Vanteessa klappia
Vanteessa klappia
Elikkäs uusi etuvanne kyseessä ja laakerit myös ja n.0,3-0,5mm. klappia
Onko laakereissa vai mikä keskiössä voi antaa periks?
Onko laakereissa vai mikä keskiössä voi antaa periks?
No jos on kartiolaakerit niin eikös siinä pitäisi ihan pikkuisen klappia ollakin? Noissa nelipyörissähän sitä mutterin tiukkuudella säädetään ne laakerit, mutta HD:ssä sitä säätelee tuo smuigen mainitsema holkki siellä sisällä ja mutteri vedetään niin että naukuu. Se on sitten eri asia paljonko sitä klappia pitäisi olla. Mitään hajua ei ole, mutta niin lähelle nollaa kuin mahdollista, kunhan ei mene "nollan alle".
No etkös just maininnut, että on väljää? Mihin suuntaan. Päittäin vai sivuttain?Ducky-13 kirjoitti:Akseli-keskiö nimenomaa
Mites, eikös noissa uusissa vanteissa ole suoratlaakerit?!
Itellää tuli mielee et jos se putki on taas liian lyhyt siellä sisällä?
Jos olis kartiot ja putki liian pitkä ni sehä kolisis joka suuntaa..eikö
Voip olla parasta kun kampeen tallille ja ruuvaan vanteen vek.
Onko sulla kartiolaakerit? Vai suorat? Selvitä se nyt ekaksi.
Jos se putki on kartiolaakereiden kanssa liian lyhyt ja vedät akselin mutterin kunnolla kiinni, niin laakerit menee jumiin.
Jos sulla on suorat laakerit ja esiintyy klappia, niin onko akseli sopiva laakereihin?
Mitkä laakerireiät ja mikä akselin koko?
Holkit ulkopuolella oikean kokoiset (ulkohalkaisia) niin että ottaa siihen laakerin sisenpään osaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Välys
Koitappa päittäisklappia eli akselin suuntaista välystä.
Vai tarkoititko tuolla 0.45mm sivuttaisvälyksellä sitä?
Niinkuin hlyytinen jo aiemmin mainitsi niin lähelle nollaa kuin mahdollista, kunhan ei mene "nollan alle".
Vapaa mutta välyksetön. Eli lähes nolla.
Laittaisin n. 0.05mm eli että pyörii vapaasti, muttei "klappaa".
Lyhennä sitä putkea sorvissa jotta tulee suora ja saat kerralla hyväksi.
Jos menee tiukaksi niin sitten shimmejä väliin.
Vai tarkoititko tuolla 0.45mm sivuttaisvälyksellä sitä?
Niinkuin hlyytinen jo aiemmin mainitsi niin lähelle nollaa kuin mahdollista, kunhan ei mene "nollan alle".
Vapaa mutta välyksetön. Eli lähes nolla.
Laittaisin n. 0.05mm eli että pyörii vapaasti, muttei "klappaa".
Lyhennä sitä putkea sorvissa jotta tulee suora ja saat kerralla hyväksi.
Jos menee tiukaksi niin sitten shimmejä väliin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
.05 on aika vähän... Itse olen aina laittanut kartiolaakerin välyksen niin että sen tuntee juuri käsin kun vetää akselin tiukasti kiinni napaan ja ottaa kiinni molemmin puolin ihan laakerin juuresta ja liikuttaa eestaas. Olipas tieteellistä ...
Kannattaa sitten ottaa ihan ohkaista siivua kerralla ja kokeilla joka välissä. Ja kuten kokemus on osoittanut, se viimeinen satku pitää aina jättää ottamatta .
Kannattaa sitten ottaa ihan ohkaista siivua kerralla ja kokeilla joka välissä. Ja kuten kokemus on osoittanut, se viimeinen satku pitää aina jättää ottamatta .