pakoputket ja tehot

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Eagle57
Viestit: 161
Liittynyt: 09:55 07.04.2008.
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

pakoputket ja tehot

Viesti Kirjoittaja Eagle57 »

Katsastus ei hyväksynyt tyhjiä putkia ( ihmejuttu :P ) ja laitan orkkisputket tilalle. Tulikin mieleen, että miten tuo vaikuttaa esim. kaasariin. Pitääkö suuttimia vaihtaa? Ja miten käy tehojen? Jos äänet ovat pelkkää suhinaa orkkiksilla, niin taidan laittaa vanhat katsastuksen jälkeen takaisin lisättynä vaikkapa huiluilla. En vaan löytänyt mitään huiluja joiden halkaisija olisi 64mm. Olisiko kellään tietoa, mistä löytyisi tuon kokoiset huilut? Vai mitä sinne putkiin pitäisi laittaa, että saisi sellaiset matalat, mutta ei liian kovat äänet?

edit: Niin ne tyhjät vaimentimet ovat Slash Cut Muffler tyyppiset. Päältä 67mm.
FXDWG -99
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: pakoputket ja tehot

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Eagle57 kirjoitti:...Tulikin mieleen, että miten tuo vaikuttaa esim. kaasariin. Pitääkö suuttimia vaihtaa? Ja miten käy tehojen?...
Ei kannata koskea kaasariin koska vaihdat ne putket kumminkin takaisin heti katsastuksen jälkeen. Kyllä se sen aikaa toimii minkä tarvitsee. Vähän voi bensa tuoksahtaa pakokaasussa...
Avatar
Eagle57
Viestit: 161
Liittynyt: 09:55 07.04.2008.
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eagle57 »

Selailinkin aiheeseen liittyvää keskustelua ja löysin kaikenlaisia virityksiä. Voisihan tuonne vanhoihin putkiin laittaa yleishuilut ja sorvautaa vaikka vähän isomman "prikan" päälle jos väljäksi jää. Ja teräsvilla voisi laittaa tarvittaessa. Keskusteluissa kävi myös ilmi, että moottori saattaa käydä liian rikkaalla tai laihalla. Laiha seos taitaa polttaa venttiilit? Olisiko tuohon mitää konstia todeta onko liian laihalla?

Siis tiedät :P , että ne orkkikset vain suhisee, kun kirjoitat, että vaihdan ne katsastuksen jälkeen. Näinhän se saattaa käydä.
FXDWG -99
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Jos huilu on väljä, niin sahaa huilun leveimmät kohdat rautasahalla halki neljästä kohtaa ja taivuta pellit "auki". Kiilautuu isompaakin putkeen.

Mikään patapata ei sitten kestä siellä huilujen ympärillä ja pakopainen on sitä luokkaa että huilut kannattaa laittaa kunnolla kiinne. Näin ainakin rautapäässä ja motarinopeuksilla...
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Eagle57
Viestit: 161
Liittynyt: 09:55 07.04.2008.
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eagle57 »

No niin nyt olisi orkkisvaimentimet kotona. Aloin aukaisemaan vanhoja ja huomasin, että p...kele ovat samaa puuta alusta alkaen. Ei löytynyt saumaa missään. Enkä viitsi alkaa sahaamaan poikki. Ei tässä auta muuta kuin etsiä huilut ja muokata ne sopiviksi. Jos tietenkin katsastussetä hyväksyy.
Toinen minkä sain laitettua oli jarruvalokatkaisin etujarrulle. Mukana tuli sellainen pieni taivutettu pelti. Mikäköhän oli? Kun kahvasta painaa, niin valo saattaa jäädä päälle. En löytänytmitään säätöpaikkaa. Liittyköhän tuo pieni jousentapainen pelti jotenkin säätöön, vai miten tuota käsijarrua voi säätää ettei valo jää päälle?

edit: Olisi mahdollisuus teettää edullisesti huilut, jos ei kaupasta löydy sopivia. Mutta tarvitsisin tietoa miten huluissa on pakokaasun kierto toteutettu.
Ajattelin tehdä sellaisen, että keskellä putki missä on porattu reikiä ja päissä laipat. Ja teräsvillaa sitten putken ympärille.Mutta taitaa tulla liian kovat äänet tuolla rakenteella? Joku on varmaan purkanut huilun ja tietää miten siinä on pakokaasut ohjattu. Ja suunnilleen minkä kokoinen keskiputki on.
Oiskohan missään huilu/vaimentimen rakennetta esitetty vaikkapa leikkauskuvana.
FXDWG -99
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Turha niitä huiluja on leimaa varten värkätä, ei ne tuon ikäisessä mene mitenkään läpi.

Metalliklipsi työnnetään katkaisimen taakse, se pitää sen paikallaan.
Avatar
issakka
Viestit: 158
Liittynyt: 00:48 20.06.2006.
Paikkakunta: Konginkangas

Viesti Kirjoittaja issakka »

hemuli kirjoitti:Turha niitä huiluja on leimaa varten värkätä, ei ne tuon ikäisessä mene mitenkään läpi.

Metalliklipsi työnnetään katkaisimen taakse, se pitää sen paikallaan.
Ihan mielenkiinnosta vaan, onko siinä joku raja, jossa katsastusmiehet päästää "helpommin" änkkärit läpi?

Olen tässä kohtasilleen työntämässä tuota remontoituva -77 shovelia leimalle...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ennen 01.01.1991 ensirekisteröidyille laitteille ei ole päästövaatimuksia, ainoastaan melurajat. Eli jos -77 shovelissa nyt ei ihan suorat rännit ole niin pitäisi mennä läpi.

Alkuperäisen kysyjän tapauksessa ongelmaksi muodostuu se, että ei pystytä todistamaan että ensirekisteröintipäivän mukaiset päästövaatimukset täyttyvät itse tehdyillä putkilla.
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Suoritetaanko katsastuksessa myös päästömittaus? Ajattelin että mitenhän menee läpi, jos on liian isot suuttimet?
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Niitä päästöjä johon tässä viitataan ei pysty mittaamaan katsastuskonttorilla. Direktiivin mukaiset päästövaatimukset kun sisältävät rajat käytön aikaisille päästöille, ei tyhjäkäyntipäästöille.

Eli jos on muuten orkkisromut kiinni niin ei pitäisi tulla ongelmia vaikka kaasarissa väärät säädöt olisivatkin.

Kuulostaa typerältä mutta näin se laki tällä hetkellä määrää. Jossain vaiheessa pystytään toivottavasti leimaamaan uudemmatkin pyörät tarvikeputkilla pelkällä konttorilla tehtävällä tyhjäkäyntimittauksella.
YarZoo
Viestit: 34
Liittynyt: 11:46 09.02.2006.
Viesti:

Teräsvilla

Viesti Kirjoittaja YarZoo »

Terve,

varmaan ihan termivirhe kun mainittiin pakoputkien yhteydessä teräsvilla. Puhutaan vaimenninvillasta, ettei tule yllätyksiä ystäville. Oikein jäykkä tavara ei ole niinkään tulenarkaa, mutta ohkaisemmat lajikkeet palaa tunnelmallisesti ja pirun kuumalla liekillä.

T: saivartelija
S.N.A.F.U
Avatar
Eagle57
Viestit: 161
Liittynyt: 09:55 07.04.2008.
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eagle57 »

Katsastus meni läpi :D Teetin tuollaiset huilun putkiin. Katsastuksessa piti olla vaimenninvillaa ja päätylaippaprikat paikoillaan. Niillä asetuksilla kone oli niin tukkeessa, ettei reagoinut kun neljäsosakaasuun, mutta läpäisi katsastuksen. Katsastuksen jälkeen oli pakko ottaa villat ja isot päätyprikat pois. Päätylaippoihin on porattu reikiä. Nyt toimii taas aika mukavasti, eikä äänetkään ole aivan mahdottomat.


Kuva
FXDWG -99
Vastaa Viestiin