Autovero muuttuu 1.1.2008
Autovero muuttuu 1.1.2008
Ohessa tuoreimmat uutiset autoverosta. Mielenkiinnolla odotetaan mihin hinnat asettuu mottoripyörissä (eiköhän tämä niitäkin koske).
Autovero ja ajoneuvo porrastetaan päästöjen perusteella
Valtiovarainministeriö tiedottaa, että eduskunnalle annetaan lakiesitykset, joissa esitetään henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavan autoveron ja rekisterissä olevista henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvovero porrastamista auton polttoaineen ominaiskulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus koskee vain henkilöautoja. Pakettiautojen verotuksen rakennetta uudistetaan myöhemmin. Tavoitteena on se, että autoveron muutos tulee voimaan 1.1.2008, mutta ajoneuvoveroa koskeva muutos tulee voimaan myöhemmin, arviolta vuonna 2010.
Muutosten seurauksena paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen autovero ja ajoneuvovero nousisivat nykyisestä. Myös kookkaista autoista on kuitenkin mahdollisuus valita vähemmän polttoainetta kuluttava malli tarvitsematta tinkiä auton kuljetuskyvystä. Esimerkiksi niin sanotuissa tila-autoissa, joissa on kuljettajan lisäksi paikka seitsemälle matkustajalle, on useissa automerkeissä mahdollisuus valita polttoainetehokas vaihtoehto.
Muutosten tavoitteet
Verotusta kehitetään päästöjen vähentämiseksi sekä energian säästämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Veromuutosten avulla kuluttajia ohjataan valitsemaan automalleja, jotka kuluttavat vähän polttoainetta. Samalla nopeutetaan autokannan uusiutumista uusinta tekniikkaa edustaviin autoihin. Tämä vähentäisi autojen haitallisia pakokaasupäästöjä, kuten typen oksideja ja terveydelle haitallisia hiukkaspäästöjä.
Veromuutokset suosisivat vähän polttoainetta kuluttavia henkilöautomalleja. Kuluttajilla on autoa hankkiessaan mahdollisuus hyötyä alemmista veroista valitsemalla kokoluokkaa pienempi auto taikka saman kokoluokan autoista dieselversio tai mallisarjan vaihtoehdoista vähemmän polttoainetta kuluttava auto. Myös saman kokoluokan autojen välillä on selkeitä polttoainekulutus- ja päästöeroja muun muassa auton käyttövoimasta, moottoritilavuudesta, tehosta ja varustelutasosta riippuen.
Autovero
Autoveron voimaantulo
Uusia veroperusteita sovelletaan muutosten voimaantulon jälkeen vireille tuleviin uusien sekä käytettyjen tuontiautojen verotuksiin. Veroilmoituksen antamisen ajankohta ratkaisee sovelletaanko uusia vai nykyisiä veroperusteita. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin. Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.
Vero nousee osalla autoja
Autovero nousee niillä henkilöautoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat yli 220 grammaa kilometrillä. Nämä päästöt syntyvät bensiiniautolla, jota kuluttaa polttoainetta yli 9,4 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on yli 8,5 litraa. Erityisen paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen veron osuus kuluttajahinnasta nousisi tuntuvasti aina 40 prosenttiin asti.
Veron perusteena auton kuluttajahinta sekä hiilidioksipäästöt tai kokonaismassa
Autovero säilyisi rakenteeltaan nykyisen kaltaisena eli verotusarvo perustuisi edelleen auton yleiseen kuluttajahintaan, mutta veroprosentin suuruus perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (g/km), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (l/100 km).
Veroprosentin suuruus muuttuisi päästömäärän mukaan siten, että se nousisi aina yhdellä kymmenyksellä jokaista hiilidioksidigrammaa kohden. Veroprosentin suuruus määräytyisi laskukaavalla, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä (g/km) jaettaisiin luvulla 10 ja siihen lisättäisiin luku 4. Siten esimerkiksi auton, jonka päästöt ovat 160 g/km, veroprosentti olisi 20. Autoveron osuus auton kuluttajahinnasta olisi kuitenkin vähintään 10 ja enintään 40 prosenttia.
Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Vireillä olevat verotukset voi peruuttaa maksutta
Esitykseen sisältyy autoverolain voimaantulosäännös, jonka mukaan ennen 2.11.2007 vireille tullut henkilöauton verotus voidaan peruuttaa eikä verovelvolliselta peritä 35 a §:n 2 momentissa ja 43 §:n 2 momentissa tarkoitettuja maksuja. Peruutus voidaan tehdä, jos veroa ei ole vielä maksettu.
Verotus voidaan peruuttaa myös henkilöautosta, jota käytetään liikenteeseen väliaikaisesti verotta omaa käyttöä varten hankitun auton ajoluvalla tai käyttöönottoilmoituksella enintään kolmen kuukauden ajan. Tällöin oikeus auton väliaikaiseen verottomaan käyttöön päättyy välittömästi peruuttamisen jälkeen.
Ajoneuvovero
Valtiovarainministeriö tiedottaa, että eduskunnalle annetaan 2.11.2007 lakiesitys, jonka perusteella henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvoveron perusvero muutettaisiin auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Vero perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (grammaa kilometrillä), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (litraa sadalla kilometrillä). Niistä henkilöautoista, joista ei ole päästötietoa ajoneuvoliikennerekisterissä, vero perustuisi auton kokonaismassaan. Tämä koskisi käytännössä ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana. Esityksen toteuttaminen edellyttää Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmien muuttamista. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron vuotuinen määrä vaihtelisi 20 eurosta 605,90 euroon.
Nykyisin veron määrä vuositasolla on 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöönotetuille henkilöautoille ja 127,75 euroa sen jälkeen käyttöönotetuille henkilöautoille. Muutosten seurauksena ajoneuvoveron perusvero laskisi 51 prosentilla henkilöautoista ja nousisi 49 prosentilla rekisterissä olevista henkilöautoista.
Veron neutraali taitepiste eli nykyveron suuruinen vero olisi tällä hetkellä keskimääräisellä 180 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävällä henkilöautolla. Tämän suuruiset päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainekulutukseltaan näitä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselhenkilöautot hyötyisivät veromuutoksesta vastaavaan bensiinimalliin verrattuna. Pienikokoisen dieselauton, jonka polttoainekulutus jää alle viiden litran ja päästöt 120 -130 grammaan, vero alenisi 60 - 70 euroon vuodessa.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otetuista pakettiautoista kannettavan perusveron päiväkohtainen määrä esitetään nostettavaksi samalle tasolle sitä uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin, jolloin vero nousisi vuositasolla 127,75 euroon. Pakettiautojen vero muutettaisiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi myöhemmin, kun päästöjen yhdenmukainen mittausmenetelmä tulee myös pakettiautoille pakolliseksi. Pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto esitetään verotettavaksi kuten henkilöauto.
Joukkoliikenteen tukeminen
Autoilun veromuutosten yhteydessä hallitus päätti aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuen aloittamisen vuoteen 2009.
Autovero ja ajoneuvo porrastetaan päästöjen perusteella
Valtiovarainministeriö tiedottaa, että eduskunnalle annetaan lakiesitykset, joissa esitetään henkilöautoista ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavan autoveron ja rekisterissä olevista henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvovero porrastamista auton polttoaineen ominaiskulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella. Samalla henkilöautojen autoveron tasoa alennettaisiin keskimäärin noin kuudenneksella. Hiilidioksidipäästöihin perustuva verotus koskee vain henkilöautoja. Pakettiautojen verotuksen rakennetta uudistetaan myöhemmin. Tavoitteena on se, että autoveron muutos tulee voimaan 1.1.2008, mutta ajoneuvoveroa koskeva muutos tulee voimaan myöhemmin, arviolta vuonna 2010.
Muutosten seurauksena paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen autovero ja ajoneuvovero nousisivat nykyisestä. Myös kookkaista autoista on kuitenkin mahdollisuus valita vähemmän polttoainetta kuluttava malli tarvitsematta tinkiä auton kuljetuskyvystä. Esimerkiksi niin sanotuissa tila-autoissa, joissa on kuljettajan lisäksi paikka seitsemälle matkustajalle, on useissa automerkeissä mahdollisuus valita polttoainetehokas vaihtoehto.
Muutosten tavoitteet
Verotusta kehitetään päästöjen vähentämiseksi sekä energian säästämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Veromuutosten avulla kuluttajia ohjataan valitsemaan automalleja, jotka kuluttavat vähän polttoainetta. Samalla nopeutetaan autokannan uusiutumista uusinta tekniikkaa edustaviin autoihin. Tämä vähentäisi autojen haitallisia pakokaasupäästöjä, kuten typen oksideja ja terveydelle haitallisia hiukkaspäästöjä.
Veromuutokset suosisivat vähän polttoainetta kuluttavia henkilöautomalleja. Kuluttajilla on autoa hankkiessaan mahdollisuus hyötyä alemmista veroista valitsemalla kokoluokkaa pienempi auto taikka saman kokoluokan autoista dieselversio tai mallisarjan vaihtoehdoista vähemmän polttoainetta kuluttava auto. Myös saman kokoluokan autojen välillä on selkeitä polttoainekulutus- ja päästöeroja muun muassa auton käyttövoimasta, moottoritilavuudesta, tehosta ja varustelutasosta riippuen.
Autovero
Autoveron voimaantulo
Uusia veroperusteita sovelletaan muutosten voimaantulon jälkeen vireille tuleviin uusien sekä käytettyjen tuontiautojen verotuksiin. Veroilmoituksen antamisen ajankohta ratkaisee sovelletaanko uusia vai nykyisiä veroperusteita. Ennen vuotta 2003 käyttöönotettujen käytettyjen tuontiautojen niin sanotuista historiallisista veroprosenteista luovuttaisiin. Jos auto halutaan verottaa nykyisillä veroperusteilla, veroilmoitus on annettava vuoden 2007 puolella eli ennen muutoksen voimaantuloa.
Vero nousee osalla autoja
Autovero nousee niillä henkilöautoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat yli 220 grammaa kilometrillä. Nämä päästöt syntyvät bensiiniautolla, jota kuluttaa polttoainetta yli 9,4 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on yli 8,5 litraa. Erityisen paljon polttoainetta kuluttavien henkilöautojen veron osuus kuluttajahinnasta nousisi tuntuvasti aina 40 prosenttiin asti.
Veron perusteena auton kuluttajahinta sekä hiilidioksipäästöt tai kokonaismassa
Autovero säilyisi rakenteeltaan nykyisen kaltaisena eli verotusarvo perustuisi edelleen auton yleiseen kuluttajahintaan, mutta veroprosentin suuruus perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (g/km), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (l/100 km).
Veroprosentin suuruus muuttuisi päästömäärän mukaan siten, että se nousisi aina yhdellä kymmenyksellä jokaista hiilidioksidigrammaa kohden. Veroprosentin suuruus määräytyisi laskukaavalla, jossa hiilidioksidipäästöjen määrä (g/km) jaettaisiin luvulla 10 ja siihen lisättäisiin luku 4. Siten esimerkiksi auton, jonka päästöt ovat 160 g/km, veroprosentti olisi 20. Autoveron osuus auton kuluttajahinnasta olisi kuitenkin vähintään 10 ja enintään 40 prosenttia.
Niissä tapauksissa, joissa verotettavasta henkilöautosta ei ole saatavilla EY-tyyppihyväksynnän yhteydessä valmistajan ilmoittamaa hiilidioksidipäästöä, sovellettaisiin laissa säädettäviä toissijaisia perusteita päästötason laskennalliseksi määrittämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja. Autoon sovellettava veroprosentti määräytyisi tällöin auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella verotaulukon mukaisesti.
Vireillä olevat verotukset voi peruuttaa maksutta
Esitykseen sisältyy autoverolain voimaantulosäännös, jonka mukaan ennen 2.11.2007 vireille tullut henkilöauton verotus voidaan peruuttaa eikä verovelvolliselta peritä 35 a §:n 2 momentissa ja 43 §:n 2 momentissa tarkoitettuja maksuja. Peruutus voidaan tehdä, jos veroa ei ole vielä maksettu.
Verotus voidaan peruuttaa myös henkilöautosta, jota käytetään liikenteeseen väliaikaisesti verotta omaa käyttöä varten hankitun auton ajoluvalla tai käyttöönottoilmoituksella enintään kolmen kuukauden ajan. Tällöin oikeus auton väliaikaiseen verottomaan käyttöön päättyy välittömästi peruuttamisen jälkeen.
Ajoneuvovero
Valtiovarainministeriö tiedottaa, että eduskunnalle annetaan 2.11.2007 lakiesitys, jonka perusteella henkilöautoista vuosittain kannettava ajoneuvoveron perusvero muutettaisiin auton hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi. Vero perustuisi auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästöihin (grammaa kilometrillä), jotka vastaavat auton yhdistetyn kaupunki- ja maantieajon polttoaineen ominaiskulutusta (litraa sadalla kilometrillä). Niistä henkilöautoista, joista ei ole päästötietoa ajoneuvoliikennerekisterissä, vero perustuisi auton kokonaismassaan. Tämä koskisi käytännössä ennen vuotta 2001 käyttöönotettuja henkilöautoja. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan asetuksella myöhemmin säädettävänä ajankohtana. Esityksen toteuttaminen edellyttää Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmien muuttamista. Voimaantulon arvioidaan ajoittuvan vuoteen 2010.
Hiilidioksidipäästöihin perustuvan veron vuotuinen määrä vaihtelisi 20 eurosta 605,90 euroon.
Nykyisin veron määrä vuositasolla on 94,90 euroa ennen vuotta 1994 käyttöönotetuille henkilöautoille ja 127,75 euroa sen jälkeen käyttöönotetuille henkilöautoille. Muutosten seurauksena ajoneuvoveron perusvero laskisi 51 prosentilla henkilöautoista ja nousisi 49 prosentilla rekisterissä olevista henkilöautoista.
Veron neutraali taitepiste eli nykyveron suuruinen vero olisi tällä hetkellä keskimääräisellä 180 grammaa kilometrillä hiilidioksidia päästävällä henkilöautolla. Tämän suuruiset päästöt syntyvät bensiiniautolla, joka kuluttaa polttoainetta 7,7 litraa sadalla kilometrillä ja dieselautolla, jonka yhdistetty kulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä. Polttoainekulutukseltaan näitä pienemmät autot saisivat verotuksellista etua nykyiseen verrattuna. Dieselhenkilöautot hyötyisivät veromuutoksesta vastaavaan bensiinimalliin verrattuna. Pienikokoisen dieselauton, jonka polttoainekulutus jää alle viiden litran ja päästöt 120 -130 grammaan, vero alenisi 60 - 70 euroon vuodessa.
Henkilöauton kokonaismassaan perustuva vero vaihtelisi 75,92 eurosta 485,45 euroon vuodessa. Yleisimpään painoluokkaan 1 501- 1 600 kiloa kuuluvien henkilöautojen vero olisi 110,96 euroa vuodessa.
Ennen vuotta 1994 käyttöön otetuista pakettiautoista kannettavan perusveron päiväkohtainen määrä esitetään nostettavaksi samalle tasolle sitä uudempien pakettiautojen veron kanssa eli 26 sentistä 35 senttiin, jolloin vero nousisi vuositasolla 127,75 euroon. Pakettiautojen vero muutettaisiin hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi myöhemmin, kun päästöjen yhdenmukainen mittausmenetelmä tulee myös pakettiautoille pakolliseksi. Pakettiautoluokkaan kuuluva kaksikäyttöauto esitetään verotettavaksi kuten henkilöauto.
Joukkoliikenteen tukeminen
Autoilun veromuutosten yhteydessä hallitus päätti aientaa hallitusohjelmaan kirjatun suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tuen aloittamisen vuoteen 2009.
If U can't stand the heat, stay out of the kitchen
Re: Autovero muuttuu 1.1.2008
Tuskinpa koskee - edes tämä uusi "väliaikainen liikennekäytöstä poisto" ei tämänpäiväisen lehtitiedon mukaan koske moottoripyöriä.Walde kirjoitti:...Mielenkiinnolla odotetaan mihin hinnat asettuu mottoripyörissä (eiköhän tämä niitäkin koske)...
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
Re: Autovero muuttuu 1.1.2008
Tää saatiin tapeltua vuos sitten. Ja uusia matoja on koukussa, aika näyttää miten saadaan homma hoidettua.hemuli kirjoitti:Tuskinpa koskee - edes tämä uusi "väliaikainen liikennekäytöstä poisto" ei tämänpäiväisen lehtitiedon mukaan koske moottoripyöriä.Walde kirjoitti:...Mielenkiinnolla odotetaan mihin hinnat asettuu mottoripyörissä (eiköhän tämä niitäkin koske)...
Älkää hätäilkä, jotkut jutut vaatii häkellyttävän paljon aikaa, tupakkaa ja hermoja (myös hyviä istumalihaksia ja puhe- / ajattelukykyä).
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Tää uusi päästöverotussysteemi on nostanut verenpainetta koko päivän, sitä enemmän mitä useammin siitä uutisissa kuulee ...
Eikös joskus ollut kauniita puheita siitä kuinka siirrytään auton omistamisen verottamisesta sen käytön verotukseen? No mitäs tämä sitten on? Mulla seisoo tossa pihassa -84 henkilöfarmari Caprice jolla ajetaan ehkä yhteensä parikymmentä kertaa vuodessa. Ei varmasti saastuta kuin murto-osan siitä mitä naapurin Yaris Verso jos saastekertymää tarkastellaan vuositasolla. No arvatkaapa kumpi maksaa enemmän?
Ei perkele, olis kirveelle töitä...
Eikös joskus ollut kauniita puheita siitä kuinka siirrytään auton omistamisen verottamisesta sen käytön verotukseen? No mitäs tämä sitten on? Mulla seisoo tossa pihassa -84 henkilöfarmari Caprice jolla ajetaan ehkä yhteensä parikymmentä kertaa vuodessa. Ei varmasti saastuta kuin murto-osan siitä mitä naapurin Yaris Verso jos saastekertymää tarkastellaan vuositasolla. No arvatkaapa kumpi maksaa enemmän?
Ei perkele, olis kirveelle töitä...
"Autoverouudistus: IS listasi kaikkien automallien uudet hinnat:"
"Listasta löytyy todellisia herkkuja, sillä muun muassa Mercedes-Benz SLR McLarenin hinta nousee yli 170 000 euroa!"
laskikovatko han ihan oikein ei ainakaan luulosta siltä...
tossa on vielä muutamia milenkiintosia kohtia miten tota uutta sovelletaan..
Harrateautot/museoautot. Joutuuko maksamaan koko vuodesta vai vain ajokuukausista.. painonmukaahan nämä menevät.
toivottavasti ei tapa harrastus kultuuria.
"Listasta löytyy todellisia herkkuja, sillä muun muassa Mercedes-Benz SLR McLarenin hinta nousee yli 170 000 euroa!"
laskikovatko han ihan oikein ei ainakaan luulosta siltä...
tossa on vielä muutamia milenkiintosia kohtia miten tota uutta sovelletaan..
Harrateautot/museoautot. Joutuuko maksamaan koko vuodesta vai vain ajokuukausista.. painonmukaahan nämä menevät.
toivottavasti ei tapa harrastus kultuuria.
Mikä on "ylisuuri" auto?Walde kirjoitti:Tässä on kaunis ajatus uusituttaa Suomen vanhentunutta autokantaa. Samalla päästään mukamas eroon ylisuurien autoverojen keskuteluista.
Tuo mitä Hemuli kirjoitti Capricensa käyttökerroista/käytöstä on aivan totta.
Siirtyisivät viranomaiset tarkkailemaan raskaankaluston (rekat, bussit yms) päästöjä! Teollisuudesta puhumattakaan...
Saa**nan puunhalaajat, tän ne nyt saivat aikaiseksi hiilidioksidihoosauksillaan. Autot pienenevät ja tulevat turvattomammiksi.
Arvatkaapa vaan kumpi loukkaa itsensä pahemmin esim. hirvikolarissa: Chevy Caprice vai Toyota Varis kuski
Eikös Walde ollut erään suuren automaahantuojan palveluksessa ?Walde kirjoitti:Tässä on kaunis ajatus uusituttaa Suomen vanhentunutta autokantaa...
Onhan tää nimittäin täysin perseestä, kuinka tyhmiä ne kuvittelee kansan olevan. Kerrotaan suu messingillä että "autot halpenee" - ihankuin kaikki meistä tosiaan haluaisivat ostaa uuden auton. Todellisuudessa kuitenkin ainoa taho joka tästä hyötyy on uusien autojen myyjät. Montakohan saunailtaa on viimeisen parin vuoden aikana järjestetty?
Uuden auton hankkiminen on nimittäin sama kuin kusisi vastatuuleen; huollot maksavat tänä päivänä aivan pöyristyttäviä summia, tonni on pieni raha, mitään et pysty tekemään itse vaan aina on mentävä korjaamolle - arvo alenee useita satasia kuussa ja enkä edes lähde tässä puhumaan siitä kuinka paljon tuollaisen säilykepurkin valmistaminen saastuttaa... Nykyautot ovat lisäksi todella epäluotettavia, vitosen anturin hajoaminen pysäyttää auton tien varteen ja huollossa arpovat kaksi viikkoa vaihtaen kymmenen osaa ennen kuin löytävät varsinaisen vian. Ja kaikki laskutetaan tuntitöinä.
Isompi kirves...
Puhuvat päästöihin perustuvista maksuista, vaikka todellisuudeessa kyse on päästöarvoihin perustuva maksu. Totuus näkyy juuri esim. Hemulin tapauksessa ja samoin omalla kohdallani.
Olen maksanut "käyttömaksua" kahdesta autosta vuosia, vaikkei niitä ole edes katsastettu. Laskennallisesti nämä ovat auttaneet maailman saatetilannetta äärettömästi, koska maksut on saateista maksettu muttei saatutettu yhtään..
Ei mitään tekemistä todellisen saatuttamisen kanssa.
Poliittisesti koko saasteongelma olisi helposti ratkaistavissa: rekisteröidään kaikki autot linja-autoiksi, nehän eivät saastuta yhtään.
Olen maksanut "käyttömaksua" kahdesta autosta vuosia, vaikkei niitä ole edes katsastettu. Laskennallisesti nämä ovat auttaneet maailman saatetilannetta äärettömästi, koska maksut on saateista maksettu muttei saatutettu yhtään..
Ei mitään tekemistä todellisen saatuttamisen kanssa.
Poliittisesti koko saasteongelma olisi helposti ratkaistavissa: rekisteröidään kaikki autot linja-autoiksi, nehän eivät saastuta yhtään.
Joo, eipä taida tämä uudistus paljon keskivertokansalaisen autokuluja pienentää... Vaikka hankintahinta laskee, laskee vaihdossa tarjottavan "vanhan" auton hinta luultavasti enemmän eli viivan alle jäävä summa elikäs väliraha taitaa vaan kasvaa. Samoin kuin ymmärtääkseni käyttökustannukset.
Kyllä on mahtava fiilis
Kyllä on mahtava fiilis
Viva Knievel!
No aika pieni tää maahantuonti on Suomen nimellä, toki rapakon takana iso tekijä. Sitä paitsi toi on edustamani yrityksen tytäryhtiö, no sama tuo Totuus on kuitenkin se, että Suomessa on yksi vanhimmista autokannoista Euroopassa. Taitaa olla keski-ikä jotain 11 vuotta. Kiitos siitä 50 vuotta vanhalle väliaikaiselle autoverolle Ei koko uusi autokanta ihan noin huono ole, kuin jostain kommenteista voisi ymmärtää. Pääsääntöisesti uudetkin autot liikkuu teillä enemmän kuin korjaamoilla. Mitä vaihtohintoihin tulee, niin sen aika näyttää kasvaako välirahat vai pieneneeko ne... itse epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.hemuli kirjoitti:Eikös Walde ollut erään suuren automaahantuojan palveluksessa ?
If U can't stand the heat, stay out of the kitchen
Miksi kaikilla pitäisi olla UUSI auto ?
Vanha auto on ympäristöteko - mitä pidempään se pidetään liikennekelpoisessa kunnossa, sitä vähemmän teollisuus saastuttaa kun pitää prässätä uusia kertakäyttöautoja kuluttajille.
Vanhat jenkithän on niitä pahimpia - nimittäin autokauppiaan kannalta. Ne on tehty kestämään eivätkä poistu kierrosta vasta kuin aikaisintaan reilun kymmenen vuoden kuluttua. Siinä missä nipponin läkkipeltiloota on kolmen vuoden jälkeen kierrätyskunnossa.
Vanha auto on ympäristöteko - mitä pidempään se pidetään liikennekelpoisessa kunnossa, sitä vähemmän teollisuus saastuttaa kun pitää prässätä uusia kertakäyttöautoja kuluttajille.
Vanhat jenkithän on niitä pahimpia - nimittäin autokauppiaan kannalta. Ne on tehty kestämään eivätkä poistu kierrosta vasta kuin aikaisintaan reilun kymmenen vuoden kuluttua. Siinä missä nipponin läkkipeltiloota on kolmen vuoden jälkeen kierrätyskunnossa.
Niin mistähän syystä?Walde kirjoitti:Totuus on kuitenkin se, että Suomessa on yksi vanhimmista autokannoista Euroopassa. Taitaa olla keski-ikä jotain 11 vuotta.
Helpoin porukka lypsää veroja on tietysti autot, koska tässä maassa ei julkinen liikenne toimi kuin ehkä pääkaupunkiseudulla ja suomi on niin harvaanasuttu maa.
Mistä saat rahat uuden auton ostoon?
Kyllähän Radio Rockissa Herrat Vanhanen ja Katainen ovat autokuumeen huumassa, mikä ettei, ne EHKÄ tienaa enemmän kuin me...
Tämä on taas tätä valtion "silmänlumetta", sillä valtiohan ei koskaan häviä missään, tästäkin uudesta systeemistä on laskettu että plussalle menee...