Halpa taala - rahti kulkee
Halpa taala - rahti kulkee
Aloitetaanpa tällainen keskustelu aiheesta jota on useammassa topikissa sivuttukin.
Taala on ollut pitkään aivan pohjalukemissa, helmikuusta asti on pysytty 1,50 yläpuolella. Tämän seurauksena jenkeistä ostettavat pyörät, autot ja näiden osat ja tarvikkeet ovat erittäin kilpailukykyisen hintaisia kun niitä verrataan Euroopan tarjontaan.
Tänä keväänä vaikuttaa siltä että moni onkin herännyt ja päättänyt tuoda - joko itselleen tai pienessä tienestimielessä - erilaista kalustoa maidon ja hunajan maasta. Jopa siinä määrin että tämän hetken huhut kertovat että tyhjiä kontteja alkaa olla vaikea löytää, niitä rahdataan laivalasteittain ympäri maailmaa jenkkeihin. Kuulinpa jopa että Floridasta lähteville konteille saa laivapaikan KAHDEN KUUKAUDEN kuluttua tilauksesta. Huolitsijat elävät kulta-aikaa, kaikille riittää keikkaa niin että parhaat pistävät jo kohta kontin päivässä tänne päin. Toiset rahastavat ilmiöllä, toiset taas tekevät hommia järjellisemmiltä kuulostavilla summilla. Suomen päässä konttien purkua hoitavat firmat/henkilöt ovat helisemässä, purkuajat venyvät ja kohta voikin käydä niin että nyt tilattua pyörää ei saadakaan tänä suvena ajoon.
Kolaripyörien tuonti näkyy selvästi tämänkin palstan ostoilmoituksissa, keulaputket ja enskakopat kelpaavat. Mutta kolaripyörien lisäksi maahan tulee myös ehjiä ja uudenkarheita laitteita mikä onkin erittäin terve ilmiö, tänne on rahdattu paljon lipattuja laitteita ja osa niistä on siinä kunnossa että niiden tieliikenteeseen kunnostaminen on vähintäänkin arveluttavaa. Suurin osa niistä on myyty jenkeistä "salvage titlella" mikä tarkoittaa että laite on vaurioitunut niin pahoin että ko. osavaltion säädösten mukaan se ei enää kelpaa tieliikenteeseen ja voidaan myydä ainoastaan purkuun tai ulkomaille. Toki Yhdysvaltojen lait kolaripyöristä ovat paljon tiukemmat kuin täällä, samanlaisia tapauksia myydään myös AVK:lla merkinnällä "ehdollinen korjaus".
Tuonnin räjähdysmäisestä kasvusta seuraakin mielenkiintoinen tilanne, missä vaiheessa markkinat alkavat täyttymään? Nytkin kun seuraa esim. Nettimoton tarjontaa niin siellä on useampi pikkujoppari jotka tarjoavat pyöriä näennäisen halvalla hinnalla mutta kauppa ei tunnu käyvän. Onko edessä tilanne jossa huolimatta Suomen korkeasta autoverotuksesta käytettyjen vakiopyörien/autojen hinnat alkavat laskea kohti keskieurooppalaista tasoa? Tämä tietysti miellyttää ensimmäistä pyöräänsä ostavaa, meille joilla on jo fillari sillä ei ole juurikaan merkitystä koska samaan aikaan omasta pyörästä saatava hinta/vaihtohyvitys laskee. Tämä saattaa kuitenkin vääristää markkinoita koska hintoja laskevat ainoastaan halvalla taalalla tuodut jenkkilaitteet, meillä on edelleen korkea verotus joka pitää uusien pyörien hinnat huimina ja pyöränsä muualta kuin suoraan jenkeistä ostaneet kiristelevät hampaitaan ja kärsivät tappionsa myydessään.
Tähän kun lisätään vielä epävakaampaan suuntaan liikkuva taloudellinen tilanne niin ei voi sanoa kuin että heikompaa hirvittää. Kun mennään todella lujaa niin äkkipysäyskin on sitäkin rajumpi.
Taala on ollut pitkään aivan pohjalukemissa, helmikuusta asti on pysytty 1,50 yläpuolella. Tämän seurauksena jenkeistä ostettavat pyörät, autot ja näiden osat ja tarvikkeet ovat erittäin kilpailukykyisen hintaisia kun niitä verrataan Euroopan tarjontaan.
Tänä keväänä vaikuttaa siltä että moni onkin herännyt ja päättänyt tuoda - joko itselleen tai pienessä tienestimielessä - erilaista kalustoa maidon ja hunajan maasta. Jopa siinä määrin että tämän hetken huhut kertovat että tyhjiä kontteja alkaa olla vaikea löytää, niitä rahdataan laivalasteittain ympäri maailmaa jenkkeihin. Kuulinpa jopa että Floridasta lähteville konteille saa laivapaikan KAHDEN KUUKAUDEN kuluttua tilauksesta. Huolitsijat elävät kulta-aikaa, kaikille riittää keikkaa niin että parhaat pistävät jo kohta kontin päivässä tänne päin. Toiset rahastavat ilmiöllä, toiset taas tekevät hommia järjellisemmiltä kuulostavilla summilla. Suomen päässä konttien purkua hoitavat firmat/henkilöt ovat helisemässä, purkuajat venyvät ja kohta voikin käydä niin että nyt tilattua pyörää ei saadakaan tänä suvena ajoon.
Kolaripyörien tuonti näkyy selvästi tämänkin palstan ostoilmoituksissa, keulaputket ja enskakopat kelpaavat. Mutta kolaripyörien lisäksi maahan tulee myös ehjiä ja uudenkarheita laitteita mikä onkin erittäin terve ilmiö, tänne on rahdattu paljon lipattuja laitteita ja osa niistä on siinä kunnossa että niiden tieliikenteeseen kunnostaminen on vähintäänkin arveluttavaa. Suurin osa niistä on myyty jenkeistä "salvage titlella" mikä tarkoittaa että laite on vaurioitunut niin pahoin että ko. osavaltion säädösten mukaan se ei enää kelpaa tieliikenteeseen ja voidaan myydä ainoastaan purkuun tai ulkomaille. Toki Yhdysvaltojen lait kolaripyöristä ovat paljon tiukemmat kuin täällä, samanlaisia tapauksia myydään myös AVK:lla merkinnällä "ehdollinen korjaus".
Tuonnin räjähdysmäisestä kasvusta seuraakin mielenkiintoinen tilanne, missä vaiheessa markkinat alkavat täyttymään? Nytkin kun seuraa esim. Nettimoton tarjontaa niin siellä on useampi pikkujoppari jotka tarjoavat pyöriä näennäisen halvalla hinnalla mutta kauppa ei tunnu käyvän. Onko edessä tilanne jossa huolimatta Suomen korkeasta autoverotuksesta käytettyjen vakiopyörien/autojen hinnat alkavat laskea kohti keskieurooppalaista tasoa? Tämä tietysti miellyttää ensimmäistä pyöräänsä ostavaa, meille joilla on jo fillari sillä ei ole juurikaan merkitystä koska samaan aikaan omasta pyörästä saatava hinta/vaihtohyvitys laskee. Tämä saattaa kuitenkin vääristää markkinoita koska hintoja laskevat ainoastaan halvalla taalalla tuodut jenkkilaitteet, meillä on edelleen korkea verotus joka pitää uusien pyörien hinnat huimina ja pyöränsä muualta kuin suoraan jenkeistä ostaneet kiristelevät hampaitaan ja kärsivät tappionsa myydessään.
Tähän kun lisätään vielä epävakaampaan suuntaan liikkuva taloudellinen tilanne niin ei voi sanoa kuin että heikompaa hirvittää. Kun mennään todella lujaa niin äkkipysäyskin on sitäkin rajumpi.
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Samaa katsellut itse, nettimotossa on useampikin erittäin edullinen softis myynnissä, tosin taxfreenä. Hinnat on silti epäilyttävän alhaisia, ja ainakin itseä vieroksuttaa tuote joka on selvästi keskihintaa halvempi.
Lainan korot on nyt todella korkealla, ja jenkkien suunnasta puhaltaa huolestuttavat tuulet, joten uskon että monessa perheessä on "vähemmän tarpeellisten" hyödykkeiden hankinta laitettu jäihin hetkeksi. On meinaan varmasti useassa asuntovelallisessa perheessä todellisuus iskenyt pahan kerran kun parin vuoden takaisesta 3 prosentin asuntolainan koroista on kivuttu 5 prosenttiin ja tietty pelko vieläkin kovemmasta korosta on olemassa.
Pyörien tarjonta on muuten mielestäni kasvanut tosi räjähdysmäisesti, jos nettimotoa katselee.
Lainan korot on nyt todella korkealla, ja jenkkien suunnasta puhaltaa huolestuttavat tuulet, joten uskon että monessa perheessä on "vähemmän tarpeellisten" hyödykkeiden hankinta laitettu jäihin hetkeksi. On meinaan varmasti useassa asuntovelallisessa perheessä todellisuus iskenyt pahan kerran kun parin vuoden takaisesta 3 prosentin asuntolainan koroista on kivuttu 5 prosenttiin ja tietty pelko vieläkin kovemmasta korosta on olemassa.
Pyörien tarjonta on muuten mielestäni kasvanut tosi räjähdysmäisesti, jos nettimotoa katselee.
Samaa ollaan kavereiden kanssa juteltu. Ite toin juuri kolme pyörää jenkeistä mutta kaksi niistä tulee omaan käyttöön ja kolmas oli sen verran halpa et piti tuoda pois kuleksimasta. Toimitusaika 5 viikkoo piti meillä mut muutamalla kaverilla on kestäny paljon pitempään ja yks kaveri odottelee edelleen tammikuussa tilattuja pyöriä...
Jos joku on kiinnostunu tuomaan pyörää niin tässä vähän suuntaa antavaa hintaa kuljetuksista ja muista kuluista ettei tule ainakaan pahasti kusetetuksi:
- Rahti Floridasta suomeen 200-350 eur.(kuullu joidenkin maksaneen jopa 1000 eur!!)
- Suomen pään huolintaliikkeen kulut n. 100-200 eur.(riippuu onko samassa kyydissä enemmänkin pyöriä, viidellä pyörällä oli vähän päälle 100 eur/pyörä).
- Omat kulut suomen päässä pyörän hausta.
- Tullit ja alvit ostohinnan ja rahdin päälle 6% tullia ja 22%alvia. Lisäks tietysti ajoneuvovero.
- Vaatimustenmukaisuustodistus joka tarvitaan suurimmassa osassa pyöriä 140 eur sgn:ltä.
- Katsastusmaksu.
- Valaisimien vaihto, tässä voi päästä halvallakin mut voi mennä helposti 500 eur.
- Putkisto. Moni ostaa tarkoituksella tehoputkilla olevan pyörän mut sit tuleekin ongelmia katsastuksessa jos ei saa mistään orkkis putkia lainaan.
Siinä jotain tietoa, lisää saa kun kysyy. Ja nää sit koskee uudempia pyöriä, esim. ennen vuotta 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa.(vai oliko se vuoteen 58 asti..?)
Ja hemulin kanssa samaa mieltä et markkinat on tällä hetkellä aika lailla täynnä et ei kannata välttämättä tuoda pyöriä yli oman tarpeen.
Jos joku on kiinnostunu tuomaan pyörää niin tässä vähän suuntaa antavaa hintaa kuljetuksista ja muista kuluista ettei tule ainakaan pahasti kusetetuksi:
- Rahti Floridasta suomeen 200-350 eur.(kuullu joidenkin maksaneen jopa 1000 eur!!)
- Suomen pään huolintaliikkeen kulut n. 100-200 eur.(riippuu onko samassa kyydissä enemmänkin pyöriä, viidellä pyörällä oli vähän päälle 100 eur/pyörä).
- Omat kulut suomen päässä pyörän hausta.
- Tullit ja alvit ostohinnan ja rahdin päälle 6% tullia ja 22%alvia. Lisäks tietysti ajoneuvovero.
- Vaatimustenmukaisuustodistus joka tarvitaan suurimmassa osassa pyöriä 140 eur sgn:ltä.
- Katsastusmaksu.
- Valaisimien vaihto, tässä voi päästä halvallakin mut voi mennä helposti 500 eur.
- Putkisto. Moni ostaa tarkoituksella tehoputkilla olevan pyörän mut sit tuleekin ongelmia katsastuksessa jos ei saa mistään orkkis putkia lainaan.
Siinä jotain tietoa, lisää saa kun kysyy. Ja nää sit koskee uudempia pyöriä, esim. ennen vuotta 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa.(vai oliko se vuoteen 58 asti..?)
Ja hemulin kanssa samaa mieltä et markkinat on tällä hetkellä aika lailla täynnä et ei kannata välttämättä tuoda pyöriä yli oman tarpeen.
Toi huolitsijan hintahaarukka on huomattavasti suurempi. Omien tarjouskyselyjeni perusteella 500-2000 USD. Joku ottaa pelkistä paperitöistä 700 dollaria.
Eihän meillä ole korot edes vielä korkealla, muistelkaapa vaan parinkymmenen vuoden takaisia aikoja jolloin asuntolainaa sai rouhealla 16% korolla. Ja taloustilanne on jenkeillä vielä pahempi, halvan taalan lisäksi pyörätkin alkaa olla edullisia kun porukka ei saa niitä kaupaksi. Kuulin yhdestä täysin virheettömästä -01 Softail Customista joka lähti 9000 taalalla (alle 6000?). Eikä tuo ole vielä mikään poikkeusesimerkki.
Eihän meillä ole korot edes vielä korkealla, muistelkaapa vaan parinkymmenen vuoden takaisia aikoja jolloin asuntolainaa sai rouhealla 16% korolla. Ja taloustilanne on jenkeillä vielä pahempi, halvan taalan lisäksi pyörätkin alkaa olla edullisia kun porukka ei saa niitä kaupaksi. Kuulin yhdestä täysin virheettömästä -01 Softail Customista joka lähti 9000 taalalla (alle 6000?). Eikä tuo ole vielä mikään poikkeusesimerkki.
Kerropas lisää tästä tullivapaudesta? En ole moisesta kuulutkaan. Autoveroa ei tarvitse -57 ja vanhemmista maksaa mutta EU-alueen ulkopuolelta tulevista menee kyllä käsittääkseni tulli+alv ihan niinkuin mistä tahansa tavarasta joka rajan yli kulkee.uuze kirjoitti:...esim. ennen vuotta 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa...
Taitaa olla niin, ettei ennen vuotta 58 käyttöönotetuista makseta ajoneuvoveroa.uuze kirjoitti: 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa.(vai oliko se vuoteen 58 asti..?)
Mutta mielestäni aina EU:n ulkopuolelta tuotaessa maksetaan tavarasta tulli ja alvi ostohinnasta+rahdista tavaran iästä riippumatta. Jos olen väärässä, korjatkoon joku faktalla. Itse hain vuosi sitten 2kpl 70-luvun pyöriä EU:sta itselle ja kaverille. Silloin laskeskelin, että vaikka verot ovat mitättömät, syövät rahti, tulli ja alvi dollariedun vanhoissakin pyörissä.
Edit: H ehti samalle asialle kun työesteet viivästyttivät viestin viimeistelyä
Viimeksi muokannut Joe Cool, 13:19 09.05.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Hemuli on oikeassa, kyllä 30-luvun vehkeestäkin piti tulli ja alv maksaa.hemuli kirjoitti:Kerropas lisää tästä tullivapaudesta? En ole moisesta kuulutkaan. Autoveroa ei tarvitse -57 ja vanhemmista maksaa mutta EU-alueen ulkopuolelta tulevista menee kyllä käsittääkseni tulli+alv ihan niinkuin mistä tahansa tavarasta joka rajan yli kulkee.uuze kirjoitti:...esim. ennen vuotta 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa...
Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
Kyllä tullin ja sen alvin joutuu aina maksamaan kun mikä tahansa tavara tulee EU:n ulkopuolelta, vielä hinnasta johon lasketaan myös kuljetuskustannukset ja mahdollinen vakuutus. Tosin jos perittävä tulli ja alvi jää alle ( jotain tämmöstä muistelisin) 10 egen sitä ei peritä. Autovero on ihan eri juttu, haku toiminnolla löytyy useita juttuja aiheesta.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Alkuperäiskuntoisesta ei tartte maksaa tullia. Olis pitäny vähän tarkentaa...
Ja vuodesta ei oo tarkkaa tietoa mut näin oli 1950 mallin pannun kanssa.
Edit: No niin, eli ilmeisesti asia on niin että yli 30v vanhoista alkuperäiskuntoisista pyöristä tai autoista ei tartte maksaa tullia mut siitä pitää mainita tullauksen yhteydessä ja täyttää erillinen kaavake. Tullissa eivät kysele onko alkuperäinen. Tullin sivuiltakaan ei yllättäen löydy tietoa asiasta. Jossain oli jopa et yli 50v vanhoista ei tartte maksaa tullia vaikka ei enää olis alkuperäiskuntoinen mut tosta ei ole varmuutta.
Ja vuodesta ei oo tarkkaa tietoa mut näin oli 1950 mallin pannun kanssa.
Edit: No niin, eli ilmeisesti asia on niin että yli 30v vanhoista alkuperäiskuntoisista pyöristä tai autoista ei tartte maksaa tullia mut siitä pitää mainita tullauksen yhteydessä ja täyttää erillinen kaavake. Tullissa eivät kysele onko alkuperäinen. Tullin sivuiltakaan ei yllättäen löydy tietoa asiasta. Jossain oli jopa et yli 50v vanhoista ei tartte maksaa tullia vaikka ei enää olis alkuperäiskuntoinen mut tosta ei ole varmuutta.
Menee vähän offtopic ja kansallisen lähihistorian puolelle, mutta tässä yhteydessä on pakko mainostaa loistavaa ja meneillään olevaa TV1:n ohjelmasarjaa, joka saattaa kylläkin nostaa monelle kipeitä muistoja mieleen. Hemuli kirjoitti:
Pankkikriisiohjelmien uusintasarjan aluksi lamatutkija, valtiotieteen tohrori Jaakko Kiander kertoo, kuinka syvät jäljet pankkikriisi suomalaisiin jätti - ja miksi. "Ei voi edellyttää, että velalliset ymmärtäisivät asioita paremmin kuin pankit tai talouspolitiikan johto, jotka yllättyivät täysin pankkikriisissä. Kuitenkin juuri velalliset pakotettiin maksamaan pankkikriisin hinta loppuun asti", toteaa Kiander haastattelussa 2008.
Oheen on linkitetty ote Kianderin haastattelusta, jossa on esillä mm. USAssa tällä hetkellä meneillään oleva tilanne. Vertailu USA:n pankkikriisiin 2008
Koko ohjelmasarja löytyy Ylen Elävästä arkistosta. Ohessa täyspitkä linkki sarjan sivulle http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=567
TV1 esittää viitenä peräkkäisenä keskiviikkona 7.5. - 2.6.2008 dokumentteja pankkikriisistä, kriisin syistä, hoidosta ja seurauksista.Eihän meillä ole korot edes vielä korkealla, muistelkaapa vaan parinkymmenen vuoden takaisia aikoja jolloin asuntolainaa sai rouhealla 16% korolla.
Pankkikriisiohjelmien uusintasarjan aluksi lamatutkija, valtiotieteen tohrori Jaakko Kiander kertoo, kuinka syvät jäljet pankkikriisi suomalaisiin jätti - ja miksi. "Ei voi edellyttää, että velalliset ymmärtäisivät asioita paremmin kuin pankit tai talouspolitiikan johto, jotka yllättyivät täysin pankkikriisissä. Kuitenkin juuri velalliset pakotettiin maksamaan pankkikriisin hinta loppuun asti", toteaa Kiander haastattelussa 2008.
Oheen on linkitetty ote Kianderin haastattelusta, jossa on esillä mm. USAssa tällä hetkellä meneillään oleva tilanne. Vertailu USA:n pankkikriisiin 2008
Koko ohjelmasarja löytyy Ylen Elävästä arkistosta. Ohessa täyspitkä linkki sarjan sivulle http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=567
Jos nyt palataan alveista, tulleista ja pankkikriiseistä halpaan dollariin ja sen lieveilmiöihin, niin yksi mikä on juurikin Hemulinkin jo aloitusviestissä toteama; rahtausajat ovat nousseet moninkertaisiksi!
Sikakostakin tavara tuli aikaisemmin keskimäärin alle kuukaudessa, nyt tilaukset seisovat, eikä yli 2kk toimitusaika tunnu missään
Sitten huomasin tuossa mielenkiintoisen ilmiön: Rahditkin näyttäisivät toisilla firmoilla jopa tuplaantuneen. Sama lasti, joka vielä alkuvuodesta tuli alle 300 dollarin rahdeilla saattaa maksaa liki 500 euroa tänä päivänä! Että kyllä nuo kuljetusfirmat tosiaan osaa käyttää tilannetta hyväkseen
Sikakostakin tavara tuli aikaisemmin keskimäärin alle kuukaudessa, nyt tilaukset seisovat, eikä yli 2kk toimitusaika tunnu missään
Sitten huomasin tuossa mielenkiintoisen ilmiön: Rahditkin näyttäisivät toisilla firmoilla jopa tuplaantuneen. Sama lasti, joka vielä alkuvuodesta tuli alle 300 dollarin rahdeilla saattaa maksaa liki 500 euroa tänä päivänä! Että kyllä nuo kuljetusfirmat tosiaan osaa käyttää tilannetta hyväkseen
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *
Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *
Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
En osaa sanoa missä tuo raja menee,mutta n.viikko sitten kun tullasin Amerikan tuliaisen(72' shovel) niin eipäs tarvinnutkaan maksaa tullimaksua.Ainoastaan alvin maksoinhemuli kirjoitti:Kerropas lisää tästä tullivapaudesta? En ole moisesta kuulutkaan. Autoveroa ei tarvitse -57 ja vanhemmista maksaa mutta EU-alueen ulkopuolelta tulevista menee kyllä käsittääkseni tulli+alv ihan niinkuin mistä tahansa tavarasta joka rajan yli kulkee.uuze kirjoitti:...esim. ennen vuotta 58 käyttöönotetuista pyöristä ei tartte maksaa tullia eikä ajoneuvoneroa...
Tuo kyllä oli tiedossa että ennen 57' valmistetuista ei mene ajoneuvoveroa,mutta tullivapaus vanhoille raadoille oli kyllä yllätys...
Mikähän siellä Chigaco Harleyllä oikein tökkii? Itse laitoin tilauksen 15.4 ja vieläkin näyttäs olevan tilauksen tila: Some parts special ordered.. Lähettelin muutaman sähköpostin tiedustellakseni tilannetta, mutta ei ole vastauksia kuulunut? Niillähän on se joku keskustelupalstakin minne jotkut on ihmetellyt tilauksien kestoa ja maileihin vastaamattomuutta, mutta tuppaa nuo topiikit häviävän suhteellisen nopeasti??
Mutta onneksi taala on halpa ja kaipa se bopi vielä vakioputkillakin kulkee..
Mutta onneksi taala on halpa ja kaipa se bopi vielä vakioputkillakin kulkee..
Eihän tuo ole vielä edes kauan... oma tilaukseni laitettu 25.3.LTD kirjoitti:Mikähän siellä Chigaco Harleyllä oikein tökkii? Itse laitoin tilauksen 15.4 ja vieläkin näyttäs olevan tilauksen tila: Some parts special ordered..
Eikä näy eikä kuulu. Kuten tuossa aikaisemminkin totesin, ennen paketti tuli keskimäärin kuukaudessa.
Toivottavasti tulee edes joskus kun on maksettukin...
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *
Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *
Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Taitaa olla kiirettä vaan. Molemmat tilaukseni nyt keväällä tulivat perille kohtuuajassa. Ensimmäinen 3 viikossa ja toinen 4 viikossa tilauksesta.
Kummasssakin tapauksessa oli tuo "Some parts special ordered" ( tai "Some special parts ordered") kommentti jonkin aikaa viimeinen tieto.
Sain kyllä vastuksia sähköpostiinkin. Yhteen tuli tämäkin kommentti:
"For a faster response to your email, please include your order number and the full name of the person who placed the order", vaikka replysin tulleeseen postiin, jossa kaikki tiedot oli jo valmiiksi.
Kummasssakin tapauksessa oli tuo "Some parts special ordered" ( tai "Some special parts ordered") kommentti jonkin aikaa viimeinen tieto.
Sain kyllä vastuksia sähköpostiinkin. Yhteen tuli tämäkin kommentti:
"For a faster response to your email, please include your order number and the full name of the person who placed the order", vaikka replysin tulleeseen postiin, jossa kaikki tiedot oli jo valmiiksi.