Pannu nykii pintakaasulla
Pannu nykii pintakaasulla
Search:llä on tullut käytyä läpi aikaisemmat "nykii" topikit mutta ei oo löytynyt ratkaisua joten aattelin kysellä vielä jos löytyis hyviä ideoita:
Laite:
-51 Pannu, S&S Super B (kiihdytyspumpulla), suorat putket, vakio S&S ilmanputsari, kärkisytkä automaattiennakolla.
Ongelma:
- Kone käy tyhjäkäyntiä ja kiihtyy ihan hyvin mutta pintakaasulla nykii / ryskyttää ihan kunnolla. ainut apu millä vähän rauhoittuu on tyhjäkäynnin seosruuvia avaamalla. Se on nyt toiminut parhaiten kun ruuvi on 2,5 - 3 kierrosta auki. Tulpat on aika nokiset ajon jälkeen...
Sillä onko kone kylmä vai kuuma ei tunnu olevan paljon merkitystä.
Tähän asti kokeiltu:
- sytkä säätö (tosin säätö on tapahtunut "korvakuulolla". Jos laitan merkin mukaan kohdalleen, niin kone ei käy kunnolla ollenkaan... toisaalta olen yrittänyt laittaa sytkää myöhäisemmälle mutta se ei oo tilannetta parantanut ja nyt tällä nykyisellä ennakolla käynnistettäessä potkii välillä takaisin, eli onko sitten aikasella kuitenkin???
- S&S suuttimet on 0,295 ja 70, nyt kokeilin tohon välialueelle myös 0,310 mutta ei ollut vaikutusta.
- kaasari on puhdistettu ja uudet tiivisteet vaihdettu.
- putkien uudelleen kiinnitys ja varmistus ettei vuotoja.
- kondensaattorin vaihto (ei vaikutusta).
- kärkien vaihto ja kärkivälyksen tarkistus.
- kaikki johdot (paitsi virtalukon pohja) on katsottu läpi. Päällisin puolin kaikki on kunnossa.
- Akku on uusi ja lataa.
- ilmavuotoja imupuolelta etsitty muttei niitäkään tunnu olevan (hyvä niin).
mahdollinen vika:
- kaasari tulvii jos hanan jättää (tai siis unohtaa) auki. Neulaventtiili tuntuu kuitenkin toimivan eli onko bensapinta sitten liian korkealla ja voisiko sillä olla vaikutusta tuohon nykimiseen? Mikä on oikea bensapinta super B:lle? ja miten se on helpointa tarkastaa?
Paljon tuli teksiä mutta yritin tässä pistää mahdollisimman tarkan kuvauksen, kun en oo vielä forumilta tähän apua löytänyt.
/Tommi
Laite:
-51 Pannu, S&S Super B (kiihdytyspumpulla), suorat putket, vakio S&S ilmanputsari, kärkisytkä automaattiennakolla.
Ongelma:
- Kone käy tyhjäkäyntiä ja kiihtyy ihan hyvin mutta pintakaasulla nykii / ryskyttää ihan kunnolla. ainut apu millä vähän rauhoittuu on tyhjäkäynnin seosruuvia avaamalla. Se on nyt toiminut parhaiten kun ruuvi on 2,5 - 3 kierrosta auki. Tulpat on aika nokiset ajon jälkeen...
Sillä onko kone kylmä vai kuuma ei tunnu olevan paljon merkitystä.
Tähän asti kokeiltu:
- sytkä säätö (tosin säätö on tapahtunut "korvakuulolla". Jos laitan merkin mukaan kohdalleen, niin kone ei käy kunnolla ollenkaan... toisaalta olen yrittänyt laittaa sytkää myöhäisemmälle mutta se ei oo tilannetta parantanut ja nyt tällä nykyisellä ennakolla käynnistettäessä potkii välillä takaisin, eli onko sitten aikasella kuitenkin???
- S&S suuttimet on 0,295 ja 70, nyt kokeilin tohon välialueelle myös 0,310 mutta ei ollut vaikutusta.
- kaasari on puhdistettu ja uudet tiivisteet vaihdettu.
- putkien uudelleen kiinnitys ja varmistus ettei vuotoja.
- kondensaattorin vaihto (ei vaikutusta).
- kärkien vaihto ja kärkivälyksen tarkistus.
- kaikki johdot (paitsi virtalukon pohja) on katsottu läpi. Päällisin puolin kaikki on kunnossa.
- Akku on uusi ja lataa.
- ilmavuotoja imupuolelta etsitty muttei niitäkään tunnu olevan (hyvä niin).
mahdollinen vika:
- kaasari tulvii jos hanan jättää (tai siis unohtaa) auki. Neulaventtiili tuntuu kuitenkin toimivan eli onko bensapinta sitten liian korkealla ja voisiko sillä olla vaikutusta tuohon nykimiseen? Mikä on oikea bensapinta super B:lle? ja miten se on helpointa tarkastaa?
Paljon tuli teksiä mutta yritin tässä pistää mahdollisimman tarkan kuvauksen, kun en oo vielä forumilta tähän apua löytänyt.
/Tommi
__________________
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
Hemuli,
kiitos (jälleen kerran)nopeasta vastauksesta. Silloin kun yritin sytkää säätää, niin säädin kärkivälin (0,5mm), varmistin että puristus on etummaisella pytyllä, katsoin luukusta ennakon merkin kohdalleen (keskelle), käänsin sytkän myöhäiselle, väänsin (hankalaa) sytkän ennäkot täysille akselilta ja lähdin hitaasti kääntämään sytkää aikaisemmalle kunnes yleismittari heräsi näyttämään jännitettä. Sytkän levy jäi näin tehden todella myöhäiselle (eli ei sitä paljoa ehtinyt kääntämään...).
- Limppujen jouset oli viimeksi tarkastettaessa ehjät. akselissa tuntuu väljää aika paljon mutta limput on kyllä ok (ei väljää).
kiitos (jälleen kerran)nopeasta vastauksesta. Silloin kun yritin sytkää säätää, niin säädin kärkivälin (0,5mm), varmistin että puristus on etummaisella pytyllä, katsoin luukusta ennakon merkin kohdalleen (keskelle), käänsin sytkän myöhäiselle, väänsin (hankalaa) sytkän ennäkot täysille akselilta ja lähdin hitaasti kääntämään sytkää aikaisemmalle kunnes yleismittari heräsi näyttämään jännitettä. Sytkän levy jäi näin tehden todella myöhäiselle (eli ei sitä paljoa ehtinyt kääntämään...).
- Limppujen jouset oli viimeksi tarkastettaessa ehjät. akselissa tuntuu väljää aika paljon mutta limput on kyllä ok (ei väljää).
__________________
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
Kaasari tulvii paikallaan jos tankin korkin huohotus ei päästä paineita ulos. Paine työntää pensan väkisellä neulan läpi.
Aiheuttaa myös käyntihäiriöitä, varsinkin jos huohotus ei toimi ollenkaan. Tankkiin tulee ajaessa alipaine, eikä pensaa virtaa tarpeeksi kaasariin.
Tällaisia häiriöitä tulee helposti kierrekorkeilla, joita on useampaa hengitysmallia.
Aiheuttaa myös käyntihäiriöitä, varsinkin jos huohotus ei toimi ollenkaan. Tankkiin tulee ajaessa alipaine, eikä pensaa virtaa tarpeeksi kaasariin.
Tällaisia häiriöitä tulee helposti kierrekorkeilla, joita on useampaa hengitysmallia.
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Mulla oli ihan samoja oireita pannussa Super B:n kanssa. Paloi siihen hermot ja vaihdoin lopulta uuden Super E:n kulahtaneen B:n tilalle.
Siihen loppui nykimiset, starttiongelmat, tietyllä kierrosalueella esiintynyt puutuminen yms. Samat suuttimet kävi myös uuteen kaasariin, ne kun oli haettu kohdalleen vanhaa B:tä säädellessä
Yhdessä vaiheessa nykimistä aiheutti myös löystynyt takaratas. Tasakaasulla huomasi, ei esim. kiihdytyksessä tai kun muuten oli "veto päällä" Pulttien kiristys korjasi sen ongelman.
Siihen loppui nykimiset, starttiongelmat, tietyllä kierrosalueella esiintynyt puutuminen yms. Samat suuttimet kävi myös uuteen kaasariin, ne kun oli haettu kohdalleen vanhaa B:tä säädellessä
Yhdessä vaiheessa nykimistä aiheutti myös löystynyt takaratas. Tasakaasulla huomasi, ei esim. kiihdytyksessä tai kun muuten oli "veto päällä" Pulttien kiristys korjasi sen ongelman.
Mulla aikonaan L kiinni ollessa nyki pintakaasulla kans. Syy oli väljä läppäakseli. Sama rakenne ja osa kuin B:ssä. Ei suinkaan sen takia, että imi ilmaa. Ei se siitä niin kranttu ole. Vaan sen takia, että imutahdit nyki läppää ja kurkun ja läpän ohivirtauspinta-ala muuttu edestakas. Siihen jeesas korjaussarja.
Ne messinkiset läppäakselit on vaan melko lyhytikäisiä. Kolmannen akselin vaihdon jälkeen kovakromasin laakerikohdat ja laitoin kaasarinrunkoon neulalaakerit ja stefat. Siihen loppu nykiminen ja joka talvinen läppäakselin vaihto.
Ne messinkiset läppäakselit on vaan melko lyhytikäisiä. Kolmannen akselin vaihdon jälkeen kovakromasin laakerikohdat ja laitoin kaasarinrunkoon neulalaakerit ja stefat. Siihen loppu nykiminen ja joka talvinen läppäakselin vaihto.
sytkä
Jaahas, pientä lisäinfoa... säätelin tuota sytkää aika isolla kädellä... toiset sanoo että sytkän säätö on herkkää hommaa ja ehkä se onkin jos haluu saada koneet pelaamaan viimesen päälle mutta mä säätelin muutaman millin kerrallaan ja suurta vaikutusta ei tuntunut olevan... ehkä vähän parani kun käänsin aikaisemmalle... mutta tosiaan voi säätää aika reilusti ennenkuin tapahtuu mitään muutosta käynnissä...
Mielenkiintoista oli että kiinnitysruuvin kannan ja säätölevyn välillä kipinöi (vähän) kun avasin ruuvia??? Mitähän siellä tapahtuu???
No, mä yritän edetä homma kerrallaan... bensatankin korkin huohotus tuntuu olevan kunnossa tai ainakin kun ajaessa irrotti korkin niin sillä ei ollut mitää vaikutusta nykimiseen...
Mielenkiintoista oli että kiinnitysruuvin kannan ja säätölevyn välillä kipinöi (vähän) kun avasin ruuvia??? Mitähän siellä tapahtuu???
No, mä yritän edetä homma kerrallaan... bensatankin korkin huohotus tuntuu olevan kunnossa tai ainakin kun ajaessa irrotti korkin niin sillä ei ollut mitää vaikutusta nykimiseen...
__________________
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
"That's the way I like it babe, I don't want to live forever"
Re: sytkä
Virrat oli ilmeisesti päällä? Puolalta tulee jatkuva plussa kärjille jotka maadoittavat sen ollessaan kiinni. Sitten kun kärjet aukeaa poistuu myös maadoitus jolloin puola antaa impulssin tulpille. Nyt kun löysäsit kiinnityslevyä (virrat päällä), vastasi se tilannetta jossa kärjet lähtevät juuri aukeamaan. Ja aina kun jännitteinen virtapiiri katkaistaan, saattaa katkokohdassa esiintyä kipinöintiä.hectja kirjoitti:...Mielenkiintoista oli että kiinnitysruuvin kannan ja säätölevyn välillä kipinöi (vähän) kun avasin ruuvia??? Mitähän siellä tapahtuu???...