Suutin soppa
Suutin soppa
Mitäpä mieltä on arvovaltainen raati välialueen/pääsuuttimen vaihatamisesta,käyvätkö käsikädessä?Eli jos toisen vaihtaa pienempään vaihdetaanko myös toinen?Eli kyseessä S&S super E ja nyt suuttimina .0295/.072 ja tuntuu saavan soppaa liikaa.
Ei nuo yleensä vaikuta toisiinsa...ainakaan paljoa.
Siis saako tyhjäkäynti seoksen säädettyä normaalisti ( 1 ½ - 2 ½ kierrosta auki) ? tyhjäkäynti suutin vaikuttaisi kooltaan sopivalta jos putsari on S&S:n oma ja putket kohtalaisen avarat...pääsuutin on rautikseen verrattuna suuri ( 0.64-0.68), yleensä ovat toimineet lähes saman kokoisilla suuttimilla.
Siis saako tyhjäkäynti seoksen säädettyä normaalisti ( 1 ½ - 2 ½ kierrosta auki) ? tyhjäkäynti suutin vaikuttaisi kooltaan sopivalta jos putsari on S&S:n oma ja putket kohtalaisen avarat...pääsuutin on rautikseen verrattuna suuri ( 0.64-0.68), yleensä ovat toimineet lähes saman kokoisilla suuttimilla.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Ruuvia tosiaan saa pyöritettyä ja putket enemmän,kuin "avarat",putsari on jotain muuta,kuin SS (mopopoika 65 tietänee mikä) ja tarkoitus oli koittaa .070:stä lieneekö sitten sekin liian iso?Kiihdytyspumpun ruuvi on se 1/4-1/2 kiekkaa auki.Jokatapauksessa kiihdyttäessä varovasti toimii,mutta jos antaa reilummin hanaa meinaa tukehtua ja ampuu kunnes pääsee ajamaan tasakaasulla...
Mikä on tekninen syy,siihen että kone "ampuu" kaasuttimeen käydessään liian laihalla seoksella?hemuli:
Ampuuko se putsariin? Silloinhan se olisikin bensan puutetta.
"Vielä on öljyä jäljellä...."
http://www.ismopenttinen.fi/rautapaa
Rojekti:
http://www.ismopenttinen.fi/shovel
http://www.ismopenttinen.fi/rautapaa
Rojekti:
http://www.ismopenttinen.fi/shovel
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Ääni myös kiihdytyspumpun liian suurelle säädölle. Aikoinaan evosportin sössön kiihdytyspumppua menin säätämään ja toimi juuri oireiden mukaisesti. Käytin koneen lämpimäksi ja säädin kiihdytyspumpun selkeästi liian pienelle. Sen jälkeen varovasti suurentamalla kunnes toimi ok.hemuli kirjoitti:Oletko Soveltaja kokeillut säätää sitä pumppua vielä pienemmälle? Kuulostaisi nyt että vika on siinä.
ps. Mää muista sitä ilmansuodatinta. Joku yleismalli se taisi olla...
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Näin asia on selitetty Mikunin sivuilla:issakka kirjoitti: Mikä on tekninen syy,siihen että kone "ampuu" kaasuttimeen käydessään liian laihalla seoksella?
Tuossa vielä linkki, josta löytyy muitakin mahdollisia syitä kaasuttimessa paukuttamiseen:Excessively lean carburetor settings can contribute to backfiring. If the mixture is too lean, it may burn very slowly and unevenly. This condition, in turn, may result in burning mixture remaining in the cylinder until the beginning of the next intake stroke when it can ignite the incomming air/fuel mixture.
http://www.mikuni.com/tg_backfires_through.html
Jatketaanpa tästä topicista omalla suutin pähkäilylläni. Eli minulla on suurin piirtein sama setuppi kuin tässä topicin alussa Soveltajalla.
S&S E kaasari, 0295 ja 072 suuttimet, seosruuvi 1,25 kierrosta auki (just niinkun pitää) ja kiihdytyspumppu tosi pienellä. Kone vaan on panshovel ja isompi, about 88", 4½" stroker kampuralla, Andrewsin A nokka, vakio lapion kannet. Konerempan yhteydessä vaihdoin vähän lievempään nokkaan (B->A), avarampiin vaimentimiin mutta suuttimiin en silloin koskenut. Aluksi keväällä tuntui, että aika kohdallaanhan ne säädöt on ja lähtee käyntiinkin helposti.
Mutta nyt, kun ilmat on lämmenneet (ainakin toisinaan), niin tuntuu kuin toi kävisi vähän raskaasti. Jopa pölläyttää mustaa, kun antaa hanaa. Tulpatkin aika tummat, huikkaa ei auta käyttää ollenkaan startissa, eikä se sitä edes kaipaa. Saako tota huikkaa jotenkin supistettua niin, että se nostaisi vaan kierroksia kylmänä? Nyt se on todellinen uittohuikka, eikä sillä tee mitään!
Tyhjäkäynti on hyvä, mutta vaatii koneen lämpimäksi, muuten sammuu. Ei paukuta mistään päästä, kiihtyy ok ja kulutuskin tuli mitattua Chapter 1 avajaisten letka-ajossa alle 6l/100km. Kaikki siis tosihyvin, mutta ... saisko laihemmalla jotain aikaiseksi? esim tyhjäkäyntiä aikaisemmin (toi on tietty vastoin teoriaa), lisää tehoa, vielä nätimpää käyntiä, kulutusta vielä alemmas, mielenrauhaa, jotain muuta. Eli mistä tietää, että oikeasti käy liian rikkaalla vai käykö? Nightrider sivuston mukaan säädöt on jo laihemmasta päästä.
Oishan se myös "ekoteko", jos putkesta ei tulisi niin paljon usvaa (no joo se oli vitsi... tukehdutaan vielä Dieseleiden NOxeihin, filtteri perseessä)...
... tulipa tarinoitua...
Päivää myöhemin...
Tänään laitoin 0280 ja 070 suuttimet, niin johan parani meno. Seosruuviin tuli selkeä "paras" alue. Kiihdytyksessä kestää melkein täyskaasuakin nyt... vaikka olen jostain topicista lukenut, että sössön kaasari ei ole niitä parhaita, kun on niin isokin ja yleensä puolikaasua = täydet.
S&S E kaasari, 0295 ja 072 suuttimet, seosruuvi 1,25 kierrosta auki (just niinkun pitää) ja kiihdytyspumppu tosi pienellä. Kone vaan on panshovel ja isompi, about 88", 4½" stroker kampuralla, Andrewsin A nokka, vakio lapion kannet. Konerempan yhteydessä vaihdoin vähän lievempään nokkaan (B->A), avarampiin vaimentimiin mutta suuttimiin en silloin koskenut. Aluksi keväällä tuntui, että aika kohdallaanhan ne säädöt on ja lähtee käyntiinkin helposti.
Mutta nyt, kun ilmat on lämmenneet (ainakin toisinaan), niin tuntuu kuin toi kävisi vähän raskaasti. Jopa pölläyttää mustaa, kun antaa hanaa. Tulpatkin aika tummat, huikkaa ei auta käyttää ollenkaan startissa, eikä se sitä edes kaipaa. Saako tota huikkaa jotenkin supistettua niin, että se nostaisi vaan kierroksia kylmänä? Nyt se on todellinen uittohuikka, eikä sillä tee mitään!
Tyhjäkäynti on hyvä, mutta vaatii koneen lämpimäksi, muuten sammuu. Ei paukuta mistään päästä, kiihtyy ok ja kulutuskin tuli mitattua Chapter 1 avajaisten letka-ajossa alle 6l/100km. Kaikki siis tosihyvin, mutta ... saisko laihemmalla jotain aikaiseksi? esim tyhjäkäyntiä aikaisemmin (toi on tietty vastoin teoriaa), lisää tehoa, vielä nätimpää käyntiä, kulutusta vielä alemmas, mielenrauhaa, jotain muuta. Eli mistä tietää, että oikeasti käy liian rikkaalla vai käykö? Nightrider sivuston mukaan säädöt on jo laihemmasta päästä.
Oishan se myös "ekoteko", jos putkesta ei tulisi niin paljon usvaa (no joo se oli vitsi... tukehdutaan vielä Dieseleiden NOxeihin, filtteri perseessä)...
... tulipa tarinoitua...
Päivää myöhemin...
Tänään laitoin 0280 ja 070 suuttimet, niin johan parani meno. Seosruuviin tuli selkeä "paras" alue. Kiihdytyksessä kestää melkein täyskaasuakin nyt... vaikka olen jostain topicista lukenut, että sössön kaasari ei ole niitä parhaita, kun on niin isokin ja yleensä puolikaasua = täydet.
If U can't stand the heat, stay out of the kitchen