Vanteessa klappia

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Ducky-13
Viestit: 104
Liittynyt: 11:52 30.07.2006.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Vanteessa klappia

Viesti Kirjoittaja Ducky-13 »

Elikkäs uusi etuvanne kyseessä ja laakerit myös ja n.0,3-0,5mm. klappia 8O
Onko laakereissa vai mikä keskiössä voi antaa periks?
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Klappaako nimenomaan akseli - keskiö välillä.

Yksi mahdollisuus JOS on kartiolaakerit, että keskiön sisällä oleva putki on liian pitkä ja laakerit ei kiristy kartioihinsa.

Jos on suorat laakerit niin sitten eri kuviot.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
hlyytine
Viestit: 1188
Liittynyt: 20:08 12.01.2004.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

No jos on kartiolaakerit niin eikös siinä pitäisi ihan pikkuisen klappia ollakin? Noissa nelipyörissähän sitä mutterin tiukkuudella säädetään ne laakerit, mutta HD:ssä sitä säätelee tuo smuigen mainitsema holkki siellä sisällä ja mutteri vedetään niin että naukuu. Se on sitten eri asia paljonko sitä klappia pitäisi olla. Mitään hajua ei ole, mutta niin lähelle nollaa kuin mahdollista, kunhan ei mene "nollan alle".
Avatar
Ducky-13
Viestit: 104
Liittynyt: 11:52 30.07.2006.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ducky-13 »

Akseli-keskiö nimenomaa :roll:

Mites, eikös noissa uusissa vanteissa ole suoratlaakerit?!

Itellää tuli mielee et jos se putki on taas liian lyhyt siellä sisällä?

Jos olis kartiot ja putki liian pitkä ni sehä kolisis joka suuntaa..eikö

Voip olla parasta kun kampeen tallille ja ruuvaan vanteen vek.
Monki
Viestit: 44
Liittynyt: 19:07 03.11.2006.
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Monki »

Jos on kartio laakerit, saattaa mahollisesti löytyä sen keskiputken jatkeena muutamia shimmilevyjä... sitte vaa sopivan ohut levy välistä pois ja taas mennään :P
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Ducky-13 kirjoitti:Akseli-keskiö nimenomaa :roll:

Mites, eikös noissa uusissa vanteissa ole suoratlaakerit?!

Itellää tuli mielee et jos se putki on taas liian lyhyt siellä sisällä?

Jos olis kartiot ja putki liian pitkä ni sehä kolisis joka suuntaa..eikö

Voip olla parasta kun kampeen tallille ja ruuvaan vanteen vek.
No etkös just maininnut, että on väljää? Mihin suuntaan. Päittäin vai sivuttain?

Onko sulla kartiolaakerit? Vai suorat? Selvitä se nyt ekaksi.

Jos se putki on kartiolaakereiden kanssa liian lyhyt ja vedät akselin mutterin kunnolla kiinni, niin laakerit menee jumiin.

Jos sulla on suorat laakerit ja esiintyy klappia, niin onko akseli sopiva laakereihin?
Mitkä laakerireiät ja mikä akselin koko?

Holkit ulkopuolella oikean kokoiset (ulkohalkaisia) niin että ottaa siihen laakerin sisenpään osaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Ducky-13
Viestit: 104
Liittynyt: 11:52 30.07.2006.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ducky-13 »

..No kartiotha sieltä löyty ja 0,45mm sivuttaisvälystä, se putki on liian pitkä

Seuraava kysymys et mikä on oikee välys?
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Välys

Viesti Kirjoittaja smuige »

Koitappa päittäisklappia eli akselin suuntaista välystä.
Vai tarkoititko tuolla 0.45mm sivuttaisvälyksellä sitä?

Niinkuin hlyytinen jo aiemmin mainitsi niin lähelle nollaa kuin mahdollista, kunhan ei mene "nollan alle".
Vapaa mutta välyksetön. Eli lähes nolla.
Laittaisin n. 0.05mm eli että pyörii vapaasti, muttei "klappaa".

Lyhennä sitä putkea sorvissa jotta tulee suora ja saat kerralla hyväksi.
Jos menee tiukaksi niin sitten shimmejä väliin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Ducky-13
Viestit: 104
Liittynyt: 11:52 30.07.2006.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ducky-13 »

Juuri sivuttaisvälystä/ akselin suuntaista välystä tarkotin, eli sen verran laakerit liikkuu kun ei ole pohjassa.

Ite ajattelin myös 0,05 välystä mut tarkistaahan kannattaa aina!

Ei muuta kun huomenna sorviin raapimaan tavaraa vek ja nippuun uudestaan..

Kiitoksia jälleen!
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

.05 on aika vähän... Itse olen aina laittanut kartiolaakerin välyksen niin että sen tuntee juuri käsin kun vetää akselin tiukasti kiinni napaan ja ottaa kiinni molemmin puolin ihan laakerin juuresta ja liikuttaa eestaas. Olipas tieteellistä :wink: ...

Kannattaa sitten ottaa ihan ohkaista siivua kerralla ja kokeilla joka välissä. Ja kuten kokemus on osoittanut, se viimeinen satku pitää aina jättää ottamatta :twisted: .
Vastaa Viestiin