Huippunopeus on laskenut

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Huippunopeus on laskenut

Viesti Kirjoittaja mikira »

Edellisen kerran kun jaksoin kelata kaikki viimeisetkin kilometrit mittariin kulki sportsterini tasan 200km/h. Mutta tuosta on jo jonkin aikaa ja sen jälkeen pyörään on tullut jokunen muutos, ja tietysti ajattelen että siellä vika kun pyörä ei nyt mennyt kuin 180km/h.

Ilmavastusta ajattelin osa syyksi koska sportsteriin on vaihtunut korkeampi tanko ja keskitapit, jonka ansiosta ajoasento on pysty, ennen oli matalammat vakio riserit drag-barilla. Voisiko ilmanvastukseen vaikuttaa myös se että pyörässä on nyt raisereiden edessä roadster mallin mittari yhdistelmä, ennen kuin oli vain sulava linjainen custom mallin raiseri setti jossa mittari takana piilossa. Siitä on jo jonkin verran aikaa kun olen ajellut huippuja joten en muista paljonko tuo ilmanvastus oikein vaikuttaa?

Koneeseen on tuon jälkeen säädelty kaasutinta, vaihdettu sytkävehkeet, sekä viimeisimpänä andrewssin N4 nokat. Nokkien vaihdon jälkeen ei kaasuttimeen koskettu muuten kuin tyhjäkäynnin puolesta. Ennen nokkien vaihtoakin on käynyt mielessä josko pitäisi kokeilla suurempaa pääsuutinta että saisi lisää potkua ylärekisteriin. Kiihtyvyys sekä koneen käytös on muutoksilla parantunut joka muutoksesta parempaan suuntaan, mutta olisin nyt kuvitellut että olisin saanut suuremman huippunopeudenkin.

Pyörähän on se sama 1200 sportster custom vuodelta 2005.

ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
KuvaTurhia ohituksia ei ole olemassaKuva
k.e
Viestit: 83
Liittynyt: 20:27 23.03.2006.
Paikkakunta: tuusula

viritys

Viesti Kirjoittaja k.e »

viritys on onnistunut jos teho ei putoa enempää kuin 30%..
keijo erkkilä
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

vois kuvitella että jos hengityspuolta on parannettu ja "parannus" on onnistunut niin kone vaatisi isompaa suutinta eli oireilisi laihasta seoksesta aivastelemalla kaasariin :?
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Bau
Viestit: 219
Liittynyt: 14:23 06.05.2002.
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: viritys

Viesti Kirjoittaja Bau »

k.e kirjoitti:viritys on onnistunut jos teho ei putoa enempää kuin 30%..
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
jyristys
Viestit: 787
Liittynyt: 13:18 29.06.2004.

Re: Huippunopeus on laskenut

Viesti Kirjoittaja jyristys »

mikira kirjoitti: ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
Kai Italiasta suola-aavikon lisäksi löytyy dyno ja pätevä kaveri laittamaan säädöt siinä kohdilleen.. :wink:
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Ettei olisi saapasmaan pöperöt tehneet tehtävänsä.

Mutta kaasuttimen säädöstä sanoisin, että jos se jostain kohti paranee niin järjen mukaan jostain pitäis huonota. Ei voi olla niin hyvä flaksi että löytyisi semmoinen all-in-one ratkaisu.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

hlyytine kirjoitti:Ettei olisi saapasmaan pöperöt tehneet tehtävänsä.

Mutta kaasuttimen säädöstä sanoisin, että jos se jostain kohti paranee niin järjen mukaan jostain pitäis huonota. Ei voi olla niin hyvä flaksi että löytyisi semmoinen all-in-one ratkaisu.
Pöperöt on tehny tehtävänsä, mistään muualta ei saa yhtä hyvää pizzaa taikka kahvia kuin täältä. Tää nyt oli ihan off-topic enkä tiedä kuinka se vaikuttaa moponi kulkevuuteen.

Dyno pitäisi kyllä löytää ja mielellään vielä kaveri joka tietäisi kuinka näitä V2:sia säädetään, että tulisi tuo tieto että onko kaasuttimen suuttimet taikka syttyboxin käyrä on edes lähellä. Kokeilin vaihtaa orkkis syttyboxin takaisin mutta silloin käynti huononee, joten kuvittelisin että käyrä on ainakin parempaan suuntaan.

Juttelin tuossa parin kaverin kanssa joilla on jonkinlainen käsitys aerodynamiikasta. Juttelun tuloksena oli että josko kädet sekä peilit on noussut noin 4 tuumaa ylöspäin ja keulaan on vielä tullut lisäilmanvastusta noista isoista mittareista voisi vaikutus olla suurempikin kuin tuo 20km/h, suurentuneen etupinta-alan sekä epäedullisemman aerodynamiikan johdosta. Koska ilmanvastus kasvaa 80-90 jälkeen neliöllisesti, pitäisi vekottimeen saada huomattavasti enemmän tehoa että huippunopeus pysyisi samana jos aerodynamiikkaan vaikuttavia tekijöitä muutetaan. Tämä samalla selittäisi miksi saan nokkien vaihdon jälkeen paremmat nopeudet samalla testimatkalla nollasta kiihdyttäessäni verrattuna vakionokkiin, mutta tässä saattaa olla tuota mittarin luku virhettäkin.

Olikos se niin että jos euroopan mallin buelliin vaihtaa tiheämmät välitykset pysyy huiput samana mutta kiihtyvyys paranee?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

mikira kirjoitti:...Olikos se niin että jos euroopan mallin buelliin vaihtaa tiheämmät välitykset pysyy huiput samana mutta kiihtyvyys paranee?
Ennen kuin kukaan älähtää niin täsmennetään että nyt puhutaan vanhoista putkirunkoisista X1-malleista.

Mikira muistaa oikein, jenkkivälityksillä kone jaksaa kiertää vitosellakin loppuun asti kun se euroopparissoilla hyytyy aikaisemmin.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Paljonko X1 buelli kiertää ja onko arviota vitosen loppunopeudesta?

Remmin vaihto ketjuihin on ollukkin jo pitempään mielessä.
Avatar
BB-883
Viestit: 234
Liittynyt: 18:11 05.04.2005.
Paikkakunta: SYSMÄ SINGAPORE HARTOLA HAWAI
Viesti:

Re: Huippunopeus on laskenut

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

Höh :!:
Eihän tuota ole tarvinnut "jaksaa kelata" edes 1991 konversio Sportilla :wink: Lyhyt vähemmän mutkainen tienpätkä riittää ja yleensä 200km/h jälkeen olen löysännyt "sinkkejä". :D :lol: :wink:
Avatar
jyristys
Viestit: 787
Liittynyt: 13:18 29.06.2004.

Viesti Kirjoittaja jyristys »

mikira kirjoitti:Paljonko X1 buelli kiertää ja onko arviota vitosen loppunopeudesta?
Ennen vai jälkeen italialaisen virityksen? :twisted:

X1:ssä on muuten remmiveto.
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Huippunopeus on laskenut

Viesti Kirjoittaja mikira »

BB-883 kirjoitti:Höh :!:
Eihän tuota ole tarvinnut "jaksaa kelata" edes 1991 konversio Sportilla :wink: Lyhyt vähemmän mutkainen tienpätkä riittää ja yleensä 200km/h jälkeen olen löysännyt "sinkkejä". :D :lol: :wink:
No sullahan onkin just nuo kaivatut x1 jenkki välitykset, juu tiedän että ei varmasti ole ainut syy miksi kulkee.
Voikko hieman valaista näitä kohtia sun sportista:
- Mikä tanko ja raiseri combo?
- Onko pyörää laskettu?
- Onko minkälaisia peilejä taikka mittaristoa?
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

jyristys kirjoitti: Ennen vai jälkeen italialaisen virityksen? :twisted:

X1:ssä on muuten remmiveto.
Pitää nyt selventää että en ole antanut "Italialaisten spesialistien" koskea mun pyörään sen jälkeen kun huollossa käännettiin iskarit väärinpäin, jonka ansiosta meinasin kotimatkalla joutua bussin keulakoristeeksi.

Tiedän buellien olevan remmi mutta mielestäni ketju on vaan hienompi, jos se on puhdas.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

mikira kirjoitti:Paljonko X1 buelli kiertää ja onko arviota vitosen loppunopeudesta?...
Jotain vähän alle 250 kmh mittarinopeutta sain joskus kelattua X1:sellä mutta rundeista ei ole enää muistikuvaa - tuskin oli kuutta tonnia enempää. Jenkkivälityksillä tuntui että ei tule enää samanlaista puutumista vitosella kuin mitä eurooppamallilla.

Mutta suurin hyöty noista välitysten vaihdosta tuli kyllä ala- ja keskikierrosalueella. X1 oli selvästi suunniteltu toimimaan jenkkivälityksillä, vaihdon jälkeen ei lähtiessä tarvinnut luistattaa kytkintä ja pyörä tuntui vastaavan kaasun käyttöön aivan eri tavalla.
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Huippunopeus on laskenut

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

mikira kirjoitti:
Koneeseen on tuon jälkeen säädelty kaasutinta, vaihdettu sytkävehkeet, sekä viimeisimpänä andrewssin N4 nokat. Nokkien vaihdon jälkeen ei kaasuttimeen koskettu muuten kuin tyhjäkäynnin puolesta. Ennen nokkien vaihtoakin on käynyt mielessä josko pitäisi kokeilla suurempaa pääsuutinta että saisi lisää potkua ylärekisteriin. Kiihtyvyys sekä koneen käytös on muutoksilla parantunut joka muutoksesta parempaan suuntaan, mutta olisin nyt kuvitellut että olisin saanut suuremman huippunopeudenkin.

Pyörähän on se sama 1200 sportster custom vuodelta 2005.

ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
Itsekin olen ajatellut laittaa noi andrewssin N4 nokat. Millaiset puristukset sulla on koneessa Mikira? Itselläni ongelmana hivenen liian korkeat "rutut" vakionokille (10:1). Kesähelteellä kun ajaa koneen kuumaksi, ritisee kovemmin veätettäessä, viileämmällä kelillä ei mitään ongelmaa. Lääkkeeksi ajattelin nokkien vaihtoa.
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
Vastaa Viestiin