Shovel savuttaa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Shovel savuttaa

Viesti Kirjoittaja jussi s »

Kaasua höllätessä tulee molemmista putkista harmaata savua.Kannet käytin irti,pinnat oikastiin ja uudet venttiili varren kumit,ei vaikutusta.Ohjurit ei pitäs muutenkaan väljät olla,muuta tuhat ajettu.Pytyt käytin myös irti,ehjät männät/renkaat.Huohotus on ok,enskaan menevä tulpattu,toinen menee säiliölle ja toisen päässä filsu.Näin ollu jo pari vuotta.Eivätkä ole tukossa ja öljy palaa säiliöön.Kokeilin ohittaa öljyn suodattimenkin,ei vaikutusta.
Meniskö mahdollisesti liikaa öljyä kansiin? Millä todeta,mikä voi aiheuttaa? Öljypumppu on revtech,pari vuotta vanha.
Avatar
Bau
Viestit: 219
Liittynyt: 14:23 06.05.2002.
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bau »

Saattaa olla tyhmä kysymys,mutta ootko aivan varma että toi savutus
johtuu öljystä(harmaa?).Ettei vaan käy liian rikkaalla.
Kuten sanoin,typerä kysymys,mutta...
Avatar
issakka
Viestit: 158
Liittynyt: 00:48 20.06.2006.
Paikkakunta: Konginkangas

Viesti Kirjoittaja issakka »

Sama vika rahikaisella...

Remppa keväällä, koneistamo teki uudet ohjurit ja laittoi ventttiilinvarren tiivisteet. Koneistamo korvasi venttiilinvarren tiivisteet joillakin vanhoilla traktorin tiivisteillä.

Kylmänä ei savuta, mutta kun on ajellut koneen kuumaksi, alkaa tyhjäkäynnillä ja kaasun irroittamisen jälkeen savuttamaan (pölläyttää). Minäkin epäien noita venttiilinvarren tiivisteitä. Samoin kannen liika öljyn täyttöi sai osakseen "epäilyä".

Hommaa vähensi hieman kun siirsin öljylinjan keskelle, koska alussa takapytty savutti todella paljon. Öljylinjan siirto vähensi savuttamista.

Öljypumppu on S&S.
Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Viesti Kirjoittaja jussi s »

Savutus on tuossa lähes sama kylmänä ja kuumana.Sääteleekö öljypumpun päällä ruuvin alla oleva mäntä/jousi yläkertaan menevän öljyn määrää?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Moottorijarrutuksella tapahtuva savutus kielii useimmiten ohjureiden kautta valuvasta öljystä, eli sieltä lähtisin sitä vikaa hakemaan.
Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Viesti Kirjoittaja jussi s »

Ohjurit muutama tuhatta ajetut ja kumit just vaihdettu uusiin.
Eli mietin voiko työntää yläkertaan liikaa öljyä ja painaa sit ohjureiden läpi pois.
MarHoo
Viestit: 38
Liittynyt: 16:01 20.02.2007.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarHoo »

mulla oli shovelissa vähän samantapaista ongelmaa, koneella ajettu 7000mailii remontin jälkee. Kun kone lämpes nii alko tyhjäkäynnillä savuttaa.

Tarkastin talvel männänrenkaat ->ok, ja vaihoin ohjureiden kumit sellasista peltisistä härpättimistä teflonisiin (esim. zodiac 231361) ja liekkirenkaaliset kannentiivisteet (vaikka niissä on pienempi öljyreikä kuin pytyissä) ja nii tietysti vielä heitin ne jims hydraulinostajat laatikkoon ja laitoin kovat tilalle. Mopo ei enää savuta mut mielestäni kiertävää öljymäärää voisi vielä jotenkin vähentää....
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Minkäsvuotinen Shovel on kyseessä?

Noissa -80 luvun alun Shoveleissa ongelmana oli tehtaan laittamat liian lyhyet ohjurit.
Yrittivät eri konsteilla saada savuttamista lakkaamaan, mm joissain malleissa on nostajapesissä ylimääräiset öljylinjat.
Kunnes sitten laittoivat ohjurikumit, mutta alkuun vesijäähdytteisen jotka ei kestäneet.

Siihen kansiin menevän öljyputken alkuun voi laittaa väliin messinkiprikan jossa on pienempi reikä.
Sillä saa kuristettua ylös menevän öljyn määrää.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
MarHoo
Viestit: 38
Liittynyt: 16:01 20.02.2007.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarHoo »

jos mun omaa tiedustelit nii mulla on -77, ketjun aloittajasta en tiiä...mä ainakin kokeilen tota prikka konstia.

Mulla puskee öljyä pihalle kampiakselin laakeripesän ja lohkon liitoksesta, oisko jääny liimat yms. kasatessa pois. Erilaisia mömmöjä kokeiltu laittaa staattorin alle, ei toivottua tulosta..
Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Viesti Kirjoittaja jussi s »

-79 on kyseessä.Omituisinta tuossa on kun alko yhtenä päivänä kemin reissun jälkeen savuttamaan ilman sen kummempia muita oireita.Öljyn paineet mitattiin äsken,kuuluuko kansissa keinun akselin päästä mitattuna olla sama paine kuin alakerrassa? Tyjäkäynnillä lämpimällä koneella 1.5 kiloa.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

MarHoo kirjoitti:...Mulla puskee öljyä pihalle kampiakselin laakeripesän ja lohkon liitoksesta, oisko jääny liimat yms. kasatessa pois...
Auts... Ei siellä liimaa kuulu kasatessa ollakaan, se laakeripesä on krymppiliitoksella lohkossa ja sen kuuluu olla tiivis. Jos sieltä tulee öljyä niin pesä on päässyt irti ja hakkaa koko ajan itselleen isompaa reikää. Joihinkin vuosimalleihin saa ylikokopesiä, uudemmissa (evoissa) se ei taida olla edes vaihtokelpoinen osa.

Toivottavasti olen väärässä diagnoosini kanssa, on meinaan vittumainen remontti jos näin on.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

hemuli kirjoitti:
MarHoo kirjoitti:...Mulla puskee öljyä pihalle kampiakselin laakeripesän ja lohkon liitoksesta, oisko jääny liimat yms. kasatessa pois...
Auts... Ei siellä liimaa kuulu kasatessa ollakaan, se laakeripesä on krymppiliitoksella lohkossa ja sen kuuluu olla tiivis. Jos sieltä tulee öljyä niin pesä on päässyt irti ja hakkaa koko ajan itselleen isompaa reikää. Joihinkin vuosimalleihin saa ylikokopesiä, uudemmissa (evoissa) se ei taida olla edes vaihtokelpoinen osa.

Toivottavasti olen väärässä diagnoosini kanssa, on meinaan vittumainen remontti jos näin on.
Noita lohkovikoja oli 79-81 (82?) ja sitten uudestaan Evoissa 85-86.
Paras korjaus on ollut lohkon vaihto. Tehtaalta tuli Evoihin takuuna uudet lohkot.

Jotkut on saaneet korjattua myös hyvin puhdistamalla ja kuumentamalla ja uudelleen puhdistamalla. Ja sitten jotain erittäin pitävää laakerilukitetta lohkon ja skoolin väliin...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
MarHoo
Viestit: 38
Liittynyt: 16:01 20.02.2007.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarHoo »

Kyl se hieman on vittumaiselta on tuntunu ku sitä on joku kymmenkertaa tullu ihmeteltyy...starttikii piti heittää hyllyy ku haittas purkamista.. :twisted:

Mutta täytyypi sitten vaan jotain yrittää. Lohkon vaihtamiseen omat kyvyt ei riitä, muuten tulee taas liian paljo oppirahojen maksamista...

M
Avatar
jussi s
Viestit: 220
Liittynyt: 19:44 25.05.2004.
Paikkakunta: outokumpu

Viesti Kirjoittaja jussi s »

[quote="smuige"



Siihen kansiin menevän öljyputken alkuun voi laittaa väliin messinkiprikan jossa on pienempi reikä.
Sillä saa kuristettua ylös menevän öljyn määrää.[/quote]

Miten pientä reikää tuossa vois kokeilla? Tietty ensin pitäs saada selville onko öljypumpun jousi/mäntä systeemillä tekemistä yläkerran öljyn kanssa.
wlamies
Viestit: 37
Liittynyt: 18:35 31.07.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wlamies »

Öljyn paineet mitattiin äsken,kuuluuko kansissa keinun akselin päästä mitattuna olla sama paine kuin alakerrassa? Tyjäkäynnillä lämpimällä koneella 1.5 kiloa.

ensimmäinen joka ihmettelee näin päin asiaa?? yleensä kysytään, että onko vikaa kun ei keinun aksilan päästä näytä mittari lämpimällä koneella mitään painetta, ns. normaali tilanne. voiskohan paluupuoli kansista olla jotenkin ummellaan... :?:

Tai vielä pahempi juttu tuli mieleen, voiko olla joku muu paikka tukossa, että pumpun koko tuotto menee vaan yläkertaan?
- että vois kai olla huonomminkin....
Vastaa Viestiin