Ake uudistuu
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 22:27 09.12.2004.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Ake uudistuu
Akseliväli ei näy uudessa rek otteessa Onko näin?
Eilisessä iltalehdessä oli hyvä artikkeli aiheesta. Rekisteriotteet "uusiutuvat" niin että niissä ainakin autojen osalta puuttuu paljon oleellista tietoa kuten esim. malli, moottoritilavuus, maininta edellisestä rekisterinumerosta jne. Enkä kyllä nähnyt enää sitä lisätietokenttääkään missä meillä on merkitty mm. kaikki muutokset.
Saas nähdä koskeeko tämä muutos myös pyöriä, siinä tapauksessa olisi kuluttajan asema aika ankea kun pyörää ostaessa ei näe mistään onko kaikki muutokset katsastettu vai ei.
Iltalehden artikkeli
Iltalehden artikkeli 2
Iltalehden kolumni samasta aiheesta
Saas nähdä koskeeko tämä muutos myös pyöriä, siinä tapauksessa olisi kuluttajan asema aika ankea kun pyörää ostaessa ei näe mistään onko kaikki muutokset katsastettu vai ei.
Iltalehden artikkeli
Iltalehden artikkeli 2
Iltalehden kolumni samasta aiheesta
Tässä pers. kohtaista tarinaa:hemuli kirjoitti: ainakin autojen osalta puuttuu paljon oleellista tietoa
Sain vasta toissapäivänä käsiini 2.11. vaihtamani käyttöauton paperit, siihen asti ajelin käsin kirjoitetulla myyjälle annetulla väliaikaistodistuksella (koska oli samana päivänä verotettu ja rekisteröity saksanmersu), kuten ennen vanhaan oli tapana auton vaihdon yhteydessä
Eilen sitten heti konttorille rekisteröimään omiin nimiini. Ensimmäinen vaikeus oli, ettei AKE:lta löytynyt tietoja vasta 3 viikkoa voimassa olleesta vakuutuksesta. [Uusien tiedotteiden mukaan vakuutustodistusta ja merkkiä ei tarvita, koska tiedot näkyvät automaattisesti] Tyttö kieltäytyi soittamasta IF:iin, koska heillä on kuulemma esto palvelunumeroihin - ko. numerokin maksaa 5snt/min. Eihän nykyisillä konttorien hyväntekeväisyystaksoilla voi sellaisiin soitella Onneksi hanskalokerossa sattui olemaan kaikki myyjäliikkeen tekemät paperit, joten sillä näkyi, että vakuutus oli tehty 2.11. Se sitten kelpasi.
Lopulta uusi ote sitten tulostui ja tieto todellakin oli vajavaista. Käytännössä vain paino, merkki ja alustanumero. Uutena sitten seuraava katsastusaika ja mahdolliset viat, joita ei onneksi ollut [Uusien tiedotteiden mukaan todistuksessa on uusi ulkoasu ja kattavammat tiedot]
Ja tämä kaikki siis normaalilla käyttöautolla ilman yhtään poikkeusta mihinkään. En edes uskalla ajatella muutettujen ajoneuvojen käsittelyä ja kohtaloa (joitakin esimerkkejä tuossa Overdriven keskustelussa). Siellä neuvottiin ottamaan kopio vanhasta otteesta, ennen kuin luovuttaa sitä konttorin käsiin. Tämä neuvo on ehdottoman tärkeä, muuten et kyllä millään todista enää yhtään mitään. Kaikki tietosi häviävät kuin kankkulan kaivoon ja konttorin väki sanoo - no kän duu - kilvet pois ja paaliin, ei tuollaisella saa ajaa enää metriäkään, kun ei näy tietoja hyäksytyistä muutoksista
Tulee mieleen Postin taannoinen propaganda: Posti parantaa palveluaan = lakkauttaa 3 lähintä konttoriasi
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Kävin muutoskatsastamassa shovelin tuossa lokakuussa jolloin tuota AKE:n järjestelmämuutosta oltiin tekemässä, siksi en saanut uutta rekisteriotetta käteen katsastuksen jälkeen. Ote tulla tupsahti sitten postissa ja pikaisen lukemisen jälkeen soitin konttorille ettei tuota uutta muuttunutta akseliväliä näy otteen missään kohdassa. %-listassa (otteen kohdassa 'erikoisehdot ja huomautukset) oli myös virhe jota pyysin samalla korjaamaan.
Uusi ote tuli tuossa kotvasen aikaa sitten ja akselivälistä oli vain erillinen käsinkirjoitettu lappu mukana jossa kerrottiin että akseliväli näkyy vain tietokoneella. Saakohan tuon tiedon sitten soittamalla selville AKE:lta vai kuuluuko tuo ulospäin annettavan 'valikoidun tiedon' ulkopuolelle?
Mallimerkintä tosiaan puuttuu niinkuin autoissa. Uutta on kenttä 'istuimien lukumäärä' joka on itsellä merkattu yhdeksi - tunnen jo kuinka ongelmia on odotettavissa kun talven aikana teen vekottimeen takapenkin ilman muutoskatsastusta. Tuota muutostahan ei tarvitse katsastaa, eikös se ole näin?
Muita ongelmia rakenneltua rotomoottoripyörää ajatellen en tuosta löydä. Mikä ei kyllä tarkoita etteikö niitä olisi...
Uusi ote tuli tuossa kotvasen aikaa sitten ja akselivälistä oli vain erillinen käsinkirjoitettu lappu mukana jossa kerrottiin että akseliväli näkyy vain tietokoneella. Saakohan tuon tiedon sitten soittamalla selville AKE:lta vai kuuluuko tuo ulospäin annettavan 'valikoidun tiedon' ulkopuolelle?
Mallimerkintä tosiaan puuttuu niinkuin autoissa. Uutta on kenttä 'istuimien lukumäärä' joka on itsellä merkattu yhdeksi - tunnen jo kuinka ongelmia on odotettavissa kun talven aikana teen vekottimeen takapenkin ilman muutoskatsastusta. Tuota muutostahan ei tarvitse katsastaa, eikös se ole näin?
Muita ongelmia rakenneltua rotomoottoripyörää ajatellen en tuosta löydä. Mikä ei kyllä tarkoita etteikö niitä olisi...
Minun mielestä tuossa nykyisessä % säännöstössä ei ole mitään periaatteellista vikaa. Toki korjattavaa vielä on mutta itse en ainakaan missään tapauksessa halua esimerkiksi tuota Saksan mallia jossa kaikki vaihdettavat osat täytyy olla TUV hyväksyttyjä. Tämän uuden %-muutoksen jälkeen hommat on vähintään kohtuullisella tasolla. Vai mikä pitäisi olla toisin?toivon vilpittömästi että joku/jotkut veisivät AKE:n tsaarinaikaiset sortotoimet ja %-pelleilyt EY-tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Niin tai että runkoon ei saa tehdä mitään muutoksia, rungon saa kyllä vaihtaa toiseen tehdastekoiseen valmiiksi muutettuun...Puuhis kirjoitti:...mutta itse en ainakaan missään tapauksessa halua esimerkiksi tuota Saksan mallia jossa kaikki vaihdettavat osat täytyy olla TUV hyväksyttyjä. Tämän uuden %-muutoksen jälkeen hommat on vähintään kohtuullisella tasolla. Vai mikä pitäisi olla toisin?
Niin, mikä näissä nykyisissä prossissa mättää? Ne on kuitenkin harrastajavetoisesti laadittu. Kai olit itse aktiivisesti mukana kehittämässä uutta järjestelmää?
En, koska vastustan koko järjestelmää!hemuli kirjoitti:Kai olit itse aktiivisesti mukana kehittämässä uutta järjestelmää?
Miksi Ruotsi, Englanti, Viro, USA, Kanada ja (LÄHES kaikki) muut tulevat toimeen ilman tällaista pelleilyä?
(Ei kai Saksaa tarvitse lähes joka asiassa "apinoida"?)
MMAF:n toimintaa en milläänlailla kritisoi - päinvastoin!
Järjestelmää saa (ja pitää) vastustaa, mutta väitteet, ettei muissa maissa muka olisi moottoripyörien identiteetin kontrollia yms. rakentelun valvontaa sekä sääntelyä, on iänikuista urbaania legendaa = potaskaa. Aidan takana ei aina ole vihreää, siellä voi hyvinkin olla ruskeaa.
Mutta jos uskomaton on totta, niin voi pahalainen AKE:n tempausta. Juuri kun monenlaista myötälaitaista koettu, niin eikö pidä sitten takapakkia pukkaaman. Jos saan arvata, on tietojärjestelmän uudistaminen ottanut järjestä niskalenkin.
Mutta jos uskomaton on totta, niin voi pahalainen AKE:n tempausta. Juuri kun monenlaista myötälaitaista koettu, niin eikö pidä sitten takapakkia pukkaaman. Jos saan arvata, on tietojärjestelmän uudistaminen ottanut järjestä niskalenkin.
Tuolla AKE:n oma tarina 'uudistuksesta':
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rek ... itodistus/
Lappusissa
- Rekisteröintitodistuksen tekninen osa (osa 1)
- Rekisteröintitodistuksen teknisen osan lisäsivu (osa 1)
on ruutuja aineistolle sinänsä, mutta jospa tähän mennessä jo 50 miljoonaa euroa veronmaksajien verta maksanut Kaikkien Julkisen Hallinnon Tietohallintohankkeiden Äiti on päätetty saattaa finaaliin (esim. tähdäten alle sadan miljoonan euron) rimaa madaltaen, niin siinähän on otettava avuksi datamassan keventäminen direktiivin minimivaatimuksiin nojaten. Mutta häh? Eikös direktiivi yleensä vähintäänkin kolmikymmenkertaista nippelitiedon välttämättömyyttä ja probuskan paksuutta?
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rek ... itodistus/
Lappusissa
- Rekisteröintitodistuksen tekninen osa (osa 1)
- Rekisteröintitodistuksen teknisen osan lisäsivu (osa 1)
on ruutuja aineistolle sinänsä, mutta jospa tähän mennessä jo 50 miljoonaa euroa veronmaksajien verta maksanut Kaikkien Julkisen Hallinnon Tietohallintohankkeiden Äiti on päätetty saattaa finaaliin (esim. tähdäten alle sadan miljoonan euron) rimaa madaltaen, niin siinähän on otettava avuksi datamassan keventäminen direktiivin minimivaatimuksiin nojaten. Mutta häh? Eikös direktiivi yleensä vähintäänkin kolmikymmenkertaista nippelitiedon välttämättömyyttä ja probuskan paksuutta?
Vuosikatsastus pyörillä,Lawless kirjoitti:En, koska vastustan koko järjestelmää!hemuli kirjoitti:Kai olit itse aktiivisesti mukana kehittämässä uutta järjestelmää?
Miksi Ruotsi, Englanti, Viro, USA, Kanada ja (LÄHES kaikki) muut tulevat toimeen ilman tällaista pelleilyä?
(Ei kai Saksaa tarvitse lähes joka asiassa "apinoida"?)
MMAF:n toimintaa en milläänlailla kritisoi - päinvastoin!
kaikki muutettavat osat TÜV tai HD maahantuojan muu hyväksyntä muuten ei voi vaihtaa,
KAIKKI runkomuutokset kielletty ymym.
Näin mennään Saksan lisäksi Sveitsissä, Italiassa (ihan kauheeta siellä, hyvä että renkaat sais vaihtaa uusiin...), Itävallassa. Näin muutamia vain mainitakseni.
Eli Suomessa on tehty helvetisti hyvää työtä. Vai haluatko takaisin 80-luvulle jolloin keulaan sai vaihtaa 5cm pidemmät jouset, muttei keulaputkia, täh
Mutta ei huonoja asioita silti aina kannattaisi apinoida.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Itse asiassa monessa mainitsemistasi valtioista on olemassa identiteettiä valvova järjestelmä, joissain jopa tiukempi kuin Suomessa.Lawless kirjoitti:...Miksi Ruotsi, Englanti, Viro, USA, Kanada ja (LÄHES kaikki) muut tulevat toimeen ilman tällaista pelleilyä?
(Ei kai Saksaa tarvitse lähes joka asiassa "apinoida"?)...
Otetaanpa esimerkiksi Ruotsi. Siellä on kolme erilaista luokkaa moottoripyörille: alkuperäinen, muutettu ja omavalmiste. Alkuperäinen muuttuu muutetuksi jos runkoa muutetaan huomattavasti tai alkuperäinen akselirakenne muutetaan. Näiden yhteyteen sitten liitetään ohjausmekanismin muutokset (t-kappaleet), moottorin ja voimansiirron vaihto, etu- tai takahaarukan vaihto ja jarrujärjestelmän muutos. Mikäli edellä mainituista muutoksista tehdään neljä, pitää laite katsastaa sen jälkeen omavalmisteena. OK, omavalmisteen rekisteröinti on Ruotsissa helpompaa kuin täällä mutta kyllä täälläkin lähitulevaisuudessa saadaan niitä tehtyä.
Vielä nyanssina mainittakoon että Ruotsin motskarilaki sulkee tehdastekoiset rakennussarjapyörät omavalmistekategorian ulkopuolelle.
Englannissakin homma on pykälänäkökulmasta erittäin vapaata, mutta vakuutuspuolella tuleekin sitten märkää rättiä naamalle. Tarpeeksi muutettu laite kun joudutaan rekisteröimään ns. Q-rekisteriin ja tässä luokassa vakuutukset ovat KALLIITA.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 22:27 09.12.2004.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Eiköhän se USA:n uusin järjestelmä ole myös tiukempi, kun uuteen pyörään ei saa asentaa muuta kuin siihen hyväksyttyä osaa. Esim jos otteessa rengas on 150mm niin ei 160:sta saa asentaa jos sitä ei ole valmistaja tyypittänyt. Ja omavalmisteita saa edelleen rakentaa, mutta kansalaisella on oikeus vain yhteen elämänsä aikana. Chopperivalmistajat saavat valmistaa kai 26 (vai oliko se 24?) kappaletta vuodessa, mutta niillä saa ajaa vain näyttelyihin, jos ne eivät täytä EPA:n vaatimuksia.Lawless kirjoitti:
Miksi Ruotsi, Englanti, Viro, USA, Kanada ja (LÄHES kaikki) muut tulevat toimeen ilman tällaista pelleilyä?
Täällä Sakulandiassa uusi EU-ote on ollut käytössä vuoden. Siinä ei näy enää omistajahistoriaa
I- osassa (joka pitää olla mukana) on edelleen näkyvissä malli (kohdat
D1 tai D2 ) ja kaikki muutostiedot tiedot, jotka olivat vanhassa ottessa. II-osassa niitä ei ole lueteltu
Tämhän on nyt uusi EU-ote, joka on käytössä kaikissa EU maissa. Lukeehan tässä saksalaisessakin myös suomeksi "Rekisteröintitodistus".
EDIT: (USA EPA säännöksistä)
"Starting in 2006, it will be legal for you to build your own custom motorcycle. In the new EPA rules this is called a "kit bike" and it will not have be to tested to verify that it conforms to the new emissions standards. There are, however, some very specific rules that will apply to your kit bike.
You are only allowed one emissions-exempt kit bike in your lifetime.
You may not sell your once-in-a-lifetime emissions-exempt kit bike for five years after its final assembly.
You may have someone else assemble your kit bike for you as long as you have purchased the components prior to the start of the assembly.
You cannot build your kit bike by modifying a factory-built motorcycle that was certified to meet EPA emissions standards. You must start with a new engine and frame.
Under the existing rule, all kit bikes are supposed to be tested and certified to meet the 1979 EPA rules.
An EPA-exempt kit bike can be used on the road without any travel restrictions. "