Vapaa hukassa kun kone käy

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Vapaa hukassa kun kone käy

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Kyseessä -96 Fatboy. Koneen käydessä on vaihteen vapaalle saaminen käytännössä mahdotonta. Vaihde hyppää vaan ykkösen ja kakkosen väliä, eikä varovaisellakaan yrittämällä tahdo vapaata löytyä. Heti kun koneen sammuttaa löytyy vapaa nätisti.

Koitettu on kiristää kytkinvaijeria, ei auta. Onko muita vinkkejä vai alkaako laatikko olla kulunut?
Blomi
Viestit: 139
Liittynyt: 21:59 22.10.2006.

Viesti Kirjoittaja Blomi »

Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika.

Itse olen tottunut laittamaan vapaan pienessä liikkeessä päälle, menee vaivattomasti näin.

Muijan Ex pyörässä vaihdoin kytkin levytkin kun ajattelin niiden takertelevan, mutta ei ainakaan siinä auttanut.

Samoihin ongelmiin olen törmännyt myös japsi pyörissä, varsinkin kuumalla moottorilla.
Viimeksi muokannut Blomi, 22:29 06.06.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jani80
Viestit: 167
Liittynyt: 23:25 23.10.2006.
Paikkakunta: Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani80 »

juu mulla kans oli evo sportissa sama "vika"... aluksi ei kyllä ollut mutta talven seisonnan jälkeen huomasin tuon ilmiön 8O :?: kuvitelmaa?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Liian korkea tyhjäkäynti, väljät vivustot... Siinä pari mahdollista ongelmakohtaa.
Avatar
s&s
Viestit: 1055
Liittynyt: 11:28 13.05.2003.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja s&s »

Yksi mahdollisuus on myös kulunut ball & ramp... Mulla oli rautiksessa vapaan löytäminen koneen käydessä silkka mahdottomuus ja kun purin kytkinmekanismin, huomasin et kuulat oli syöneet ihan omat kolot ramppien uriin. Eli kasatessa on hyvä rasvata nuo kunnolla.
Viva Knievel!
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Tyhjäkäynti on aika alhainen, tai ei kone nätisti alempana enää käy. Vivustoissa on kyllä klapia aika miehekkäästi, pitäneekin vaihtaa kun on varavivustojakin tuossa muutamat.

Se on vaikea selittää mutta kone seis vapaa löytyy ihan kevyellä bootsin kärjen kosketuksella. Koneen käydessä ykköseltä vaihto vaatii voimaa ja sitten vaihde livahtaakin jo kakkoselle. Sama alaspäin vaihtaessa, vaihde ikäänkuin hiukan takertuu päällä olevaan pykälään.
suma
Viestit: 81
Liittynyt: 22:08 15.01.2005.
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suma »

Mulla on -93 Heritage ja oli ihan sama ongelma.mä vaihdoin Redlinen lootaöljyt niin nyt löytyy vapaa helposti.
Softail
Viestit: 449
Liittynyt: 22:29 22.04.2002.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Softail »

Mårå

-86 Soffassa vastaava ongelma jos enskaketju on liian löysällä tai muuten vaan väärin säädetty.


Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Jenkkifoorumeilla puhutaan paljon "kolmannen vaihteen shimmaamisesta", en ole täällä Suomessa kuullut kenenkään mainitsevankaan asiasta. Pitäisi auttaa juuri vapaan löytymiseen.

Tässä ameriikan foorumilta bongattua:
  • Shift tranny into 3rd...ensure fully engaged.
  • Move shifter lever and feel for free play and spring pressure in both directions. (you are feeling for spring pressure and travel limits of the sifter pawl on the cam pins).
  • Loosen adjuster locknut and adjust allen screw in 1/4 turn or less increments (random clockwise or counterclockwise) until spring pressure and freeplay is equal in both directions of shifter travel.
  • Recheck travel after tightening locknut.
Sama suomeksi:
  • Kytke vaihteisto kolmoselle - varmista että vaihde on kunnolla päällä.
  • Liikuta vaihteiston kyljessä olevaa siirtovipua edestakaisin ja tunnustele jousivoimaa ja vapaaliikettä kumpaankin suuntaan.
  • Löystä säätöruuvin lukitusmutteri ja säädä säätöruuvia kuusiokolavaimella enintään varttikierros kerrallaan (kumpaan suuntaan tahansa) kunnes jousivoima ja vapaaliike on molemmin puolin yhtä suuri.
  • Tarkista säätö kiristettyäsi lukkomutterin.

Kuva
Avatar
Sakke
Viestit: 237
Liittynyt: 18:18 17.04.2002.
Paikkakunta: GAMMELBY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Meidän Eijan -99 evossa ilmeni sama tai samankaltainen "ominaisuus" heti sisäänajohuollon jälkeen. Sitä ennen vapaa löyty tyhjäkäynnilläkin ihan helposti.
Kokeilepa silleen, että seuraavan kerran kun pysähdyt ykkönen pesässä niin nosta kierroksia vähän, mutta sen verta että selvästi nousee eli noin 2000 rpm ja nosta vaihde vapaalle - veikkaan että löytyy, tai sit on kyseessä joku muu vaiva kun tää jonka mä tunnen.
Olen tän saman vaivan huomannu parissa muussakin evossa.
Vaivasta pääsis vissiin sillä että laittais enskan koppaan vielä himpun vähemmän öljyä kuin edellisellä kerralla, mutta kun manuaali käskee kaataa tietyn määrän niin sehän sinne menee. Se enskaöljyn pinnan korkeus on niin vaikea tsekata kytkimen tarkistusluukun kautta.
Huoltomanuaalin mukaan liika öljy enskassa vaikeuttaa vapaan löytymistä.

Sakke

Löytykö?
"Do not give up.
If you give up now - you will give up again"


http://www.hdcf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Sakke kirjoitti:Kokeilepa silleen, että seuraavan kerran kun pysähdyt ykkönen pesässä niin nosta kierroksia vähän, mutta sen verta että selvästi nousee eli noin 2000 rpm ja nosta vaihde vapaalle - veikkaan että löytyy
Oikeassa olet, kierroksia nostamalla alkoi vapaa löytymään todella helposti. Oikea kierrosluku kun saavutetaan niin keppi kilahtaa vapaalle kuin itsekseen.

Kiitoksia vinkistä!!!
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Vapaa hukassa kun kone käy

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Peacemaker76 kirjoitti:Kyseessä -96 Fatboy. Koneen käydessä on vaihteen vapaalle saaminen käytännössä mahdotonta. Vaihde hyppää vaan ykkösen ja kakkosen väliä, eikä varovaisellakaan yrittämällä tahdo vapaata löytyä. Heti kun koneen sammuttaa löytyy vapaa nätisti.

Koitettu on kiristää kytkinvaijeria, ei auta. Onko muita vinkkejä vai alkaako laatikko olla kulunut?
Se on ominaisuus, ei vika.
Vetopuolen kireys vaikuttaa asiaan, jos ketjut (toisio) liian löysällä, niin vapaan hakeminen arvausta.
Liian löysä ei sitten tarkoita ylipinkeitä ketjuja ilman kuormaa, vaan se 1,5 cm:n ylä-ala-liike on oltava ketjussa.
Remmistä ei ole kokemusta, mutta ei kai laatikon tekniset rakenteet ole suuremmin muutuneet.
Avatar
Vee
Viestit: 210
Liittynyt: 13:23 08.01.2004.
Paikkakunta: Chapter 8
Viesti:

Re: Vapaa hukassa kun kone käy

Viesti Kirjoittaja Vee »

Edellämainittujen redline öljyjen, kevlar kytkimen, uusien vivustojen lisäksi muutin hieman laatikon sisällä olevan "nokan" muotoa. Eniten varmaan vaikutti "nokan" pinnassa kulkevan "kynnen" siistiminen koska se oli minun laatikossa melko kulunut.

Se jos vivustossa oli yhtään välystä missään niin se vaikutti varvas tuntumaan paljon.
Heritagessa oli vielä semmonen että se vaihdevivun ja rungon välissä oleva rauta taipuu vaihdevipua käpistellessä, ainakin 80-luvun heritageissa oli tuo ominaisuus ja sen voi korjata vaikka hitsaamalla kyseisen raudan takapuolelle tukirautaa ja tuntuma on muutoksien jälkeen parempi eikä näy.
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja metallipää »

on se mukava kuulla että uudemmissakin on samaa vikaa kun mun -73 rautapäässä.
kytkinvaijeria muuten tossa yks päivä kiristin kun piti saada niitä väljiä pois niin taisin kiristää hieman liikaa kun se mihin se vaijeri kiinnittyy siellä kytkinkopan takana jäi ihme yli asentoon (tai ääriasentoon jumiin) ja koko vaijeri jäi sitten ihan löysäksi.
piti purkaa se kytkinkoppa pois ja kasata uudestaan ja uusilla öljyillä.
ei mene kyllä yhtään paremmin vapaalle koneen käydessä noillakaan öljyillä.

tästä muuten lähtee meikäläisen eka viesti tälle foorumille.
jenkkiautoja tullu harrasteltua n.15v ja hd piti ostaa kun niin rupes polttelee. no tuli myös viragolla pari vuotta ajeltua mutta kyllä siitä jotain puuttu. onhan toi rautapää oikeen paukuttaja jaappanialaiseen verrattuna. ja vääntääkin ihan sikana.

paljoo en vielä ole ajellu kun tarvii vähän kokeilla kuinka pitkälle uskaltaa lähtee ton kanssa.
reilu pari viikkoa toi vasta on ollu ja kipinäkin hukku heti 80 km ajon jälkeen... no yks alan harrastaja auttoi ja löysin rikkoutuneiden osien tilalle uudet. kärkien "takana" se ennakon säätäjä paskana samoin kuin se pitkä, ohut pultti mikä on siinä keskellä oli katkennut! yks sokka oli pettänyt sieltä myös!

ehkä se sen takia lähti tosi huonosti käyntiin myyntipäivänä ja kasteli tulppia koko ajan, nyt lähtee tosi hyvin.
-01 FXDL
velsuk
Viestit: 55
Liittynyt: 21:58 23.02.2005.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja velsuk »

Tervetuloa rautamaailmaan, samalla taustalla tulin mukaan muutamia vuosia sitten. Hyvä manuaali ja ahkera foorumin lukeminen auttavat Rautapään mystisisiä ominaisuuksia pähkäillessä. Jos joskus oikein hietaan ottaa niin muista, että lähes kaikki Rautapäästä eronneet kaipaavat takaisin.
Kuva
Vastaa Viestiin