Mistä sähköt kahvanlämmittimille?
Mä laitoin stongamuutoksen yhteydessä myös kahvalämppärit. Kannatti.
Sähköt vedin releen kautta, eli mikrokytkin stongassa (se missä pitäisi olla sytytyksen on-off). Varsinaisen virran otin akusta ja oma sulake siihen heti perään tietty. Sähköt on stongassa kokonaan sisällä, kaasukavalle sähkö kiertyy tangon ympäri niin, että se "aukeaa" kun kaasua avaa. Ei kulu johto poikki niin äkkiä. Maadoitus suoraan stongaan eli sille en vetänyt omaa johtoa. Lämpöelementit on AllRight halpiselementit ja päällä CBR-Hondan oikean puolen kahvakumit (venyvät tuumaseen tankoon). Kumit paikalleen ja pois paineilmalla, pysyvät ilman liimaa hyvin.
FAQtaa lämppäreistä: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-6.html#6.2
Sähköt vedin releen kautta, eli mikrokytkin stongassa (se missä pitäisi olla sytytyksen on-off). Varsinaisen virran otin akusta ja oma sulake siihen heti perään tietty. Sähköt on stongassa kokonaan sisällä, kaasukavalle sähkö kiertyy tangon ympäri niin, että se "aukeaa" kun kaasua avaa. Ei kulu johto poikki niin äkkiä. Maadoitus suoraan stongaan eli sille en vetänyt omaa johtoa. Lämpöelementit on AllRight halpiselementit ja päällä CBR-Hondan oikean puolen kahvakumit (venyvät tuumaseen tankoon). Kumit paikalleen ja pois paineilmalla, pysyvät ilman liimaa hyvin.
FAQtaa lämppäreistä: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-6.html#6.2
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Mikä mättää? Asensin Curver -merkkiset moottorikelkan kahvalämppärit mopoon.
Tein kaiken huolella ja kuten ohje kertoo, elikka lämpöelementit kiinni alumiiniputken päälle ja putki tangon sisään, piuhat tangon sisällä.
Virran otin ryöstämällä parkkipiuhasta, josta johto (joka haarautuu kahtia ja toisessa piuhassa valkoinen vastus) katkaisijaan (ulommaiset "navat").
Katkaisijassa keskellä off, ylhäällä hi, alhaalla lo.
Katkaisijalta (keskimmäinen "napa") piuha lämpöelementeille ja lämpöelementeiltä maajohdot runkoon.
Piuhat vedin asennuskaavion mukaan, liitokset tein juottamalla ja sukka päälle, mutta helvetti!!! ainoa mikä kuumenee on valkoinen vastusmötikkä, mitä varten vastus on ja mikähän mulla mättää???
Tein kaiken huolella ja kuten ohje kertoo, elikka lämpöelementit kiinni alumiiniputken päälle ja putki tangon sisään, piuhat tangon sisällä.
Virran otin ryöstämällä parkkipiuhasta, josta johto (joka haarautuu kahtia ja toisessa piuhassa valkoinen vastus) katkaisijaan (ulommaiset "navat").
Katkaisijassa keskellä off, ylhäällä hi, alhaalla lo.
Katkaisijalta (keskimmäinen "napa") piuha lämpöelementeille ja lämpöelementeiltä maajohdot runkoon.
Piuhat vedin asennuskaavion mukaan, liitokset tein juottamalla ja sukka päälle, mutta helvetti!!! ainoa mikä kuumenee on valkoinen vastusmötikkä, mitä varten vastus on ja mikähän mulla mättää???
Vastus on siellä sitä varten että se pudottaa jännitettä kun katkaisija käänetään "lo"-asentoon - sen kuuluukin lämmetä kun virta kulkee sen läpi, se muuttaa ylimääräisen sähkön lämmöksi ennen kuin se pääsee kahvoille asti. Kytkentä kuulostaa tehdyn oikealla tavalla joten ei muuta kuin yleismittari käteen ja seuraamaan virran kulkua. Tosin jos vastus lämpenee niin silloinhan virtapiiri on ehjä, kokeile vielä onko "hi"-puoli kunnossa.
Kuinka kauan annoit kahvojen lämmitä? Tuollaisen teräsputken lämpiäminen pienillä vastuksilla saattaa ottaa aikaa.
Kuinka kauan annoit kahvojen lämmitä? Tuollaisen teräsputken lämpiäminen pienillä vastuksilla saattaa ottaa aikaa.
Kiitos tiedoista, homma etenee....
Katkaisin "hi" -asennossa vastusmötikkä ei kuumene, mutta nyt pyörän oma sulake lyö pois päältä, eli kun kytken lämpökahvat päälle lyö sulake virran poikki muutamaksi sekunniksi ja taas päälle...ja taas poikki.
Katkaisin "lo" -asennossa vastusmötikkä kuumenee niin että pitää virrat katkaista, pyörän oma sulake ei lyö pois päältä.
Ja virran otin ryöstämällä parkkipiuhasta
Simppeli homma...-sähkömiehelle (ei oo näkynyt täällä)
Katkaisin "hi" -asennossa vastusmötikkä ei kuumene, mutta nyt pyörän oma sulake lyö pois päältä, eli kun kytken lämpökahvat päälle lyö sulake virran poikki muutamaksi sekunniksi ja taas päälle...ja taas poikki.
Katkaisin "lo" -asennossa vastusmötikkä kuumenee niin että pitää virrat katkaista, pyörän oma sulake ei lyö pois päältä.
Ja virran otin ryöstämällä parkkipiuhasta
Simppeli homma...-sähkömiehelle (ei oo näkynyt täällä)
lämpö
Taitaa mennä vastuksen ja lämppärin väliltä runkoon.
Olis varmaan järkevää vetää suoraan akulta tai virtalukolta oma piuha niille ja panna sulake väliin. Voi parkkilampun piuha olla vähän ujo.
Mun lämmittimien ohjeissa luki että väh. 15A oma sulake niille.
Ja kyllä saa aika kauan lämmittää jos sulla on lämmittimet stongan sisäpuolella. Johan siihen jää asennuksen mahdollistamiseksi snadi ilmarako, mikä toimii hyvänä lämmöneristeenä.
Eiks ne ole tapana laittaa tuppien ja stongan väliin.
Tai niin mulla ainakin on ja silti kestää viitisen minuuttia ennen kun alkaa hanskojen läpi lämpö tuntua.
Mun lämmittimien ohjeissa luki että väh. 15A oma sulake niille.
Ja kyllä saa aika kauan lämmittää jos sulla on lämmittimet stongan sisäpuolella. Johan siihen jää asennuksen mahdollistamiseksi snadi ilmarako, mikä toimii hyvänä lämmöneristeenä.
Eiks ne ole tapana laittaa tuppien ja stongan väliin.
Tai niin mulla ainakin on ja silti kestää viitisen minuuttia ennen kun alkaa hanskojen läpi lämpö tuntua.
Sulla on nyt oikari katkaisijan ja kahvalämppäreiden välillä. Sen takia se lyö sulakkeen pois päältä "hi"-asennossa, ei sen vastuksen silloin kuulukaan lämmetä kun sen kautta ei mene sähköä. "Lo"-asennossa taas sulake ei sen takia pala kun vastus imee sitä sähköä ja kuumenee niin pirusti. Eli vika on katkaisijasta vastuksille päin - katso ettei joku johto ole hinkkaantunut puhki ja ota vaikka stongaan kiinni.
EDIT: Hessu on kyllä oikeassa, piuhasta ryöstäminen ei ole ikinä hyväksi. Kannattaisi melkein ottaa suoraan virtalukon parkkinastasta se virta.
EDIT: Hessu on kyllä oikeassa, piuhasta ryöstäminen ei ole ikinä hyväksi. Kannattaisi melkein ottaa suoraan virtalukon parkkinastasta se virta.
Jees, nyt pelittää...
löi maihin toisesta lämppäristä, tein niistä mahdollisimman kireät stongan sisälle ja oli sisääntyöntövaiheessä kutistesukka ja teippi hankaantunut juotosnatsan päältä.
Laitoin lämppärit tangon sisälle koska simppeli asentaa (kuten huomasitte)
siirrän vielä virranoton virtakatkaisjaan.....
kiitos ja päivänjatkoja
ApeA
löi maihin toisesta lämppäristä, tein niistä mahdollisimman kireät stongan sisälle ja oli sisääntyöntövaiheessä kutistesukka ja teippi hankaantunut juotosnatsan päältä.
Laitoin lämppärit tangon sisälle koska simppeli asentaa (kuten huomasitte)
siirrän vielä virranoton virtakatkaisjaan.....
kiitos ja päivänjatkoja
ApeA
..ttu syksy tulee kahvalämppärit tontilla mutta ohjeet oon hukannu.Kyseessä siis tehtaan omat versiot flh`02 menossa .kolme piuhaa musta punanen ja oranssi muistaakseni valkealla raidalla.olisko kellään ohjeita kädenulottuvilla niin ei tartte ruveta arpoon.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
Ulkomuistista: Punainen esim. siitä liittimestä (mutterin alla) mihin akun +-kaapeli menee ja haarottuu (päävirta). Vastaavasti musta maihin, sielläkin on jossain hyvä liitin akkukaapelin päässä. Sitten se oranssi/valkoinen vastaavan väriseen piuhaan, esim. sulakerasiaan menevästä nipusta saa hyvin ryöstäjällä napattua virtaa. (Se on siis se accessories-piuha mikä turvaa sen ettei lämppäreitä saa päälle jollei sytysvirta ole kytkettynä.) Niin ja siihen punaiseen karvaan tietty oma sulake väliin.
Iloista johtojen polttelua!
Iloista johtojen polttelua!
Käykää katsomassa www.rct.fi siellä on asiaa kahvanlämmittimistä ja niiden asentamisesta.