Huippunopeus on laskenut
Huippunopeus on laskenut
Edellisen kerran kun jaksoin kelata kaikki viimeisetkin kilometrit mittariin kulki sportsterini tasan 200km/h. Mutta tuosta on jo jonkin aikaa ja sen jälkeen pyörään on tullut jokunen muutos, ja tietysti ajattelen että siellä vika kun pyörä ei nyt mennyt kuin 180km/h.
Ilmavastusta ajattelin osa syyksi koska sportsteriin on vaihtunut korkeampi tanko ja keskitapit, jonka ansiosta ajoasento on pysty, ennen oli matalammat vakio riserit drag-barilla. Voisiko ilmanvastukseen vaikuttaa myös se että pyörässä on nyt raisereiden edessä roadster mallin mittari yhdistelmä, ennen kuin oli vain sulava linjainen custom mallin raiseri setti jossa mittari takana piilossa. Siitä on jo jonkin verran aikaa kun olen ajellut huippuja joten en muista paljonko tuo ilmanvastus oikein vaikuttaa?
Koneeseen on tuon jälkeen säädelty kaasutinta, vaihdettu sytkävehkeet, sekä viimeisimpänä andrewssin N4 nokat. Nokkien vaihdon jälkeen ei kaasuttimeen koskettu muuten kuin tyhjäkäynnin puolesta. Ennen nokkien vaihtoakin on käynyt mielessä josko pitäisi kokeilla suurempaa pääsuutinta että saisi lisää potkua ylärekisteriin. Kiihtyvyys sekä koneen käytös on muutoksilla parantunut joka muutoksesta parempaan suuntaan, mutta olisin nyt kuvitellut että olisin saanut suuremman huippunopeudenkin.
Pyörähän on se sama 1200 sportster custom vuodelta 2005.
ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
Ilmavastusta ajattelin osa syyksi koska sportsteriin on vaihtunut korkeampi tanko ja keskitapit, jonka ansiosta ajoasento on pysty, ennen oli matalammat vakio riserit drag-barilla. Voisiko ilmanvastukseen vaikuttaa myös se että pyörässä on nyt raisereiden edessä roadster mallin mittari yhdistelmä, ennen kuin oli vain sulava linjainen custom mallin raiseri setti jossa mittari takana piilossa. Siitä on jo jonkin verran aikaa kun olen ajellut huippuja joten en muista paljonko tuo ilmanvastus oikein vaikuttaa?
Koneeseen on tuon jälkeen säädelty kaasutinta, vaihdettu sytkävehkeet, sekä viimeisimpänä andrewssin N4 nokat. Nokkien vaihdon jälkeen ei kaasuttimeen koskettu muuten kuin tyhjäkäynnin puolesta. Ennen nokkien vaihtoakin on käynyt mielessä josko pitäisi kokeilla suurempaa pääsuutinta että saisi lisää potkua ylärekisteriin. Kiihtyvyys sekä koneen käytös on muutoksilla parantunut joka muutoksesta parempaan suuntaan, mutta olisin nyt kuvitellut että olisin saanut suuremman huippunopeudenkin.
Pyörähän on se sama 1200 sportster custom vuodelta 2005.
ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
Turhia ohituksia ei ole olemassa
Re: viritys
k.e kirjoitti:viritys on onnistunut jos teho ei putoa enempää kuin 30%..
Re: Huippunopeus on laskenut
Kai Italiasta suola-aavikon lisäksi löytyy dyno ja pätevä kaveri laittamaan säädöt siinä kohdilleen..mikira kirjoitti: ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Pöperöt on tehny tehtävänsä, mistään muualta ei saa yhtä hyvää pizzaa taikka kahvia kuin täältä. Tää nyt oli ihan off-topic enkä tiedä kuinka se vaikuttaa moponi kulkevuuteen.hlyytine kirjoitti:Ettei olisi saapasmaan pöperöt tehneet tehtävänsä.
Mutta kaasuttimen säädöstä sanoisin, että jos se jostain kohti paranee niin järjen mukaan jostain pitäis huonota. Ei voi olla niin hyvä flaksi että löytyisi semmoinen all-in-one ratkaisu.
Dyno pitäisi kyllä löytää ja mielellään vielä kaveri joka tietäisi kuinka näitä V2:sia säädetään, että tulisi tuo tieto että onko kaasuttimen suuttimet taikka syttyboxin käyrä on edes lähellä. Kokeilin vaihtaa orkkis syttyboxin takaisin mutta silloin käynti huononee, joten kuvittelisin että käyrä on ainakin parempaan suuntaan.
Juttelin tuossa parin kaverin kanssa joilla on jonkinlainen käsitys aerodynamiikasta. Juttelun tuloksena oli että josko kädet sekä peilit on noussut noin 4 tuumaa ylöspäin ja keulaan on vielä tullut lisäilmanvastusta noista isoista mittareista voisi vaikutus olla suurempikin kuin tuo 20km/h, suurentuneen etupinta-alan sekä epäedullisemman aerodynamiikan johdosta. Koska ilmanvastus kasvaa 80-90 jälkeen neliöllisesti, pitäisi vekottimeen saada huomattavasti enemmän tehoa että huippunopeus pysyisi samana jos aerodynamiikkaan vaikuttavia tekijöitä muutetaan. Tämä samalla selittäisi miksi saan nokkien vaihdon jälkeen paremmat nopeudet samalla testimatkalla nollasta kiihdyttäessäni verrattuna vakionokkiin, mutta tässä saattaa olla tuota mittarin luku virhettäkin.
Olikos se niin että jos euroopan mallin buelliin vaihtaa tiheämmät välitykset pysyy huiput samana mutta kiihtyvyys paranee?
Ennen kuin kukaan älähtää niin täsmennetään että nyt puhutaan vanhoista putkirunkoisista X1-malleista.mikira kirjoitti:...Olikos se niin että jos euroopan mallin buelliin vaihtaa tiheämmät välitykset pysyy huiput samana mutta kiihtyvyys paranee?
Mikira muistaa oikein, jenkkivälityksillä kone jaksaa kiertää vitosellakin loppuun asti kun se euroopparissoilla hyytyy aikaisemmin.
Re: Huippunopeus on laskenut
Höh
Eihän tuota ole tarvinnut "jaksaa kelata" edes 1991 konversio Sportilla Lyhyt vähemmän mutkainen tienpätkä riittää ja yleensä 200km/h jälkeen olen löysännyt "sinkkejä".
Eihän tuota ole tarvinnut "jaksaa kelata" edes 1991 konversio Sportilla Lyhyt vähemmän mutkainen tienpätkä riittää ja yleensä 200km/h jälkeen olen löysännyt "sinkkejä".
Re: Huippunopeus on laskenut
No sullahan onkin just nuo kaivatut x1 jenkki välitykset, juu tiedän että ei varmasti ole ainut syy miksi kulkee.BB-883 kirjoitti:Höh
Eihän tuota ole tarvinnut "jaksaa kelata" edes 1991 konversio Sportilla Lyhyt vähemmän mutkainen tienpätkä riittää ja yleensä 200km/h jälkeen olen löysännyt "sinkkejä".
Voikko hieman valaista näitä kohtia sun sportista:
- Mikä tanko ja raiseri combo?
- Onko pyörää laskettu?
- Onko minkälaisia peilejä taikka mittaristoa?
Pitää nyt selventää että en ole antanut "Italialaisten spesialistien" koskea mun pyörään sen jälkeen kun huollossa käännettiin iskarit väärinpäin, jonka ansiosta meinasin kotimatkalla joutua bussin keulakoristeeksi.jyristys kirjoitti: Ennen vai jälkeen italialaisen virityksen?
X1:ssä on muuten remmiveto.
Tiedän buellien olevan remmi mutta mielestäni ketju on vaan hienompi, jos se on puhdas.
Jotain vähän alle 250 kmh mittarinopeutta sain joskus kelattua X1:sellä mutta rundeista ei ole enää muistikuvaa - tuskin oli kuutta tonnia enempää. Jenkkivälityksillä tuntui että ei tule enää samanlaista puutumista vitosella kuin mitä eurooppamallilla.mikira kirjoitti:Paljonko X1 buelli kiertää ja onko arviota vitosen loppunopeudesta?...
Mutta suurin hyöty noista välitysten vaihdosta tuli kyllä ala- ja keskikierrosalueella. X1 oli selvästi suunniteltu toimimaan jenkkivälityksillä, vaihdon jälkeen ei lähtiessä tarvinnut luistattaa kytkintä ja pyörä tuntui vastaavan kaasun käyttöön aivan eri tavalla.
- Blues Guitar
- Viestit: 300
- Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Huippunopeus on laskenut
Itsekin olen ajatellut laittaa noi andrewssin N4 nokat. Millaiset puristukset sulla on koneessa Mikira? Itselläni ongelmana hivenen liian korkeat "rutut" vakionokille (10:1). Kesähelteellä kun ajaa koneen kuumaksi, ritisee kovemmin veätettäessä, viileämmällä kelillä ei mitään ongelmaa. Lääkkeeksi ajattelin nokkien vaihtoa.mikira kirjoitti:
Koneeseen on tuon jälkeen säädelty kaasutinta, vaihdettu sytkävehkeet, sekä viimeisimpänä andrewssin N4 nokat. Nokkien vaihdon jälkeen ei kaasuttimeen koskettu muuten kuin tyhjäkäynnin puolesta. Ennen nokkien vaihtoakin on käynyt mielessä josko pitäisi kokeilla suurempaa pääsuutinta että saisi lisää potkua ylärekisteriin. Kiihtyvyys sekä koneen käytös on muutoksilla parantunut joka muutoksesta parempaan suuntaan, mutta olisin nyt kuvitellut että olisin saanut suuremman huippunopeudenkin.
Pyörähän on se sama 1200 sportster custom vuodelta 2005.
ps: Ettei nyt kukaan hermostu niin kerrotaan että kaikki testit tehty suljetulla aluella.
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."