjoitti: 22:30 12.12.2020. Itse irrotin tuon etupyörän telineen jokseenkin ensimmäisenä omasta nostopöydästäni maailman turhimpana esineenä.

Nykyisin pyörä pöydälle, minilift rungon alle huoltohommat/rempat pyörimään. Ei tarvitse edes liinoja mihinkään normaalitapauksissa. Kevaria joskus pidin siinä etupyörän telineessä, en yhtään painavampaa pyörää. Miniliftin pyöräyttää rungon alle yhdellä kädellä nopeammin, kuin kiinnittää liinat.
Saatko Joe Rautapäänkin pysymään tuolla tavalla? Mulla ainakin on rungon alaputket niin lähellä toisiaan (jotain 15 senttiä?) ja vaakasuora osuus niin lyhyt, että kaksi pikku saksinostinta nyt jotenkin mahtuu mutta huonosti jää tilaa ja vähän sellainen kiikkulauta on koko systeemi.

Porsterin sivujalkakin on semmoinen että pyörä on aikas länällään, eli yksin en tuota saa luotettavasti pöydälle ”huoltoasentoon” jos ei ole etupyörän telinettä. Siitä olen samaa mieltä että pöydän mukana tuleva puristin on hyödytön, mutta tuo ”lukittuva” jonka olen hankkinut erikseen on aika kätevä. Tuuppaa pyörän pöydälle, etupyörä klonksahtaa telineeseen ja siinähän se seisoo jos vaan on ilmaa renkaassa. Harleyn leveälle 19” kumille se on vähän ahdas kylläkin. Ainoa missä tuo on ollut tiellä, oli jarrulevyjen vaihto, kun piti saada etupyörä irti, siinä olikin vähän ähkimistä :lol: Nostin keulan ilmaan moottorinostimella, mutta koko hommahan olisi ollut helpompi suorittaa lattialla eikä pöydällä. No, ens kerralla sitten.

Tässä vielä kuva jossa näkyy se etupyöräteline. Silloin kun askaroin vaihteiston ja ensiövedon parissa, oli alla lisäksi tunkki ja takaa vedetty kuormaliinalla yli. Siinä oli jossain kohtaa vähän teuhkaamista että lähti mutterit auki, kiva jos työn kohde pysyy tukevasti paikallaan etenkin jos sattuu olemaan pöytä nostettuna :wink:

Kuva

Ps. On tullut tavaksi irroittaa tuo nostopoljin aina kun en ole nostamassa pöytää. Taputtelin itseäni olalle ja onnittelin siitä että olin sen irroittanut myös sillä kertaa kun pyörä pöytineen kellahti.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 22:56 12.12.2020.
Joe Cool kirjoitti: 22:30 12.12.2020. Itse irrotin tuon etupyörän telineen jokseenkin ensimmäisenä omasta nostopöydästäni maailman turhimpana esineenä.

Nykyisin pyörä pöydälle, minilift rungon alle huoltohommat/rempat pyörimään. Ei tarvitse edes liinoja mihinkään normaalitapauksissa. Kevaria joskus pidin siinä etupyörän telineessä, en yhtään painavampaa pyörää. Miniliftin pyöräyttää rungon alle yhdellä kädellä nopeammin, kuin kiinnittää liinat.
Saatko Joe Rautapäänkin pysymään tuolla tavalla? Mulla ainakin on rungon alaputket niin lähellä toisiaan (jotain 15 senttiä?) ja vaakasuora osuus niin lyhyt, että kaksi pikku saksinostinta nyt jotenkin mahtuu mutta huonosti jää tilaa ja vähän sellainen kiikkulauta on koko systeemi.
Tuo on hyvä kysymys, kiikkerähän se on eikä sitä uskalla ilman lisäkonsteja jättää siihen. Olen pannut moottorin alle vasemmalle puuta tueksi tarpeen mukaan. Sillä yleensä pysyy. Ja toki liinoja voi käyttää. Viimeksi kun rautiksiin koskin '71 oli sivujallaan pöydällä (kaasarin irrotus ja pesu). '81 taas oli etupyörän irrotus ohjelmana ja jarrulevyjen hionta. Siinä se kesti puun kanssa hyvin ilman liinoja.

En nosta koskaan molempia pyöriä yht'aikaa ilmaan, vaan käytän yhtä nostinta rungon alla joko edessä tai takana sen mukaan, kumpi pää pitää nostaa. Pääasiassa käsittelen noita isompia pyöriäni ja niissä rungon leveys riittää yleensä ilman lisätukia.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 22:56 12.12.2020. Tässä vielä kuva jossa näkyy se etupyöräteline. Silloin kun askaroin vaihteiston ja ensiövedon parissa, oli alla lisäksi tunkki ja takaa vedetty kuormaliinalla yli. Siinä oli jossain kohtaa vähän teuhkaamista että lähti mutterit auki, kiva jos työn kohde pysyy tukevasti paikallaan etenkin jos sattuu olemaan pöytä nostettuna

Ps. On tullut tavaksi irroittaa tuo nostopoljin aina kun en ole nostamassa pöytää. Taputtelin itseäni olalle ja onnittelin siitä että olin sen irroittanut myös sillä kertaa kun pyörä pöytineen kellahti.
Meillä taitaa olla sama pöytä, minulla on mustana eri tarroilla 2011 hankittuna.

Polkimet minäkin tempaisen aina pöydän alle, en edes tuota lisäpeltiä reunaan kiinnittänyt. Viime talvena oli softailin enska irrotettavana vaihdelaatikon akseli yöljyvuodon takia ja yhdellä miniliftillä rungon alta sekin hoitui. Siinä vedin kyllä yhden liinan varoiksi, vaikka pulttipyssyllä ei tarvinnutkaan vääntää muttereita.

'71 rautiksen koko entisoinnin tein Bilteman nosturin päällä ja siinä käytin puuta ja remmejä. Samalla pukilla purin sen enskan myös ja remmejä oli apuna. Piti kiksin rattaat vaihtaa ja se edellytti enskan purkua.

Kyllä ammattipajat käyttävät etupyörän tukia, mutta pöydän omat ovat naurettavat, tuo sinun on jo paljon paljon parempi. Silti itse olen mieltynyt miniliftiin. Pyörää on helppo touhuta mistä päästä tahansa ja se on nopea tökätä alle yhdellä kädellä, kun toisella pitää pyörää pystyssä, jos ei satu apuvoimia olemaan paikalla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5937
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ammattipajoilla on pöydätkin pikkuisen raskaampia. Ei haittaa, vaikka pyörä on pikkuisen sivussakin.
Minun kesätyöpaikassani ei etutukia käytetä. Pyöriä nostellaan niin usein myös etupäästä, että tuollainen ylimääräinen ruuvailu vie turhan paljon aikaa oikeilta töiltä. Minilifti pitää aina pystyssä ja liinat varmistaa.
Pöydän päässä on ainoastaan irti nostettava kaide, johon pyörä stoppaa, jos meinaa mennä pitkäksi.

Omassa pöydässäni....tein joskus viime vuosituhannella keskussairaalan ruumiskärrystä 8) ...on sellainen bilteman putkikeikku, joka kyllä helpottaa kiinnipitämistä ennen miniliftin laittamista.

Tuossa sellainen järeämpi pöytä, jossa alle liukuva takapyörän irroitusluukku. On tosi kätevä touringin raskaan pyörän takaisin laitossa.
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Loimaalla on käytössä nostopöydissä etupyörälle lukitus, kiristettävää mallia. Miniliftikin kyllä laitetaan ihan ekana alle ennen nostoa. Tuossa kuva heiltä:
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5FF9EDBD

Kun Google kuvahakuun pistää motorcycle lift table, niin kuvista näkee, että järeämmissä on usein tuollainen kiristettävä juttu etupyörälle. Loimaalla siinä ei ole kampea ja vaihdetta, luulisi tuollaisen olevan jo olevan joissain hommissa tiellä.
Kuva
KooTiikeri
Viestit: 8
Liittynyt: 16:01 12.12.2020.

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KooTiikeri »

Pyörä lähti komeesti käyntiin, ei mitään ongelmaa.

Valutti tippoja bensaa, mutta ongelma on luultavasti tiivisteperäinen joten ei mitään vakavaa. Vaihda kaikki tiivisteet ja tulpat, saan samalla vähän tutustuttua pyörä sielunelämään.

Seuraavaks tarviikin sitten tutustua mistä ja miten saan kasattua etu- ja takalokarit.. Entinen omistaja on rälläköiny strutseja aina runsaasti lyhyemmiksi joten työsarkaa luulis riittävän.. :D
2001 1200 C XL Sportster
Avatar
Pekka L
Viestit: 422
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Mulla kevyemmälle ( 200 kg ) pyörälle omatekemä nostopöytä ja siinä Koneita.com'ilta ostettu etupyörän puristin. Lisänä vielä takahaarukasta nostava varikkopukki. Tuntuu kätevältä ja tukevalta... :D
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: -01 Sportster kaasariongelma(?)

Viesti Kirjoittaja KariFS »

KooTiikeri kirjoitti: 13:53 13.12.2020. Pyörä lähti komeesti käyntiin, ei mitään ongelmaa.

Valutti tippoja bensaa, mutta ongelma on luultavasti tiivisteperäinen joten ei mitään vakavaa. Vaihda kaikki tiivisteet ja tulpat, saan samalla vähän tutustuttua pyörä sielunelämään.

Seuraavaks tarviikin sitten tutustua mistä ja miten saan kasattua etu- ja takalokarit.. Entinen omistaja on rälläköiny strutseja aina runsaasti lyhyemmiksi joten työsarkaa luulis riittävän.. :D
Voi olla että siinä kaatumisessa oli valunut bensaa johonkin mistä se nyt vaan valui pois... kannattaa kuivata paikat ensin ja seurailla vuotaako vielä, ettei tule turhaan purkaneeksi. Mutta onnea vaan ja menestystä uuden harrasteen parissa! Pistä vaan tänne kuulumisia ja kysymyksiä, saat vastaukset kysymyksiin joita et edes ole esittänytkään, ja hyvässä lykyssä myös niihin jotka esitit :D
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin