Vapaa hukassa kun kone käy
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Vapaa hukassa kun kone käy
Kyseessä -96 Fatboy. Koneen käydessä on vaihteen vapaalle saaminen käytännössä mahdotonta. Vaihde hyppää vaan ykkösen ja kakkosen väliä, eikä varovaisellakaan yrittämällä tahdo vapaata löytyä. Heti kun koneen sammuttaa löytyy vapaa nätisti.
Koitettu on kiristää kytkinvaijeria, ei auta. Onko muita vinkkejä vai alkaako laatikko olla kulunut?
Koitettu on kiristää kytkinvaijeria, ei auta. Onko muita vinkkejä vai alkaako laatikko olla kulunut?
Taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika.
Itse olen tottunut laittamaan vapaan pienessä liikkeessä päälle, menee vaivattomasti näin.
Muijan Ex pyörässä vaihdoin kytkin levytkin kun ajattelin niiden takertelevan, mutta ei ainakaan siinä auttanut.
Samoihin ongelmiin olen törmännyt myös japsi pyörissä, varsinkin kuumalla moottorilla.
Itse olen tottunut laittamaan vapaan pienessä liikkeessä päälle, menee vaivattomasti näin.
Muijan Ex pyörässä vaihdoin kytkin levytkin kun ajattelin niiden takertelevan, mutta ei ainakaan siinä auttanut.
Samoihin ongelmiin olen törmännyt myös japsi pyörissä, varsinkin kuumalla moottorilla.
Viimeksi muokannut Blomi, 22:29 06.06.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Tyhjäkäynti on aika alhainen, tai ei kone nätisti alempana enää käy. Vivustoissa on kyllä klapia aika miehekkäästi, pitäneekin vaihtaa kun on varavivustojakin tuossa muutamat.
Se on vaikea selittää mutta kone seis vapaa löytyy ihan kevyellä bootsin kärjen kosketuksella. Koneen käydessä ykköseltä vaihto vaatii voimaa ja sitten vaihde livahtaakin jo kakkoselle. Sama alaspäin vaihtaessa, vaihde ikäänkuin hiukan takertuu päällä olevaan pykälään.
Se on vaikea selittää mutta kone seis vapaa löytyy ihan kevyellä bootsin kärjen kosketuksella. Koneen käydessä ykköseltä vaihto vaatii voimaa ja sitten vaihde livahtaakin jo kakkoselle. Sama alaspäin vaihtaessa, vaihde ikäänkuin hiukan takertuu päällä olevaan pykälään.
Jenkkifoorumeilla puhutaan paljon "kolmannen vaihteen shimmaamisesta", en ole täällä Suomessa kuullut kenenkään mainitsevankaan asiasta. Pitäisi auttaa juuri vapaan löytymiseen.
Tässä ameriikan foorumilta bongattua:
Tässä ameriikan foorumilta bongattua:
- Shift tranny into 3rd...ensure fully engaged.
- Move shifter lever and feel for free play and spring pressure in both directions. (you are feeling for spring pressure and travel limits of the sifter pawl on the cam pins).
- Loosen adjuster locknut and adjust allen screw in 1/4 turn or less increments (random clockwise or counterclockwise) until spring pressure and freeplay is equal in both directions of shifter travel.
- Recheck travel after tightening locknut.
- Kytke vaihteisto kolmoselle - varmista että vaihde on kunnolla päällä.
- Liikuta vaihteiston kyljessä olevaa siirtovipua edestakaisin ja tunnustele jousivoimaa ja vapaaliikettä kumpaankin suuntaan.
- Löystä säätöruuvin lukitusmutteri ja säädä säätöruuvia kuusiokolavaimella enintään varttikierros kerrallaan (kumpaan suuntaan tahansa) kunnes jousivoima ja vapaaliike on molemmin puolin yhtä suuri.
- Tarkista säätö kiristettyäsi lukkomutterin.
Meidän Eijan -99 evossa ilmeni sama tai samankaltainen "ominaisuus" heti sisäänajohuollon jälkeen. Sitä ennen vapaa löyty tyhjäkäynnilläkin ihan helposti.
Kokeilepa silleen, että seuraavan kerran kun pysähdyt ykkönen pesässä niin nosta kierroksia vähän, mutta sen verta että selvästi nousee eli noin 2000 rpm ja nosta vaihde vapaalle - veikkaan että löytyy, tai sit on kyseessä joku muu vaiva kun tää jonka mä tunnen.
Olen tän saman vaivan huomannu parissa muussakin evossa.
Vaivasta pääsis vissiin sillä että laittais enskan koppaan vielä himpun vähemmän öljyä kuin edellisellä kerralla, mutta kun manuaali käskee kaataa tietyn määrän niin sehän sinne menee. Se enskaöljyn pinnan korkeus on niin vaikea tsekata kytkimen tarkistusluukun kautta.
Huoltomanuaalin mukaan liika öljy enskassa vaikeuttaa vapaan löytymistä.
Sakke
Löytykö?
Kokeilepa silleen, että seuraavan kerran kun pysähdyt ykkönen pesässä niin nosta kierroksia vähän, mutta sen verta että selvästi nousee eli noin 2000 rpm ja nosta vaihde vapaalle - veikkaan että löytyy, tai sit on kyseessä joku muu vaiva kun tää jonka mä tunnen.
Olen tän saman vaivan huomannu parissa muussakin evossa.
Vaivasta pääsis vissiin sillä että laittais enskan koppaan vielä himpun vähemmän öljyä kuin edellisellä kerralla, mutta kun manuaali käskee kaataa tietyn määrän niin sehän sinne menee. Se enskaöljyn pinnan korkeus on niin vaikea tsekata kytkimen tarkistusluukun kautta.
Huoltomanuaalin mukaan liika öljy enskassa vaikeuttaa vapaan löytymistä.
Sakke
Löytykö?
"Do not give up.
If you give up now - you will give up again"
http://www.hdcf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
If you give up now - you will give up again"
http://www.hdcf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Oikeassa olet, kierroksia nostamalla alkoi vapaa löytymään todella helposti. Oikea kierrosluku kun saavutetaan niin keppi kilahtaa vapaalle kuin itsekseen.Sakke kirjoitti:Kokeilepa silleen, että seuraavan kerran kun pysähdyt ykkönen pesässä niin nosta kierroksia vähän, mutta sen verta että selvästi nousee eli noin 2000 rpm ja nosta vaihde vapaalle - veikkaan että löytyy
Kiitoksia vinkistä!!!
Re: Vapaa hukassa kun kone käy
Se on ominaisuus, ei vika.Peacemaker76 kirjoitti:Kyseessä -96 Fatboy. Koneen käydessä on vaihteen vapaalle saaminen käytännössä mahdotonta. Vaihde hyppää vaan ykkösen ja kakkosen väliä, eikä varovaisellakaan yrittämällä tahdo vapaata löytyä. Heti kun koneen sammuttaa löytyy vapaa nätisti.
Koitettu on kiristää kytkinvaijeria, ei auta. Onko muita vinkkejä vai alkaako laatikko olla kulunut?
Vetopuolen kireys vaikuttaa asiaan, jos ketjut (toisio) liian löysällä, niin vapaan hakeminen arvausta.
Liian löysä ei sitten tarkoita ylipinkeitä ketjuja ilman kuormaa, vaan se 1,5 cm:n ylä-ala-liike on oltava ketjussa.
Remmistä ei ole kokemusta, mutta ei kai laatikon tekniset rakenteet ole suuremmin muutuneet.
Re: Vapaa hukassa kun kone käy
Edellämainittujen redline öljyjen, kevlar kytkimen, uusien vivustojen lisäksi muutin hieman laatikon sisällä olevan "nokan" muotoa. Eniten varmaan vaikutti "nokan" pinnassa kulkevan "kynnen" siistiminen koska se oli minun laatikossa melko kulunut.
Se jos vivustossa oli yhtään välystä missään niin se vaikutti varvas tuntumaan paljon.
Heritagessa oli vielä semmonen että se vaihdevivun ja rungon välissä oleva rauta taipuu vaihdevipua käpistellessä, ainakin 80-luvun heritageissa oli tuo ominaisuus ja sen voi korjata vaikka hitsaamalla kyseisen raudan takapuolelle tukirautaa ja tuntuma on muutoksien jälkeen parempi eikä näy.
Se jos vivustossa oli yhtään välystä missään niin se vaikutti varvas tuntumaan paljon.
Heritagessa oli vielä semmonen että se vaihdevivun ja rungon välissä oleva rauta taipuu vaihdevipua käpistellessä, ainakin 80-luvun heritageissa oli tuo ominaisuus ja sen voi korjata vaikka hitsaamalla kyseisen raudan takapuolelle tukirautaa ja tuntuma on muutoksien jälkeen parempi eikä näy.
- metallipää
- Viestit: 206
- Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
- Paikkakunta: lahti
on se mukava kuulla että uudemmissakin on samaa vikaa kun mun -73 rautapäässä.
kytkinvaijeria muuten tossa yks päivä kiristin kun piti saada niitä väljiä pois niin taisin kiristää hieman liikaa kun se mihin se vaijeri kiinnittyy siellä kytkinkopan takana jäi ihme yli asentoon (tai ääriasentoon jumiin) ja koko vaijeri jäi sitten ihan löysäksi.
piti purkaa se kytkinkoppa pois ja kasata uudestaan ja uusilla öljyillä.
ei mene kyllä yhtään paremmin vapaalle koneen käydessä noillakaan öljyillä.
tästä muuten lähtee meikäläisen eka viesti tälle foorumille.
jenkkiautoja tullu harrasteltua n.15v ja hd piti ostaa kun niin rupes polttelee. no tuli myös viragolla pari vuotta ajeltua mutta kyllä siitä jotain puuttu. onhan toi rautapää oikeen paukuttaja jaappanialaiseen verrattuna. ja vääntääkin ihan sikana.
paljoo en vielä ole ajellu kun tarvii vähän kokeilla kuinka pitkälle uskaltaa lähtee ton kanssa.
reilu pari viikkoa toi vasta on ollu ja kipinäkin hukku heti 80 km ajon jälkeen... no yks alan harrastaja auttoi ja löysin rikkoutuneiden osien tilalle uudet. kärkien "takana" se ennakon säätäjä paskana samoin kuin se pitkä, ohut pultti mikä on siinä keskellä oli katkennut! yks sokka oli pettänyt sieltä myös!
ehkä se sen takia lähti tosi huonosti käyntiin myyntipäivänä ja kasteli tulppia koko ajan, nyt lähtee tosi hyvin.
kytkinvaijeria muuten tossa yks päivä kiristin kun piti saada niitä väljiä pois niin taisin kiristää hieman liikaa kun se mihin se vaijeri kiinnittyy siellä kytkinkopan takana jäi ihme yli asentoon (tai ääriasentoon jumiin) ja koko vaijeri jäi sitten ihan löysäksi.
piti purkaa se kytkinkoppa pois ja kasata uudestaan ja uusilla öljyillä.
ei mene kyllä yhtään paremmin vapaalle koneen käydessä noillakaan öljyillä.
tästä muuten lähtee meikäläisen eka viesti tälle foorumille.
jenkkiautoja tullu harrasteltua n.15v ja hd piti ostaa kun niin rupes polttelee. no tuli myös viragolla pari vuotta ajeltua mutta kyllä siitä jotain puuttu. onhan toi rautapää oikeen paukuttaja jaappanialaiseen verrattuna. ja vääntääkin ihan sikana.
paljoo en vielä ole ajellu kun tarvii vähän kokeilla kuinka pitkälle uskaltaa lähtee ton kanssa.
reilu pari viikkoa toi vasta on ollu ja kipinäkin hukku heti 80 km ajon jälkeen... no yks alan harrastaja auttoi ja löysin rikkoutuneiden osien tilalle uudet. kärkien "takana" se ennakon säätäjä paskana samoin kuin se pitkä, ohut pultti mikä on siinä keskellä oli katkennut! yks sokka oli pettänyt sieltä myös!
ehkä se sen takia lähti tosi huonosti käyntiin myyntipäivänä ja kasteli tulppia koko ajan, nyt lähtee tosi hyvin.
-01 FXDL