su?
su?
no niin, olis tarkoitus pistää rautikseen tuollanen SU-kaasutin, eli minkälaisia muutoksia olette joutuneet kaasariin tekemään? haulla löysin linkin ruottalaisille sivuille missä ohjeet, muttakun tuo ruotsi taittuu hieman huonosti ja kyseiset ohjeet olivat mielestäni toisesta SU:n mallista niin kysäisempä viisaammilta..
SU on vanha volvon 44mm(?) syöttäjä, eli semmonen sivussa olevalla kohokammiolla varustettu kilke...
kiitos, anteeksi ja näkemiin
SU on vanha volvon 44mm(?) syöttäjä, eli semmonen sivussa olevalla kohokammiolla varustettu kilke...
kiitos, anteeksi ja näkemiin
Mä oon poraillu vaan niitä mistä se ruotsalainen ohje on. Mutta siinä mallissa, ja todennäköisesti myös tossa vanhemmassa mallissa, suurin ongelma on bensan virtausnopeus kohokammion neulaventtiilin läpi. Kun ei käytetä pumppua. Oikeastaan kaikki ne poraukset siinä ohjeessa liittyy siihen ja kohokammion tuuletukseen. Joka tietysti myös vaikuttaa bensapinnan pysymiseen oikealla korkeudella. Ne muut kikkailut on vaan hienosäätöä, mitkä ei ole pakollisia.
Mutta, useamman oon kuullu kokeilleen tota vanhanmallista. Huom. kokeilleen.
Melko kohtuu hintaan noita uudempia HIF6 tuntuu saavan. Miks ei sellasta, kun ainakin ohjeet pelaa.
Itse asiassa, mulla ei riittäny itellä neulaventtiiliin edes se ohje, vaan sovitin siihen messinkirunkoon muistaakseni S&S:n neulan.
Tai sit se on jonkun muun tarpeeks ison.
Mutta, useamman oon kuullu kokeilleen tota vanhanmallista. Huom. kokeilleen.
Melko kohtuu hintaan noita uudempia HIF6 tuntuu saavan. Miks ei sellasta, kun ainakin ohjeet pelaa.
Itse asiassa, mulla ei riittäny itellä neulaventtiiliin edes se ohje, vaan sovitin siihen messinkirunkoon muistaakseni S&S:n neulan.
Tai sit se on jonkun muun tarpeeks ison.
Joo näinhän tää menee... Siinä svedujen ohjeessa, sekä Haynesin SU:n korjauskirjassa nimen omaan kerrotaan että sitä luistia ei saa voidella millään. Kerää skeidaa ja alkaa jumittaa. Sinne vaimennussylinteriin voi laittaa mitä öljypohjasta ainetta vaan. Mitä paksumpaa, sen hitaammin reagoi kaasuun ja käy kiihdyttäessä rikkaalla. Ainakaan automaattiöljy, mitä mä oon laittanu, ei säily siellä kauaakaan. Ilmeisesti hiljakseen imeytyy koneeseen.Pertti kirjoitti:Indianiin (Chief 47) laitettiin minin su sellaisenaan ja mallikkaasti toimi. Vaimennusöljyä ei laitettu ollenkaan, vaan crc:llä tarvittaessa voitelua luistille. Seoksen säätö ilman työkaluja neulaputkin korkeutta säätämällä.
Liityin kans SU kerhoon ja nyt olis tarvetta neuloille kun käy ihan liian rikkaalla. Mulla on käsittääkseni HIF malli. Mistäs noita vois tilailla?
Joskus avasin tuon ja siinä oli palloventtiili neulaventtiilin sijaan. Sellainen virtaa hyvin, mahtaisko vanhempaan malliin saada vastaavaa jos on bensansaannissa ongelmia?
Joskus avasin tuon ja siinä oli palloventtiili neulaventtiilin sijaan. Sellainen virtaa hyvin, mahtaisko vanhempaan malliin saada vastaavaa jos on bensansaannissa ongelmia?
Tarkotat varmaa että neulaventtiilin tilalla on laakerikuula tai kaks?
Se kaasari on sillon sellanen Riveran myymä versio, mihin tarvittavat preppaukset on jo tehty.
Riveran kataloogissa on muistaakseni kolme erilaista neulaa mitä ne myy. Eli vaikka Hotbiken kautta. Tai sitten Kaasutinexpertiltä, joka on nykyään vaan postimyyntikauppa. Soittamalla helpoiten. 09-2710229
Mikä neula sulla siellä nyt on? Voisin meinaa illalla kattoo Haynesin kirjasta neulojen kokoja. Yleisimmät HD toimivat on BBB ja BBX.
Riippuu tietysti monesta asiasta. Mutta tolla BBB pelaa mun strokeri hyvin.
BJT tais olla yks mitä Rivera tarjoo, jos tarvii bensaa enemmän. Mutta esim mulla meni niin paksulle että lykkäs putkesta sellasta lakupötköö että olis voinu leikata saksilla. Asiaan vaikuttaa myös paljon suutinputki. Eli se minkä sisällä neula liikkuu. Se tuntuu kuluvan yllättävän nopeasti. Eli hiljakseen menee kokoajan rikkaammalle. Niitä saa myös Kaasutinex. ja vielä pari vuotta sitten Motonetistä.
Se kaasari on sillon sellanen Riveran myymä versio, mihin tarvittavat preppaukset on jo tehty.
Riveran kataloogissa on muistaakseni kolme erilaista neulaa mitä ne myy. Eli vaikka Hotbiken kautta. Tai sitten Kaasutinexpertiltä, joka on nykyään vaan postimyyntikauppa. Soittamalla helpoiten. 09-2710229
Mikä neula sulla siellä nyt on? Voisin meinaa illalla kattoo Haynesin kirjasta neulojen kokoja. Yleisimmät HD toimivat on BBB ja BBX.
Riippuu tietysti monesta asiasta. Mutta tolla BBB pelaa mun strokeri hyvin.
BJT tais olla yks mitä Rivera tarjoo, jos tarvii bensaa enemmän. Mutta esim mulla meni niin paksulle että lykkäs putkesta sellasta lakupötköö että olis voinu leikata saksilla. Asiaan vaikuttaa myös paljon suutinputki. Eli se minkä sisällä neula liikkuu. Se tuntuu kuluvan yllättävän nopeasti. Eli hiljakseen menee kokoajan rikkaammalle. Niitä saa myös Kaasutinex. ja vielä pari vuotta sitten Motonetistä.
Yksi kuula siellä oli. Nyt on BBT neula. Täyskaasulla seos OK mutta tyhjäkäynnillä ja etenkin matka-ajossa seos on ihan röyhkeän rikkaalla, lambda näyttää 0,68 - 0,70 lukemia. Hätäpäissäni hioin jostain japsikaasarin neulasta vähän pihimmän neulan että pääsis tien päälle, mutta taitaa tuollainen omatekoinen neula toimia viilana, saa ostaa suutinputkenkin kohta
No illalla selviää miten tuo toimii.
Noi SU:n neulat on sellasia, että neulanjuuri, eli tyhjäkäynti alue on kaikissa sama halkaisija. Ja suutinputki vaikuttaa koko käyntialueelle. Joten suutinputken korkeudella säädetään tyhjäkäyntiseos oikeaksi ja sun tapauksessa tolla neulalla sillon yläkierroksilla menee laihalle.
Eli jos sulla on suutinputki jo mahd. ylhäällä ja vieläkin käy paksulla tyhjää, sillon ainut konsti on vaihtaa se putki.
Eli härski kundi hioo neulan terävästäpäästä vähän veks.
Se hiominen käsipelillä on melkosta haulikolla ammuntaa, kun parin sadasosan muutos vaikuttaa jo paljon.
Eli jos sulla on suutinputki jo mahd. ylhäällä ja vieläkin käy paksulla tyhjää, sillon ainut konsti on vaihtaa se putki.
Eli härski kundi hioo neulan terävästäpäästä vähän veks.
Se hiominen käsipelillä on melkosta haulikolla ammuntaa, kun parin sadasosan muutos vaikuttaa jo paljon.
Se mun tee-se-itse neula olikin sitten tosi pihi. Vaikka se oli yläpäästään vain ~0.10mm isompi niin neulaputki meni jotakuinkin tukkoon eikä pyörä käynnistynyt millään. Tuli jo aika hikikin ennenkuin uskoin sen todeksi
Otin kaasarin irti ja purkasin sen kun en kerran tajunnut miten se toimii. Tähän asti olin siis säätänyt neulan korkeutta luistista, mutta nyt huomasin sen neulaputken säädön. Sillä sain seokset laihemmalle ja liiankin laihalle. Lambda näytti reippaassa matka-ajossa noin 0.90 mutta ei tarvinnut hirveästi rääkätä kun alkoi taas supsuttamaan ja hyytymään. Otin vähän takaisin, nyt menee 0.84 - 0.86 lukemissa ja tuntuu nielevän tietä niinkuin pitää. Kaasun kun avaa niin menee aika rikkaalle, käy 0,70 tuntumassa vaikka valuttelin ATF öölit pois vaimentimesta. Pari sekuntia kun ajaa urku auki niin tasoittuu 0.80 paikkeille mikä on jo OK.
Jännä juttu muuten, kadonneita menohaluja metsästäessä on tullut ajeltua vähän reilun puoleisesti. Nyt tuntuu että 80 alueella autot ajaa 40-50 km/h
Pitäisköhän laittaa nopeusmittari ettei kortti lähde ihan heti..
Nyt ruuvaan noi mittarit sun muut hepeneeti pyörästä pois ja ajelen niin rikkaalla kuin se tykkää, viekööt bensaa niin paljon kuin haluaa kunhan toimii kunnolla. XLCH ei olekkaan ilmajäähdytetty vaan bensajäähdytetty... Köyhät kyykkyyn ja rutiköyhät selälleen!
Jännä juttu muuten, kadonneita menohaluja metsästäessä on tullut ajeltua vähän reilun puoleisesti. Nyt tuntuu että 80 alueella autot ajaa 40-50 km/h
Nyt ruuvaan noi mittarit sun muut hepeneeti pyörästä pois ja ajelen niin rikkaalla kuin se tykkää, viekööt bensaa niin paljon kuin haluaa kunhan toimii kunnolla. XLCH ei olekkaan ilmajäähdytetty vaan bensajäähdytetty... Köyhät kyykkyyn ja rutiköyhät selälleen!
Mulla on pikku lättäpäässä HS4, joka on ministä.
Kyselin siihen oikean neulan Dollar Sullivanilta, joka, jos joku on oikea mies tällasista HD/SU-ristisiitoista puhumaan. Kaveri on kirjotellu ainakin MCM:ään aiheesta ja näitä juttuja on täällä palstallakin näkynyt linkitettyinä.
Miehen putkasta ruattista saa myös ostettua neulat ja muut tarvittavat heebelit.
Palvelu on ensiluokkaista, på engelska.
Ainiin se osoite: su.serviceättelia.com
Ja Dollarin mukaan VAIMENTIMEEN EI LAITETA ÖLJYÄ! Öljy tulee kuvaan tasaamaan luistin elämää, kun sylintereitä on vähintään neljä. Itseasiassa vaimentimesta otetaan se mäntäkin pois.
Kyselin siihen oikean neulan Dollar Sullivanilta, joka, jos joku on oikea mies tällasista HD/SU-ristisiitoista puhumaan. Kaveri on kirjotellu ainakin MCM:ään aiheesta ja näitä juttuja on täällä palstallakin näkynyt linkitettyinä.
Miehen putkasta ruattista saa myös ostettua neulat ja muut tarvittavat heebelit.
Palvelu on ensiluokkaista, på engelska.
Ainiin se osoite: su.serviceättelia.com
Ja Dollarin mukaan VAIMENTIMEEN EI LAITETA ÖLJYÄ! Öljy tulee kuvaan tasaamaan luistin elämää, kun sylintereitä on vähintään neljä. Itseasiassa vaimentimesta otetaan se mäntäkin pois.
Eteenpäin elävän mieli!
Oon nähny monta Su:ta mistä vaimentimen mäntä on otettu veks. Ja kovasti ihmetellyt sitä. Ne taitaa sit ollakin ruotsin tuliaisia. Oon kokeillu myös. Sen poistamisesta ei ole minkäänlaista hyötyä. Mutta pientä haittaa kyllä.jouni-K kirjoitti:
Ihmetyttää tollanen kommentti muutenkin. Tulikohan asia ymmärrettyä?
Meinaa eiköhän hidaskierroksinen kaksi sylinterinen moottori nimenomaan tarvitse enemmän sitä tasausta, kuin useampi sylinterinen? Kun se imutahtien välinen aika on paljon pidempi kaks pyttysessä. Mieti nyt vähän. Yhdellä kampiakselin kierroksella HD:ssä on yks imutahti ja nelipyttysessä kaks.
Haittapuolina, meitsi moottorissa, tulee äkkiseltään mieleen epätasaisempi tyhjäkäynti, jatkuva kolina tyhjäkäynnillä kun mäntä joraa edestakas. Se tosiaankin kuuluu moottorin äänten yli. Ja tietysti tosta edestakaisesta sheikkauksesta alipainekellon/ -sylinterin sisäpinnan kuluminen. Mulla on menny yksi "pässinkives"jo vaihtoon, kun kulu niin paljon.
Mutta öljyn käyttö ei ole tehnyt mitään haittaa.
Dollari on dollari ja mä oon mä. Sitähän voi uskoa ketä tahtoo, tai itse ajaa sen verran että tulee aiheesta kokemusta, testata eri vaihtoehtoja ja lopuksi tehdä oman johtopäätöksen.
Paitövei, enhän mä muistanu kattoo niitä neulojen arvoja.
Missäs päin suomea muuten vaikutat, Smokie? Mulla on jounkun verran erilaisia neuloja. Olis kivempi testailla. Turha se on kaikkien ostaa isoa kasaa neuloja varastoon. Ne maksaa kuitenkin 15? kpl.
Peräseinäjoella majailen. Kyllä tuo mun soppatykki pelaa nyt aika tyydyttävästi kun löysin säädöt siitä. Ei noita seoksia näköjään voi ihan prikulleen laittaakaan kun kone näköjään tykkää aika rikkaasta seoksista. Pitää kattella kun tästä ilmat kunnolla lämpenee että mitä tuo alkaa tekemään ja pärjääkö vain neulaputkea säätämällä.Hessu kirjoitti: Paitövei, enhän mä muistanu kattoo niitä neulojen arvoja.
Missäs päin suomea muuten vaikutat, Smokie? Mulla on jounkun verran erilaisia neuloja. Olis kivempi testailla. Turha se on kaikkien ostaa isoa kasaa neuloja varastoon. Ne maksaa kuitenkin 15? kpl.