Muutama Rautapää, kuten meidänkin, aloitti kauden paukuttelemalla putkiin, mutta vika hävisi parin tankkauksen jälkeen. (Kaasutin oli tyhjä, puhdistettu). Yli talven oli tankissa ollut viimevuotiset bensat ilman säilöntä- ja lisäaineita. Mutta mitä ilmeisemmin kevään ongelmat johtuivat menoveden laadusta, ei kontakteista, eikä sytkän säädöistä sen enempää kuin kaasuttimestakaan.
Eikä ollut Shovelinkaan käynnistys vanhoilla vesillä mikään parin potkun asia. (Turkkilaiset kirosanat vähentävät potkujen tarpeen puoleen )
Aralin sivuilta lukaisin
joka niemenomaan kertoo, johtuen säilytyksen aikana haihtuneista lisäaineista, käynnistys ja myös "lämminkäyntivaihe" saattavat huonontua.Aral kirjoitti:Im Kanister unterliegen die Kraftstoffe folgenden Veränderungen: Beim Ottokraftstoff können leichtflüchtige Bestandteile verdampfen und Kaltstart sowie Fahrverhalten in der Warmlaufphase der Motoren verschlechtern.
Joten ennen suuria korjaus- ja vianetsintätoimenpiteitä kannattaa hankkia uutta bensaa, jos on yhä syksyn litkut tankissa tai kanisterista.
Sitten jos siirtyy oktaaniluvusta toiseen, pitäisi rukata myös sytytystä vastaavasti. Alempaan oktaanini > muutama aste myöhäisemmälle, korkeaan oktaaniin >vähän enemmän aikaisemmalle. (Autoissa ovat olleet -4 ja +9 astetta)
Sitten ensisyksynä tankki tyhjäksi tai aivan täyteen säilöntäaineiden kanssa.
EDIT: Muutama kirjoistusvirhe korjattu