Sportyn öljynkierrosta... jälleen..

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Huohottaa...

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Tänään sit vasta pääsin ekaa kertaa kokeilee tota mopoo tänä keväänä oikeen ajamalla...
N.kuukaus sit latasin akun ja katoin et öljypinta oli vajunnu, pyöritin konetta tallissa ennen lisäystä ku ajattelin et jossain se on ku ei mitään lätäkköö ollu alla. Kävi n. 5 minsaa ja öljy puuttui edelleen...joten lurautin sitä sitte lisää.
Kun tolta lenkiltäni, n.50 kilsaa, palasin talliin kattoo mitä roikkuu johtojen perässä mukana ja mitä ei enään ollenkaan ole muka huomasin et öljyy tippuu jostain. Tiputtelun paikansin satulan alle, eli toi huohotin letku...
Oliko se kadonnut öljy siellä? Onko jotain nyt paskana vai heittikö se vaan ylimääräset pihalle?
Ja tää pyörä on siis: -92 Sportsteri...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Harvemmin öljy "häviää" mihinkään ilman näkyviä vuotoja tai savutusta. Sitten jos sitä laitetaan liikaa tankkiin niin jostain se tulee pihalle. Sporteissa ei kyllä satulan alla ole muuta huohotinta kuin vaihdelaatikon.
Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Just joo...
Eli, pääseekö soosit sit menee sekasin jossain?
Eihän ne sekasin mee... Ku eihän tos oo ku toi enska ja mjoottori...
Siis eli, kui se pääsee sinne valuu? Mikä siel falskaa?

Ja miks nää keväät on aina tämmösii... Ekaks 2 autoo koettelee ja nyt viel tääki...
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Nyt öljyt vaihtoon

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kuten aikaisemmin tässä samassa aiheessa (edellinen sivu) vaikkakin Rautapäätä käsitellen.
Pertti kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys että öljy vaihtaa puolta kampuran stefan kautta kun kone on seissyt niin kauan, että kampikammion öljyn pinta on ylittänyt stefan rajan. Stefa falskaa helposti hiukan, kun kone ei käy ja alipainetta ei ole tehostamassa tiivistystä, Jos stefa pitää, nousee pinta huohotusventtiiliin asti, joka paineettomana varmistaa öljyn pääsyn enskan puolelle.
Jos laitteella ajetan, edellämainittua ei juurikaan tapahdu.
Tämä sama stefan vuotoilmiö voi tapahtua myös EvoSportilla.
Eli on voinut falskata kampuran stefan läpi moottoriöljyt ensiövedon ja lodjun puolelle.
Ja nyt ajaessa puskee vaihdelaatikosta siellä ylimääräisenä olevat öljyt ulos.

Laatikko/ensiö öljy vaihtoon ja samalla mottiöljy ja filsu kanssa. Ei ainakaan tee huonoa koneelle.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Juu, näin ajattelin tehä heti huomenna jos on vain aikaa...

Tästä öljyjen valumisesta seisonta aikana sinne minne valuu heräs seuraava kysymys.
Mikä on paras aika vaihtaa öljyt koneeseen, jos ei kilometrejä nyt lasketa.
Ajokauden päätyttyä? Sillonhan ne sit näköjään saattaa sekottua ja sit vaihetaan taas keväällä...
Ajokauden alkaessa? Vanhojen öljyjen seisottaminen taas ei tee kuulemma hyvää koneelle, siel on jotain rikki juttuja tai jotain...
Ajokauden päättyessä öljyt pihalle ja uudet sit keväällä sisään? Jääkö sinne sit mitään suojaamaan jos kosteeta pukkaa...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Aika epätodennäköinen toi Smuigen skenaario. Itse lähtisin siitä että tarkistaisin miten moottorin huohotus on toteutettu. Tuon ikäinenhän sportsterihan on jo kansista huohottavaa mallia - katso onko huohotusta siirretty ilmanputsarilta jonnekin muualle, esim. juuri satulan alle.

Ja etsi tarkasti paikka mistä se öljy vuotaa. Se että laatikon huohotusletku on satulan alla ei automaattisesti tarkoita että öljy tulisi sieltä.
Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Viime kesänä mul oli se huohotus kansista vedetty sinne penkin alle ja liki maata... Vaihdoin sit orkkis ilmanputsarin ja kilkkeet takas syksyllä ja en ajanu sen jälkeen ollenkaan. Eli nyt huohottaa normaalisti taas putsariin.

Se letku mikä näyttää tulevan sieltä laatikolta ylös penkin alle on öljynen "suustaan" ja ulkopuolelta vaan pölynen ja normaali likanen. Otan putsarin viel pois huomen ja katon ne normaali huhotukset kansista.

Sitä öljyy oli vaan nii paljo ruiskunu hihnalle ja vanteelle ja sit viel lattialle valu kunnon lätäkkö. Nyt öljy säiliö näytti ihan sitä suunnilleen mihin sen olin täyttänykki.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kyllä sen hajusta erottaa onko se laatikko- vai moottoriöljyä.
Dalle
Viestit: 55
Liittynyt: 16:16 23.07.2005.
Paikkakunta: Peikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dalle »

Noniin...

Sinne lodjuun ne öljyt oli paennu... Eli varmaanki kun talven seisoo ja jne.

Sit tos jossain toisaalla puheltiin öljyjen vaihtovälistä mikä ois halpa ja hyvä öljy ja jne.jne. taas....
Tohon ku osti öljyt ja suodattimen merkkiliikkeestä, hinta alle 35? kaikkineen... Jos tolla sen 5000 kilsaa köröttelee ni onko se nyt sitten kallista?? Muutenhan tää pyöräily onki nii halpaa suomessa...
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Dalle kirjoitti: Tohon ku osti öljyt ja suodattimen merkkiliikkeestä, hinta alle 35? kaikkineen...
Joo kannattaa ajaa tupla matka autotarvikeliikkeeseen ostamaan halpaa öljyä :lol:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
waldemar
Viestit: 56
Liittynyt: 21:13 07.05.2008.
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja waldemar »

joo öljyistä, mutta rautapään... (-72), katselin korjaus manuaalia ja huomasin että öljysäiliössä kuuluisi olla jonkinlainen pois nostettava suodatin.
Omastani tämä puuttuu tyystin, kannattaisiko hankkia ja asentaa sinne lillumaan???. :?:
Harley Davidson XLCH 1000 -72
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

waldemar kirjoitti:joo öljyistä, mutta rautapään... (-72), katselin korjaus manuaalia ja huomasin että öljysäiliössä kuuluisi olla jonkinlainen pois nostettava suodatin.
Omastani tämä puuttuu tyystin, kannattaisiko hankkia ja asentaa sinne lillumaan???. :?:
Ei sitä suodatinta XLCH:ssa välttämättä ole, se mikä on XLH:ssa (öljytankki sivulla) on alunperin sellainen huopavalmisteinen patruuna joka tulee öljysäiliöön korkin alle.
Saatavilla on myös paperiversiota, tuon "huopatossun" tilalle. Suodatin olisi hyvä olla, jos sitä ei ole olisi hyvä vaihtaa öljyt useammin. Myöskään XLCR:ssä ei ole suodatinta ja suositeltu öljynvaihtoväli siinä on 2000 mailia.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
waldemar
Viestit: 56
Liittynyt: 21:13 07.05.2008.
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja waldemar »

ok. No ehkä se olis ihan hyvä hommata siihen!.
Harley Davidson XLCH 1000 -72
Kalju Partanen
Viestit: 32
Liittynyt: 08:21 29.06.2006.
Viesti:

öljyt hihnalle

Viesti Kirjoittaja Kalju Partanen »

Jatketaan nyt tähän vanhaan topiciin...

Eli vm 00 Sportti vuotaa öljyä. Selvittämättä on vielä, että mistä ja mitä öljyä. Epäilen että penkin alla oleva huohotusletku ois alkuperä. Öljysäiliö on märkä takareunasta ja alta. Onko muita ehdotuksia? Mitä "reikiä" (sisäänmenoja tai ulostuloja) öljysäiliössä on ja missä kohtaa? Tiedän että selviäis purkamalla, mutta nyt vaan ei onnistu. Alareunassa näkyi kaksi letkua, mutta onko ylhäällä näkymättömissä mitään potentiaalista vuotokohtaa.

Vuoto kai selvinnee aikanaan, mutta mitä öljy tekee hihnalle? Sekin on märkä öljyvuodosta. Sen tiedän ettei bensa tai öljy pidemmän päälle ole kumille hyväksi, mutta...
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pese ensiksi liuottimella ja anna kuivaa. Sitten koekäyttö paikallaan tai hitaasti ajaen, niin todennäköisesti vuotopaikka paljastuu. Ajossa pienikin tippa leviää aivan uskomattomiin paikkoihin.
Onko säiliössä oikea määrä öljyä, ettei tule ylimääräiset luontoon.
Se remmi kannattaa pestä samalla kertaa samalla liuottimella.
Vastaa Viestiin