Sporsterin ventiilikoppien kansista

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
pasiheikki
Viestit: 123
Liittynyt: 13:37 15.06.2006.
Paikkakunta: varkaus
Viesti:

Sporsterin ventiilikoppien kansista

Viesti Kirjoittaja pasiheikki »

Tere tietäjät !

Suraavanlainen ongelma -onkohan kukkaan törmänny:

Viriteltiin tuossa toimivaa 2005 1200 Sporsteria ( vanha tottuus, jos se toimii niin älä pura). Nyt kuitenkin tehtiin vastoin neuvoa ja nyt puskee öljyä joka reijästä. Kone oli siis purettuna aina alas asti (pytyt pois). Tilasin uuden tiivistesarjan - nimeä en muista - se oli se missä on niitä paskoja sinisiä tiivisteitä. Nyt kone on taas kuitenkin purettu ja aina vuotaa mm. 1- sylinterin alapää. Pahiten kuitenkin vuotaa venttiilikopat - nuo missä on ne saa..an kumiset uratiivisteet. ko. tiivisteet on jo kerran vaihdettu ko. paskasarjassa mukana tulleisiin kumiuratiivisteisiin sekä käytetty asennuksessa vielä liimaa -mutta aina vaan kusee.

Nyttemmin kuseminen on jo niin pahaa, että likaa koko 2- pytyn takapuolen koneen päällystän ja rungon. Onko enää mitää kikkaa olemassa ja ennenkaikkea minkäniminen tiivistesarja kannattaa seuraavaksi tilata, jossa oli edes kunnon tiivisteet ??

Vai pitääkö vain tottua tuhon ja lisätä öljyä ja suojata puntit ?

NM. "ei se ennen vuotanu"
pyjis
Viestit: 219
Liittynyt: 08:26 23.11.2006.

Viesti Kirjoittaja pyjis »

Minä en myöskään meinannut Big-twinistä saada tukittua venakoppien öljyvuotoja, muuten kuin laittamalla korkki tiivisteet, ne kun turpoavat öljyssä. Kokeiles siis korkki tiivisteitä. Niitä saa ainakin Jepiltä, saanee myös muualta.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Vaikka saattaa kuulostaa piruilulta niin harvoin se tiivisteessä on se vika. Yleensä vuoto johtuu huolimattomasta asennuksesta, roskaa tai vanhoja tiivistejämiä välissä jne.

Ei mulla ainakaan ole ollut ongelmia minkään markkinoilla olevien tiivisteiden kanssa, kaveri joskus taisteli niiden venakopan mustien silikonitiivareiden kanssa mutta siinäkin vika oli kromatuissa venakopissa joiden tiivistepinnassa olevat valupurseet leikkaisivat tiivisteet poikki.

Nykyään käytän pelkästään Cometicin tiivisteitä, mutta niitäkin lähinnä sen takia että jos joskus joutuu purkamaan saman koneen uudestaan niin ei tarvitse käyttää tuntikaupalla aikaa tiivistejämien kaapimiseen.

Oletteko muuten ihan varmoja että vuoto tulee tiivisteistä? 1200 Sportsterit kun ovat kuuluisia huohotusongelmistaan... Onko ilmanputsarin alapuoli märkänä öljystä? Se roiskuu sieltä pienenä sumuna uskomattomiin paikkoihin - erityisesti takapytyn alueelle.
Avatar
juky2200
Viestit: 273
Liittynyt: 10:48 29.05.2003.
Paikkakunta: kajaani

tiivisteistä..

Viesti Kirjoittaja juky2200 »

Osta ihmeessä irtotiivisteinä vain ne mitä tarvitset, koska jokaisessa sarjassa joku tiivistemalli on aivan p*rseestä..
Laita pyttyjen alatiivisteiksi Jameksen metalliset, jossa on musta kumitus ja oranssiset silikoni rannut tiivisteen molemmilla puolilla --> pitää varmasti
Kannentiivisteet laita Cometicin monikerrostiivisteet --> pitää varmasti
Venttiilikoppien alatiivisteissä käytä metallisia Jameksia joko kaksiosaisia tai yksiosaisia --> pitää varmasti
Kumitiivisteinä olen kokeillut muistaakseni accelia, cometicia ja jameksia ja osa on kyllä aivan kuraa --> Tilaa siis alkup. kumitiivisteet?!
ÄLÄ LAITA MITÄÄN LIIMOJA KUN KÄYTÄT UUSIA EDELLÄMAINITTUJA TIIVISTETÄ!!!! (Itse olen joskus hätätilassa käyttänyt esim vanhaa pytyn alatiivistettä liiman kera ja on todella pitävä, mutta en suosittele kuin hätätilaratkaisuksi)

Tarkista pinnapultit ettei kierreosaa ole näkyvissä alapäästä --> on kiertynyt avattaessa ja tällöin pinnapultit kantavat hattumuttereihin..
Muista öljytä kannen hattumutterin kaulus ja tippa kierreosaan..
Muista momenttiavain ja oikeat momentit..
Venttiilikopan tiivisteet vuotaa varmasti jos et kiristä tasaisesti ristiin..
Ota rungosta kaikki johtoniput irti, samoin puola jne.. mitä enemmän tilaa, niin sitä varmemmin saat ne kumitiivisteet paikalleen.. eli kun uusi osa on "paikallaan" nosta sitä puolisenttiä ja kierrä pyörä, tarkista taskulampulla, että tiiviste on varmasti vielä urassaan.. teet samoin seuraavan osan kanssa.. muista myös keskikumitiiviste..
Testaa ensin vaikka osat pöydällä, koska joskus on osunut kohdalle liian lyhyitä tiivisteitä, jotka on pitänyt varovasti venyttää sopivan kokoisiksi..

Itse laitan vielä venttilikopan kaikkiin pultteihin tipan kierrelukitetta, mutta moni ei tätä suosittele/käytä.

Ps. Työntötankojen putket saat laitettua paikalleen sen jälkeen, kun kansi on jo momentissa.. eipähän ahdista momenttiin laittoa..
Avatar
pasiheikki
Viestit: 123
Liittynyt: 13:37 15.06.2006.
Paikkakunta: varkaus
Viesti:

Sporsterin venakopat

Viesti Kirjoittaja pasiheikki »

Kiitokset vastauksistanne tietäjät !

Tuo Hemulin kommentti asunnnuksen aikaisista huolimattomuuksista oli kyllä ihan asiaa;) Mutta täytyy kuitenkin lähteä ensisijaisesti tuolle uusien tiivisteiuden tilauslinjalla -itsessähänihän ei ole mitään vikaa...
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Itse tehdessäni konversion -06 sporttiin,käytin H-D:n alkuperäistä tiivistesarjaa. Konversion jälkeen ajettu n. 6000km. Ainakaan vielä ei ole minkäänlaista vuotoa havaittavissa. :D
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
Taapero
Viestit: 6
Liittynyt: 16:51 28.06.2007.

Viesti Kirjoittaja Taapero »

Jossain yläpään tiivisteissä "umpireijät" huohotinkanavien kohdalla, jolloin huohotus estyy ja vuotaa joka reijästä 8O
top1
Viestit: 109
Liittynyt: 16:19 16.09.2004.

Viesti Kirjoittaja top1 »

Ja kone pääsee huohottamaan kunnolla? Tässä taanoin oli pyörä jossa öljyletkut väärinlaitettu=huohotus estyi ja öljyä tuli joka paikasta pihalle.
Mr Smith
Viestit: 297
Liittynyt: 20:35 13.02.2003.

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

1200 -92 ja huohottaa kyllä todella reilusti,nyt laitettu letkut maata kohden ja jossain vaiheessa ihmetytti kun pyörän alla oli tallissa läikkää ja takapääkin hieman öljyssä.
Nyt pysyy kone puhtaana mutta kyllähän se aina jonnekin päin huohottaa
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Onko pasiheikki saanu venakoppia tiiviiksi? Oma 05 sportster rupesi kanssa pukkamaan öljyä etummaisesta venakopasta, mitä luultavammin se alin tiiviste vuotaa. Kasatessa käytettiin james tiivisteitä zodiacilta.
Avatar
pasiheikki
Viestit: 123
Liittynyt: 13:37 15.06.2006.
Paikkakunta: varkaus
Viesti:

Sporsterin kansista

Viesti Kirjoittaja pasiheikki »

Tere !

Homma on edelleen kesken !

Tilasin noi sun mainitsemasi Jamesin tiivisteet ! Diileri sano, ettei muita kannata ostaa -ovat toki hinnaltaan aika suolaisia, mutta ainakin mallikappaleet vaikutti varsin laadukkailta . Mutta nyt näitten Jamesien jälkeen on sitten kaikki tiivisteet (Athena, Comet, James) testattu. Ostin samalla myös ton "kansien huohotusputken" -ilman kerääjää ( 50 ?) -se näyttää ainakin hienolta ja kansista tulevissa pulteissa on huomattavasti isommat huohotusreiät ! Samalla panostin myös uuteen K/N -vapaavirtausuodattimeen -sellaiseen pisaranmalliseen joka on koko ympärysmitaltaan auki ja heitä entisen SE:n koppineen mäkeen !

Tässä samassa topicissa on likkinä myös Buellin sivusto, jossa on ehdotuksia mm. kansien huohotuskanavien ja sateenkaariventtiilien entraamiseksi ja se taitaa tulla tänä talvena eteen ! - onko kellään asiasta muuten kokemuksia ?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporsterin kansista

Viesti Kirjoittaja hemuli »

pasiheikki kirjoitti:...heitä entisen SE:n koppineen mäkeen !...
Heitä sitten niin pitkälle että tulee tänne Helsinkiin asti :lol: . Ei vaiskaan, voisin ihan tosissani harkita tuon ostamista jos se jää sulta yli.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Onko myös HD:n omat tiiviisteet testattu, vai kuuluvatko ne joihinkin noihin jo mainittuihin valmistajiin? Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi noita alkuperäisiä.

Jenkkipalstalta luin että joissain ensimmäisissä "kumi"-sportsteissa on ollut venttiilinkoppien kieroutta jo tehtaalta. Ei vain huvittaisi ruveta hiomaan kun on kerran kromatut kopat.
MikaelT
Viestit: 121
Liittynyt: 13:43 16.08.2005.
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja MikaelT »

Saman ongelman kanssa oon ite taistellu kaksi kevättä, tosin BT evo ja takapytty kyseessä. Ekana keväänä ei pitäny mikään, lopuksi leikkasin ite korkista tiivisteen kumin tilalle ja sain pitämään. Viime talvena ajattelin että teen homman kunnolla ja hioin kopat suoraksi, laitoin kunnolla tiivisteet ym mutta ei. Tutkin venttiilikoppia tarkemmin ja totesin että näissä pilipali-customrome kromikilkkeissä mitä pyörässä oli, ei ollu tukea tiivisteelle näissä "kansihuohotus" -kohdissa. Siis nurkissa, siellä oli urassa vain toinen reuna, niinkuin uudemmissa missä kumi kiertää huohotuksen. Tämä alimmassa kopassa, keskimmäinen taas oli vanhempaa mallia mikä painaa vain reunasta. Kumitiiviste pääsi aina pullahtamaan sisällepäin kun mikään ei pitäny vastaan. Ja sitte öljyä tuli ulos niin että tuntui.

Kysyin hotbikestä tätä ja siellä kaveri oli sitä mieltä että koneessa pakko olla vikaa, tuommoinen mun yhdistelmä toimii aina ja joka tilanteessa. Yritin kyllä selittää että huohotus toimii ja kone pelaa täysin ok paitsi tätä tiivisteen imasua. Ei kelvannu. No, onneksi en purkanu konetta vaan tilasin jenkkilästä itelleni alkuperäiset HD:n venttiilikopat (sai halvalla kun ei ollu kromia ja oli käytetyt...) ja johan pelaa. Ei vuoda sitte yhtään ja kopat sopii paikalleen justiinsa eikä "melkein" niinkuin edelliset.

Nimimerkillä haluisko joku ostaa kromatut (huono kromi) venttiilikopat...
MikaelT
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kromikoppien kanssa on ollut paljon ongelmia. Kaverin pyörästä paukkui useammat venakopan tiivisteet ja syynä oli tiivistepinnassa olevat terävät poikkisuuntaiset harjanteet jotka repivät tiivisteen rikki. Nyt on uudet kopat tilauksessa jos rupeaisi pitämään.
Vastaa Viestiin