Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

oas
Viestit: 45
Liittynyt: 09:55 19.02.2006.
Paikkakunta: Lohja

Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?

Viesti Kirjoittaja oas »

Useissa malleissa on käytössä kaksi vaijeria kaasukahvassa.Throttle ja idle,mikä on tämän idle vaijerin merkitys ??
Jugi
Viestit: 482
Liittynyt: 13:06 02.05.2002.

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 11:16 12.04.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Myös hätätapauksiin

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Näin ja lisäksi sitä voi käyttää varavaijerina kun (jos) throttle-vaijeri katkeaa tien päällä hirmiässä vesisateessa keskellä korpea. :evil:
Avatar
kihveli
Viestit: 109
Liittynyt: 21:51 12.06.2003.
Paikkakunta: Kangasala

Re: Myös hätätapauksiin

Viesti Kirjoittaja kihveli »

Vallu kirjoitti:Näin ja lisäksi sitä voi käyttää varavaijerina kun (jos) throttle-vaijeri katkeaa tien päällä hirmiässä vesisateessa keskellä korpea. :evil:
...ja sen jälkeen se idlevaijeri toimiikin kaasuvaijerina kunnes sekin katkeaa. Itsellä kestänyt jo kaksi vuotta....
Ohittaminen kannattaa aina
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Eikös niissä kahvaan kiinnittyvissä vaijerin päissä ole eri jengat?
Ainakin jossain vaiheessa on ollut.
Siis jos meinaa vaihtaa vaijerien paikat.

Mutta virityksethän on mahdollisia.

Ja voihan sitä käyttää hätätapauksessa väärinpäin vaihtamalla vaijerinpään vain kaasarin päästä (jos siis throttle katkennut)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
kihveli
Viestit: 109
Liittynyt: 21:51 12.06.2003.
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja kihveli »

smuige kirjoitti:Eikös niissä kahvaan kiinnittyvissä vaijerin päissä ole eri jengat?
Ainakin mun 2001ssä ei o jengoja vaan semmottella jousirenkaalla kiinni, ja ne on erikokoiset, muistaakseni niin päin että idle on pienenpi, eli sen vaijerin kuori ei pysy siella paikallaan vaan heiluu siellä kolossaan, mutta toimii (kunnes katkeaa)...
Ohittaminen kannattaa aina
oas
Viestit: 45
Liittynyt: 09:55 19.02.2006.
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja oas »

Pienet jousirenkaat taitavat olla yleisesti tapa jolla vaijerin metalliholkki on kiinni kaasukahvan rungossa.Onko tietoa: Kun vaijeri on tarkoitus irroittaa kahvan rungosta,onko tarkoituksena vetää voimalla se irti jousirenkaineen ,vai pitäisikö jousirengas yrittää ensin ronkkia irti ? Tuntuu olevan aika lujassa . P.S Kiitos vastauksista.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllä ne ovat yleensä lähteneet vetämällä. Joskus olen painanut sitä jousirengasta kasaan kahvan puolelta vetämisen helpottamiseksi.

Jousikiinnitys on todennäköisesti otettu käyttöön asentamisen nopeuttamiseksi, ei se ole kovinkaan vanha keksintö - olisko joskus 2000 luvun alussa tai vähän ennen. Ja jäähän siinä muutama työvaihe valmistuksessa pois. Muutaman kerran kun on vaijerit vaihdettu niin sen jälkeen kahvarunko onkin niin horo että ei pysy vaijerit enää millään paikallaan...
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Vetämällä

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Juu vetämällä ja samalla nitkuttamalla lähtee. Voi olla melkoisen lujassa. Ainaskin kun vesisateessa tien poskessa niitä irroittelin.
Avatar
Georgus
Viestit: 71
Liittynyt: 23:51 16.05.2007.
Paikkakunta: Kemi

Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ? vetämällä pois?

Viesti Kirjoittaja Georgus »

Siis se jousirengas tulee läpi kahvarungosta kun painaa sitä kasaan, ja koko vaijerit lähtee irti niine metallipilleineen päivineenkö? ...kysyn nyt etten vaan pöljänä riko mitään.
Asialliset hommat hoidetaan...muuten ollaan ku ellun kanat.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Juuri näin.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tämän tuplavaijeri jutun takana on pohimmiltaan ilmeisesti DOT (Department Of Transportation) kun se alkoi vaatimaan 70-luvulla kaasuun palautusjousen ja 80-luvulla tuplavaijerit. Ei ole ilmeisesti muualla huomattu niin tärkeäksi.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Georgus
Viestit: 71
Liittynyt: 23:51 16.05.2007.
Paikkakunta: Kemi

Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?Vetämällä.

Viesti Kirjoittaja Georgus »

Jep lähti ihan nätisti ilman raivoa ja rikkomisia...ja sitte eiku kasaamaan.
Lisää tuumia stongaan ja rupee kainalot tuulettuun. Tänks.
Asialliset hommat hoidetaan...muuten ollaan ku ellun kanat.
Vastaa Viestiin