Näin työviikon päätteeksi päätin kirjoittaa tullaus-/katsastus-/vakuutuskokemuksistani tänne foorumiin.
Olen tämän vuoden aikana tuonut maahan HD:n ja Trumpan.
Nytpä on oikein omakohtaista kokemusta viranomaiskohtelun 'tasa-arvoisuudesta'.
Tulli
--------
Vm. -90 tehdaskuntoinen HD piti viedä tulliin kuvattavaksi & syynättäväksi. No, Trumppa on yli 25 v., joten sekin piti sinne raahata. Ensin sanoivat puhelimessa, että ei tarvitse. Onneksi osasin itse kertoa vuosimallin ja 'vaatia' insinööriä paikalle. Muuten olis tullu turha reissu Vilhovuorenkadulle.
Katsastus
-------------
HD:n osalta heti ekana katsastusmies pyyhki kurat vilkuista ja sanoi, ettei ole e-hyväksytyt linssit ja että homma taitaa nyt tyssätä tähän. Itse olin hädin tuskin kerinnyt juosta palvelutiskiltä katsastusmiehen perässä ulos.
Trumpan osalta (aito kopteri) katsastusmies totesi, että onpa siisti peli ja suoritti 15 min. koeajon pihalla. Ihasteli jälkeenpäin ajo-ominaisuuksia. Itselläni teki mieli maksattaa bensat konttorilla Kilvetkin saatiin.
Vakuutus
------------
HD:n osalta vakuutusyhtiöt olivat aika sekaisin. Asiakaspalvelunumerossa sanottiin, että osakaskon saa ilman mitään kommervenkkejä. Itse sanoin suoraan kaverille, että kerropa nimesi, en usko sinua. Kaveri vaan intti, että miksi minä hänen nimensä haluan tietää... Sitten itse konttorissa alettiin vaatimaan vahinkotarkastuskeskuksen lausuntoa. Ei muuta, kun sinne sitten. Siellä insinäärivaimikälieollut otti nipun kuvia ja kyseli minulta, mitä siihen lausuntoon pitäisi laittaa ! No lopulta sain paperilapun mukaan ja sitten taas vakuutusyhtiöön. Osa-kasko tuli, mutta aikaa paloi varmaan yksi työpäivä.
Trumpan osalta homma hoitui puhelimessa ja lähettivät vielä esitteet harrasteajoneuvovakuutuksesta, joka tässä tapauksessa korvaisi vahinkotapauksessa pyörän todellisen arvon. Oikein tyrkyttivät sitä. Osa-kaskohan korvaa pyörän vuosimallin mukaan (-69) naurettavan summan, minkä virkailijakin minulle suoraan puhelimessa kertoi.
PRKLE... Näin se homma etenee Suomessa vuonna 2002 !
Kaikesta huolimatta hyvää viikonloppua
Nimim. Systeemi on mätä
ps. Voisikohan niitä HD:tä saada tuotua maahan niin, että rekisteriotteessa merkki on jokin muu...(heh, heh, tämä oli vitsi)
Tarina tasa-arvosta...
Ja sitten täyttämään ja lähettämään lomakkeita että joskus saadaan tämäkin asia sujumaan sutjakammin ja niinkuin pykälien mukaan oikeasti pitäisi: http://www.smoto.fi/documents/Ilmoitus- ... uonti.html
vaikeuksista...
Se on vaan niin (toivottavasti ei aina tule olemaan...), että kun merkki on HD, niin viranomaisilla karvat nousee pystyyn.
Suomi on perinteisesti sarvikuonojen maa, ja täällä nyt sattuu olemaan merkkirasisteja jotka ovat ottaneet HD:t ja niiden omistajat kiikariin.
Oma pyöräni (´88 Softail) koki saman vilkkuväittelyn katsastuksessa, mutta kun aikani kinasin enkä antanut periksi, sain pitää omat Rick Doss-vilkut koska vasta ´91 ja uudemmissa tulee olla E-hyväksytyt.
Pakoputket kyllä katottiin, onneksi oli orgikset alla...muttei enää
Toivottavasti tässä maassa asenteet voisivat pikkuhiljaa alkaa muuttumaan ja omaksumaan Ruotsalainen&Eurooppalainen vapaampi ajatusmaailma ja pikemminkin tukea ajoneuvoharrastelua.
Suomi on perinteisesti sarvikuonojen maa, ja täällä nyt sattuu olemaan merkkirasisteja jotka ovat ottaneet HD:t ja niiden omistajat kiikariin.
Oma pyöräni (´88 Softail) koki saman vilkkuväittelyn katsastuksessa, mutta kun aikani kinasin enkä antanut periksi, sain pitää omat Rick Doss-vilkut koska vasta ´91 ja uudemmissa tulee olla E-hyväksytyt.
Pakoputket kyllä katottiin, onneksi oli orgikset alla...muttei enää
Toivottavasti tässä maassa asenteet voisivat pikkuhiljaa alkaa muuttumaan ja omaksumaan Ruotsalainen&Eurooppalainen vapaampi ajatusmaailma ja pikemminkin tukea ajoneuvoharrastelua.