Bensan vanheneminen ja käyntihäiriöt

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Kokkonen

Bensan vanheneminen ja käyntihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Tästä aiheesta on kirjoiteltu eräitä kertoja aiemminkin tässä foorumissa, mutta silti....kun on kevät ja noita käynti- ja käynnistysongelmia tuntuu taas olevan näissä vanhemmissa vehkeissä.

Muutama Rautapää, kuten meidänkin, aloitti kauden paukuttelemalla putkiin, mutta vika hävisi parin tankkauksen jälkeen. (Kaasutin oli tyhjä, puhdistettu). Yli talven oli tankissa ollut viimevuotiset bensat ilman säilöntä- ja lisäaineita. Mutta mitä ilmeisemmin kevään ongelmat johtuivat menoveden laadusta, ei kontakteista, eikä sytkän säädöistä sen enempää kuin kaasuttimestakaan.
Eikä ollut Shovelinkaan käynnistys vanhoilla vesillä mikään parin potkun asia. (Turkkilaiset kirosanat vähentävät potkujen tarpeen puoleen :) )

Aralin sivuilta lukaisin
Aral kirjoitti:Im Kanister unterliegen die Kraftstoffe folgenden Veränderungen: Beim Ottokraftstoff können leichtflüchtige Bestandteile verdampfen und Kaltstart sowie Fahrverhalten in der Warmlaufphase der Motoren verschlechtern.
joka niemenomaan kertoo, johtuen säilytyksen aikana haihtuneista lisäaineista, käynnistys ja myös "lämminkäyntivaihe" saattavat huonontua.

Joten ennen suuria korjaus- ja vianetsintätoimenpiteitä kannattaa hankkia uutta bensaa, jos on yhä syksyn litkut tankissa tai kanisterista.

Sitten jos siirtyy oktaaniluvusta toiseen, pitäisi rukata myös sytytystä vastaavasti. Alempaan oktaanini > muutama aste myöhäisemmälle, korkeaan oktaaniin >vähän enemmän aikaisemmalle. (Autoissa ovat olleet -4 ja +9 astetta)

Sitten ensisyksynä tankki tyhjäksi tai aivan täyteen säilöntäaineiden kanssa. 8)

EDIT: Muutama kirjoistusvirhe korjattu
Viimeksi muokannut Kokkonen, 18:34 26.04.2008.. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tzei
Viestit: 218
Liittynyt: 13:17 23.08.2002.
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tzei »

Muutamia vuosia sitten joka kevät tein saman virheen. Vanhoilla bensoilla yritin kunnes opin. Joka kevät käyntihäiriöitä, yhdellä pytyllä käymistä, tulppien pimenemistä, paukkumista jne... Nykyään aina vanhat bensanjämät tankista ja kaasarista veks, uutta tilalle ja samalla uusin aina uudet tulpatkin. Kyllä se bensa menee ihan paskaks talven aikana sanoo kuka mitä tahansa. Riippuu tietysti laitteesta miten kranttuja ne on, mulla Sportster ei halua toimia vanhalla bensalla, ruohonleikkuri johon ne tankista poistetut jämät laitan ei ole moksiskaan ylivuotisesta gasosta.
Jartza
Viestit: 171
Liittynyt: 14:04 26.06.2002.

Bensa on hyvää

Viesti Kirjoittaja Jartza »

Valitettavasti olen täysin eri mieltä bensan vanhenemisesta seisonta kaudessa (talvi n.5-7kk). En väitä kemistejä vastaan mutta hyvin se "vanha" bensa toimii minulla kaudesta toiseen. Tältä vuodelta viimevuotisilla bensoilla toimineet ongelmitta ja laakista käyntiin lähteneet: Buell kaasutinmalli, Buell ruisku, Knucle, FXD + harraste autot JA se ruohonleikkuri.
ÖljyPöpö
Viestit: 66
Liittynyt: 23:48 19.07.2004.
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ÖljyPöpö »

Samaa mieltä Jartzan kanssa. Ei ole ollu ongelmia keväällä.
Syksyllä tankki täyteen ja parit käynnistykset lämpimäksi, että soppa
kaasarissa vaihtuu ns. tuoreempaan. Ongelmia saattaapi kyllä tulla
jos kaasari pääsee talvella kunnolla kuivahtaan omia aikojaan.
Mitä lämpimänpi talli sen enempi kevyet haihtuu. Pitänee selvittää
koska neste aloittaa syksyllä talvilaatuisen sopan tekemisen ( höyrystyy
helpommin) ja onko lämpimässä säilyttämisessä paljon eroa kesälaatuun???
Si fractum non sit, noli id reficere
Tintti13
Viestit: 114
Liittynyt: 17:06 16.09.2007.

Viesti Kirjoittaja Tintti13 »

Seisonnan yhteydessä bensa haihtuessaan muodostaa sellaista sinertävää töhnää polttoainejärjestelmään, ja tämä "tökötti" aiheuttaa usein näitä mystisiä käyntihäiröitä.

Esim, kaasutin,suuttimet jne voi olla tukkeutunut aika hyvin. Jos ne osaa ja jaksaa avata ja tarkistaa nne varsinaista ajokautta välttyy usein monelta huolelta. Hyvä temppu on ennen seisontajaksoa käyttää polttoainejärjestelmä tyhjäksi bensahana kiinni, jolloin polttoaine järjestelmä tankkia lukuunottamatta jää kuivaksi.

Muita temppuja on kaataa uutta bensaa vajaaseen tankkiin ns, vanhan bensan päälle jolloin ne sekoittuu ja meno on vähän tukevamman tuntuista, tästä ei ole tieteellistä näyttöä tähän hätään mutta omassa on käytössä on testattu usein ja hyvin on toiminut.

Todetaan että nämä kokemukset ovat tuolta amerikanauto ja moottrikelkka/crossipyörä puolelta mutta samaa bensaanhan ne taitavat syödä kuin Amerikan Legendakin :wink:
#Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.#
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tintti13 kirjoitti:bensa haihtuessaan muodostaa sellaista sinertävää töhnää polttoainejärjestelmään, ja tämä "tökötti" aiheuttaa ... käyntihäiröitä ... kaasutin,suuttimet jne voi olla tukkeutunut ... ennen seisontajaksoa käyttää polttoainejärjestelmä tyhjäksi bensahana kiinni,
... amerikanauto puolelta
Tuossahan nuo on tiivistettu kuin omasta kynästäni. Sen ainoan kerran kun noita ongelmia minulla on ollut, Hondan 4 kaasaria olivat kaikki eri tavoin tukossa ja kun ne lopulta suostuivat käymään yht' aikaa, käynti oli ihan hyvää sillä samalla vanhalla bensalla.

Tänäkin keväänä olen pannut tallilta 4 Harrikkaa käyntiin vuosilta 1971 - 2002 ja kaikki ovat lähteneet aivan normaalisti ja käyneet hyvin vanhoilla bensoilla. Rautis jopa toisella potkulla, muut sähköstartilla 8) Autot ovat lähteneet ja käyneet aina samoilla bensoilla ongelmitta.

Tosin nuo kaikki ovat olleet täysin vakiovehkeitä sytkiä ja kaasareita myöten. Ovatko nämä viri-viri -vehkeet sitten ronkelimpia ... :?:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja hd54 »

Joe Cool kirjoitti:
Tintti13 kirjoitti:bensa haihtuessaan muodostaa sellaista sinertävää töhnää polttoainejärjestelmään, ja tämä "tökötti" aiheuttaa ... käyntihäiröitä ... kaasutin,suuttimet jne voi olla tukkeutunut ... ennen seisontajaksoa käyttää polttoainejärjestelmä tyhjäksi bensahana kiinni,
... amerikanauto puolelta
Tuossahan nuo on tiivistettu kuin omasta kynästäni. Sen ainoan kerran kun noita ongelmia minulla on ollut, Hondan 4 kaasaria olivat kaikki eri tavoin tukossa ja kun ne lopulta suostuivat käymään yht' aikaa, käynti oli ihan hyvää sillä samalla vanhalla bensalla.

Tänäkin keväänä olen pannut tallilta 4 Harrikkaa käyntiin vuosilta 1971 - 2002 ja kaikki ovat lähteneet aivan normaalisti ja käyneet hyvin vanhoilla bensoilla. Rautis jopa toisella potkulla, muut sähköstartilla 8) Autot ovat lähteneet ja käyneet aina samoilla bensoilla ongelmitta.

Tosin nuo kaikki ovat olleet täysin vakiovehkeitä sytkiä ja kaasareita myöten. Ovatko nämä viri-viri -vehkeet sitten ronkelimpia ... :?:
Sama juttu...joka kevät edellisen vuoden bensoilla tulille ilman mitään ongelmia 8) (Pannu,akan kesäpirssi,kilpa-auto.....siis kaikki!)ei yksikään peli ole rykinyt yhtään , joten kyllä minäkin olen ihmetyllyt tuota "bensan vanhenemista".......maidon vanhemisen minäkin ymmärrän :lol: :lol:
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Kokkonen

Rautapää on herkkä....

Viesti Kirjoittaja Kokkonen »

Se on totta, eroja on. Shoveli käy nätisti, mutta on alkuun hankala käynnistää. Tankkauksen jälkeen parani sekin. Rautapää oli eritysen ronkeli tänä vunna. Peräti mahdoton alkuun, käyntiin lähti startilla hyvin, mutta ei ajosta tullut juuri mitään. Sytytys aikaiselle, sitten pääsi kohtalaisen hyvin liikeelle, mutta ongemat alkoivat noin 3000 kierroksen kohdalla, ampui taas putkiin. Tankkaus, parempi, sytkä kohdalleen, muutamaan kertaan vielä putkiin ampumista, toinen tankkaus, ja rykimiset oli tiessään. TC ei protestoi lainkaan.....
Varmaan myös bensamyyjäketjuen välillä on laatueroja.
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Rautapää on herkkä....

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Kokkonen kirjoitti:Varmaan myös bensamyyjäketjuen välillä on laatueroja.
Vieläkö TB käyttää lisäaineena "suolaa" (natrium) puristuskestävyyden parantamiseen? Aikoinaanhan puhuttiin "tarrabensasta" (Terra). Itse olen tankannut aina Nesteen asemilta, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia "vanhan bensan" kanssa. :D
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
Avatar
Elvis
Viestit: 336
Liittynyt: 20:57 05.03.2005.

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Edelliskeväänä oli kohtalaisia käyntihäiriöitä talven jälkeen isolohkossa. Ei tahtonut käydä lämpimänäkään kuin ryypyn kanssa ja silloinkin tosi huonosti. Sitte :idea: ja ottamaan tankki täyteen tuoretta 98:a ja vot, kaikki häiriöt tipotiessään.
FXSTS 1992
Jartza
Viestit: 171
Liittynyt: 14:04 26.06.2002.

-

Viesti Kirjoittaja Jartza »

>Aikoinaanhan puhuttiin "tarrabensasta"

Tarrabensa tuli siitä kun monista Opeleista(auto(?)) venttiilikoneisto tarrautui/liimautui ja hajosi. Ei kestänyt ventiilit/seetit uutta terraa.
Vastaa Viestiin