Nukuttaa ajaessa - mikä avuksi?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Lokomotiivi
Viesti:

Nukuttaa ajaessa - mikä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Lokomotiivi »

Eipä näytä olevan merkitystä ajaako autolla vai mopolla, mutta joskus saattaa alkaa nukuttamaan. Noin on käynyt lähes jokaisella rautaperseajolla, mutta yllättää se myös silloin tällöin lyhyemmilläkin stinteillä. Pään työntäminen sivuikkunasta ulos ei auta mopolla ajaessa. Omat konstini ovat napostella Mentos-karkkeja, laulaa Mörri möykkyä niin lujaa kuin ämyristä lähtee, puistella päätä, pidätellä hengitystä, teeskennellä säikähtänyttä :evil: .

Kotimaan motarilla olen joskus vetänyt sivuun ja ottanut 5min tirsat levähdyspaikalla, mikä on tietenkin paras ja turvallisin keino. Taidanpa jättää pahimman tapauksen kertomatta, huulta siitä olen heittänyt, onneksi olen heittämässä sitä. EMPY-tarnoissa toisaalla oli juttu mopokolarista, jossa mopo siirtyi vastaantulevalle kaistalle. Enpä pitäisi suurinpana ihmeenä, vaikka kuski olisi nukahtanut - toki mitä tahansa muitakin syitä voi olla. Että tällasta pukkas tällä kertaa. Makeita unia, sängyssä, ei mopon päällä.
Every time u go away u take a piece of meat with u
nicnac

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Sehän se onkin vaikiaa...tuon oman väsymyksen tason tunnistaminen. Joskus ollu kans erittäin väsyksis niin ei siinä muu oo auttanu ku ajaa tien sivuun ja ottaa ne tirsat. Toinen on laittaa huonopenkki...puutuu perse muutamankilometrin jälkeen niin ettei pysty nukkumaan kun persettä jomottaa niin perkeleesti :lol: :lol:
Sportster alla jälleen.
JON

Viesti Kirjoittaja JON »

Säikkynyt samaa. Siksipä rintataskupillereinä cafe. Pahaan makuunkin jo herää.

Jumpe
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Autoa ajaessa on joskus väsyttänyt ja siihen on auttanut niska- ja hartialihasten hieronta. Mopolla ajaessa tätä onkin jo vaikeampi toteuttaa ajaessa, kun on ajovermeet tiellä. Mutta eipä ole jostain syystä koskaan mopoa ajaessa väsyttänyt. Olisko kuitenkin niin kivaa ja adrenaliiniä jonkin verran enemmän veressä.

Tosin, jos pidemmälle olen ajanut, niin taukoja on tullut pideltyä. Onhan sitä syötäväkin välillä.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
SOVELTAJA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SOVELTAJA »

Mopolla ajoon on helppo ratkaisu.Osta rautis,soveli tai pannu ja mahdollisimman huono ajaa/kunnossa...varmasti pysyy hereillä!
kihveli

Viesti Kirjoittaja kihveli »

SOVELTAJA kirjoitti:Mopolla ajoon on helppo ratkaisu.Osta rautis,soveli tai pannu ja mahdollisimman huono ajaa/kunnossa...varmasti pysyy hereillä!
Tää on taivahan tosi, vuosia mulla oli jäykkäperänen hd oikeestaan ainoo moottoripyörä jolla olin ajanut. Olin sita mielta etta pyörän päälle ei oikeesti voi nukahtaa. Nykyään kun tulee myös astetta mukavammalla/toimivamalla pyörällä ajettua niin on tullut tänkin ongelman kanssa painittua. Tosin on nuo päivämatkatkin pitempiä....
Ohittaminen kannattaa aina
saatananteri

Viesti Kirjoittaja saatananteri »

Battery-energiajuomaan addiktoituneena vedän kotiinpäin ja suosittelen juuri kys.omaista tuotetta. Kahvi ei maistu vieläkään (vaari huijasi muksuna että alkaa parta samantien kasvamaan jos juo). Kofeiinitabletit taas on pötsille aika karuja. Snadit torkut pysärillä tai 24h-asemalla sokeria/kofeiinia käkättimeen.

Nimim. "Vihdintiellä 2 sekuntin unet nähnyt"

ps. Parta kasvoi ilman kahviakin.
"Now, listen, you don't go any one special place. That's cornball style. You just go."
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Mulla kun on niin tappavan tylsä ja pitkä tuo päivittäinen työmatka niin tuppaa väkisin nukuttaan töistä tullessa, jos ei jo mennessä. Autolla ajellessa mun kohdalla parhaiten toimii juttukaveri, silloin kun sitäkin ei satu nukuttaan... :roll: Muuten väännetään rokkikoneesta nupit kaakkoon ja veisataan hartaasti mukana.

Mopolla ajellessa olen todennut parhaaksi konstiksi pysähtyä pikku happihyppelylle väsyn iskiessä. Näin siitepölyaikana kulkee happi niin huonosti että sekin jo pakkaa nukuttamaan ihan vietävästi. En oo ikinä vielä nukahtanut ajaessa, mutta...
"Voi Jehna! Mä oon onnessani kuin tornado telttailualueella!"
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Toi oirehan viittaa ihan uniapneaan, suomalaisten uuteen kansansairauteen. Kandee käydä lekurilla.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Silläkin uhalla että kuulostaa kukkahattumeiningiltä...

Ei nukahtamiseen ole muuta turvallista keinoa kuin nukkuminen. Mielellään jossain muualla kuin pyörän puikoissa. Yliväsyneenä ajaminen on tietääkseni myös sakotusperuste tai ainakin konsta voi komentaa unille - se kun vastaa muistaakseni promillen humalatilaa.

Olen joskus ihmetellyt näiden rautaperseajojen mielekkyyttä liikenneturvallisuuden kannalta kun pitää ajaa kohtuullisen kovaa vauhtia puoli vuorokautta tai jopa enemmän yhteen putkeen.

Aikoinaan tuli ajettua työkseen paljon ja tunnustan että aina ei ollut vireystila paras mahdollinen. Kyllä niitä mikronukahtamisia sitten tapahtuikin - onneksi ollaan vielä siitä kertomassa.
Pera
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pera »

[quote="hemuli"]

Olen joskus ihmetellyt näiden rautaperseajojen mielekkyyttä liikenneturvallisuuden kannalta kun pitää ajaa kohtuullisen kovaa vauhtia puoli vuorokautta tai jopa enemmän yhteen putkeen.
quote]´

Eikös noissa ole se 1000 mailia / 1 vrk pienin suoritus?

Jenkeissä kaksi kundia ajoi joskus 30(!) rautapersettä putkeen, toisella Harrikka.
Siis 48 000 kilometriä kuukaudessa!!!
Choppers_forever

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

eEpä nukuta kun on alla jäykkä ja bates. Varmasti homosohvalle voi hyvinkin nukahtaa, oon nähnyt joskus kyljellään Gold Wingejä / Homosohvia.

Autossa asia eri, etenkin ollain cruisella varustetulla Vanilla nukahtaminen on varsin helppoa ( kop kop, en ole onnistunut vielä )

Apuna uni.
Shovel Kopteri ja Buell S1
kihveli

Viesti Kirjoittaja kihveli »

Noista rautaperseajoista...

Lyhkäsin suoritus on tuo 1000 mailia / 24h, siita sitten sen kerrannaisia ja myös ajoja joissa pitää ajaa vähän kovempaakin. Suoritusta ei saa hyväksyttyä mikäli on ajettu liian kovaa eli tankkauskuittien perusteella pitää olla pysynyt nopeusrajoitusten sisällä. Noi nopeemmat ajot pitää siis suorittaa käytänössä Saksan motareita hyväksikäyttäen.

Jos joku on niin tyhma etta ajaa liiian väsyneenä ja/tai liian kovaa jonkun perkeleen rautaersepinssin takia niin on varmaan kyllin tyhmä tehdäkseen sen saman ilman sita pinssin kiiltoa silmissäkin....

PS tulipa turhaan pukattua jännärikakkkaa pyörän rekisteröintikatsastuksen takia. Toimitus kesti 5 min, läpi meni. Nyt vaan omat putket takasin paikalleen ja kovaa ajoo....
Ohittaminen kannattaa aina
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Iltapimeällä kun ajaa tylsää motaria kotia kohti meinaa mielenkiinto loppua ja uni tulla. Jokusen kerran kun on näin päässyt käymään on tuo tomppa ollut mukava hereillä pitäjä se kun aina välillä juttelee jotakin reittitietoa. Mulla ei kyllä oo tompassa äänet päällä kuin autolla ajaessa, mutta soffassahan voi pitää noita ääniäkin päällä.
Japp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Japp »

Jep. Mul on tapana vaan ajaa kauheessa kanuunassa jolloin ei voi nukahtaa. Tämän valmistelu vaan tarvii aloittaa pari päivää ennen reissua, ei yhden illan kännäämisellää saa kunnon kamista... Noh, tämähän on tapa meidän reissuilla...
Jos paljon valakkaa nii vähä saa....
Vastaa Viestiin