Öljyt

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kuten edellä jo mainittiinkin, yksi valintaperuste on tosiaan se, mitä tuolta "kentältä" saa ostaa vähittäiserissä. Mä reissaan aika usein vain reppu selässä, enkä mielelläni pakkaa sinne sekaan ainoatakaan öljypääläriä sukkien, paitojen ja luottokorttien sekaan. Esso on asiakasystävällisesti pitänyt noita litran Mobil 15W-50 purkkeja useimpien asemiensa hyllyssä. Useimmiten huoltoasemilla ei ole mitään 50 asteisen vivahtavaa, tai jos on, se on sitten 5W50 ja sitä saa ainoastaan 4 tai jopa 20 litran astiassa

Castrolilla on 10W60, kuten myös TB:lläkin. Astiakoko on 4 litraa.

Tuo Mobil ulkoistuu mun mopon koneesta ainoastaan huohottimen kautta tulevien näytevalumien verran. Ja mun laturin magneetitkin irtirepivällä ajotavallani (myös 5 vaihteinen tekee sen, &%¤"#) kone huohottaisi epäilemättä, vaikka mimmoisella rasvalla voideltaisiin.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Mopopoika-65 kyllä sen verran tuli kuitenkin ajettua että öljyt tuli vaihdettua :? Meinasiin vaan että saman "tukku-ostajan" pöntöstä eli ostit uuden kierroksen ihan kaupasta :roll: Huolehtiikohan jyrgeni taas meidän öljyistä ?
Täytynee kysyä.... 8)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Mardu112

Viesti Kirjoittaja Mardu112 »

Mites öljyjen hintaerot menee?
Onko köyhällä varaa ostaa halpaa öljyä? 8O
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Persaukisenhan pitää aina ostaa kaikkein kalleinta, koska se tulee ajan mittaan halvimmaks.
Miks sitä öljyä pitää saada matkan varrella ostettua? Eiks motti kandee tehdä niin että öljyt ei valu tielle?
Mastodontti

just

Viesti Kirjoittaja Mastodontti »

No mitäs se litran kendalli sitten maksaa, mä oon vedelly vaan harrikan öljyillä kun ajattelin että niissä ei niin paljon eroa ole.
lapioukko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lapioukko »

Kendalli tulee n. puolta halvemmaksi. Itse ostin n.20L pöntön, ja laskin että litralle tulee hintaa n. 5,5eeroa. Tietysti myyjä/paikkakuntakohtaiset erot voi olla suuriakin. Mutta jos HD:n oma liukaste maksaa litran erissä yli 10eeroa purkki, niin kyllähän siinä kaljarahat tulee "tienattua". Viisaat väittää, että Kendalli ja HD:n öljy on sama aine? Enpä tiedä...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu kirjoitti:Persaukisenhan pitää aina ostaa kaikkein kalleinta, koska se tulee ajan mittaan halvimmaks.
Miks sitä öljyä pitää saada matkan varrella ostettua? Eiks motti kandee tehdä niin että öljyt ei valu tielle?
Ei sen tartte valuakaan. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen se on vaan häipynyt luonnollista tietä venttiiliohjureiden ja männän renkaiden välistä ns. savuna ilmaan. Ei mulla riitä ylä- ja alarajan väli 5000 km pidempään. Sitten sinne on lisättävä jo jotakin.
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Viisastelu jatkuu...
Eiks 5000 ole normaali öljyn vaihtoväli, ainakin mineraaliöljyillä?
Mastodontti

okei

Viesti Kirjoittaja Mastodontti »

lapioukko kirjoitti:Kendalli tulee n. puolta halvemmaksi. Itse ostin n.20L pöntön, ja laskin että litralle tulee hintaa n. 5,5eeroa. Tietysti myyjä/paikkakuntakohtaiset erot voi olla suuriakin. Mutta jos HD:n oma liukaste maksaa litran erissä yli 10eeroa purkki, niin kyllähän siinä kaljarahat tulee "tienattua". Viisaat väittää, että Kendalli ja HD:n öljy on sama aine? Enpä tiedä...
No hyvä, voin siis turvallisin mielin ostaa hd:n öljää vieläkin, kun olen siitä tähän asti maksanut 7,75/litran purkki.
Lawless

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Täällähän sitä viisastelua riittää... :twisted:

Koko aihe on aika lapsellinen, lähes Tekniikan Maailma-tyylinen pohdiskelu öljyistä, jossa tärkeimpänä tekijänä ei todellakaan ole niiden laatu(?) vaan vaihtoväli ja se että samalla kertaa muistaa vaihtaa suodattimen.

Öljyn valmistajia ei maailmassa ole kovinkaan montaa, eriasia on kenen logo/tarra lätkäistään purkkiin. :?

Kukakohan on valmistanut "Genuine Harley Davidson Motoroil:n" :?:

Samoilla linjoilla Hessun kanssa.......jälleen! :wink: 8)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hessu kirjoitti:Viisastelu jatkuu...
Eiks 5000 ole normaali öljyn vaihtoväli, ainakin mineraaliöljyillä?
Voi se jollekulle ollakin. Ja kun matka tulee kohdalla täyteen, sitten kurvataan omaan talliin vaihtamaan just' oikean merkkiset liukasteet.

Mulle alkaa selvitä, miksi kaupat on väärällään melkein ajamattomia vuosikymmenen, jopa kahdenkin, ikäisiä Harrikoita:

FLHS Electra Glide 1992
ml. 50 000km
Huippuhieno ja siisti. Paljon laadukkaita varusteita.
16.900 ?

Niillä pyöritään kotinurkilla öljypäälärin lähiympäristössä!

Mä olen joutunut uusimaan renkaitakin reissun päällä, kun kuviot ovat kadonneet "yhtäkkiä" jonnekin...
cvd*

Viesti Kirjoittaja cvd* »

Aloitin asiasta kun tuo öljykeskustelu on aiheena ulkolaisilla palstoilla ja kysymyksiä on ollut laidasta laitaan. Vaikka öljyn valmistajia ei ole varmaan kovinkaan montaa niin luulempa että niillä litkuilla joku ero on, pintapaineet ja viskositeetin säilyttämisestä kuumana, viisaammat korjatkoon jos ei sinne päinkään, tulin tuohon ajatukseen kun auto joka kiertää noin 6000rpm ja dieseli kone jossa on puristukset luokkaa 20:1 ja mp kone joka kiertää joku 14000 rpm kierrosta niin kyllä luulis joitakin eroja olevan. että semmosta. taijanpa ostella castrollia seuraavaksi, ihan vain jonkun kiusaksi saatana. :P :P :P
cvd

Viesti Kirjoittaja cvd »

Aloitin asiasta kun tuo öljykeskustelu on aiheena ulkolaisilla palstoilla ja kysymyksiä on ollut laidasta laitaan. Vaikka öljyn valmistajia ei ole varmaan kovinkaan montaa niin luulempa että niillä litkuilla joku ero on, pintapaineet ja viskositeetin säilyttämisestä kuumana, viisaammat korjatkoon jos ei sinne päinkään, tulin tuohon ajatukseen kun auto joka kiertää noin 6000rpm ja dieseli kone jossa on puristukset luokkaa 20:1 ja mp kone joka kiertää joku 14000 rpm kierrosta niin kyllä luulis joitakin eroja olevan. että semmosta. taijanpa ostella castrollia seuraavaksi, ihan vain jonkun kiusaksi saatana. :P :P :P
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Koska cvd:n tapauksessa on kyse buellista, pitänee kertoa omat kokemukset täyssynteettisestä ko. pyörässä.

Vaihdoin X1:seeni Motorexin synteettiset koska pähkäilin sen olevan isosti kiertävälle koneelle hyväksi. Ensimmäisen viiden kilometrin jälkeen kannen ja venakopan välinen pahvitiiviste antautui (sporttikoneen tyyppivika) ja synteettiset valuivat valtoimenaan pitkin moottoria. Ei se mitään, uutta tilalle. Ihmetytti vaan moinen vika kymppitonnin ajetussa pyörässä.

Seuraavaksi alettiin hämmästelemään suurta öljyn kulutusta. Pyörä ei savuttanut, eikä se myöskään tiivisteiden vaihdon jälkeen vuotanut mistään. Öljyä vaan katosi noin desi/200km.

Tämän jälkeen myin pyörän pois, seuraavalla omistajalla kummallisuudet jatkuivat. Pyörä rupesi valuttamaan öljyjä kampikammioon päivän seisomisen jälkeen. Sain kokea tämän karvaasti kun lainasin Buellia vähän myymisen jälkeen. Kaveri oli täyttänyt säiliön käynnistämättä pyörää ensin, säiliö tulvi yli heittäen liukasteet suoraan takarenkaalle... :evil:

Kaikki nämä "ominaisuudet" ovat todennäköisesti yksilöllisiä eikä niitä pidä yleistää tiettyyn pyörämerkkiin/malliin. Itse tein sen johtopäätöksen etten laita synteettisiä sellaiseen moottoriin jonka sisuskalujen kunnosta en voi olla varma. Tuokin edesmennyt Bulu oli ollut esittelypyöränä saaden varmasti kaikennäköistä kohtelua.
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Seuraavaksi keskustellaan varmaan suodattimista ? :roll: Suodatinmerkejä löytyy useita kymmeniä - mutta moniko firma valmistaa paperia joita suodattimissa käytetään ? - 3 firmaa ainakin 1,5 vuotta sitten ja moniko näistä 3:sta valmistajasta löytyi silloin koto Suomesta............
Vastaa Viestiin