Kone jumissa --> venttiilin varsi poikki, jako sekaisin?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

issakka

Viesti Kirjoittaja issakka »

Vein pytyt eilen poraajalle.

Samalla näytin kansia, että minkälaisen rempan vaatisi. 120e sanoi yhteishinnaksi molemmille kansille. Sisältäen oikaisut ja venttiilityöt. Sitten nousi hymy huulille kun koneistaja sanoi:

"Ompas hyvin portatut kannet..." Eli amerikan poika oli parantanut shovelin kansien virtauksia... aina löytyy yllätyksiä tästä vekottimesta.

Nyt odottelen että paljonko joudutaan poraamaan. Jos menee 0.040 ylikokoon. Laitan sisään ne ebayn 9.99$ männät, tietty vain, jos ovat hyväkuntoiset. Renkaat laitan uudet.
issakka

Koneistaja soitti että pytyt ovat 88.5mm, 0.10mm porauksella varmaan selviäisi.

Männät ovat s&s:n merkinnällä olevat ja numerosarja pohjassa on: 2800. Katalogista katsoin:

92-2800 . . . . . . . . .Piston set, 3 7/16" std. - 4 1/2",8.5:1 F - 1936-'84 BT

Onko mun laskuopissa joku perseellään.. kun männän pitäisi olla:
vakio...
3" = 76,2
7/16" = 11,1125
eli 87,3125

Eihän sillä mitään väliä ole mikä vanha mäntä on ollut, mutta jos reikä on 88.5mm ja seuraava poraus pitäisi olla:

Vakio + 0.05" = 88,5825 ei riitä...
vakio + 0.06" = 88,8365 .... tämähän sitten riittäisi, mutta tuohon kokoon porauksesta on

paljon varoteltu, ettei pytyt kestä... jne.

Vai pitääköhän tässä ihan ostaa suosiolla uudet pytyt...

edit: Lueskelin Smuigen lähettämän linkin, Taidan laittaa vielä tuon .060 männän, siellä 74":sen ylärajana pidetään .070... ja minulla on rauhallinen ranne...
issakka

Kannet Koneistamoon, jossa venttiilit irroitettiin. Tuttavani kävi viemässä venttiilit ja yhden ohjurin paikalliselle dealerille. Soittelin perään. Kauppias ihmetteli, ettei kyseisiä venttiileitä mittojen mukaan kovinkaan nopeasti löydy.

Siinä taisi tunti vierähtää googlettamalla, kunnes mallinumerolla löytyi Shovelin venttiilit.

Ne olivat: Kibblewhite Black Diamond -sarjaa.... Samaa sarjaa oli mittojen mukaan myös venttiilin ohjuri.

Nyt pitäisi vain tietää että mistä, noita löytää, Zodiakin katalogissa näyttäisi ainakin olevan...
Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

issakka kirjoitti:Ne olivat: Kibblewhite Black Diamond -sarjaa.... Samaa sarjaa oli mittojen mukaan myös venttiilin ohjuri.

Nyt pitäisi vain tietää että mistä, noita löytää, Zodiakin katalogissa näyttäisi ainakin olevan...
Hommasin juuri joku aika sitten Kibblewhiten venttiilit, tulivan Storehousen kautta, mutta ovat Zodiakin "maahantuomia", joten firma joka myy Zodiakia, pystynee ne hommaamaan. Sain tavarat alle viikossa.

Eikö Rowen Black Melonite venttiilissä löydy vastaavaa?
tuoppi

Viesti Kirjoittaja tuoppi »

.

Ne olivat: Kibblewhite Black Diamond -sarjaa.... Samaa sarjaa oli mittojen mukaan myös venttiilin ohjuri.

Niitä löytyy varmasti tilaamalla,mutta ainaki mannella oli kibblewhitejä hyllyssä viime kesänä
issakka

Koneistamo rules....

Uudet männät tulivat postissa ja kiikutin ne koneistamoon. Kaiken varmuudeksi purin paketin ja kokeilin mäntää sylinteriin...

Sehän holahti läpi sutjakkaasti!!! Alkoi vituttamaan ihan aikuisten oikeasti. Sanoin sylinterin aikaisemmin mitanneelle henkilölle, että mittasikohan oikein silloin halkaisijan kun männät ovat näin väljät... Aikaisemmalla mittauksellahan mies ilmoitti mitaksi 88.5mm...

Mies haki mitan ja mittasi... 88.99...

Mittaaja:"Tämähän on melkein 89mm" "Oletkohan kuullut mitan oikein???"..

Tässä aiheessa alkoi "vähän" kiehuttamaan. Tarkistin nimittäin useamman kerran että olin kuullut mitan oikein, koska männät olivat tilaustavaraa. Lisäksi kun aikaisemmin itse mittasin työntömitalla, sain mitaksi tuon 89mm. Epäilin vain työkalujani...Pieksämäen miehen kanssa vielä porukalla pähkäiltiin 88.50 toleranssia...

"Elä vaan ryhdy kääntämään minulle syytä, itse puhelimessa ilmoitit mitat kun soitin.."

No. Asioidenhan on tapana järjestyä. Pieksämäen mies lupasi vaihtaa männät ja koneistamo antaa alennusta.... Venttiilitkään ei sitten tulleet ajoissa. Vasta ensi viikolla... Kyllä se koittelee... Vaan eihän se hylkää. eihän?

Sain jakopään tiiviisteet ja stefat. Eihän tuossa mitään erikoisia huomioita tarvitse tehdä? Nokka ja huohotin paikoilleen. Merkit vaan kohdalleen ja koppa kasaan.

Tämän jälkeen nostajapesät paikalleen?? Näinhän se menee?
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

issakka kirjoitti:Koneistamo rules....

Uudet männät tulivat postissa ja kiikutin ne koneistamoon. Kaiken varmuudeksi purin paketin ja kokeilin mäntää sylinteriin...

Sehän holahti läpi sutjakkaasti!!! Alkoi vituttamaan ihan aikuisten oikeasti. Sanoin sylinterin aikaisemmin mitanneelle henkilölle, että mittasikohan oikein silloin halkaisijan kun männät ovat näin väljät... Aikaisemmalla mittauksellahan mies ilmoitti mitaksi 88.5mm...

Mies haki mitan ja mittasi... 88.99...

Mittaaja:"Tämähän on melkein 89mm" "Oletkohan kuullut mitan oikein???"..

Tässä aiheessa alkoi "vähän" kiehuttamaan. Tarkistin nimittäin useamman kerran että olin kuullut mitan oikein, koska männät olivat tilaustavaraa. Lisäksi kun aikaisemmin itse mittasin työntömitalla, sain mitaksi tuon 89mm. Epäilin vain työkalujani...Pieksämäen miehen kanssa vielä porukalla pähkäiltiin 88.50 toleranssia...

"Elä vaan ryhdy kääntämään minulle syytä, itse puhelimessa ilmoitit mitat kun soitin.."

No. Asioidenhan on tapana järjestyä. Pieksämäen mies lupasi vaihtaa männät ja koneistamo antaa alennusta.... Venttiilitkään ei sitten tulleet ajoissa. Vasta ensi viikolla... Kyllä se koittelee... Vaan eihän se hylkää. eihän?

Sain jakopään tiiviisteet ja stefat. Eihän tuossa mitään erikoisia huomioita tarvitse tehdä? Nokka ja huohotin paikoilleen. Merkit vaan kohdalleen ja koppa kasaan.

Tämän jälkeen nostajapesät paikalleen?? Näinhän se menee?
Minun käyttämä koneistamo ei suostu poraamaan reiän reikää ilman että uudet männät on mukana. Ilmeisesti tälläisiä tapauksia joskus sattunut heillekkin.
Ultra -07
issakka

Ei ne poranneet vielä reikää vaan:
MInullahan siis tilanne meni näin.

1. Vein pytyt koneistamolle, jotta ne voisivat mitata, millaiset männät sinne pitää tilata
2. Koneistaja ilmoitti, että nykyinen reikä on 88.5.
3. Tilasin dealerin avustuksella sellaiset yläkoon männät, joihin kyseistä reikää olisi suurennettava 0.15mm
4. Menin mäntien kanssa koneistajalle. Jossa huomattiin että reikä olikin 88.96...eikä 88.5 ja uusi mäntä holahti reijästä läpi.

Sen kyllä ymmärrän että koneistamo ei poraa reikää, ilman mäntää... Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
nicnac

Viesti Kirjoittaja nicnac »

No hyvälläkin mittavälineellä pystyy kyllä mittaamaan väärin :lol: :lol:

Melkeen olis kannattanu käyttää rulla mitta ettei mitään liian vaikeita instrumentteja niin olis ollu edes hehtaarilla.Luulenpa ma että on käyny niin että on kattonu mikrometristä viivan kohdan väärin.Ittekkin mooonesti on pitäny vielä työntömitalla varmistaa missä mennään...
Sportster alla jälleen.
issakka

paistaa se päivä risukasaankin.. Pyörä on kasassa ja uusi syttyboxi tullissa (poltin hölmöyksissäni dyna-s:n). Jos sitä sitten pääsis sinne Norrtäljeeeeeen.. Rekkariteline aika härsikin näköinen, mutta siirrän tiistain katsastuksen jälkeen sivulle.

Kuva

Kiitoksen kaikille opastaneille.

tv.
Issakka
FLH

Viesti Kirjoittaja FLH »

Issakka,

Laitoin kyselyä privana.
-FLH-
Vastaa Viestiin