Dyna 02 starttipulmia

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

risto_63
Viestit: 5
Liittynyt: 09:42 18.04.2006.
Paikkakunta: Tampere

Dyna 02 starttipulmia

Viesti Kirjoittaja risto_63 »

Moro,

Apuva selviääkö kotikonsteilla (vaikka peukalo onkin keskellä ...). Dyna 2002 startti "nakuttaa" pirusti käynnistystä yrittäessä ja käynnistys jää aikeeksi.

Mistä voi johtua (tulpat???)

t. Risto
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Kuullostaa tutulta, akkusta on virta vähissä / lopussa...

Mittaa yleismittarilla akun jännite ja vertaa alla olevaan taulukkoon:

Jännite Varaustila
12,8 V 100%
12,6 V 75%
12,3 V 50%
12,0 V 25%
11,8 V 0%

Mittaus siis kuormittamattomana (kaapelit irti)...
Mikäli mittauksen tekee kaapeleiden ollessa kiinni, niin kyllä sekin antaa osviittaa siihen, missä kunnossa akku on.

Kokeile miten akku lähtee latautumaan mittauksen jälkeen, mutta ole tarkkana ettei se kuumene liikaa -> mahdollisesti oikosulussa tms.

Laturiasioissa suosittelen tutustumaan tähän topicciin.

Mikäli akku on alkuperäinen, niin mars maanantaina tai tänään akku kainalossa akkukauppaan suorittamaan kunnollinen akkutesti, joka kertoo sen, että kannattaako wanhaa akkua tekohengittää, vai onko parempi ostaa suosiolla uusi.

Tässä pari topiccia menneiltä talvilta, lisääkin löytyy hakua käyttämällä.

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=15071

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=13252
T. Timo Konttinen
Fxsts03
risto_63
Viestit: 5
Liittynyt: 09:42 18.04.2006.
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja risto_63 »

...kiitos tsekkaan akun latauksen

Risto
Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Onko akun kaapelit riittävästi kii? Kirraa ne ja lataa akku, tai päinvastases järjestyksessä... Mä en vaa jaksanu ottaa akkuu irti. Mul riitti nää täl kertaa. Sai sit vähä aikaa pyörittää, ehkä pensa oli päässy myös "wanhaks" letkuissa ja kaasaris. Mut lähti sit...
risto_63
Viestit: 5
Liittynyt: 09:42 18.04.2006.
Paikkakunta: Tampere

Päivä pelastettu!

Viesti Kirjoittaja risto_63 »

..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.



t- Risto
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Päivä pelastettu!

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

risto_63 kirjoitti:..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.

t- Risto
Hyvä niin. :D

Tutustu tähän topicciin, kun suunnittelet ylläpitolaturin hankkimista:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=23075.

Mikäli ilmiö toistuu tämän kevään aikana niin käytä akku kuormitusmittauksessa jossakin akkuliikkeessä niin tiedät akun todellisen tilan.
T. Timo Konttinen
Fxsts03
HileD
Viestit: 582
Liittynyt: 21:03 22.05.2007.
Paikkakunta: Saloo
Viesti:

Re: Päivä pelastettu!

Viesti Kirjoittaja HileD »

risto_63 kirjoitti:..ja lähti toimimaan ja oli vaan "virran vähyyttä" Latasin akkua 2-3h niin sai sen verran lisää henkeä että käynnisty. Heitin perään tunnin lenkin jotta toimii seuraavallakin kerralla. Täytynee hommata akkuvahti joka pitää jänitteen kohdallaan seisonta ajat.
Mulla o myös 02 Dyna ja akku pimee talven jälkeen niin nyt kuin viim talvenaki. Pitäs varmaan ruuvata irti ja/tai sitten perehtyä varashälyttimen toimintaan (Oletko Risto sä perehtyny?). Meinaan et vaikka ei ole hälyt päällä ni "heräte virtaa" kuitenkin kuluttaa (ilmeisesti?) ja taitaa siinä hälyssä jokin seisotus moodikin olla jonka saisi kytkettyä (en siis ole perehtynyt tarpeeksi).
Ilman mittareita ja muita härpäkkeitä voi todeta onko jännitehäviötä akussa kun seon kiinni mopossa siten että kun kytkee akun niin antaako navat kytkettäessä pientä kipinää. Mikäli antaa on vuotoa maihin jossain. Vuoto taasen voi olla missä vaan esim. likaisissa liittimissä. Vuodon elikkä jännite häviön voi sitten mitata yleismittarilla kun on akku paikassa jos haluaa tarkempaa vaktaa.
-Know your enemy-
Avatar
mbheikkila
Viestit: 135
Liittynyt: 18:46 13.02.2008.
Paikkakunta: Noppo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mbheikkila »

Suosittelen cetec laturia, hyvä peli. Asensin vielä laturin mukana tulleen pistoke johdon jolloin laturin kytkeminen helppoa ei muuta kun tökkää pistokkeen kiinni ja laturi hoitaa loput.
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Täällä lisää tietoa hälyjärjestelmän virrankulutuksesta...
T. Timo Konttinen
Fxsts03
risto_63
Viestit: 5
Liittynyt: 09:42 18.04.2006.
Paikkakunta: Tampere

talvisäilytys

Viesti Kirjoittaja risto_63 »

Aikanani hommasin pyörän hollannista ja siellä paikallinen dealr neuvvoi talvisäilytys konstiksi sen että virratpäällä (ignition on) miinuskaapeli pois jolloinka hälytinkään ei syö virtaa. Minulla tämä ei ole osoittautunut idiootti varmaksi konstiksi, ongelmana ehkä se että kun viimeiseen asti venyttää ajokautta voi huonolla tuurilla pitää 3-4 viikkoa mopoa käyttämättä ja siten saada akun huonossa hapessa talvisäilytykseen. Se lienee tämän kevään probleeman syytä.

t- Risto
Vastaa Viestiin