Akku irtokennoista?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Akku irtokennoista?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Uusi projekti on hyvää vauhtia saamassa muotoaan, vielä pitäisi ratkaista pakollinen paha eli akun sijoitus. Ei löydy paikkaa, ei sitten millään.

Niinpä tähän ei tarvita ehdotuksia akun sijoittamisesta, kaikki mahdollisuudet on käyty läpi. Sen sijaan jos jollakin on tietoa nykypäivän akkuteknologiasta niin mennään asiaan.

Normaali 12V akkuhan rakentuu kennoista joista jokainen on 2,4V, nämä sitten sarjaan kytkettynä tuottavat halutun jännitteen. Kiinnostaisi tietää, onko olemassa suljettuja kennoja samaan tyyliin kuin esim. akkuporakoneissa joista irtoaisi tarpeeksi tehoa starttaamaan sähköstartillinen moottori? Eli ideana olisi rakentaa irtokennoista tarvittava määrä kapasiteettia, plussana mahdollisuus sijoitella kennot toisistaan riippumattomiin paikkoihin.

Linkkejä ym. kehiin...
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Saisikohan tarpeeksi virtaa starttaukseen, jos kytkisi kymmenen tuollaista 1,2 V / 11,5 Ah ison patterin kokoista akkua sarjaan..? Mitenhän tuollaisten lataus onnistuu pyörässä?

http://www2.westfalia.net/shops/technic ... 1684b1f68c

Googlettamalla ap11500 löytyi paljon osumia, jossa teknisiäkin tietoja, mutta ei minulta oikein tuo saksa taivu...
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Vielä tuli mieleen, että saisitko johonkin piilotettua vaikkapa pieniä 6 V:n akkuja 2 tai useampia? Niitähän löytyy aika paljon pienempikokoisina.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllähän 12V akkujakin on pieniä, jäi tuosta aikaisemmasta tekstistä pois että ei alle 10Ah viitsi mennä. Ja kylmäkäynnistyskapasiteettia pitää riittää kuitenkin parisataa ampeeria vähintään.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akku irtokennoista?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

hemuli kirjoitti: jos jollakin on tietoa nykypäivän akkuteknologiasta ... ideana olisi rakentaa irtokennoista tarvittava määrä kapasiteettia
Onko tämä firma tuttu? http://www.glenergy.fi/ Heillä olen asioinut ja saanut asiantuntevaa palvelua ainakin omissa asioissani. Käsittääkseni he ovat kennottaneetkin laiteakkuja itse ja uskoisin, että tämä tj. tietää tämän päivän kennojen ominaisuudet...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
juky2200
Viestit: 273
Liittynyt: 10:48 29.05.2003.
Paikkakunta: kajaani

Akun sijoittaminen..

Viesti Kirjoittaja juky2200 »

Entä jos teet akusta irroitettavan.. Juju olisi siinä, että akkukotelo olisi irroitettava erillinen paketti.. Laittaisi telineen kiinni esim duz:eilla ja johdot tulisi kiinni jollain siistillä liitinterminaalilla kiinni..
Näyttelyyn tai parkkiin mentäessä suljettu akku koteloineen matkaan.. --> Ei jää kuin terminaali näkyviin jonka ulkonäkö toisi pyörään oman säväyksen kuten Indian larryn öljynsuodatin..
(Ps. sorry etten säilyttänyt sitä seurantakoodia.. )
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Noissa nikkelimetalli hybridi akustoissa on se ongelma ettei tuota kylmäkäynnistykseen tarvittavaa virtaa saa niistä ulos.
Sitten useampi akku sijoitettuna eri puolelle pyörää... kaapelointi on pakko kuitenkin tehdä aika paksusta kaapelista ja jää näkyviin.
Jos akun vaikka sijoittaisi bensatankin alle ? tai kuten Juky2200 ehdotti erillinen käynnistys akku sivulaukkuun ? liittimiä löytyy vaikka täältä
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
jack
Viestit: 673
Liittynyt: 15:04 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja jack »

Hemuli

Tieto ( tosin ei sitä mitä kaipaat, palautan sut maanpinnalle) löytyy lähempää kuin arvaat. Etkö muista, että mä olen ollut pienakkujen kanssa tekemisissä melkeen koko ikäni. Vaikken kaikkea enää muistakkaan...

Jack

ps. Ei se GLEnergy mitään kennota, ostaa palvelun ulkoa. Ja G. (sanotaan nyt vaikka kunnianloukkauksen uhalla) on aika pihalla pienakkuista oikeesti. Normiakut tuo tuntee kyllä.

pps. tuossa tilanteessa on kiksi poikaa.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
JanneR
Viestit: 91
Liittynyt: 08:56 15.08.2005.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JanneR »

Tuolta olen itse usein saanut asiantuntevaa palvelua ja neuvoja akkuasioissa:


Akkupalvelu V. Häkkinen Oy

Vanha Talvitie 9
00580 Helsinki

puh 09-701 3716,
faksi 09-701 3268

akkupalvelu.kai@saunalahti.fi

Käsittääkseni liikkeessä vieläpä vaikuttaa alan harrastajia kahdessa sukupolvessa, joten ymmärtänevät mopomiehen huolia keskivertoa paremmin.
Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Haastava homma, sanoisin. Pikkuakkujen ongelma on se, etteivät ne pysty antamaan startin vaatimaa yht'äkkistä virtaa, vaikka amppeeritunteja olisikin. Lyijyakkua on vaikea hakata käynnistyshommassa, paitsi kiksillä. :D
Miten olisi pieni akku ajoa varten ja sitten joku jo ehdottikin erillistä käynnistysakkua, Black and Deckerillä on aika kätevän näköinen buusteri hommaan...(taitaa kyllä olla enemmän akun tilapäiseen lataukseen kuin itse käynnistykseen. Ei noilla johdoilla...)

http://www.blackanddecker.com/ProductGu ... ctID=16346
flstn
Viestit: 74
Liittynyt: 16:20 17.04.2002.

Viesti Kirjoittaja flstn »

Oletko Hemuli tekemässä ajopyörää vai näyttelypeliä? Näyttelypyörää varten iso irtoakku/pieni ajoakku vois olla toimiva homma, tai vaikka Kokkosen ehdottaman tyyppinen buusteri. Jos taas rakennat ajopyörää niin tee vaan sille akulle paikka, kyllä sen johonkin saa mahtumaan, aika pieniäkin löytyy nykyään.

Jotkut pienuakut sarjaan (tai rinnan) kytkettyinä ympäri fillaria kuulostaa aiaa sen kummemmin tuntemattomasta aika hurjalta. Tai no joo, jos on työntöapua mukana niin meneehän se vaikka kuinka pienellä akulla, ainakin yhden reissun. Seuraavalle saa lähtee yksin...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jack kirjoitti: ps. Ei se GLEnergy mitään kennota, ostaa palvelun ulkoa. Ja G. (sanotaan nyt vaikka kunnianloukkauksen uhalla) on aika pihalla pienakkuista oikeesti. Normiakut tuo tuntee kyllä.
Kiitos oikaisusta, olen asioinut siellä lähinnä '56 Cadillacin akkujen takia - ja ne eivät ole todellakaan pienakkuja :lol: Ja niissä G on palvellut hyvin ja asiantuntevasti. Muuta kiinnekohtaa minulla ei ole ko. firmaan, saati jotain etuintressejä. Olenpahan vain havainnut siellä olevan muutakin, kuin suurta tavaraa ja sitä mielellään sanoo, jos jostain on lähtenyt tyytyväisenä :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Tai mitäs jos rakentaisit jonkunlaisen etuspoilerin ja jemmaisit akun sinne sisään? Saattaisi siisti spoileri toimia ihan hyvin siinä sun projektissa??
Samalla saisit muutkin sähköt samaan koteloon

Vaikka pahvista teet jonkun mock-upin niin näkee miten istuisi tyyliin. Ja tietysti jotain härskimpää kuin tuo kuvan valmisosa 8)

Kuva
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

jack kirjoitti:...Tieto löytyy lähempää kuin arvaat. Etkö muista, että mä olen ollut pienakkujen kanssa tekemisissä melkeen koko ikäni...
Joo mutta en mä kesälomalla kusekaan sinne päin :lol: ...

Vaikka pyörästä aika erikoinen tuleekin niin näyttelypyörä on kirosana meidän pajalla. Kyllä ne ajoon tehdään. Eli kaikki irtoakut menee vähän pellepeloton-osastoon. Ja kuten tuli sanottua, kaikki mestat on mietitty - onhan sille paikkakin löytynyt mutta mieluummin olisin jemmannut sen johonkin muualle. Toi DQ:n spoilerihomma kuulostaa äkkiä hyvältä idealta kunnes ottaa sen akun käteen - muistat varmaan minkä kokoinen paketti se oli? Tuonne kuvan spoileriin kun saa ehkä juuri ja juuri kännykän akun piiloon :twisted: .

Mistä päästään sitten jatkokysymykseen - kuinka pienellä akulla olette saaneet evosportin käynnistettyä? Eräs ystäväni käytti aikoinaan hienossa CrazyHorse-chopperissaan BTX9-akkua joka on ainoastaan 8Ah 8O . Kyllä se käyntiin lähti aina, silläkin pyörällä kuitenkin ajettiin kohtuullisen paljon.

Kiksi olisi poikaa mutta sen värkkääminen evosporttiin onkin sitten jo toinen juttu... Täytyy vissiin luntata Jackin inkkarin ratasvirityksiä :wink:
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Hitto, jäi toi kiksin virittäminen pyörimään päässä... Kuinkahan iso operaatio olisi rakentaa kampuran päähän kampi joka työnnettäisiin vetoakselin sisään/päälle. Kiinnityksessä pitäisi olla sellainen hammastus että kun kone pyörähtää käyntiin sylkäisee se kiksin automaattisesti pois. Hmmm... :?
Vastaa Viestiin