Ruiskun ja bensapumpun mysteerit ?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

joka
Viesti:

Ruiskun ja bensapumpun mysteerit ?

Viesti Kirjoittaja joka »

tällainen keskustelu on käyty aiemmin täällä toimestani, eli ulkoinen pumppu erillinen regulaattori !

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... t=bensa%2A

Nyt vaan jostain syystä tuo bensa tulee regulaattorille asti. Hankin sellaisen regulaattorin jossa on jo paine mittari, pumppu nostaa hyvin paineen, mutta bensa ei jostain syystä kulje ruiskun läpi, eli paluu putki pysyy tyhjänä ! jos irroitan regulaattorin saan sillä säädettyä paineen noin 4 baariin, mutta bensa ei virtaa läpi ruiskun, miten eikös sen kuuluisi virrata paluu linjaa pitkin aina kun pumppu käy ? vaikka nostaisin paineetta mitään ei tapuhdu ?

- j o n i -
Viimeksi muokannut joka, 20:58 15.07.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Takku

Viesti Kirjoittaja Takku »

Öö, en ole varma millanen systeemi sulla kaikkineen on, mutta olet ihan oikeilla jäljillä. Se bensa pitäs kiertää paluulinjaa pitkin takasin tankkiin, mitä kone ei käytä.
Mulla itelläni on jälkiasennusruisku ja erillinen kaksi kalvoinen regulaattori. Regussa mulla on yhteensä kolme letkun lähtöä. 1kpl bensapumpulta tulevalle, 1kpl ruiskusuuttimille menevä ja 1kpl paluulinja.
Siis mulla menee suoraan regulta kaikki se ylimääräinen, mitä suuttimet ei ota vastaan, takaisin tankkiin.
Ja koko regulaattoria mä ohjaan alipaineella / ahtopaineella.
Onkohan sulla tökätty siihen regulaattorin paluulinjan reikään painemittari? Jos on, niin se on ihan vika paikassa.
Painemittari pitää olla regun ja suuttimien välissä.
joka
Viesti:

Ei kyllä paine mittari on regulaattorissa rungossa paineenalentimen jälkeen, ja regulaattorin kyljessä on paluu ylimääräisen kiisun linja !

voihan se olla viallinenkin ? koska tuo paluu linja ei ainakaan anna painetta ulos !!!

- j o n i -
joka
Viesti:

No niin purin tuon ruiskun ja se "tuke" löytyi ruiskun omasta regulaattorista, jota en edes ennen ollut huomannut !

kokeilin vähän kaikilla painella saada siitä bensaa läpi, siinä onnistumatta, tuon ruiskun regulaattorin kanssa !
SenioRR kirjoitti:Vuoden 2006 Dynan Service Manualissa seisoo näin bensan paineesta: "Fuel pressure should remain steady at 55-62 psi(380-425kPa).
Ruiskussa oli regulaattori Weber 300 kPa, joten pitääkö ymmärtää että tuo paine mikä esim. dynan manuaali sanoo, on pumpulta tuleva vai regulaatorin jälkeen ? tosin 0,8-1,25 bar olisi aika vähän jos regulaattori leikkaa siitä 300 kPa ?

No ohitin tuon ruiskun regun ja sain bensan kiertämään, mutta en pataa käyntiin, tulpat antavat kipinää, mielestäni ruisku ei anna bensaa koneelle, kun tulpat pysyvät kuivana ?

....mitähän olisin jättänyt huomaamatta, ECU paskana ? miten nuo ruiskun suuttimet irtoavat ? ilmeisesti tasaisesti nostamalla, kun taitavat olla tiivistetty O-renkailla ?

Koneeseen on vaihdettu kaikki anturit, tuleeko ne ottaa jotenkin käyttöön :) kuten joskus aiemmin olen sanonut, olen hieman kuutamolla tämän ruiskuvärkin kanssa :) mutta tekemällähän oppii ! mutta nyt alkaa loppua jo pinna :)

- j o n i -
joka
Viesti:

No-nii... nythän mie hokasin vai mikä se oli !!!

Tuumailin tuossa onkohan miun regulaattori vähän väärässä päässä tuota ruiskua ? kun on nyt ruiskua ennen !

Tietysti oikean HD pumpun regu on tuossa tulolinjassa, mutta pitäisiköhän kuitenkin tuon regulaattorin olla kuitenkín tuon pumpun jälkeen ? koska se nyt pumppaa ruiskun bensakammioon ja virtaa siitä vapaasti takaisin tankiin ?

tiä häntä mutta kokeilen huomenissa näin kuitenkin ?

- j o n i -
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kyllä nuo regut yleensä on pumpun jälkeen, tilanne että pumppu on tankissa voi vähän vaikeuttaa päättelyä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
joka
Viesti:

Tarkoitin kyllä ruiskun jälkeen, kuten tässä kuvassa !

Kuva

nythän tuo regulaattori on ollut tulolinjassa pumpulta ruiskulle, mutta siirrän sen kokeeksi nyt ruiskun paluulinjaan !

- j o n i -
formula350

Viesti Kirjoittaja formula350 »

En ole mikään ekspertti noiden ruiskujen kanssa, mutta kyllä tuon regun pitää olla tulopuolella, pumpun jälkeen. Eli tankki-pumppu-regu-suuttimet. Tuon värkin tarkoitushan on tasata bensapaine jollekin määrätylle paineelle pumpun jälkeen, eihän paineen tasauksella paluupuolella ole mitään merkitystä/hyötyä.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mutua
Kyllä regu pitää olla paluupuolella, ainakin tuon kuvan perusteella. Paluupuolta kuristetaan tarpeen mukaan, jotta saadaan suuttimille menevä paine halutuksi. Ohjaus ilmeisesti perustuu imusarjan alipaineeseen.
joka
Viesti:

No, nyt se sitten tiedetään !

Regulaattorin pitää olla paluulinjassa ruiskun jälkeen !!!! Pata lähti tulille :) toimii hyvin ja reagoi herkästi kaasuun, no katsotaan sitten miten on ajossa ! sen verran säätelin tuota ruiskupainetta, että tarvitsee ollä alle 4 bar että käy tasaisesti eikä tunnu tukehtuvalta, kun mennään mittarin kanssa yli 4 bar alkaa käynti muuttua epätasaiseksi tyhjäkäynnillä...

- j o n i -
formula350

Viesti Kirjoittaja formula350 »

Oma mutuni meni siis metsään..Regu asia jäi vaivaamaan niin paljon etten saanut viikkoon unta eikä ruokakaan maistunut joten etsin netistä aiheesta infoa ja totesin että Pertti oli oikeassa, ainakin niissä kaavioissa joita kaivelun jälkeen löysin oli tuo regu nimenomaan paluupuolella.No joka tapauksessa pääasia on että laite saatiin tulille, taas oppi jotain uutta.
Vastaa Viestiin